وبلاگ

توضیح وبلاگ من

پایان نامه کارشناسی ارشد : منابع دانشگاهی و تحقیقاتی برای نگارش مقاله طراحی الگوی راهبردی ارزیابی عملکرد ... - منابع مورد نیاز برای پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین

 
تاریخ: 15-04-01
نویسنده: نویسنده محمدی

– نتایج مربوط به پیمانکاران فرعى
– نتایج مربوط به اثربخشى سازمانى

امتیاز ۴۵۰
۱۱۵
۱۱۵
۸۰
۲۵
۱۱۵

نحوه‌ امتیازدهی‌ در جایزه‌ بالدریج‌:
‌ ‌امتیازدهندگان‌ معیارهای‌ بالدریج‌ پس‌ از مشاهده‌ سازمان‌ با توجه‌ به‌ موارد زیر اقدام‌ به‌ امتیازدهی‌ می‌کنند. چگونگی‌ برآورده‌ کردن‌ نیازها و محل‌ رد یابی‌ آن‌ بایستی‌ مشخص‌ باشد.
‌ ‌برای‌ امتیازدهی‌ یک‌ مورد، امتیاز دهنده‌ ابتدا بهترین‌ دامنه‌ امتیازی‌ را که‌ با آن‌ مورد هماهنگی‌ دارد، انتخاب‌ می‌کند (مثلاً‌ ۶۰-۵۰). این‌ تصمیم‌گیری‌ نیاز به‌ توافق‌ کلی‌ ندارد. امتیاز واقعی‌ در داخل‌ دامنه‌ تعیین‌ شده، به‌ قضاوت‌ امتیاز دهنده‌ در ارتباط‌ با آن‌ مورد بستگی‌ دارد.

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

توجه:معیارها به‌ دو قسمت‌ شیوه‌ و نتایج‌ تقسیم‌ شده‌اندکه: در قسمت‌ موارد شیوه‌ها، امتیاز۵۰% بیان‌ می‌کندکه‌ شیوه‌ مورد نظر اهداف‌ اولیه‌ این‌ مورد راپوشش‌ می‌دهد. امتیازات‌ بالاتر بلوغ، تکامل‌ و دستیابی‌ بالاتر را بیان‌ می‌کنند.
‌‌درقسمت‌ نتایج، امتیاز۵۰% یک‌ روند بهبود مشخصی‌ را در رابطه‌ با آن‌ مورد بیان‌ می‌دارد. امتیازات‌ بالاتر بهبود بیشتری‌ را در مورد عملکرد مشخص‌ می‌سازد. (غلامی و نورعلیزاده، ۱۳۸۲: ۱۲).
اجرای‌ جایزه‌ ملی‌ کیفیت‌ بالدریج‌
‌ ‌اجرای‌ این‌ جایزه‌ توسط‌ انجمن‌ کیفیت‌ آمریکا صورت‌ می‌پذیرد. مرور امتیازدهی‌ و قضاوت‌ برای‌ تقاضاها شامل‌ مشاهده‌ سازمان، توسط‌ صدها سازمان‌ داوطلب‌ از شرکت های‌ آمریکایی، دانشگاهها، دولت، مشاوران‌ و سایر سازمان ها انجام‌ می‌پذیرد. این‌ داوطلبان‌ نقش‌ کلیدی‌ بسیار موثری‌ دارند.
‌ ‌هیئت‌ ناظران، سازمان‌ را با سوالاتی‌ درمورد فرایند مورد بررسی‌ قرار می‌دهند تا از انجام‌ فرایندهای‌ مناسب‌ و ایجاد بهبود مستمر، اطمینان‌ حاصل‌ کنند اما ناظران‌ در قضاوت‌ و ارزیابی‌ واقعی‌ متقاضیان‌ مشارکت‌ ندارند. هیئت‌ ممتحنین‌ از ۲۰۰ نفر براساس‌ تخصص‌ و تجربه‌ آنها تشکیل‌ می‌شود.
‌ ‌فرایند این‌ جایزه‌ دارای‌ چندین‌ مرحله‌ است‌ که‌ اولین‌ مرحله، بهبود سالانه‌ معیار، راهنماها و فرایند کلی‌ جایزه‌ است. مرحله‌ بعدی‌ تکمیل‌ فرم‌ تعیین‌ شایستگی‌ توسط‌ شرکت‌ متقاضی‌ است‌ که‌ شرکت‌ متقاضی‌ بایستی‌ شایستگی‌ خود را به‌ اثبات‌ رساند. سپس‌ هر متقاضی‌ فرم‌ تقاضا را تکمیل‌ می‌کند. در ادامه‌ هر متقاضی‌ در چهار مرحله، مورد بازبینی‌ قرار می‌گیرد:
۱- مرور توسط‌ حداقل‌ ۵ نفر از اعضای‌ هیئت‌ ممتحنین.
۲- بازبینی‌ و بررسی‌ به‌صورت‌ اجماع‌ و ارزیابی‌ متقاضی‌ با توجه‌ به‌ یافته‌های‌ مرحله.
۳- بازدید محل‌ سازمان‌ (کارخانه) برای‌ مرور امتیازدهی‌ در مرحله‌ دوم.
۴- بازنگری‌ قضاوت‌ انجام‌ شده‌ و ارائه‌ توصیه‌ها (جان ریمپل، ۲۰۰۱: ۵۰).
همانطور که گفته شد در این روش ۷ معیار وجود دارد که این هفت معیار عبارتند از: رهبری، مدیریت فرایند کسب و کار، نتایج مالی، استفاده از اطلاعات و تجزیه و تحلیل، برنامه ریزی استراتژیک، منابع انسانی و تمرکز بر رضایت مشتری می باشند (غلامی و نورعلیزاده، ۱۳۸۲: ۱۲). در شکل ۶-۲ حوزه ها و معیارهای مختلف این مدل نمایش داده شده است:
اطلاعات وتجزیه و تحلیل آن
شکل ۶-۲ ) الگوی جایزه ملی کیفیت بالدریج (غلامی و نورعلیزاده، ۱۳۸۲: ۱۳)
۱۰-۲-۱۱-۲- الگوی مدل تعالی سازمانی[۱۰۸]:
سازمان ها بدون توجه به نوع فعالیت، اندازه و ساخار و یا میزان بلوغ سازمانی، به منظور کسب موفقیت دردست یابی به آرمان واهداف راهبردی خود نیاز به استقرار سیستم مدیریتی مناسب دارند.
مدل برتری بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت (EFQM) ابزاری اجرایی جهت کمک به سازمانها برای اطمینان از تحقق استقرار سیستم مدیریتی مناسب، به وسیله سنجش میزان قرار گرفتن در مسیر برتری پایدار است و به آنها کمک می کند تا فاصله ها را شناسایی و سپس راه حل ها را با انگیزه بیشتر تعیین کنند (کارلوس، مارتین[۱۰۹]: ، ۲۰۱۳: ۴).
مدل تعالی سازمانی EFQM به عنوان الگویی جامع در سنجش توان عملکردی سازمان ها از طریق طراحی واجرای نظام ارزیابی عملکرد سازمان ها، میزان تحرک هوشمندانه آنها در طراحی مطلوب مسیر قرارداده وسطح کامیابی سازمان ها رادر نیل به تعالی مشخص می سازد (رازانی، ۱۳۸۳: ۱۴۰).

شکل ۷-۲ ) عناصر منطق رادار(RADAR) برای امتیاز دهی معیارهای مدل EFQM(رازانی، ۱۳۸۳: ۱۴۳)
۱-۱۰-۲-۱۱-۲- مفاهیم عناصر ویژه RADAR که باید تحقق یابند به شرح زیر است :
در قلب مدل منطقی به نام RADAR وجود دارد که از چهار عنصر زیر و با بهره گرفتن از حروف اول نام هر یک تشکیل شده است :
نتایج[۱۱۰]: آنچه که سازمان بدست می آورد.
رویکرد[۱۱۱]: آنچه را که سازمان برای اجراء، برنامه ریزی کرده است.
جاری سازی[۱۱۲]: آنچه که سازمان برای جاری سازی رویکرد ها انجام می دهد.
ارزیابی وبازنگری[۱۱۳]: آنچه که سازمان برای بازنگری و بهبود رویکرد انجام می دهد.
زمانی که این مدل در یک سازمان برای هدفی خاص، مثلاً خود ارزیابی استفاده می شود، عناصر رویکرد، استقرار، ارزیابی و بازنگری در منطق RADAR باید برای بررسی معیارهای توانمندسازها و عناصر نتایج برای معیارهای نتایج به کار گرفته شوند(کارلوس، مارتین: ، ۲۰۱۳: ۶).
الف- نتایج : نتایج گویای آن چیزی هایی است که سازمان به آنها دست می یابد. در یک سازمان برتر نتایج دربر گیرنده روندهای مثبت و یا عملکردهای خوب و پایدار، اهداف مطلوبی که به آنها دست یافته یا از آنها پیشی گرفته شده، مقایسه عملکردها با بهترین ها و نتایج ناشی از رویکردها است. علاوه بر این ارتباط نتایج با محدوده نیز در نتایج پوشش داده می شوند.
ب- رویکرد : رویکرد گویای آن چیزهایی است که سازمان برای انجام یا جهت انجام آنها برنامه ریزی کرده است. در یک سازمان برتر، رویکرد باید منطقی، دارای تعریف جامع بوده و فرایند ایجاد، متمرکز بر نیازهای ذینفعان و یکپارچه، یعنی پشتیبان خط مشی و راهبرد و نیز مرتبط با سایر رویکردها در مواقع مقتضی، باشد.
پ- استقرار : استقرار در برگیرنده آن چیزی است که سازمان برای استقرار رویکرد انجام می دهد. در یک سازمان برتر، رویکرد به شکل ساختار یافته در تمامی نواحی مرتبط به کار گرفته می شود.
ت- ارزیابی و بازنگری : ارزیابی و بازنگری دربر گیرنده چیزی است که یک سازمان برای ارزیابی و بازنگری رویکرد و استقرار آن انجام می دهد. در یک سازمان برتر رویکرد و به کارگیری آن به صورت منظم مورد اندازه گیری قرار میگیرد و فعالیتهای یادگیری مرتبط با آنها به طور منظم صورت می پذیرد و خروجی های هر دو برای شناسایی، اولویت بندی، طراحی و به کارگیری بهبودها مورد استفاده قرار می گیرد (کارلوس، مارتین: ، ۲۰۱۳: ۷).
شکل ۹-۲ ) الگوی جایزه ملی کیفیت EFQM و چارچوب نحوه توزیع امتیازات(رازانی، ۱۳۸۳: ۱۴۷)
۲-۱۰-۲-۱۱-۲- حوزه های مدل:
۱) حوزه راهبری:
تعریف : چگونه رهبران آرمان و مأموریت سازمان را ایجاد و دسترسی به آن را تسهیل می نمایند و ارزش های مورد نیاز برای موفقیت دراز مدت را ایجاد و آنها را از طریق فعالیت و رفتار مناسب به کار می گیرد و با مشارکت شخصی از ایجاد و به کارگیری سیستم مدیریت اطمینان می یابند.
معیارها : حوزه رهبری معیارهای زیر را تحت پوشش قرار می دهد :


فرم در حال بارگذاری ...

« منابع علمی پایان نامه : منابع دانشگاهی و تحقیقاتی برای نگارش مقاله : تحلیل عدالت فضایی … – منابع مورد نیاز برای مقاله و پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشینپژوهش های پیشین درباره بررسی مقایسه ای … – منابع مورد نیاز برای مقاله و پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین »
 
مداحی های محرم