وبلاگ

توضیح وبلاگ من

راهنمای نگارش پایان نامه و مقاله درباره بررسی سودآوری … – منابع مورد نیاز برای مقاله و پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین

 
تاریخ: 15-04-01
نویسنده: نویسنده محمدی

سعیدی و باقری (۱۳۸۹)، در پژوهشی با عنوان راهبرد سرمایهگذاری معکوس در بورس اوراق بهادار تهران در دوره زمانی ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۶، راهبرد معکوس را مورد بررسی قرار دادند. نتایج بدست آمده بیانگر سودمندی راهبرد معکوس در بورس اوراق بهادار تهران در فاصله زمانی بیش از ۱۲ ماه است. به عبارت دیگر بازدهی سبد سهام بازنده پس از ۱۲ ماه دارای تفاوت معنادار آماری و بیشتر از سبد سهام برنده میباشد. در این تحقیق سبد سهام برنده و بازنده بر اساس بازده ۳ ماه قبل ایجاد شدهاند.
سعیدی و دیگران (۱۳۹۰)، در پژوهشی با عنوان کاربرد راهبردهای توالی و معکوس در بورس اوراق بهادار تهران در دوره زمانی ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۶، راهبرد توالی و معکوس را مورد بررسی قرار دادند. نتایج حاصل بیانگر سودمندی هر دو راهبرد در دوره های زمانی مشخص تشکیل و نگهداری میباشد. به طوری که برای دوره تشکیل از ۱ تا ۴ ماه، راهبرد توالی و برای دوره تشکیل ۵ و ۶ ماه، راهبرد معکوس سودمند است. در عین حال بهترین راهبرد توالی از دوره تشکیل ۴ ماه و دوره نگهداری ۳۶ ماه و بهترین راهبرد معکوس، از دوره تشکیل ۵ ماه و دوره نگهداری ۳۵ ماه حاصل میشود.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

۲-۱۵-۲ تحقیقات انجام شده پیرامون رابطه راهبرد معکوس و متغیر های فاما و فرنچ در خارج از کشور
چپرا و ریتتر[۸۴] (۱۹۹۲)، در پژوهشی به بررسی سودمندی راهبرد معکوس در آمریکا پرداختند. آن‌ها برای تحلیل داده ها از آزمون t استفاده کردهاند؛ و نتایج حاصل از پژوهش آنها نشان میدهد سهام‌هایی که در گذشته ضعیف عمل کرده بودند ۵ تا ۱۰ درصد عملکرد بهتری نسبت به آن‌هایی که خوب عمل کرده بودند، در آینده داشتند.
جگادیش و تیتمن(۱۹۹۳)، در پژوهشی به بررسی عملکرد راهبردهای معاملاتی معکوس و توالی با دوره های شکلگیری و نگهداری بین ۳ تا ۱۲ پرداختهاند. برای تحلیل داده ها از آزمونt استفاده کردهاند و نتیجه گرفتهاند: استراتژی خرید سهام برنده و فروش سهام بازنده گذشته می‌تواند بازده اضافی معناداری در حدود یک درصد در ماه ایجاد نماید.
دارن[۸۵] و همکاران (۲۰۰۳ )، راهبرد معکوس را در بازار استرالیا بین سالهای ۱۹۹۴ تا ۲۰۰۱ بر اساس اطلاعات هفتگی مورد بررسی قرار داده و به این نتیجه رسیدند که در کوتاه مدت سودآوری این راهبرد در این بازار تأیید میگردد.
دیویس، فاما و فرنچ مجدداً به آزمون مدل سه عاملی با بهره گرفتن از بازده های با وزن مساوی پرداختند. جامعه آن‌ها شامل تمام شرکتهای عضو بازار بورس نیویورک و بورس اوراق بهادار آمریکا، مرکز مبادلات نیویورک به جز شرکتهای مالی و حمل و نقل در طی سال‌های ۱۹۲۵ تا ۱۹۹۶ بود. نتایج نشان داد که شاخص اندازه پرتفوی با افزایش اندازه شرکت کاهش و شاخص نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار پرتفوی افزایش مییابد.
فاستر و خرازی [۸۶](۲۰۰۷) بازده راهبرد معکوس و توالی قیمت سهام در دوره زمانی مهر ماه ۱۳۷۶ تا آبان ماه ۱۳۸۱ را مورد بررسی قرار دادند. آن‌ها به این نتیجه رسیدند که تنها راهبرد توالی در میانمدت بازدهی اضافی ایجاد کرده است ولی در مورد راهبرد معکوس چنین نبوده است.
۲-۱۶- خلاصه فصل
در فصل حاضر به تفصیل راجع به مفاهیم و مبانی نظری و ادبیات تحقیق بحث گردید که شامل مطالبی پیرامون بازار سرمایه ونقش بورس اوراق بهادار توسعه اقتصادی،آثارو فوایدبورس اوراق بهادار، مالی رفتاری و… می‌باشد. در ادامه به بررسی نتایج تحقیقات پیشین محققان پیرامون موضوع تحقیق (داخلی و خارجی) پرداخته‌ شده که آن نیز با توجه به سال انجام تحقیقات بیان گردید.
فصل سوم:
روشاجرای تحقیق
۳-۱- مقدمه
روش های تحقیق به شیوه های طراحی مطالعات پژوهشی و رویه های تحلیل داده ها اشاره دارند. دستیابی به اهداف تحقیق میسر نمیشود مگر آنکه فرایند پژوهش با روش شناسی صحیح صورت پذیرد. بطور کلی میتوان روش پژوهش را مجموعه ای از قواعد، ابزارها و راه های معتبر و سیستماتیک تعریف نمود که برای بررسی واقعیات، کشف مجهولات و دستیابی به راه حل مشکلات مورد استفاده واقع میشوند.
در این فصل به بیان روش تحقیق، جامعه آماری، نمونه آماری، فرضیه های پژوهش و متغیرهای پژوهش روش جمع آوری اطلاعات و روش آزمون فرضیه های پژوهش و تحلیل اطلاعات پرداخته می شود.
۳-۲- روش تحقیق
غالب مطالعات تحقیقی یک روش یا استراتژی را نشان می دهند که به سادگی قابل تشخیص است و شامل رویه های مشترک خاصی مانند بیان مسئله، جمع آوری اطلاعات و نتیجه گیری اند. جزئیات این رویه های خاص تا حدود زیادی با روش تحقیق معین می شود. هر یک از این روش ها برای پاسخگویی به یک نوع مسئله مناسب هستند(خاکی ۱۳۸۷، ۱۰۲).
انتخاب روش تحقیق بستگی به هدف ها و ماهیت موضوع پژوهش و امکانات اجرایی آن دارد (اسماعیلی و بیابانگرد ۱۳۸۱، ۵۸).
در مطالعه حاضر، روش پژوهش از نظر هدف کاربردی است. چرا که تحقیقات کاربردی تحقیقاتی هستند که نظریهها، قانونمندیها، اصول و فنونی که در تحقیقات پایه تدوین میشوند را برای حل مساله های اجرایی و واقعی به کار میگیرد و مطالعه انجام شده نیز با امید فراهم کردن مقدمات اصلاح و کارآمد شدن بازار سرمایه و ارائه توصیهها و رهنمودهای کاربردی، انجام شده است.مطالعه فوق، از نظر راهبرد اجرا، توصیفی تحلیلی است زیرا تحقیقات توصیفی آن چه را که هست توصیف و تفسیر میکند و به شرایط یا روابط موجود، فرآیندهای
جاری، آثار مشهود یا روندهای در حال گسترش توجه دارد؛ و در این مطالعه نیز به بررسی روابط موجود بین متغیرهای راهبرد معکوس و عامل بازار،ارزش دفتری به ارزش بازارو عامل اندازه در بورس اوراق بهادار تهران پرداخته شده است. و همچنین از نظر بررسی رابطه متغیرها، این بررسی از نوع تحقیقات همبستگی میباشد، چرا که در پژوهش همبستگی هدف اصلی آن است که مشخص شود آیا رابطهای بین دو یا چند متغیر کمی (قابل سنجش) وجود دارد و اگر این رابطه وجود دارد اندازه و حد آن چقدر است، به عبارتی هدف از مطالعه همبستگی،برقراری یک رابطه یا نبود آن،و به‌کارگیری روابط در انجام پیش بینی‌ها میباشد. همان‌گونه که قبلاً نیز ذکر شد، این پژوهش در پی یافتن سودآوری راهبردهای معکوس در بورس اوراق بهادار تهران میباشیم.
۳-۳- جامعه آماری
مجموعه واحدهائی که حداقل در یک صفت مشترک باشند یک جامعه آماری را تشکیل می دهند (خاکی ۱۳۷۸، ۴۶). جامعه این پژوهش شامل کلیه شرکتهای پذیرفته شده در بورس در طی سالهای ۱۳۸۳ الی ۱۳۹۰ می‌باشد.
۳-۴- روش نمونه گیری و حجم نمونه
از آنجا که بررسی نظرات کل جامعه ی آماری از لحاظ هزینه و زمان مقرون به صرفه نمی باشد، می توان اقدام به نمونه گیری کرد. نمونه عبارت است از تعداد محدودی از آحاد جامعه ی آماری که بیان کننده ویژگی های اصلی جامعه باشد.(آذر و مؤمنی ۱۳۸۴، ۶).
در تحقیق حاضر روش نمونه گیری به صورت حذف سیستماتیک بوده است. از آنجا جامعه بایستی نسبت به برخی از متغیرها همگن گردند، بدین منظور از روش تحقیقات قبلی استفاده شده است و شرکتهای دارای ویژگیهای زیر از دامنه پژوهش کنار گذاشته شدهاند:

    1. شرکتهایی که نماد آن‌ها بیش از ۳ ماه متوالی در طی یک سال مالی بسته بودهاند؛
    1. شرکتهای زیان ده؛
    1. شرکتهای فعال در صنعت واسطه گری مالی، بانک و بیمه؛
    1. شرکتهایی که بیش از ۳ ماه بر روی آن‌ها معاملهای انجام نگردیده و
    1. شرکتهایی که سال مالی آن‌ها غیر پایان اسفند هر سال بوده از نمونه انتخابی حذف شدهاند.

در نهایت با توجه به اعمال شرایط فوق تعداد ۶۰ شرکت واجد شرایط بودهاند، به عنوان نمونه انتخاب شدهاند.
۳-۵- روش جمع آوری اطلاعات
ابزارهای گوناگونی برای به دست آوردن داده ها مانند مشاهده ،مصاحبه ،پرسشنامه ومدارک واسناد وجود دارد. هریک از این ابزارها معایب ومزایایی دارند. هر پژوهشگر با توجه به ماهیت مساله وفرضیه های طراحی شده یک یا چند ابزار را طراحی وپس از کسب شرایط لازم در مورد اعتبار این ابزارها ،ازآنها در جهت جمع آوری داده ها بهره می جوید. (خاکی ۱۳۷۸، ۴۵).
روش جمع آوری اطلاعات در این کار تحقیقاتی به روش کتابخانهای و استفاده از اطلاعات قبلی (تاریخی) است که براساس داده های سالهای ۱۳۸۳ لغایت ۱۳۹۰ از گزارشات سازمان بورس اوراق بهادار تهران جمعآوری گردیده است. در این تحقیق جهت گردآوری اطلاعات از بانکهای اطلاعاتی و آمار و اطلاعات موجود در سازمان بورس اوراق بهادار استفاده گردیده است.
۳-۶- روش تجزیه و تحلیل داده ها
پژوهشگر برای دستیابی به پاسخ پرسش تحقیق از طریق آزمون فرضیه ها، داده ها را به قسمت ها و بخش هایی تجزیه می کند، اما تحلیل داده های پژوهش به خودی خود پاسخ پرسش ها را ارائه نمی دهد. تفسیر داده ها ضروری است و به معنی تبیین و معنا بخشیدن به داده هاست.
برای تجزیه وتحلیل داده ها ، با توجه به ماهیت آنها روش های مختلفی وجود دارد که پژوهشگر باید به کاربرد وسنخیت این روشها توجه کند تا در نهایت بتواند استنتاج ها ونتیجه گیریهای معتبر ودقیقی را به عمل آورد. (خاکی ۱۳۸۷، ۴۶).
آمار و اطلاعات جمع آوری شده در این کار پژوهشی عمدتاً بر مبنای اطلاعات شرکتهای پذیرفته شده در سازمان بورس اوراق بهادار و با بهره گرفتن از نرم افزار spss پرداز تهیه شده است. در این پژوهش اطلاعات آماری جمع آوری شده با بهره گرفتن از نرم افزارspss پردازش شده است.
۳-۷- راهبرد معکوس
یکی از راهبردهای سرمایه گذاری میباشد که همگام و همجهت با نوسانات بازار نمیباشد و بر این اصل استوار میباشد که روند نوسانات اخیر ادامه نخواهد یافت. در راهبرد معکوس توصیه میشود، سهامی که در گذشته عملکرد خوبی داشته، به فروش رسد و سهامی که در گذشته عملکرد ضعیفی داشته، خریداری شوند. به عبارت دیگر توصیه میشود سهامی خریداری گردد که در حال حاضر، بازار نسبت به آن سهم بسیار بدبین است و سهامی فروخته شود که بازار نسبت به آن بسیار خوشبین است.
۳-۷-۱ نحوه تشکیل پرتفوی
پس از جمع آوری داده‌های مربوط به بازده سهام، اقدام به تشکیل پرتفویهایی بر مبنای نزدیک یا دور بودن آن‌ها از بیشترین بازده در طی۳۶،۲۴،۱۲،۹،۶ ماه گذشته و نگهداری آن در دوره K و محاسبه بازدهی آن در دوره K خواهد شد. این پرتفویها به این ترتیب تشکیل می‌شوند که ابتدا سهام نمونه بر اساس نزدیک یا دور بودن آن‌ها از بیشترین بازده سهام در طی۳۶،۲۴،۱۲،۹،۶ ماه گذشته رتبه بندی می‌شوند، سپس نمونه به ۱۰ دهک تقسیم می‌شود. سپس برای انجام آزمون، ۳ دهک اول به عنوان معیار برندگان گذشته انتخاب می‌شوندو برای دوره K نگهداری می‌شوند. همچنین ۳ دهک آخر به عنوان بازندگان گذشته انتخاب و برای دوره K نگهداری می‌شود و در این دوره بازدهی پرتفوی تعیین می‌شود. سپس بازده پرتفوی برنده از پرتفوی بازنده کسر گردیده و بازده حاصل از این راهبرد بدست می‌آید.بازده حاصله یا منفی ویا مثبت است ،که منفی بودن آن نشانه راهبرد معکوس ومثبت بودن
آن نشانه راهبرد توالی است.
CON = (Rp1 – Rp0)
: Rp1 بازده پرتفوی برنده


فرم در حال بارگذاری ...

« منابع مورد نیاز برای پایان نامه : پژوهش های انجام شده در رابطه با ارزیابی و رتبه ... - منابع مورد نیاز برای پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشیندانلود پایان نامه با فرمت word : رابطه‌ی بین آموزش مهارت‌های زندگی (با تأکید بر ... - منابع مورد نیاز برای پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین »
 
مداحی های محرم