وبلاگ

توضیح وبلاگ من

دانلود مطالب پژوهشی درباره ارائه چارچوبی راهبردی برای سیستم ... - منابع مورد نیاز برای پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین

 
تاریخ: 15-04-01
نویسنده: نویسنده محمدی

وجود انعطاف­پذیری یکی از اهداف اصلی سیستم­های اجرایی تولید می­باشد که برای رسیدن به آن بحث توزیع­شدگی مطرح شده است ولی رسیدن به انعطاف پذیری در بهترین حالت نیز خود مستلزم نحوه استقرار توزیع­شدگی است که محیط ابر این موضوع را به خوبی فراهم می­آورد.

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

استانداردسازی تولید
استانداردسازی تولید مبتنی بر ابر، بنا بر خاصیت سرویس­گرایی که دارند خود به خود الزامی برای استانداردسازی فراهم می­آورند. گسترش هرچه بیشتر استانداردسازی به معنای تلفیق هر چه بیشتر و بهتر سازمان­های تولیدی مختلف و در نهایت رسیدن به نتیجه بهتر است.
امنیت اطلاعات تولید
اطلاعات هر سازمانی جزء مهمترین دارایی­ های آن سازمان محسوب می­ شود و همین موضوع سبب می­ شود که سازمان­ها خواهان آن باشند تا اطلاعات را در محیط محلی خود نگهداری کنند و تحلیل مطلوبی مورد نیاز است تا مدیران را بر قرار دادن اطلاعات در محیط ابرمتقاعد کند، کمااینکه وجود قراردادهای سطح سرویس مطلوب و همچنین قراردادهای استفاده از محیط ابر نیز اجتناب­ناپذیر است.
یکپارچه­سازی اطلاعات تولید
وجود اطلاعات یکپارچه جزء مهمی از سیستم­های اجرایی تولید توزیع­شده ابر است و وجود شکاف و یا تاخیر بین اطلاعات موجود در ابر و اطلاعاتی که عملاً در محیط کف کارخانه محقق می­ شود، به عنوان عاملی بازدارنده در به­ کارگیری ابر در سیستم اجرایی است، اما از آنجا که سیستم­های اجرایی تولید بحثی گسترده بوده و تمامی بخش­های آن الزام به استفاده از اطلاعات بلادرنگ ندارند، وجود یک برنامه ریزی بلندمدت بر گذار نرم به محیط ابر الزامیست.

۴٫۷ سیستم های اجرایی تولیدمبتنی بر ابرفعلی

مدل محاسبات ابری پتانسیل های بسیاری برای استقرار سیستم های مختلف از جمله سیستم های اجرایی تولید به همراه آورده است اما از آنجا که هنوز خود این مدل درحال تکامل بوده و با چالش هایی روبرو است، خود این چالش ها مانعی در برابر استقرار کامل سیستم اجرایی تولید در محیط ابر است، با وجود چنین شرایطی بسیاری از شرکت ها که راه حل های سیستم های اجرایی تولید را برای کارخانه ها و محیط های صنعتی ارائه می دهند طرح های آتی خود را بر این مبنا قرارداده اند (از جمله شرکت plex و Bellwalk) در ادامه چندین شاخص فنی که مبنای قیاس این شرکت ها است معرفی شده است و نهایتا مقایسه ای اجمالی بین این شرکت ها و شرکت هایی که درحال حاضر راه حلی مبتنی بر ابربرای سیستم های اجرایی تولید خود ارائه نداده اند صورت می گیرد.
OEE[42] : این مقدار در حقیقت شاخصی برای اثربخشی تجهیزات و ماشین آلات موجود در کارگاه تولیدی است. به عبارتی کسری از درصد اشتغال تجهیزات به کل زمان در دسترس بودن تجهیزات است.
تفاوت بار پردازش ماکزیمم و بار پردازش مینیمم: این شاخص برای ارزیابی ظرفیت کاری ماشین ها است، به عبارتی ظرفیت کاری ماشین هادر کارگاه ، حد بالا و پائین دارد که تفاوت آنها شاخص مناسبی برای ارزیابی است.
نرخ دوباره کاری: به تاخیر افتادن کارها، عدم دسترسی به منابع به موقع در هر کارگاهی در بعضی مواقع منجر به اجرای مجدد آن کار می شود و این به منزله هدر رفتن منابع می باشد و هرچه این نرخ کمتر باشد، بازدهی آن کارگاه بیشتر خواهد بود.
هزینه استقرار MES: این شاخص در حقیقت به تفاوت استقرار سیستم متمرکز و توزیع شده و آن هم در محیط ابر باز می گردد.
همانطور که اشاره شد شرکت بل هاک(Bell Hawk) سیستم اجرایی تولید جدید خود را مبتنی بر ارائه داده است. این سیستم شامل کنترل رویداد ها مبتنی بر ابر است از جمله دسترسی از راه دور برای چاپ بارکد، به عبارتی عمل چاپ بارکد که مقدمه ای برای پیگیری کارهای درحال اجراست مستقل از مکان و به عنوان یک سرویس صورت می گیرد، ضمن اینکه این شرکت همواره درصدد بوده تا سیستم اجرایی تولید خودش را با لایه برنامه ریزی منابع سازمان یکپارچه سازد
شرکت بل هاک(Bell Hawk) مدعی است با اجرای سیستم اجرایی تولید مبتنی بر وب سرویس هایش تحت عنوان Web Hawk باعث کاهش هزینه ها شود و به طور متوسط با پیاده سازی فعلی در فروشگاه های وال مارت، و چندین بیمارستان باعث کاهش ۲۰درصدی هزینه ها شده است، مقدار واقعی با استقرار هرچه بیشتر این سیستم مشخص می­ شود. برای ارزیابی در دسترس بودن منابع، وب هاک، همانطور که از نام آن مشخص است، وب پرتالی را ارائه می­دهد که این وب پرتال، وب سرویس­های مختلفی را برای دسترسی و کنترل مستقیم بر منابع ارائه می­دهد. این سیستم نرخ دوباره­کاری را به ۲ درصد کاهش داده است.
شرکتی دیگر که راه­حل سیستم اجرایی تولید ابری ارائه داده است، شرکت پلکس(plex) است. این راه حل که تحت عنوان پلکس آنلاین خوانده می­ شود، نرخ دوباره­کاری را از متوسط ۶ درصد در میان شرکت های مشابه به کمتر از ۱ درصد کاهش داده است. این راه حل که در حقیقت تعمیمی بر راه حل برنامه­ ریزی منابع سازمان شرکت پلکس است که برای کنترل اجرای تولید نیز مورد استفاده قرار گرفته است.
ادعایی که پلکس مبنی بر بهبود سیستم­های اجرایی تولید داشته است این است که OEE را از متوسط جهانی که ۶۰ درصد است به ۸۵ درصد افزایش داده است. در ادامه فاکتور های تشکیل دهنده OEE و مقدار آن که توسط پلکس آنلاین به دست می ­آید، آمده است.
شکل۴٫۸ شاخص OEE و سیستم اجرایی تولید ابری
سایر شرکت­ها که در حال حاضر راه­ حل­های سیستم­های اجرایی تولید ارائه می­ دهند، شرکت­های آپریسو(Apriso)، سپ(SAP) و زیمنس (Siemens) هستند. شرکت سپ چون یک شرکت جامع است، تمرکز خاصی بر سیستم اجرایی تولید ندارد، شرکت زیمنس نیز بررویکرد عاملگرا تمرکز دارد. شرکت آپریسو نیز که در این میان شرکتی است که صرفاً برسیستم­های اجرایی تولید کار می­ کند نیز نسبت به کاربرد ابر در این سیستم­ها مردد است.

۴٫۸ جمع­بندی

در این فصل چارچوب جامع سیستم اجرایی تولید در محیط ابری، برای شرکت جم­ساز مطرح شد. این شرکت در حال حاضر برای تولید دارای مدل فرایند خاص خود می­باشد. برای ابری کردن چنین مدلی، ماژول­های اصلی که قابلیت استفاده در ابر را داشته از این مدل فرایند خارج کرده و در محیط ابر توزیع کردیم و تا حد امکان مدل فرایند داخلی، در جمساز را سبک ساختیم. تمامی سایت­های مرتبط که با همکاری یکدیگر تولید نهایی را ارائه می­ دهند، نیز به وضع مشابهی همینطور خواهند بود.

فصل پنجم- جمع­بندی و نتیجه ­گیری

در این فصل خلاصه و جمع­بندی از مطالب این تحقیق و نتایج آن آورده می­ شود و در خصوص محدودیت­های تحقیق و اقدامات آتی بحث خواهد شد.

۵٫۱ خلاصه تحقیق

در این تحقیق چارچوبی جامع برای سیستم­های اجرایی تولید با بهره گرفتن از مدل محاسبات ابری ارائه شد. در فصل نخست در خصوص تعریف صورت مسئله و تعیین حوزه و ساختار تحقیق بحث شد. در فصل دوم به بررسی ادبیات موضوع در چند حوزه مفاهیم اولیه سیستم­های اجرایی تولید، تولید توزیع­شده، سرویس­گرایی و مدل محاسبات ابری پرداخته شد. در خلال این فصل توابع اصلی سیستم­های اجرایی تولید بر اساس استانداردهای مختلف مطرح شد. استانداردهای اصلی استاندارد MESA بوده و استاندارد بعدی که جامعتر بوده،ANSI/ISA 95 می­باشد که MESA نیزمبنای آن بوده است. این استانداردیک مدل عام برای سیستم­های اجرایی تولید ارائه می­دهد که مبنای تحقیق در فصول آتی قرار گرفت.
متعاقباً بحث تولید توزیع­شده مطرح شد و چشم­اندازها و مفاهیم تولید توزیع­شده نیز مرور شد. مفاهیمی نظیر تولید هولونی و عامل­گرا، سپس نقش فناوری اطلاعات در تولید توزیع­شده و انواع سبک­های به­ کارگیری مطرح شد. توسعه محصول به صورت همروند، عنوان شد. بحثی که مبنای تکامل مشارکتی محصول است. سپس متدولوژی­های متداول که برای تولید توزیع­شده به کاررفتند نیز مشخص شد. سیستم­های اجرایی تولید توزیع­شده، با توجه به مواردی نظیر سفارشات غیر قابل پیش ­بینی، کارگاه­های پویا و پیچیدگی توزیع­شده، مورد بحث قرار گرفت ونهایتاً سیستم­های توزیع­شده قبلی نظیر متامورف،پابادیس و الگوهای طراحی هرکدام، نظیر میانجی و مدیر سفارش با نگاهی دقیق­تر بررسی شد.
در ادامه مدل محاسبات ابری و ویژگی­ها و پتانسیل­های آن، نقاط قوت و ضعف آن، فرصت­ها و تهدید­های آن و ویژگی­هایی نظیر مجازی­سازی و خاصیت الاستیکی ابر و … بحث شد. سپس بحث سرویس­گرایی و شناسایی سرویس­ها که مبنای مدل محاسبات ابری در این تحقیق است به صورت مفصل مورد بررسی قرار گرفت.
در فصل چهارم رویکرد مورد استفاده در ادامه تحقیق مطرح شد، در حین به­ کارگیری رویکرد نیازمند به کارگیری متدولوژی مناسب برای شناسایی سرویس­های مورد نظر در سیستم مورد بررسی بودیم، نهایتاً در متدولوژی SOMA ، راه حل ESB برای ماژول اصلی این سیستم یعنی مدیریت سفارش انتخاب شد. درطی مراحل شناسایی سرویس­ها، در این متدولوژی مدلسازی سرویس-هدف و تجزیه دامنه صورت گرفت. سپس مراحل چارچوب از دید محاسبات ابری مطرح شد و نحوه توزیع این ماژول­ها در محیط ابر مرور شد.
ماژول­های اصلی سیستم اجرایی تولید توزیع شده، مدیریت سفارش­ها، مدیریت منابع، زمانبندی، پی­گیری، بازرسی، مدیریت تعاریف است، برای به­ کارگیری تمامی این ماژول­ها نیازمند آن بودیم تا با نمودارهای فعالیت، نحوه تعامل آن­ها را با یکدیگر نشان دهیم.
ارتباط بین ماژول­ها بحثی است که در ادامه مطرح شد، این موضوع که مهمترین چالش به­ کارگیری سرویس­های توزیع­شده در محیط ابر است و راهکاری مناسب برای آن پیشنهاد داده شده است و در ادامه نمودار های توالی و تعامل آن­ها با هم نیز نشان داده است.
در ادامه ملزومات و نیازمندی­های طرح این ماژول­ها در محیط ابرمطرح شد و ملزوماتی نظیر نحوه به کارگیری، مدل استقرار، نیازمندی­های کاربران، توافقات و … شرح داده شد. ضمن آنکه مدل کنترل بین ماژول­ها نیز در خلال این بحث مطرح شد.

۵٫۲ نتایج تحقیق

در جمع­بندی نتایج این تحقیق بایستی گفت که مزیت اصلی این چارچوب طرح مسئله سیستم­های اجرایی تولید در محیط ابر می­باشد، به طوریکه ماژول­های اصلی این سیستم که در حال حاضر به صورت متمرکز عمل می­ کنند، از پیکربندی فعلی استخراج شده و در محیط توزیع­شده ابر قرار می­گیرد تا سایت­های مختلف و توزیع­شده قابلیت ادامه تولید همروند را با هم داشته باشند، از ترکیب مسائل مطرح شده چارچوب جدیدی عنوان شده است که از نقاط قوت محاسبات ابری بهره جسته تا روند تولید توزیع­شده را به بهترین نحو یکپارچه سازد.
سیستم­های اجرایی تولید سیسستم­هایی هستند که به طرز چشمگیری اجرای تولید را که همواره با مباحثی نظیر پویایی و انعطاف پذیری مطرح بوده است را مدیریت کرد و نقطه قوت آن تدوین نظام­مند اصول مدیریت اجرا در تولید است. در این سیستم­ها با توجه به گسترش روز افزون تولید توزیع­شده در نقاط مختلف، سعی شده است تا با محیط­های توزیع­شده نیز بسط داده شود، تلاش­ های فراوانی در این زمینه صورت گرفته است، اما تا کنون اجرای تولید در محیط ابر مطرح نشده بود.
در حقیقت در این تحقیق چارچوبی ارائه شد که مبنای نظری آن سیستم­های اجرایی تولید متمرکز بودند و کم کم ساختار و شاکله چارچوب پیشنهادی با توجه به پتانسیل­های ابر شکل گرفت.

۵٫۳ مقایسه با سایر چارچوب­ها

برای مقایسه چارچوب فعلی با بهره گرفتن از مدل محاسباتی ابر، چارچوب­های مختلفی پیشنهاد می­ شود، اما اکثر آن­ها برای محیط­های متمرکز بوده و تا کنون در محیط­های توزیع­شده تعمیم داده­نشده­اند، اما آنچه در حال حاضر، به عنوان چارچوبی توزیع­شده برای سیستم­های اجرایی تولید مطرح می­ شود، بحث عامل­گرایی که عامل­های مختلف تولید را به صورت خود مختار به کار می­گیرد. در ادامه جدولی برای مقایسه رویکرد پیشنهادی و عامل­گرایی با توجه به ویژگی­های تولید توزیع­شده مطرح می­ شود.

چارچوب/ویژگی

انعطاف­پذیری

الاستیکی

خودمختاری

جنبه­ های مدل کسب و کار

جامعیت

تولید ابری

*

*


فرم در حال بارگذاری ...

« ﻧﮕﺎرش ﻣﻘﺎﻟﻪ ﭘﮋوهشی در رابطه با تحلیل پیامد‎های ژئوپولیتیک مقاومت نهضت ... - منابع مورد نیاز برای پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشینپژوهش های پیشین با موضوع نقش جذب دانش در نوآوری ... - منابع مورد نیاز برای پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین »
 
مداحی های محرم