۳-۱-۲٫ روشهای و شیوه های تأمین منابع مالی خارجی
تأمین منابع مالی خارجی چه به صورت قرضی و چه به صورت غیرقرضی عمدتاًً مورد نیاز بنگاههای دولتی و خصوصی کشور بوده گرچه این منبع می تواند با تلفیق با ابزارهای موجود تأمین کننده بخشی از منابع مالی مورد نیاز دولتها نیز باشد. طبق تعریف و بر اساس شاخصه های تقسیم بندی روشها و منابع تأمین مالی و شرح وظایف قانونی و اساسنامهای سازمان سرمایه گذاری ناظر بر نهاد متولی تشویق و حمایت از سرمایه گذاریهای خارجی و تسهیل و تجهیز کننده تسهیلات مالی خارجی، آنچه مورد بحث و بررسی است تامین مالی با منشأ خارجی و انواع روشها و زیر روشهای این فرایند است.
بر اساس یک تقسیم بندی عمومی و کلی، تأمین منابع مالی خارجی در دو شکل و روش قرضی و غیرقرضی متصور است که مرز تفکیک کننده آن ها عمدتاًً ناظر بر چگونگی ضمانت ریسکهای تجاری طرح و نقش و تعهدات دولت در پوشش این دسته از ریسکها است. گرچه تفاوتهای ساختاری و عملیاتی دیگری نیز به این دو روش وجود دارد که اهم این تفاوتها در قالب جدول زیر قابل مشاهده است.
جدول ۳-۳- مقایسه و تفاوتهای اساسی روشهای قرضی و غیرقرضی
روشهـای غیر قرضـــی
روشهـای قرضـــی
ریسکهای تجاری بر عهده سرمایه گذار خارجی و شریک داخلی وی و ریسکهای داخلی با دولت است
تمامی ریسکهای مربوطه طرح بر عهده دریافت کننده منابع مالی و دولت است
تنها تضمین پرداخت خسارت ناشی از مداخلات دولت (مصادره، ملی کردن، وضع قوانین و مقررات مستقیما مخل
سرمایه گذاری، نقض قراردادها و تعهدات دولت بر عهده دولت است
تضمین بازپرداخت تمام منابع دریافتی و سود و
هزینه های مترتب بر آن توسط دولت (در نهایت تقبل تمام ریسکهای اعتباری توسط دولت)
بازگشت سرمایه پس از اجرا و به سودآوری رسیدن طرح و از محل عواید حاصل از فروش محصولات آن
بازپرداخت وام بدون ارتباط با اجرا یا عدم اجرای طرح
امکان برگذاری مناقصه رقابتی بین المللی و حصول اطمینان از هزینه کرد بهینه منابع مالی و مدیریت کارآمد آن توسط بخش خصوصی
اعطای وام اغلب مشروط به خرید از تولیدکنندگان ماشین آلات و ارائهدهندگان خدمات کشور اعطا کننده
استفاده قطعی از منابع دریافتی به دلیل منافع سرمایه گذار و نظارت عالیه هیات سرمایه گذاری خارجی و سازمان سرمایهگذاری
عدم اطمینان از استفاده مناسب از منابع دریافتی
دارای آثار مثبت بر شاخص های اعتبار مالی و تراز پرداختهای کشور و مشوق ورود سرمایه خارجی بیشتر
دارای آثار منفی بر شاخص های اعتبار مالی کشور و تراز پرداختها و تضعیف کننده پتانسیل اخذ وام از خارج توسط دولت
جدول مقایسه ای فوق نشان میدهد که با توجه به مزایای نسبی روشهای غیر قرضی و سرمایه گذاری خارجی در مقابل روشهای استقراضی لازم است سیاستهای کلان و برنامه های راهبردی کشور در حوزه تامین منابع مالی خارجی بر روشهای اخیر متمرکز گردد. این همان رویکردی است که در اهداف کمی تعیین شده در برنامه چهارم توسعه ونیز در برنامه پنجم توسعه و به ویژه در ماده ۱۱۱ آن متبلور است. علاوه بر این، استفاده از روشهای استقراضی تامین مالی خارجی از قبیل استفاده از منابع بانکهای تجاری خارجی، بانکهای توسعهای بین المللی، انتشار اوراق مشارکت ارزی و کمکهای رسمی توسعهای دولتهای خارجی نیز همچنان به عنوان منابع مالی مکمل در دستور کار دولتها باقی خواهد ماند و در مصارف مقتضی و فعالیتهای متناسب با ماهیت و هزینه فایده این روشها قابل بهره برداری خواهد بود.[۱۴۳]
۳-۱-۲-۱٫ ویژگیها و مختصات روشهای تامین مالی خارجی غیر قرضی
همان گونه که در جدول بیان شد نحوه ارائه تضمینها و تعهدات دولت در قبال ریسکهای تجاری طرحهایی که از طریق منابع مالی خارجی تامین مالی میشوند وجه تمایز اصلی روشهای استقراضی و غیر قرضی هستند. به طور خلاصه میتوان شاخصه های زیر را به عنوان ویژگیهای اصلی روشهای غیر قرضی و سرمایه گذاری خارجی دانست:
* متضمن تعریف و اجرای فعالیتهای اقتصادی و مولد باشد.
* متضمن مالکیت و مناسبات بلند مدت بوده و سرمایه گذار به منفعت دائمی بیندیشد.
* متضمن وجود ریسک تجاری برای سرمایه گذار باشد.
* برگشت سرمایه و منابع از عملکرد اقتصادی طرح صورت گیرد.
* متکی به تضامین بانکی و دولتی نباشد.
* ورود سرمایه با منشاء خارجی صورت گیرد.
* سرمایه گذار حق رأی مؤثر در مدیریت شرکت داشته باشد.
* ویژگیهای اشاره شده خود منجر به انتقال و ایجاد منافعی برای اقتصادهای میزبان سرمایه های خارجی
میشوند و توامان در سطح خرد و بنگاه نیز آثار مثبت و تحولات ساختاری به وجود می آورند. این تاثیرات و مزایای مکتسبه اقتصادها و بنگاههای میزبان سرمایه گذاری خارجی را میتوان در قالب جدول به شرح ذیل خلاصه نمود:[۱۴۴]
فرم در حال بارگذاری ...