وبلاگ

توضیح وبلاگ من

فایل های دانشگاهی -تحقیق – پروژه | مبحث دوم : جرایم عفت و اخلاق در فضای مجازی – پایان نامه های کارشناسی ارشد

 
تاریخ: 25-09-01
نویسنده: نویسنده محمدی

۲- جرایم رایانه ای علیه سیستم رایانه ای، مانند اختلاف در سیستم؛

۳- جرایم رایانه ای علیه اموال، مانند کلاهبرداری رایانه ای؛

۴- جرایم رایانه ای علیه امنیت و آسایش عمومی، مانند جعل رایانه ای؛

۵- جرایم رایانه ای علیه مالکیت معنوی؛

۶- جرایم رایانه ای علیه محتوی، مانند انتشار هرزه نگاری کودک.

آنچه که مبنا و محور تقسیم بندی نظری قرار گرفته، ارزش هایی هستند که مورد حمایت قانون‌گذار بوده و مورد تجاوز و تعدی مجرمین قرار گرفتـه اند. جرایم رایانه ای را از جهات دیگر نیز طبقه بنـدی کرده‌اند که

به لحاظ رعایت اختصار از ذکر آن ها خودداری می شود.[۸۱]

در ایران قانون جرایم رایانه ای به عنوان منبع اصلی مربوط به جرایم رایانه ای در تاریخ ۵/۳/۱۳۸۸ در ۵۶ ماده و ۲۵ تبصره به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و در تاریخ ۲۰/۳/۱۳۸۸ توسط شورای نگهبان تأیید شد . در این قانون جرایم رایانه ای به پنج فصل تقسیم شده اند :

۱- فصل اول: جرایم علیه محرمانگی داده ها و سامانه های رایانه ای و مخابراتی شامل سه عنوان مجرمانه دسترسی غیر مجاز ، شنود غیر مجاز و جاسوسی رایانه ای است.

۲- فصل دوم:جرایم علیه صحت و تمامیت داده ها و سامانه های رایانه ای و مخابراتی شامل دو مبحث جعل رایانه ای و تخریب و اختلال در داده ها یا سامانه های رایانه ای و مخابراتی است.

۳- فصل سوم:سرقت و کلاهبرداری مرتبط با رایانه

۴- فصل چهارم:جرایم علیه عفت و اخلاق عمومی

۵- فصل پنجم:هتک حیثیت و نشر اکاذیب

مبحث دوم : جرایم عفت و اخلاق در فضای مجازی

شایع ترین جرایم در فضای مجازی،جرایم علیه عفت عمومی به همراه خرید و فروش فیلم های غیر اخلاقی و تبلیغ و توزیع و عرضه داروهای غیر مجاز می‌باشد. شکـستن مرزهای اخلاقی خواست دشـمن است ودین مداری در کنار توجه به اخلاق اسلامی جامعه ما را در مقابل تهدیدات و تهاجمات غربی ایمن کرده و از بسیاری ناهنجاری ها و آسیب های اجتماعی در امان نگه می‌دارد .

شناخت دشمن موجب می شود مردم به ویژه جوانان ، حربه ها و توطئه های بی شمار دشمـنان را شناسایی

کرده و خود را در مقابل آن واکسینه کنند .

در این مبحث نخست به موضوع جرایم علیه عفت و اخلاق پرداخته شده و در گفتار دوم به مصادیق جرایم رایانه ای علیه عفت و اخلاق می پردازیم و در انتهای این بخش مطالبی تحت عنوان نتیجه گیری مطرح خواهدشد.

گفتار اول : موضوع جرایم علیه عفت و اخلاق

به طور کلی موضوع در اصطلاح علم حقوق ، عبارت از هر چیزی است که امری به آن نسبت داده می شود و در ما نحن فیه ، موضوع جرایم جنسی ، یعنی آنچه به علت ارتکاب جرم مورد تعرض قرار خواهد گرفت همان ، ارزش های معنوی و معتبر اخلاقی و اجتماعی است .

برای شناخت این ارزش ها در تحلیل مختصر آن می توان گفت افرادی که در یک جامعه زندگی می‌کنند گرچه از نظر خلق و خوی و خصوصیات اخلاق فردی با یکدیگر متفاوتند مع هذا این افراد برای ایجاد روابط سالم در زندگی با دیگر همنوعان خود از روی عقل و حسابگری، اعمال و رفتار خود را در قالب های کلی که منطبق با الگوهای سنتی یا قراردادی می‌باشد تنظیم می نمایند و در این راه انسان به عنوان موجودی متفکر و مدرک با تکیه بر توانایی عقلانی خود قادر است هر گونه اعمال و رفتاری را که از نظر توده مردم خوب یا بد تلقی می شود بشناسد و بدین وسیله ارزش‌های معتبر اخلاقی و اجتماعی را از ارزش های منفور و مردود باز شناسد و تشخیص دهد و با رعایت ارزش‌های معتبر اعمال و رفتار خود را با موازین و قواعد متعارف محیط اجتماعی خود هماهنگ نماید .

اما به تجربه ثابت شده است که در هر جامعه ای، افرادی یافت می‌شوند که برای تأمین خواسته‌های خود نسبت به ارزش های معتبر اجتماعی تعدی و تجاوز می نمایند به نحوی که اعمال و رفتار آن ها با اصول پذیرفته شده جامعه منطبق نیست.

بدین منوال موضوع جرایم علیه عفت و اخلاق عمومی عبارت است از حیثیت، اعتبار، آبروی فردی و خانوادگی اشخاص که از نظر اکثریت افرادی که در یک جامعه معین زندگی می‌کنند، رعایت آن ها الزامی است و عرف و قانون از این ارزش‌ها با واژه های عصمت، عفت و اخلاق جنسی یاد می‌کند. رعایت و حرمت حیثیت و اعتبار افراد که با منطق و شعور اجتماعی انسان‌ها منطبق است، الزامی و بر این اساس است که هر رفتاری که مغایر با این گونه ارزش‌های معتبر اجتماعی باشد، به عنوان جرم علیه عفت و اخلاق عمومی مستحق تعقیب و مجازات خواهد بود.[۸۲]

در متن کنوانسیون جرایم مرتبط ، هرزه نگاری در ذیل عنوان جرایم مرتبط با محتوا آورده شده و به مصداق دیگری اشاره نشده ، لیکن گزارش توجیه کنوانسیون جرایم سایبر در این خصوص اشعار داشته است :

“عنوان سوم کنوانسیون به جرایم مرتبط با محتوا اختصاص یافته است جرایم مرتبط با محتوا شامل جرایمی مانند تولید یا توزیع غیر قانونی هرزه نگاری کودکان با بهره گرفتن از سیستم های رایانه ای به عنوان یکی از ‌خطرناک‌ترین روش های ارتکاب جرم می‌باشد . ” کمیته ای که تهیه پیش نویس این کنوانسیون را بر عهده داشت ، ‌در مورد شمول این موضوع بر سایر جرایم مرتبط با محتوا مانند توزیع تبلیغات نژاد پرستانه با بهره گرفتن از سیستم های رایانه ای به بحث پرداخت .با این وجود کمیته مذکور بر سر جرم انگاری چنین رفتارهایی به توافق نرسیده و این بدان جهت بود که علی رغم حمایت چشمگیر نمایندگان بعضی از کشورها از جرم انگاری چنین رفتارهایی به توافق نرسیده و نمایندگان بعضی دیگراز کشورها نگرانی خود را از محدودیت آزادی بیان ابراز داشتند.در نهایت با توجه به پیچیدگی موضوع تصمیم بر این شدکمیته مذکور موضوع را به کمیته اروپایی مربوط به مسائل کیفری منعکس کند و تدوین یک پروتکل الحاقی در این خصوص را خواستار شود.[۸۳]

با توجه ‌به این که پروتکل الحاقی به کنوانسیون جرایم سایبر در خصوص جرم انگاری اعمال دارای ماهیت نژادپرستانه و ضد بیگانه که از طریق سیستم های رایانه ای ارتکاب می‌یابند “در هفتم نوامبر سال ۲۰۰۲ به تصویب کشورهای عضو شورای اروپا و دیگر کشورهای عضو کنوانسیون جرایم سایبر رسیده است،جرایم موضوع این پروتکل نیز از جمله مصادیق “جرایم مرتبط با محتوا”محسوب می‌شوند.

در کنوانسیون جرایم سایبر و گزارش توجیه آن هیچ گونه توضیحی در خصوص معنای اصطلاح “جرایم مرتبط با محتوا”ارائه نشده است .جرایم مرتبط با محتوا به معنای جرایم مرتبط با داده های دارای مضمون مضر و غیر قانونی است. “محتوا[۸۴]” یک اصطلاح رایانه ای است که در فرهنگ تشریحی اصطلاحات رایانه ای میکروسافت ، چند معنی به شرح ذیل برای آن ذکر شده است.

    1. داده هایی که در یک سند (الکترونیکی )به عنوان یک عنصر مستقل بین دو علامت قرار می گیرند ، محتوا نامیده می شود . محتوای یک عنصر ممکن است از متن ساده یا عناصر دیگر تشکیل شود.

  1. متن اصلی یک مقاله در یک گروه خبری یا یک پیام پستی ، محتوا نامیده می شود. بدنه اصلی یک

سند، در مقابل شکل یا شمای ظاهری آن محتوا نامیده می شود.[۸۵]


فرم در حال بارگذاری ...

« مقاله-پروژه و پایان نامه – قسمت 16 – 8طرح های تحقیقاتی و پایان نامه ها – گفتار اول: اجتهاد فقهای اسلامی در زمینه جراحی‌های زیبایی – 7 »
 
مداحی های محرم