وبلاگ

توضیح وبلاگ من

دانلود تحقیق-پروژه و پایان نامه | ۲-۲-۴-مفروضات بنیادی حسابرسی – 3

 
تاریخ: 25-09-01
نویسنده: نویسنده محمدی

والاس[۱۸]۳ (۲۰۰۲) در مجموعه ­ای تحت عنوان نقش اقتصادی حسابرسی در بازارهای آزاد و قانون­مند به ارائه چارچوبی تئوریک برای آن می ­پردازد. وی در این ارتباط از سه فرضیه تحت عناوین فرضیه نمایندگی[۱۹]۴، فرضیه اطلاعات[۲۰]۵ و فرضیه بیمه­ای[۲۱]۶ استفاده می­ کند و حسابرسی را همانند کالایی می­پندارد که مورد عرضه و تقاضا قرار ‌می‌گیرد.

فرضیه نمایندگی (کارگزاری): رابطه‌ نمایندگی، قراردادی است که بر اساس آن مالک، شخصی را به عنوان مدیر استخدام می‌کند تا از طرف وی به انجام خدماتی بپردازد. در این ارتباط مالک قسمتی از اختیارات تصمیم‌گیری خود را به او تفویض می‌کند. به عنوان مثال مدیران شرکت، نمایندگان سهام‌داران هستند. نماینده و کارگزار به دنبال به حداکثر رساندن منافع خود هستند. در برخی مواقع منافع این دو با هم در تعارض است. برای مثال اگر مطلوبیت فردی مدیر داشتن دفتر کار زیبا و مجلل باشد، هزینه­ این مطلوبیت مدیر را مالک باید بپردازد. در نتیجه، مالک به دلیل حصول اطمینان از عملکرد نماینده، حسابرس را دعوت می­ کند. این فرضیه با تضاد منافع کمیته مفاهیم بنیادی حسابرسی مطابقت دارد.

فرضیه بیمه­ای: علاوه بر فرضیه‌های کارگزاری و اطلاعات که نیاز به حسابرسی را مطرح می‌کنند، اخیراًً مسأله آسیب­پذیری حقوقی مدیران مطرح شده است، که انجام حسابرسی را به عنوان پوششی برای زیان‌های ناشی از آن طلب می‌کند. طبق این نظریه، حسابرس، نقش بیمه کننده­ اطلاعات را به عهده ‌می‌گیرد و مشترکاً با تهیه­کننده­ اطلاعات مسئولیت زیان­های حاصل از صورت­های مالی گمراه کننده را به عهده ‌می‌گیرد.

فرضیه اطلاعات: استفاده‌ کنندگان برای اتخاذ تصمیم‌های بهینه­ اقتصادی، خواستار اطلاعات مربوط و قابل اتکاء می‌باشند و این اطلاعات در قالب صورت‌های مالی حسابرسی شده از طرف واحدهای اقتصادی در اختیار آنان قرار می‌گیرد. طبق این نظریه، حسابرسی می ­تواند ریسک اطلاعات را کاهش دهد و کیفیت اطلاعات را برای تصمیم ­گیری ارتقا بخشد. این نظریه، با پیامدهای اقتصادی بااهمیت، پیچیدگی و عدم دسترسی مستقیم کمیته مفاهیم بنیادی حسابرسی مطابقت دارد.

فاما[۲۲]۱ و لافر[۲۳]۲ (۱۹۷۱) بر اساس ادبیات مالی، اقتصادی و حسابداری سه منفعت برای اطلاعات می­شناسند:

۱- کاهش ریسک سرمایه ­گذاری

با این فرض که سرمایه ­گذاران ریسک گریز باشند، پذیرش ریسک بیشتر باید با کسب بازده بالاتر همراه باشد. به عبارت دیگر آن­ها مبلغی را به شکل صرف ریسک پرداخت ‌می‌کنند تا سطح عدم اطمینان یا ریسک سرمایه ­گذاری را کاهش دهند.

با توجه به اینکه حسابرسی، عدم اطمینان اطلاعات مالی را کاهش می­دهد، در صورتی که مجموع صرف ریسک­های پرداخت شده توسط سرمایه ­گذاران در یک بنگاه اقتصادی را با هم جمع کنیم و این مبلغ از هزینه حسابرسی بیشتر باشد، به نفع تمام گروه­هاست که عدم اطمینان سرمایه ­گذاری را با انعقاد قرارداد حسابرسی و استفاده از صورت­های مالی حسابرسی شده کاهش دهند.

۲- بهبود بخشیدن به تصمیم ­گیری­های درون سازمانی

حسابرسی باعث افزایش کیفیت اطلاعات مالی مورد استفاده در تصمیم ­گیری­های مدیریت می­ شود و از طریق یافتن اشتباهات و وادار کردن کارمندان به دقت بیشتر در فراهم کردن شواهد و مدارک، کیفیت داده ­ها را بهبود می­بخشد. اطلاعات صحیح­تر موجب می­ شود که تصمیم ­گیری­های بهتری در ارتباط با کلیه امور درون سازمانی از جمله بودجه­بندی سرمایه­ای، برنامه­ ریزی­های کلان و تجزیه و تحلیل نقطه سر به سر به عنوان مبنایی برای تصمیم ­گیری­های مربوط به تولید و قیمت گذاری انجام پذیرد.

۳- دستیابی به بازده­ای بیش از بازده عادی

سومین منفعت اطلاعات در ارتباط با منافع به­دست آمده از تصمیمات اتخاذ شده توسط سرمایه ­گذاران از طریق دستیابی به اطلاعات جدید است. این مطلب ‌به این معنی است که داشتن اطلاعات پنهان (آن دسته از اطلاعاتی که هنوز در اختیار عموم قرار نگرفته و فقط در دسترس گروه خاصی از افراد ‌می‌باشد) منجر به یک نرخ بازده غیرمتعارف (بالاتر از حالت عادی) در معاملات اوراق بهادار می­گردد. ‌بنابرین‏ حسابرسی می ­تواند با ارائه اطلاعاتی فراتر از اطلاعات سرمایه ­گذاران، منجر به کسب بازده­ای بیش از بازده عادی برای سرمایه ­گذاران گردد.

۲-۲-۳-تئوری حسابرسی

خیلی­ها تصور ‌می‌کنند حسابرسی، موضوعی عملی بوده و فاقد تئوری است. به عقیده­ی آن­ها حسابرسی عبارت است از روش­ها، شیوه ­ها، تکنیک­ها و عملیاتی که نیاز اندکی به توضیح، تعریف، تفسیر و بحث ‌در مورد آن­چه تئوری را می­سازد، دارد. در حال حاضر مطالب اندکی در رابطه با تئوری حسابرسی یافت می­ شود. تئوری حسابداری توجه زیادی را به خود جلب نموده ولی تئوری حسابرسی کمتر مورد توجه قرار گرفته است Mautz and Sharaf,1961)).

۲-۲-۴-مفروضات بنیادی حسابرسی

حسابرسی بر پایه­ چارچوب مفهومی استوار است. مفروضات بدیهی حسابرسی، فرضیاتی هستند که حسابرس باید قبل از ورود به کار، آن­ها را بپذیرد. ماتز و شرف(۱۹۶۱) یک طرح سلسله مراتبی که به صورت یک چارچوب مفهومی مطرح می­ شود را برای استنتاج کاربردهای حسابرسی به کار می­برند و ۸ فرض بنیادی را مطرح ‌می‌کنند که در زیر تشریح می­شوند:

۱- صورت­ها و داده ­های مالی اثبات­پذیرند.

حسابرس با فرض اثبات­پذیر بودن صورت­ها و داده ­های مالی به انجام حسابرسی می ­پردازد. زیرا در غیر این­صورت دلیلی برای انجام حسابرسی وجود ندارد. درجه اثبات­پذیری ممکن است در خصوص حساب­های مختلف متفاوت باشد.

۲- بین حسابرس و حسابرسی­شونده هیچ­گونه تضاد منافعی وجود ندارد.

حسابرسی به منظور فراهم ساختن اطمینان معقول نسبت به ارائه منصفانه صورت­های مالی اجرا می­ شود و از آ­ن­جا که جامعه از تصمیمات آگاهانه درباره سرمایه ­گذاری و تخصیص بهینه منابع منتفع می­گردد، قاعدتاً ارائه منصفانه صورت­های مالی هم برای مدیران و هم برای سرمایه ­گذاران اهمیت دارد.

۳- صورت­های مالی و سایر اطلاعات مورد رسیدگی از تبانی، تقلّب و دیگر تخلف­ها به دور است.

در مجموع، فرض حسابرس بر این است که به طور معمول صورت­های مالی و سایر اطلاعات مورد رسیدگی از تقلّب و تبانی به دور است. با این وجود حسابرسان، در رسیدگی­های خود احتمال وجود تقلّب و اشتباهاتی را که می ­تواند موجب تحریف بااهمیت در صورت­های مالی گردد، ارزیابی ‌می‌کنند. طبق استانداردهای حسابرسی، حسابرسان باید از نبود تحریفی بااهمیت در صورت­های مالی اطمینانی معقول به دست آورند و حسابرسان نمی ­توانند اطمینان کامل را در این خصوص فراهم کنند.

اگر فرض کنیم که اطلاعات مورد آزمون شامل تخلفاتی ناشی از تبانی و ماهیت غیرعادی است، آن­گاه باید برنامه حسابرسی را فراسوی آن­چه که امروز تصور می­کنیم ضروری است، تنظیم نماییم.

۴- وجود یک سیستم کنترل داخلی رضایت­بخش باعث حذف تخلف­ها و تقلب­های احتمالی می­ شود.


فرم در حال بارگذاری ...

« دانلود منابع پایان نامه ها – اصل چهارم – پایان نامه های کارشناسی ارشدپایان نامه -تحقیق-مقاله – قسمت 13 – پایان نامه های کارشناسی ارشد »
 
مداحی های محرم