٣- گام سوم – تدوین و ارائه یک بینش
- طراحی استراتژی هایی برای دستیابی به بینش تدوین شده
۴- گام چهارم – ابلاغ همگانی بینش
-
-
- استفاده از هر نوع ابزار پیام رسانی، برای ابلاغ بینش و استراتژی های جدید
- آموزش رفتارهای تازه با بهره گرفتن از الگوی تیم رهبری
-
۵- گام پنجم – اعطاء قدرت و اختیارات به دیگران به منظور حرکت و رفتار بر حسب بینش
-
-
- رهایی یافتن از موانع دگرگونی
-
- تغییر سیستم ها یا ساختارهایی که موجب تضعیف بینش میشوند.
- تشویق ریسک پذیری و ارائه ایده ها فعالیت ها و اقدامات غیر سنتی
-
۶- گام ششم – برنامه ریزی برای ایجاد دستاوردهای کوتاه مدت و ایجاد آن ها
-
-
- برنامه ریزی برای ایجاد پیشرفت هایی در عملکردهای مرئی
-
- ایجاد این پیشرفت ها
- شناسایی و اعطاء جایزه به کسانی که در این پیشرفت ها مؤثر بوده اند.
-
٧- گام هفتم – تلفیق پیشرفت ها و ایجاد دگرگونی های بیشتر
-
-
- استفاده از اعتبار به دست آمده برای تغییر سیستم ها، ساختارها و سیاست هایی که با بینش انطباق ندارد.
-
- استخدام، ارتقاء یا بازآموزی کارکنانی که از عهده احرای بینش بر میآیند.
- تجدید حیات فرایند دگرگونی از طریق پروژه های جدید، موضوعات تازه و عوامل تازه نفس دگرگونی
-
٨- گام هشتم – نهادینه کردن نظریات
-
-
- مستند سازی و تشریح مفصل و مشروح ارتباط بین رفتارهای جدید و موفقیت های سازمان
- طراحی ابزاری برای تضمین موفقیت در اثر توسعه رهبری
-
متدلوژی های مهندسی مجدد:
متدلوژی های مهندسی مجدد عبارتند از یک مجموعه ثابت از تکنیک ها و خطوط راهنما که فرد را قادر به سازماندهی مجدد فعالیت های تجاری و فرآیندها در یک سازمان میسازد پس هدف متدلوژیهای مهندسی مجدد، سازماندهی دوباره سازمان میباشد، و به کارگیری آن ها موجب آن می شود که با هزینه کمتری با این عمل نائل آییم(Yeung,2004).
تقسیم بندی متدولوژی های مهندسی مجدد:
در طول چند سال اخیر مقاله های زیادی در مورد متدولوژی های مختلف BPR ارائه شده است. که همه آن ها را می توان به سه گروه عمده زیر تقسیم نمود. (شکل ۲-۱)
١. بر اساس دیدگاه مدیریتی
٢. بر اساس دیدگاه توسعه دهندگان سیستم های اطلاعاتی
٣. بر اساس تئوری سازمانی(حسینی، ۱۳۸۹)
متدولوژی موجود BPR
دیدگاه مدیریتی
دیدگاه سیستمهای اطلاعاتی
دیدگاه تئوری سازمانی
مثل متدولوژیهای همر، اسمیت موریس
مثل متدولوژیهای فیتز جرالد، علوی و ابلنسکی
مثل متدولوژیهای داردن، متدولوژی KAOS و …
متدولوژیهای ترکیبی
مثل متدولوژیهای هرینگتن، DO , …
شکل ۲-۱: تقسیم بندی کلی متدلوژی های موجود مهندسی مجدد(حسینی، ۱۳۸۹)
شکل (شماره ۲-۲): نحوه ارتباط متدولوژی های مختلف BRP و IT
بر اساس دیدگاه مدیریتی یک تحلیل گر تلاش میکند فرآیندهای تجاری را دوباره سازماندهی کرده و در این راه از قابلیت های TT [۲۱] نیز استفاده نماید.
بر اساس دیدگاه توسعه دهندگان سیستم های اطلاعاتی، توسعه دهنده نیازمند به فهمیدن و سازماندهی دوباره در بالاترین سطح تماس میباشد. اخیراًً، تعدادی متدولوژی بر اساس امکانات IT در بالاترین سطح تماس میباشد. اخیراًً، تعدادی متدولوژی بر اساس تئوری سازمانی مطرح شده است که تمرکز آن ها بیشتر روی تحلیل سازمان بر پایه کلیاتی نظیر نقش، مسئولیت ها و افرادی که در مهندسی مجدد درگیر میباشند است.
تقریبًا در تمامی متدولوژی های ارائه شده گام های زیر آمده است:
١. تعیین دیدگاه و اهداف تجاری
٢. تشخیص و تمرکز روی فرآیندهای کلیدی که گام اول را پشتیبانی کنند.
٣. مدل سازی و تحلیل محیط تجاری
۴. ساده و مؤثرسازی[۲۲]
۵. به طور پیوسته کنترل و بهبود قدم های قبل
طراحی مجدد به دو صورت زیر انجام پذیر است:
١- نموی و تدریجی (کم کم) [۲۳]
٢- ریشه ای
در حالت اول متدولوژی ها بهبود و ساده سازی در سازمان را با حذف فرآیندهای زاید و استفاده بهینه از منابع موجود انجام میدهند ولی در حالت دوم از ایده بهترین تمرین که ممکن است از روش الگوسازی[۲۴] به آن رسیده باشیم استفاده می شود در این روش با چارچوب کنونی سازمان صرف نظر از اثری که شاید روی رفتار پرسنل و گرایش آن ها داشته باشد مقابله خواهد شد.
در زیر خصوصیاتی از متدولوژی های ارائه شده در مقالات مختلف را ارائه خواهیم کرد که هدف همه آن ها نشان دادن کلیات تمین شده و قدم های طراحی دوباره فرایندها، که هر یک از سه نوع متدولوژی ذکر شده روی آن تمرکز دارند میباشد (حسینی، ۱۳۸۹).
۱- متدولوژی های از دیدگاه مدیریتی
در این متدلوژی ها به BPR از دیدگاه مدیریتی توجه شده است (از قبیل موریس [۲۵]، اسمیت [۲۶] ، و همر [۲۷] ) و روی قدم های ۱، ۲، ۴، ۵ از طراحی دوباره فرایندها تمرکز دارند. (لیست شماره گذاری شده در بالا) و در قدم سوی روی آنالیز تجاری بیشتر از مدل سازی سیستمی که با بهره گرفتن از تکنیک های مدل سازی ساده انجام میگیرد تمرکز دارند.
۱-۱- از فرایندهای ساخت تا فرآیندهای تجاری
فلسفه BPR این است که علاوه بر فرآیندهای ساخت برای فرآیندهای تجاری نیز کاربرد داشته باشد. در فرایندهای ساخت اغلب تأکید روی توصیف و تشریح جریان مواد، در میان فرآیندهای ساخت میباشد. در حالی که در فرآیندهای تجاری تمرکز روی فعالیت ها و نقش کارکنان است در این متن هدف متدولوژی های با نگرش مدیریتی افزایش سرعت، کیفیت محصول نهایی و مینیمم کردن هزینه ها میباشد. بنابرین در این متدولوژی ها پیچیدگی های بیش تری نسبت به فرایندهای ساخت مشاهده می شود. و بخاطر این که در سازمان تعداد زیادی فرایند تجاری پیچیده وجود دارد ما روی تعدادی از آن ها که فرآیندهای کلیدی [۲۸] نامیده میشوند تمرکز خواهیم داشت.
این فرایندهای کلیدی فرایندهایی هستند که برای مشتریان، سهامداران، و کارکنان ارزش محسوب میشوند و در دنیای رقابتی امروز معمولا این فرآیندهای کلیدی از یک تقاضای مشتری شروع و با ارضاء آن خاتمه مییابند (Champy,2007).
دیدگاه نسبت به فرآیندها و خصوصیات آن ها:
متدولوژی های BPR از دیدگاه مدیریتی، سازمان را از منظر پروسه ها نشان میدهند. بر طبق نظر هرینگتن [۲۹] به فرآیندها سه خصوصیت زیر را می توان نسبت داد:
-
-
- جریان [۳۰] (روشهایی برای انتقال ورودیها به خروجی ها)
-
- مؤثر بودن [۳۱] (چگونه به خوبی به انتظارات مشتریان برسیم)
-
- کارایی [۳۲] (چگونه از منابع سازمان برای تولید خروجی به خوبی استفاده کنیم)
-
- دوره زمانی[۳۳] (زمانی که صرف می شود تا یک ورودی به یک محصول نهایی تبدیل شوند)
- اقتصاد [۳۴] (هزینه و قیمت یک فرایند خاص چقدر است)
-
فهمیدن خصوصیات فرآیندها به سه دلیل زیر ضروری است:
فرم در حال بارگذاری ...