وبلاگ

توضیح وبلاگ من

فایل های دانشگاهی| ۳-۵قلمرو تحقیق – پایان نامه های کارشناسی ارشد

 
تاریخ: 25-09-01
نویسنده: نویسنده محمدی

۳-۵قلمرو تحقیق

الف: قلمرو مکانی: در این تحقیق کارکنان اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران را مورد مطالعه قرار می‌دهیم.

ب: قلمرو زمانی: پژوهش پیش رو از حیث زمانی با توزیع پرسشنامه در بهمن ماه سال ۹۲ انجام خواهد گرفت.

ج: قلمرو موضوعی: همان‌ طور که مکرراً اشاره شد پژوهش حاضر از منظر موضوعی به بررسی یک مدل چرخش شغلی در بین کارکنان و عملکرد آن ها می پردازد و در صدد آن است که با ارائه یک مدل مناسب بتواند به افزایش عملکرد کارکنان بیانجامد.

۳-۶جمع‌آوری اطلاعات

۳-۶-۱ روش و ابزار جمع‌ آوری داده ها

مهمترین روش‌های گرد‌آوری اطلاعات در این تحقیق به‌شرح زیر است:

      • مطالعات توصیفی: در این قسمت برای گرد‌آوری و تدوین ادبیات مربوط به موضوع و بررسی سوابق تحقیق از روش کتابخانه‌ای استفاده شده است. بدین منظور از کتب و مقالات موجود در کتابخانه‌ها و سایت‌های اینترنتی استفاده شده است.

  • تحقیقات می‌دانی: به طور کلی هر مطالعه علمی بزرگ یا کوچکی که روابط را به طور نظام‌یافته دنبال می‌کند، فرضیه‌ها را بیازماید و غیر‌آزمایشی باشد و در شرایط زندگی واقعی مانند جوامع محلی، مدارس، کارخانه‌ها، سازمان‌ها و مؤسسات اجرا گردد. مطالعه می‌دانی تلقی می‌شود در روش‌ می‌دانی یکی از متداول‌ترین ابزار جمع‌ آوری اطلاعات پرسشنامه است(خاکی، ۱۳۸۷، ۲۴۲، ۲۱۶).

برای جمع‌ آوری داده ها، روش‌های متعددی وجود دارد و اغلب برای کسب اطلاعات در یک تحقیق بیش از یک روش به کار گرفته می‌شود. در این پژوهش داده ها به روش می‌دانی جمع‌ آوری شده است. در روش می‌دانی، پرسشنامه یکی از متداول‌ترین طرق جمع‌ آوری اطلاعات است. در تهیه و تنظیم پرسشنامه محقق سعی دارد تا از طریق طرح تعدادی سوال، اطلاعات لازم را از پاسخگو دریافت کند.

۳-۶-۲ ویژگی‌های ابزار جمع‌ آوری داده ها

پرسشنامه این تحقیق بر اساس شاخص‌های مطرح شده و با توجه به تمایل محقق برای بررسی رابطه بین متغیر‌های مورد ادعا با در‌نظر‌گرفتن دیدگاه ها و نظرات تخصصی اساتید محترم به صورت طیف ۵ گزینه‌ای لیکرت طراحی و مورد استفاده قرار گرفته است. شکل‌ کلی و امتیاز‌بندی این طیف برای سوالات به صورت جدول ۱-۳ می‌باشد:

جدول ‏۰‑۱: مقیاس ۵ گزینه‌ایلیکرت

خیلی کم

کم

متوسط

زیاد

خیلی زیاد

۱

۲

۳

۴

۵

در این پرسشنامه به منظور بررسی فرضیات مسئله سوالاتی مرتبط با هر یک از شاخص های مورد نظر طراحی شده است. هر فرضیه به وسیله ۵ پرسش مورد سنجش قرار می‌گیرد. ۵ پرسش اول بر روی هدف اصلی تحقیق تمرکز دارد و به رابطه بین چرخش شغلی و عملکرد کارکنان می پردازد. ۵ پرسش دوم بر فرضیه دوم تمرکز دارد که رابطه بین چرخش شغلی و آموزش نیروی کار را نشان می‌دهد. همچنین ۵ پرسش آخر مرتبط با فرضیه سوم تحقیق می‌باشد و ‌در مورد ارتباط بین چرخش شغلی و افزایش خلاقیت و نوآوری نیروی کار می‌باشد.

پس از تدوین طرح مقدماتی پرسشنامه تلاش بر این است تا میزان روایی و پایایی پرسشنامه تعیین شود.

۳-۷ روایی ابزار تحقیق

مفهوم اعتبار یا روایی ‌به این سوال پاسخ می‌دهد که ابزار اندازه‌گیری تا چه‌حدی خصیصه مورد‌نظر را می‌سنجد(سرمد و دیگران، ۱۳۸۴، ۱۷۰).

روایی یا اعتبار یک پرسشنامه به شکلهای گوناگون می‌تواند مورد ارزیابی قرار گیرد. این عمل به نوع آزمون و کاربرد آن بستگی دارد. آزمونی معتبر است که بتواند خصیصه مورد نظر را اندازه‌ بگیرد نه خصیصه دیگر را(هومن، ۱۳۸۴، ۲۲۹).

جهت سنجش روایی ابزار از روش‌های مختلفی از قبیل:

    1. روایی محتوا

    1. روایی توافق متخصصان

    1. روایی سازه

  1. تحلیل عاملی(اکتشافی و تاییدی) استفاده می‌گردد(سرمد و دیگران، ۱۳۸۴، ۱۷۳).

در تحقیق حاضر جهت سنجش روایی ابزار از روش روایی محتوا استفاده شد. برای ارزیابی روایی ابزار تحقیق حاضر، اولا متغیر‌های موجود در هر فرضیه و شاخص‌ها و پرسش‌های مربوطه استخراج شده و سوالات ‌بر اساس ادبیات تحقیق و مدل تحلیلی پژوهشی طراحی شده است، ثانیاً جهت اطمینان از روایی، پرسشنامه در اختیار اساتید، صاحب‌نظران و متخصصین امر از قبیل اساتید رشته مدیریت و همچنین مدیران قرار گرفت که نظر آنان نیز موید روایی پرسشنامه بود.

۳-۸ پایایی ابزار تحقیق

قابلیت اعتماد پرسشنامه یکی از ویژگی‌های فنی ابزار اندازه‌گیری است. مفهوم یاد شده با این امر سرو کار دارد که ابزار اندازه‌گیری در شرایط یکسان تا چه اندازه نتایج یکسانی به دست می‌دهد. ایبل و فریسبی قابلیت اعتماد را اینگونه تعریف می‌کنند: « همبستگی میان یک مجموعه از نمرات و مجموعه دیگری از نمرات در یک آزمون معادل که به صورت مستقل بر یک گروه آزمودنی به دست آمده است». معمولا دامنه ضریب قابلیت اعتماد از صفر(عدم ارتباط) تا ۱+ (ارتباط کامل) است (سرمد و دیگران، ۱۳۸۴، ۱۶۶).

یکی از خصوصیات هر آزمون خوبی دارا بودن همسانی درونی و پایانی آن می‌باشد. برای محاسبه و تعیین ضریب قابلیت اعتماد یک ابزار اندازه‌گیری شیوه های مختلفی به کار گرفته می‌شود که عبارتند از:

الف)اجرای دوباره آزمون یا روش بازآزمایی[۲۴]

ب)روش موازی یاروش آزمون‌های همتا[۲۵]

ج)روش تنصیف یا دو نیمه کردن آزمون[۲۶]

د)روش کودر_ریچاردسون[۲۷]

ه)روش آلفای کرونباخ[۲۸](سرمدو دیگران، ۱۳۸۴، ۱۶۸-۱۶۷)

در این تحقیق به منظور بررسی پایایی پرسش نامه ها از روش آلفای کرونباخ استفاده می شود.ابتدا پرسش نامه های طراحی شده را درمیان کارکنان اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران توزیع خواهیم کرد. با جمع‌ آوری پرسش نامه ها اقدام به آزمودن پایایی آن خواهیم کرد. ‌به این صورت که اگر میزان آلفای کرونباخ بیشتر از ۷/۰ بود پایایی پرسشنامه مورد تأیید است ‌به این مفهوم که پرسش نامه برای مطالعات مشابه و ادوار دیگر نیز قابل استفاده و استناد است.در غیر این صورت با کمک قابلیت های نرم افزار SPSS با حذف بعضی از سوالات و برخی تکنیک های موجود در نرم افزار میزان آلفای کرونباخ را افزایش خواهیم داد.

جهت اطمینان از پایایی آزمون به کار رفته در این پژوهش، آلفای کرونباخ هر یک از فرضیات پرسشنامه و همچنین کل سوالات محاسبه گردیده و نتایج در جدول زیر ارائه گردیده است. از آنجایی که مقادیر آلفای کرونباخ به دست آمده برای همه موارد بیش از ۰٫۷ می‌باشد پایایی پرسش نامه مورد قبول است.

جدول۳-۳: مقدار آلفای کرونباخ به دست آمده برای هر یک از آزمون های فرض پرسشنامه تحقیق

ردیف

آزمون

سوالات

مقدار آلفای کرونباخ

۱

آزمون فرض اول

۵-۱

۷۳۶/۰

۲

آزمون فرض دوم

۱۰-۶

۷۹۴/۰

۳

آزمون فرض سوم

۱۵-۱۱

۷۹۱/۰

همچنین آلفای کرونباخ برای کل سئوالات پرسشنامه برابر ۸۶۹/۰ می‌باشد که حاکی از پایایی خوب و قابل قبول ابزار تحقیق است.

۳-۹ فرضیات و مدل تحقیق

۳-۹-۱ فرضیات تحقیق


فرم در حال بارگذاری ...

« دانلود پایان نامه و مقاله – قسمت 4 – 5مقالات و پایان نامه ها – جدول ۳-۸: طرح کلی پژوهش – 5 »
 
مداحی های محرم