وبلاگ

توضیح وبلاگ من

مقالات تحقیقاتی و پایان نامه | تحقیقات انجام شده در خارج از کشور: – 8

 
تاریخ: 25-09-01
نویسنده: نویسنده محمدی

در سطح نوروبیولوژی مشخص شده است که ذهن اگاهی سبب تعامل بین دو ‌نیم‌کره و بین سیستم لیمبیک و قشر مغز می شود.بخشی از تاثیرات درمانی در شرایطی از قبیل اضطراب و افسردگی به نظر می‌رسد از تحریک فعالیت ‌نیم‌کره چپ و کاهش فعالیت ‌نیم‌کره راست ناشی می شود (گروسمن[۵۰]۲۰۰۴).

پیشینه تحقیق:

تحقیقات انجام شده در خارج از کشور:

در یک تحلیل، ون آلدرن[۵۱] و همکاران ‌به این نتیجه رسیدند که اثربخشی ذهن آگاهی بر درمان شناختی رفتاری مبتنی بر ذهن آگاهی، بر کاهش میزان فعلی افسردگی با کاهش نگرانی و نشخوار فکری و افزایش مهارت های ذهن آگاهی پذیرش بدون قضاوت است. تجربیاتی که بیماران در درمان شناختی رفتاری مبتنی بر ذهن آگاهی داشتند، هیجانات مثبت آنی، ادراک قوی تر، ‌پاسخ‌گویی‌ بیشتر به فعالیت های لذت بخش زندگی بود. این تغییرات به کاهش نسبی نگرانی و نشخوار فکری می‌ انجامد. هر دو تغییر در افکار و هیجانات به کاهش علایم افسرده کننده منجر می شود ،(باتینک[۵۲] و همکاران ۲۰۱۳).

همچنین نتایج پژوهش ها نشان داده است که ذهن آگاهی نشخوار فکری را می کاهد و با میزان بالای تجربۀ افکار و افزایش آگاهی مرتبط است و در کاهش افکار نشخوار گونه از تکنیک آرامیدگی مؤثرتر است و در حفظ وضعیت ثابتی پس از بهبود بیماری در اختلالات اضطرابی و اسکیزوفرنی، مؤثربود ،(الریچ [۵۳] ۲۰۱۱ ).

(وای[۵۴] و همکاران۲۰۱۰) در یک بررسی دریافتندکه واکنش پذیری آمیگدال[۵۵] شرکت کنندگان هنگام نگاه کردن به چهره هایی که تظاهرات هیجانی نشان می‌دادند به گونه ای مثبت با علایم خود گزارشی افسرده ساز و به گونه ای منفی با وضعیت ذهن آگاهی خود گزارشی مرتبط بوده است.

در مطالعه ای شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی با شناخت درمانی بر روی دو گروه از بیماران افسرده غیرملانکولیک که یک دوره ی افسردگی را سپری می‌کردند مقایسه شد . نتایج حاصل با کاهش معنی داری در نمرات اضطراب و افسردگی را در هر دو گروه و بدون تفاوت معنی دار بین دو روش درمانی نشان داد . هرچند که این نتایج درمورد بیمارانی مصداق داشت که ۴ دوره و یا کمتر از افسردگی را در گذشته سپری کرده بودند . برای بیماران با سابقه ی بیش از ۴ دوره ی افسردگی شناخت درمانی در مقایسه با شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی موثرتر شناخته شد(مانیا گاواسکر۲۰۱۰).

آموزش ذهن آگاهی، بر کاهش افسردگی، اضطراب و سازگاری روان شناختی مؤثر است (بوالمیجر ۲۰۱۰).

(هامبورگ[۵۶] ۲۰۱۰) نیز آموزش کاهش استرس ذهن اگاهی را که زیر مجموعه مهارت‌های اجتماعی هستند،

بر کاهش اضطراب و افسردگی مؤثر دانسته است.

استاندارد (۲۰۱۰)[۵۷] آموزش کنترل استرس مبتنی بر ذهن اگاهی را در درمان افسردگی مؤثر دانسته‌اند.

این درمان همچنین برای بیماران مبتلا به پانیک و اضطراب فراگیر که پس از ۶ ماه از مصرف دارو بهبود نیافته بودند به کار رفت ،شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی در ترکیب با داروهای قبلی ،در مقایسه با گروه کنترل منجر به کاهش معنی داری در افسردگی و اضطراب شد ، که به ترتیب با پرسشنامه های افسردگی و اضطراب بک اندازه گیری شدند(کیم لی۲۰۱۰).

ذهن آگاهی روشی است برای زندگی بهتر، تسکین دردها و غنابخشی و معنادارسازی زندگی(سیگل ۲۰۱۰).

آموزش ذهن آگاهی کاهش پریشانی روان شناختی و نشانه های اضطراب و افسردگی را به دنبال دارد و موجب بهبود بهزیستی روانی، جسمانی، هیجانی و معنوی ، بهبود کیفیت خواب و کاهش نشانه های فیزیکی

می شود(کیوست استیجن۲۰۰۸).

نتایج تحقیقات( لرنر و کلوم [۵۸] ۲۰۰۶ به نقل از پاپیری۱۳۸۶) نشانگر تأثیر آموزش ذهن آگاهی بر روی آوری و اعتماد به نفس، مقابله با فشارهای محیط آموزشی، کاهش اضطراب ، تقویت ارتباط بین فردی مؤثر قلمداد ‌کرده‌است.

(لرنر و کلوم ۲۰۰۶ به نقل از پاپیری ۱۳۸۶) نشانگر تأثیر آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن اگاهی بر کاهش میزان افسردگی، ناامیدی جوانان اقدام کننده به خودکشی و افسرده می‌باشد.

ذهن آگاهی باآرامش ذهنی و روانشناختی و سلامت روانی رابطه مثبت دارد در حالی که خودآگاهی با میزان پایین آرامش روانشناختی مرتبط است(دی مور۲۰۰۵).

با وجود اینکه ذهن آگاهی یک روش مدیریت خلق یا آرام سازی نمی‌باشد,یک نتیجه جانبی آن ناشی از تاثیری است که بر عمل شاخه پاراسمپاتیک سیستم عصبی می‌گذارد.اجرای تمرینات آن سبب الگوهای جدیدی از خود تنظیمی می شود.نتایج مرتبط با سلامت ذهن آگاهی در بسیاری از زمینه ها شامل بهبود کارکرد ایمنی,کاهش فشارخون,کاهش سردرد,کاهش تنش عضلانی,و سردرد,کاهش کلسترول و سطح کورتیزول خون می‌باشد.(گروسمن[۵۹]۲۰۰۴).

فنون ذهن آگاهی در افزایش آرامبخشی عضلانی وکاهش نگرانی،استرس و اضطراب مؤثر می‌باشد(کابات زین،۲۰۰۳).

آموزش ذهن آگاهی مستلزم یادگیری فراشناختی و استراتژی های رفتاری جدید برای متمرکز شدن روی توجه،جلوگیری از نشخوارهای فکری و گرایش به پاسخهای نگران کننده است و باعث گسترش افکار جدید و کاهش هیجانات نا خوشایند است(کاراقید۲۰۰۳).

در بررسی نقش ذهن آگاهی در عاطفه و خلق, نتایج نشان می‌دهد که ذهن آگاهی پیش‌بینی کننده رفتار خود تنظیمی و حالات هیجانی مثبت بوده و از طریق ترکیب سر زندگی و واضح دیدن تجربیات می‌تواند تغییرات مثبتی را در شادکامی و بهزیستی ایجاد نماید.(برون ۲۰۰۳).

(کابات ذین۱۹۹۰تیزدل[۶۰] و همکاران۱۹۹۵به نقل از بیر[۶۱]۲۰۰۳) پیشنهاد می‌دهند که ذهن آگاهی به افراد کمک می‌کند تا الگوهای نشخوار فکری را که می‌تواند به عود افسردگی منجر شود,تشخیص دهند.

تحقیقات انجام شده در داخل کشور:


فرم در حال بارگذاری ...

« خرید متن کامل پایان نامه ارشد | ۳-۲-۲-۲- موارد امکان رأی غیابی – 3پایان نامه آماده کارشناسی ارشد | قسمت 5 – 8 »
 
مداحی های محرم