وبلاگ

توضیح وبلاگ من

فایل ها درباره اینترنت و نقش آن … – منابع مورد نیاز برای مقاله و پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین

 
تاریخ: 15-04-01
نویسنده: نویسنده محمدی

سئوال ۹

اینترنت و سطح آگاهی مردم

۳-۳جامعه آماری :
جمعیت یا جامعه آماری مجموعه ای از واحد هایی است که در مورد یا مورد هایی با یکدیگر مشترک باشند . جامعه آماری در این پژوهش کلیه وبلاگ های خبر،سایت های تحلیل خبری ، فیلم های مستند و اخبار شبکه های تلویزیونی، نشریات و روزنامه های مختلف که در زمینه موضوع تحقیق اطلاعاتی را ارائه داده اند می باشد که شامل۱۰۰ مورد می باشدو از این تعداد ۸ نمونه مورد بررسی قرار گرفته است
۴-۳-روش نمونه گیری
پژوهشگر اغلب نمونه هایی را که نماینده کل آن جمعیت باشد انتخاب می کند . اگر هدف او دستیابی به نتایج تعمیم پذیر است ، جمعیت نمونه وی باید نماینده بخش بزرگی از جمعیت باشد ، یا دست کم ویژگی های عمومی آن جمعیت را در مجموع داشته باشد ( توسلی و همکاران ، ۱۳۸۷ : ۳۶ ) . با توجه به این که تعداد نمونه ها در این پژوهش در دست می باشد روش نمونه گیری تصادفی ساده است .
دراین تحقیق از تعداد ( ۶ ) فیلم مستند و اخبار مربوط به اعتراضات مردمی مصر و تونس تنها ۱۰% آن یعنی ( ۶/۰ % )را برای انجام تکنیک تحلیل محتوای( ۲ )موردازصحنه های گزارش شبکه تلویزیونی بی بی سی [۵۱] فارسی با عنوان چطور فیس بوک دنیارا دگرگون کرد مورد بررسی قرار داده ایم .
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

همچنین از تعداد ۳۵ سایت و وبلاگ خبری (۱۰% ) آن یعنی ( ۵/۳% ) را برای انجام تکنیک تحلیل محتوا انتخاب کرده ایم که عبارتند از : ۱٫ سایت وبلاگ نیوز[۵۲] ومقاله آن با عنوان«نقش شبکه های اجتماعی در سازماندهی اعتراضات مردم مصر». ۲٫ سایت عصر ایران [۵۳] و مقاله آن با عنوان«انقلاب تونس مدیون موبایل و اینترنت » . ۳٫ سایت ساجد[۵۴] و مقاله آن با عنوان «نقش رسانه ها در انقلاب مصر » . ۴٫ سایت تبیان و مقاله آن با عنوان «انقلاب تونس چگونه آغاز شد ؟ ».
علاوه بر موارد بالا از تعداد ۱۱ مقاله درج شده در مجلات و روزنامه ها (۱۰ % ) یعنی ( ۱/۱% ) را برای انجام تکنیک تحلیل محتوا برگزیده ایم که عبارتند از : ۱٫ نشریه فرهنگی تحلیلی راه با عنوان مقاله «انقلاب ، جوانان ، اینترنت » ۲٫ فصل نامه جهان اسلام و مقاله آن باعنوان « جوانان در خیزش نوین مردم مصر»برای نمونه های مورد مطالعه مجموع ۸۶ پرسشنامه که براساس صحنه های فیلم و پارا گراف های متن می باشد پر شده است.
۵-۳- واحد تحلیل
واحد های تحلیل این تحقیق رویدادها می باشند که عبارتند از :
الف ) صحنه های اول ودوم فیلم مستند گزارشگر شبکه بی بی سی فارسی با عنوان « فیس بوک چگونه دنیارا دگرگون کرد » را به عنوان واحد تحلیل انتخاب کردهایم همچنین لازم به ذکر است که صحنه اول فیلم مربوط به جنبش مردمی کشور تونس و صحنه دوم مربوط به جنبش مردمی کشور مصر می باشد .
ب) پاراگراف های صفحه انتشار یافته در سایت های ذکر شده در نمونه گیری برای هر چهار مقاله به عنوان واحد تحلیل انتخاب شده است .
ج ) از دو مقاله چاپ شده در نشریه راه و فصل نامه جهان اسلام که در نمونه گیری ذکر شد ه است کل پاراگراف صفحه های متن آنها به عنوان واحد تحلیل انتخاب شده است .
۶-۳-مقوله های تحلیل
فضای اینترنت به عنوان مقوله شامل:
شبکه های اجتماعی ، فیس بوک ، تویتر ، وبلاگ ، سایت ، صفحه ، آنلاین ، رسانه های نوین و ویکی لیکس می باشد .
جنبش اجتماعی به عنوان مقوله شامل طبقاتی چون :
حرکت های مردمی ، اعتصابات مردمی ، تظاهرات ، حضورمعترضان ، حضورناراضیان و فعالان جنبش می باشد.
رهبری توده ها به عنوان مقوله شامل طبقاتی چون :
سازماندهی افراد ، هماهنگی بین مردم ، فراخوان مردم و رهبری آنها می باشد .
مشارکت افراد در جنبش به عنوان مقوله شامل طبقاتی چون :
شرکت افراد یا شرکت کنندگان در جنبش ، پیوستن افراد به جنبش ، پذیرش فراخوان رهبران یا سازماندهندگان ، حضور در تظاهرات ، تجمعات ، رای گیری ، تحصن و احزاب می باشد .
حمایت های داخلی و خارجی به عنوان مقوله شامل طبقاتی چون :
حمایت افراد داخل و خارج کشور از جنبش ، حمایت خبرگزاری ها از جنبش چه داخلی وخارجی باشندو سخنرانی سران کشور ها از جنبش مردمی، ارسال پول ، حمایت رسانه ای ، کمپین بین المللی ، تجمع مقابل سفارت خانه ها در خارج ، تحریم های بین المللی ، بستن سفارتها ، تقلیل رابطه دیپلماتیک ، تظاهرات حمایتی ، ارسال پول ،ارسال اسلحه و نمایش تصاویر می باشد.
تاکتیک های اعتراضی به عنوان مقوله شامل طبقاتی چون :
چگونگی مبارزه ، شیوه های اعتراضی مانند درگیری ، شعار دادن و نوشتن ، رمز گذاری های اینترنتی پیام ها می باشد .
ایدئولوژی به عنوان مقوله شامل طبقاتی چون :
ارائه ارزشهای ضد دولتی مانند اسلام گرایی ، دموکراسی و آزادی، ارزشهای بنیادین ، ارزشهای غالب ، نظام فکری و نظام عقیدتی حاکم می باشد .
زیر سئوال رفتن مشروعیت نظام حاکم به عنوان مقوله شامل طبقاتی چون :
به چالش کشیدن نظام حاکم با شیوه هایی مانند اعتراضات ضد دولتی به بهانه هایی چون فساد اقتصادی نظام حاکم ، وجود بیکاری ، گسترش فقر ، گرفتن رشوه ماموران دولتی ، عملکرد سیاست خارجی و وجود قوانین غیر انسانی، عدم مقبولیت ، عدم پذیرش همگانی ، عدم همراهی و همکاری با نظام می باشد .
آگاهی مردم به عنوان مقوله شامل طبقاتی چون :
پخش اخبار از سوی رسانه ها ، نوشتن پیام و پخش آنها ، همچنین تصاویر و اطلاع رسانی، مطالعه شدن ، آگاهی یافتن ، خبردار شدن ، صاحب معلومات شدن و می باشد .
بنا براین موضوع تحقیق در حوزه جامعه شناسی تدوین گردیده و داده های اساسی آن به روش جامعه شناسی تاریخی و تحیلی محتوی ، جمع آوری شده و با تکنیک تحلیل محتوا و روش تاریخی اسنادی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. در ارتباط با جنبش های اجتماعی دیدگاه های نظری زیادی مطرح است که دراین تحقیق با توجه به سئوالات مطرح شده در آن از نظریات متفاوتی که توسط دانشمندان علوم اجتماعی در این زمینه بیان شده بود استفاده گردید و سپس به شرح قضایای نظری موجود پرداخته و مدل نظری خود را ارائه می دهیم . در انتهای تحقیق بعد از یا فته های اساسی تحقیق به بخش نتیجه گیری رسیده و پیامد های استفاده از اینترنت در جنبش های مردمی دو کشور مصر و تونس را بیان می نماییم .
۷-۳- متغیر های مورد استفاده در این پژوهش
براساس مدل نظری تحقیق می توان متغیر های تحقیق را به دو بخش مستقل و وابسته تقسیم کرد . در ابتدا قبل از بیان متغیر ها تعریف آنها را لازم دانسته و به آن اشاره ای خواهیم داشت .
متغیر : به بعد تجربی مفهوم اشاره دارد که قابل اندازه گیری و متضمن صفات کیفی و کمی متفاوتی است . این صفات از یک واحد تحلیلی به واحد تحلیلی دیگر متفاوت است . ( ساعی ، ۱۳۸۷ ، ۷۹ )
متغیر مستقل : منظور متغیر هایی است که که بر دیگر متغیر ها تاثیر می گذارند . این نوع متغیر هارا متغیر تجربی یا آزمونی نیز می خوانند . ( ساروخانی ، ۱۳۸۲ ، ۱۲۷
متغیر وابسته : منظور متغییر هایی است که در جریان یک تحقیق ، متاثر از متغیر یا متغیر های دیگرند . این نوع متغیر ها را متغیر های تاثیر پذیر می خوانند . ( ساروخانی ، ۱۳۸۲ ، ۱۲۸ )
۱٫فضای اینترنت و وجود شبکه های اجتماعی در آن به عنوان متغیر مستقل بر روی جنبش اجتماعی تاثیر گذار می باشد .


فرم در حال بارگذاری ...

« دانلود پروژه های پژوهشی با موضوع ارائه مدلی برای تعیین ... - منابع مورد نیاز برای پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشینﻧﮕﺎرش ﻣﻘﺎﻟﻪ ﭘﮋوهشی در رابطه با تحلیل فضایی آمار … – منابع مورد نیاز برای مقاله و پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین »
 
مداحی های محرم