وبلاگ

توضیح وبلاگ من

مقالات و پایان نامه ها | جدول شماره ۱: متغیرهای پژوهش – پایان نامه های کارشناسی ارشد

 
تاریخ: 25-09-01
نویسنده: نویسنده محمدی

۳- بین میانگین نمره آگاهی در خصوص نشانه های خطر در کودکان قبل و سه ماه بعد از مداخله آموزشی در گروه کنترل اختلاف معنی داری وجود ندارد.

۴- بین میانگین نمره حساسیت، شدت، منافع و موانع درک شده ، راهنماهای عمل و خودکارآمدی در خصوص نشانه های خطر در کودکان قبل و سه ماه بعد از مداخله آموزشی در گروه آزمون اختلاف معنی داری وجود دارد.

۵- بین میانگین نمره حساسیت، شدت، منافع و موانع درک شده ، راهنماهای عمل و خودکارآمدی در خصوص نشانه های خطر در کودکان قبل و سه ماه بعد از مداخله آموزشی در گروه کنترل اختلاف معنی داری وجود ندارد.

۶- بین میانگین نمره عملکرد در خصوص نشانه های خطر در کودکان قبل و سه ماه بعد از مداخله آموزشی در گروه آزمون اختلاف معنی داری وجود دارد.

۷- بین میانگین نمره عملکرد درخصوص نشانه های خطر در کودکان قبل و سه ماه بعد از مداخله آموزشی در گروه کنترل اختلاف معنی داری وجود ندارد.

۳-۳) قلمرو پژوهشی

پژوهش حاضر با عنوان بررسی تاثیر آموزش بر اساس مدل اعتقاد بهداشتی بر رفتار مادران در خصوص نشانه های خطر در کودکان کمتر از پنج سال بر اساس دستورالعمل مانا در مراکز بهداشتی درمانی شهر اراک صورت پذیرفت.

۳-۳-۱) نوع پژوهش

این مطالعه در دو مرحله صورت گرفت، مرحله نخست، مطالعه مقطعی اولیه به صورت توصیفی ـ تحلیلی با هدف نیازسنجی آموزشی (تعیین مؤثرترین سازه‌های پیشگویی کننده مدل اعتقاد بهداشتی بر رفتار مادران در خصوص نشانه های خطر کودک) و در مرحله دوم مطالعه مداخله‌ایی کارآزمایی آموزشی شاهددار برای تعیین تأثیر برنامه آموزشی طراحی شده بر اساس سازه‌های مؤثر مدل بر رفتار مادران شهر اراک در خصوص نشانه های خطر کودکان در دو گروه آزمون و کنترل انجام شد.

۳-۳-۲)محیط پژوهش

محیط این پژوهش را مراکز بهداشتی درمانی شهر اراک تشکیل دادند.

۳-۳-۳)جامعه آماری

در مطالعه مقطعی جامعه آماری را مادران دارای کودک کمتر از پنج سال که جهت دریافت مراقبت‌های بهداشتی درمانی به مراکز بهداشتی درمانی شهر اراک مراجعه می‌کردند و دارای معیار های ورود به مطالعه بودند تشکیل می‌داد و در مطالعه مداخله‌ایی این جامعه شامل مادرانی بود که به صورت تصادفی ساده از بین همین مادران انتخاب شدند.

۳-۳-۴)جامعه هدف

مادران دارای کودک کمتر از پنج سال

۳-۳-۵)معیارهای ورود

مادران دارای کودک کمتر از پنج سال مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی تعیین شده جهت نمونه گیری در سطح شهر اراک که سواد خواندن و نوشتن داشته باشند.

۳-۳-۶)معیارهای خروج

عدم تمایل مادر برای ادامه شرکت در مطالعه

غیبت در بیش از دو جلسه آموزشی

۳-۳-۷)متغیرهای پژوهش

در این پژوهش سه نوع متغیر وجود داشت

متغیر مستقل

مداخله آموزشی

متغیرهای وابسته

آگاهی و عملکرد مادران و سازه‌های مدل اعتقاد بهداشتی(حساسیت، شدت، منافع و موانع درک شده، راهنماهای عمل و خودکارآمدی)

متغیرهای زمینه ای

مشخصات دموگرافیک مادران و کودکان مورد مطالعه (جدول شماره۱).

جدول شماره ۱: متغیرهای پژوهش

نام متغیر

تعریف (کاربردی و علمی)

نوع متغیر

مقیاس متغیر

واحد اندازه گیری متغیر

بر اساس اهداف تحقیق

بر اساس نوع متغیر

کیفی

کمی

مستقل

وابسته

زمینه ای

مداخله گر

کمی گسسته

کمی پیوسته

کیفی

اسمی

رتبه ای

فاصله ای

نسبتی

مداخله آموزشی

آموزشبر اساس مدلاعتقاد بهداشتی

×

×

×

آزمون وکنترل

نمره آگاهی

دانش مادران درخصوص نشانه های خطردرکودک ‌و مراقبت ازآنها بر اساس سوالات پرسشنامه

×

×

×

نمره آزمون از ۱۰۰

نمره حساست درک شده

درک مادران از احتمال بروزنشانه های خطردرکودک خود بر اساس سوالات پرسشنامه

×

×

×

نمره از ۱۰۰(طیف نگرش سنج لیکرت)

نمره شدت درک شده

درک مادران از عوارض ناشی ازعدم مراقبت ازنشانه های خطردرکودک بر اساس سوالات پرسشنامه

×

×

×

نمره از ۱۰۰( طیف نگرش سنج لیکرت)

نمره منافع درک شده

درک مادران از فواید حاصل ازمراقبت ازنشانه های خطردرکودک بر اساس سوالات پرسشنامه

×

×

×

نمره از ۱۰۰( طیف نگرش سنج لیکرت)

نمره موانع درک شده

درک مادران از آنچه مانع انجام مراقبت ازنشانه های خطردرکودک می شود بر اساس سوالات پرسشنامه

×

×

×

نمره از ۱۰۰( طیف نگرش سنج لیکرت)

راهنماهای عمل

محرک‌های درونی و بیرونی که مادران ‌را درجهت مراقبت ازنشانه های خطردرکودک هدایت می‌کنند بر اساس سوالات پرسشنامه

×

×

×

پزشک- کتاب- رادیو- تلویزیون- ترس از عوارض ناشی ازعدم مراقبت ازنشانه های خطر– آرامش درونی نمره از ۱۰۰

نمره خودکارآمدی

باور مادر از توانایی خود در خصوص مراقبت از نشانه های خطر در کودک

×

×

×

نمره از ۱۰۰(طیف نگرش سنج لیکرت)

نمره عملکرد در خصوص مراقبت ازکودک دارای نشانه خطر

اقدامات مناسبی که درجهت مراقبت ازنشانه های خطردرکودک انجام می شود بر اساس چک لیست عملکرد

×

×

×

نمره چک لیست عملکرد از ۱۰۰

سن کودک

سال وماه ‌بر اساس تاریخ تولد

×

×

×

سال وماه بر اساس تاریخ تولد

سن مادر

سال ‌بر اساس تاریخ تولد

×

×

×

سال ‌بر اساس تاریخ تولد

سطح تحصیلات مادر

میزان سواد مادر

×

×

×

مدرک تحصیلی:

بیسواد-ابتدایی-راهنمایی-دبیرستان -دانشگاه

شغل مادر

شاغل-خانه دار

×

×

×

شاغل- خانه دار

۳-۴)تعیین حجم نمونه


فرم در حال بارگذاری ...

« دانلود پایان نامه های آماده | ۲-۲-۲) تاریخچه سرمایه فکری: – پایان نامه های کارشناسی ارشدمقاله های علمی- دانشگاهی | ۱۲- فردیت[۲۱۶] و تمایز خود[۲۱۷] – پایان نامه های کارشناسی ارشد »
 
مداحی های محرم