وبلاگ

توضیح وبلاگ من

فایل پایان نامه با فرمت word : مطالعه تطبیقی عوامل جامعه شناختی مؤثر بر میزان ... - منابع مورد نیاز برای پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین

 
تاریخ: 15-04-01
نویسنده: نویسنده محمدی

۴۳۶/۰

۴۳۶/۰

عالیشهر

۳۷۳/۰

۳۷۳/۰

احساس امنیت

صدرا

عالیشهر

۲۶۹/۰

۲۶۹/۰

سرمایه اجتماعی در هر دو شهر اثر علی و افزایشی بر میزان رضایت شهروندان دارد. میزان اثرگذاری این عامل در صدرا بیشتر از عالیشهراست. متغیر مستقل احساس امنیت، در صدرا بر افزایش میزان رضایت تأثیرگذار نمی ­باشد، اما در عالیشهر با ضریب بتای ۲۶۹/۰ باعث افزایش رضایت از کیفیّت زندگی شهری می­ شود. در نهایت این فرضیه که با افزایش سرمایه اجتماعی، احساس امنیت و رضایت شهروندان افزایش می­یابد، با وجود تأثیر مستقیمی که سرمایه اجتماعی (در صدرا و عالیشهر) و احساس امنیت (در عالیشهر) دارد، تأیید نمی­ شود.
۴-۴- قابلیت­ها و تنگناهای مؤثر بر رضایت شهروندان صدرا و عالیشهر
رسیدن به توسعه پایدار شهری و ارتقاء کیفیّت زندگی و رضایت شهروندان از شهرهای جدید و به تبع آن کاهش آسیب­های شهرهای مادر، نیازمند شناخت و بررسی نقاط ضعف و قوت محیط داخلی و فرصت­ها و تهدیدات در محیط بیرونی شهر است که با شناختی که از نقاط ضعف و قوت و هم­چنین فرصت و تهدید حاصل می‎شود؛ می­توان نقاط قوت را تقویت کرد و برای نقاط ضعف چاره­جویی کرد و از فرصت­ها نهایت استفاده را برد و نیز تهدیدات را خنثی ساخت.

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

در راستای شناخت قابلیت­ها و تنگناهای شهر جدید صدرا و عالیشهر علاوه بر سنجش دیدگاه­ ساکنان و شهروندان، از نظرات کارشناسان شرکت عمران شهرهای جدید صدرا و عالیشهر نیز استفاده شده است. و با بهره گرفتن از نظرات آن­ها (شهروندان و کارشناسان) مجموعه­ عواملی که از محیط بیرونی و از محیط درونی، به­ طور بالقوه یا بالفعل، بر رضایت شهروندان از زندگی در شهرهای جدید مورد بررسی تأثیرگذار است به دست آمده و در قالب جداول سوات در ذیل ذکر شده است.
صدرا با مجموعه ­ای از نقاط قوت و ضعف و فرصت و تهدید روبرو است. از نقاط ضعف آن می­توان به عدم تحقق اهداف جمعیتی اشاره کرد. در برنامه­ی شهر جدید صدرا سه آستانه­ جمعیتی برای این شهر در سال­های مختلف تعریف شده است بنابر، این برنامه جمعیت این شهر در آستانه­ سوم جمعیتی باید جمعیتی برابر با ۳۰۰۰۰۰ نفر تا سال ۱۳۹۰ باشد (مهندسین مشاور شهر و برنامه،۱۳۸۵: ۲۳). این درحالیست که جمعیت آن بر اساس سرشماری ۱۳۹۰ برابر با ۳۹۹۷۹ بوده است که تفاوتی بسیار با برنامه مذکور داشته است و بعد از بیش از دو دهه از بعد کمی نتوانسته حتی به نیمی از اهداف پیش بینی شده دست یابد. عدم جذب جمعیت مورد نظر، با توجه به این­که کلیه برنامه ­های ساختار شهری بر مبنای سقف ظرفیت جمعیت­پذیری پیش ­بینی شده صورت پذیرفته است، تجدیدنظر در مبانی و برنامه­ ریزی­ها را بر اساس در واقعیت­های موجود و نظریه­ های کارشناسی واقعیت­محور و معتدل لازم و ضروری می­سازد.
علاوه بر نقاط ضعف در محیط داخلی صدرا مجموعه­ قوت­هایی نیز دارد. از نقاط قوت این شهر نیز، استقرار بیمارستان پیوند اعضا در شهر صدرا، وجود باغشهر در شهر صدرا، قیمت مناسب اجاره و خرید مسکن نسبت به شهر شیراز، فاصله­ی مناسب با کلان­شهر شیراز، حمل­و­نقل به نسبت مناسب برای تردد به شهر شیراز، وجود دانشگاه آزاد اسلامی، دید به ارتفاعات شمالی شهر از تقریباً بیشتر عرصه ­های شهر، امکان توسعه شهری به دلیل وجود زمین­های با کاربری مسکونی – تجاری است.
فرصت­های صدرا در زمینه ­های مختلف قابل ذکر است. در زمینه­ حمل­و­نقل عبور آزادراه شیراز – اصفهان از نزدیکی شهر صدرا و اتصال آن به شیراز از طریق بزرگراه در حال احداث آرین و خط سوم متروی شیراز که موجب اتصال این شهر به شیراز به­ صورت ریلی خواهد شد از فرصت­های مهم این شهر می­باشد.
از دیگر فرصت­ها وجود افراد فاقد مسکن در شهر شیراز و یا افرادی که توانایی اجاره­بهای سنگین مسکن در شیراز را ندارند می­باشد. هزینه­ بالای مسکن در شیراز در کنار قیمت مناسب آن در صدرا برای این شهر فرصتی است که به آستانه جمعیتی خود برسد و برآوردهای جمعیتی را محقق کند.
قرارگیری صدرا در میان ارتفاعات امکان استفاده­های تفریحی، ورزشی و کوهنوردی، ایجاد عرصه ­های عمومی و فضای سبز بر ارتفاعات برای این شهر را به ­وجود آورده است.
از سوی دیگر، در کنار فرصت­ها، تهدیدهای متعددی این فرصت­ها را تحت تأثیر قرار می­دهد. در زمان برنامه­ ریزی شهر صدرا بنابر قوانین و مصوبات استقرار جمعیت مازاد شهر شیراز به عهده­ این شهر بود که می­توانست فرصت مناسبی برای صدرا باشد؛ چنان­چه در ابتدا نیز این شهر با جمعیت­پذیری موفق روبرو بود اما ایجاد و توسعه شهرک گلستان در عدم جذب جمعیت صدرا تأثیرگذار و به عنوان تهدیدی برای این شهر است. از جمله تهدیدات دیگر اختلافات و عدم هماهنگی کامل بین شهرداری و شرکت عمران است. شرکت عمران با توجه به این­که شهرداری مستقر است صرفاً مالک زمین است و نقش مدیریتی که قبلاً شرکت عمران بر عهده داشت را دارا نیست. شهرداری درآمد خود را از طریق صدور پروانه و تغیر کاربری به دست می ­آورد و این ساختار شهر را از نظر شرکت عمران نامطلوب می­ کند.
جدول شماره (۴-۳۷) : نقاط ضعف و تهدیدهای شهر جدید صدرا بر اساس مدل راهبردی SWOT

ساختار و نظام شهری

ساختار و نظام شهری

عوامل درونی

نقاط ضعف (W)


فرم در حال بارگذاری ...

« سایت دانلود پایان نامه : پژوهش های کارشناسی ارشد با موضوع بررسی عوامل موثر ... - منابع مورد نیاز برای پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشیندانلود فایل ها در مورد آینده نگاری ترافیک کانتینری بنادرجنوبی … – منابع مورد نیاز برای مقاله و پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین »
 
مداحی های محرم