که توابع تقریبی و مختصات تعمیم یافته زمان، و به فرم برداری میباشند. تعیین توابع تقریبی که همه شرایط مرزی را ارضاء کنند مشکل میباشد، بنابراین برای حل معادلات حاکمه از روش گالرکین تعمیم یافته استفاده میکنیم. در این روش تنها توابعی مورد قبول میباشند که از توابع تقریبی برآمده باشند و شرایط مرزی هندسی را ارضاء کنند. حال با جایگذاری توابع تقریبی در معادلات حاکمه و استفاده از انتگرال جزء به جزء و خواص انتگرال توابع متعامد، معادلات حرکتی پارهای به معادلات دیفرانسیل معمولی خطی تبدیل میگردند. آنگاه معادلات را به فرم استاندارد تنظیم میکنیم:
( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
(۴-۷۴)
که:
(۴-۷۵)
که در معادله M ماتریس جرم، L ماتریس میرایی، K و Hماتریس سختی فنر و Q ماتریس نیروهای خارجی هستند. این سیستم معادلات بر حسب یک متغیر مرتبه اول به فرم زیر بیان میشوند:
(۴-۷۶)
که بردار Z به فرم زیر تعریف می شود:
(۴-۷۷)
و ماتریس به فرم زیر میباشد:
(۴-۷۸)
حال پایداری سیستم توسط مقادیر ویژههای تعیین می شود.
فصل پنجم- مدلسازی کامپیوتری
۵-۱- مقدمه
مجموعه دم هواپیما شامل دم افقی، دم عمودی، بالابر و سکان عمودی متحرک میباشد. دو دم افقی و عمودی معمولا دارای دو تیرک طولی هستند که محل نصبشان شبیه محل نصب تیرکهای بال است. نکات مهمی در زمینه طراحی دم و سطوح کنترلی مربوط به آنها باید مدنظر قرار گیرد. اول اینکه دمها معمولا دارای سطح مقطع متقارن هستند و نسبت به بال دارای طراحی سادهتری میباشند. دوم اینکه ضریب بار در محاسبه نیروی برشی دم عمودی اعمال نمی شود. و کل نیروی برشی دم عمودی همان نیروی برآی دم عمودی است. در محاسبه نیروی برشی دم افقی ضریب بار بایستی در برآی دم افقی ضرب شود. سوم اینکه در صورت عدم وجود بالک، سطوح کنترل نیاز به تعادل جرمی دارند تا دچار ارتعاش شدید نشوند. این تعادل می تواند بوسیله افزودن یک وزنه جلوتر از محور لولایشان برقرار شود. همچنین نکته مهم، محل اتصال دمها به بدنه است و میبایستی دقت کافی در طراحی این محل به عمل آید. در این رساله، با در نظر گرفتن تیرکهای طولی، تیغههای عرضی و پوسته به عنوان اجزای اصلی سازنده دم افقی و عمودی، مدلسازی این سازهها در نرم افزار طراحی Catia صورت گرفته است. الگوی استفاده شده در این مدلسازی، نقشه مجموعه دم هواپیما مسافربری ایرباس ۳۲۰ میباشد. پس از طراحی دم افقی، دم عمودی و سازه مخروطی شکل، آنها را در محیط مونتاژ در کنار هم قرار میدهیم. نقشه قرارگیری تیغههای عرضی و تیرکهای طولی برای این هواپیما در شکل ۵-۱ نشان داده شده است. پس از مدلسازی هر کدام از دمها، این مجموعه مونتاژ گردیده است. پس از آن، با واردکردن فرمت مناسب از نرم افراز طراحی ذکر شده به نرم افزار المان محدود، تحلیل سازهها انجام شده است. تحلیل جزء به جزء قطعات با نرم افزار المان محدود Abaqus انجام می شود. این نرم افزار یک مجموعه از برنامه های مدلسازی بسیار قدرتمند میباشد که مبتنی بر روش اجزا محدود میباشد. این نرم افزار دارای مجموعه المانهای بسیار گستردهای میباشد که هر نوع هندسهای را میتوان به صورت مجازی توسط این المانها مدل کرد. همچنین دارای مدلهای مواد مهندسی بسیار زیادی است که در مدلسازی انواع مواد با خواص و رفتار گوناگون قابلیت بالایی را ممکن میسازد. با بهره گرفتن از این نرم افزار میتوان گستره وسیعی از مسایل خطی و غیر خطی شامل مسایل استاتیکی، دینامیکی، انتقال حرارت و الکترونیک را تحلیل کرد. در این فصل ابتدا مراحل مدلسازی سازه دمها شرح داده شده است، سپس با معرفی و تشریح روش اجزا محدود، و بحث المانبندی و معرفی انواع المانها در نرم افزار و کاربردهای آنها به بحث تحلیل سازه پرداخته شده است.
فرم در حال بارگذاری ...