وبلاگ

توضیح وبلاگ من

دانلود منابع دانشگاهی : منابع کارشناسی ارشد درباره مبانی قر آنی کرامات ... - منابع مورد نیاز برای پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین

 
تاریخ: 15-04-01
نویسنده: نویسنده محمدی

اما نظریه سوم اینکه: میان فاعل بودن خداوند متعال و مأموران الهی گرد آوریم و بر این اندیشه باشیم سخن آیات مورد بحث این است که: برخی از این افعال دستاورد کار خدا و و شماری کار مأموران اوست. این گفتار تقریباً بی مناقشه است چرا که می‌توان آن را به گفتار و نظریه نخست بازگردان کرد که اینان معتقدند به اینکه فرشتگان نیز به حکم و قدرت الهی دست به این گونه امور می‌زنند.
چهارمین باور به­مثل سخن پیشین، جمع بین دو گروه از فاعل است اما این­بار میان فاعلیت خداوند متعال و اولیای الهی. پس بگوییم آیات یاد شده این را می­رسانند که: بعضی خوارق، فعل خداوند و برخی فعل اولیای خداست. در این نظریه­ تفصیلی شماری از این امور، معلول و متأثر از نفوس‌ اولیای خداست و تعدادی نیز به مباشرت خداوند انجام می‌گیرد. بدین سان می‌توان بین آیاتی که انجام این­گونه امور را به مباشرت خداوند می‌داند و آیاتی که انجام این کارها را به دست اولیا می‌داند جمع نمود.
اما آنچه به مجموع باورهای قرآنی نزدیک­تر است این است که اندیشه درست قرآنی در مورد کننده­ اعجازگونه­ها این بدانیم که فعل ولیّ خدا در قدرت و حکم الهی ادغام شده است. در این نظریه، این­گونه امور کار مستقیم ولیّ است اما به قدرت و اذن خداوند متعال انجام می­گیرد. از جمع آیات مربوط به امور خارق عادت این برداشت را می‌توان داشت که سر زدن کار فراعادی از جز خداوند متعال شدنی است و اگر از آیات، این­گونه استفاده بریم که این امور به یکسره کار خداست و شخص انسان هیچ دخالت و تصرف بی­واسطه­ای ندارد اصل امکان انجام امور خارق عادت به دست ولیّ خدا بی جهت خواهد بود. و ما پیش از این در ابتدای بخش دوم، این مسئله را از سر گذراندیم.
قرآن کریم همان‌گونه که معجزات را به نفوس انبیا نسبت می‌دهد، به خداوند نیز بسته می‌داند. بخش پایانی آیه شریفه که می‌فرماید: « پس چون فرمان خدا [در میان‏] آید، به حقّ حکم شود »[۴۶۱]، رهنمون بر این است که تأثیر مقتضى نامبرده منوط به امرى از ناحیه خداى تعالى است، که آن امر با اذن خدا صادر می‌شود، پس تأثیر مقتضى وقتى است که مصادف با امر خدا، و یا متحد با آن باشد، و اما اینکه امر چیست؟ در آیه «جز این نیست که فرمانش- چون [آفریدن‏] چیزى را بخواهد [این است‏] که به او گوید: موجود شو. پس بى درنگ موجود مى‏شود.»[۴۶۲] کلمه­ی ایجاد و کلمه (کن) تفسیر شده و آیات زیر، این اناطه به امر خدا را آماده مى‏کنند: «بى گمان این پندى است. پس هر کس که بخواهد به سوى پروردگارش راهى [در پیش‏] گیرد.» «و نمى‏خواهید مگر آنکه خدا بخواهد.»[۴۶۳] نیز آیه­ای که می‌گوید: «آن [قرآن‏] براى جهانیان جز پند نیست. براى کسى از شما که بخواهد راست کردار شود. و نمى‏توانید که خواهید مگر آنکه خدا بخواهد، پروردگار جهانیان.»[۴۶۴]
این آیات دلالت کرد بر اینکه آن امرى که انسان می‌تواند اراده‏اش را بکند و زمام اختیار وى به دست آن است، هرگز تحقق نمى‏یابد مگر آنکه خدا بخواهد، یعنى خدا بخواهد که انسان آن را بخواهد، و خلاصه، اراده­ی انسان را اراده کرده باشد، که اگر خدا بخواهد انسان اراده مى‏کند، و می‌تواند بخواهد، و اگر خداوند نخواهد، اراده و خواستى در انسان پیدا نمی‌شود.[۴۶۵]
آرى، آیات شریفه‏اى که ارائه شد، در مقام بیان این نکته‏اند که کارهاى اختیارى و ارادى بشر هر چند به دست خود او و به اختیار او است، و لکن اختیار و اراده او دیگر بدست او نیست، بلکه گواه­مند به مشیت خداى سبحان است، برخی گمان کرده‏اند که آیات در جایگاه رساندن این معنا است که هر چه را انسان اراده کند خدا هم همان را اراده کرده، و این خطایى است فاحش، چون لازمه‏اش این است که در موردى که انسان اراده‏اى ندارد، و خدا اراده دارد، مراد خدا از اراده‏اش تخلف کند، و خدا بزرگ‌تر از چنین نقص و عجز است. افزون بر اینکه اصلاً این معنا مخالف با ظواهر آیاتى بى­شماری است که در این مورد وارد شده، مانند آنجا که می‌فرماید: « و اگر مى‏خواستیم به هر شخصى هدایتش را مى‏دادیم. ولى [این‏] وعده از جانب من تحقق یافته است که جهنم را از جنّ‏ها و مردمان، همگى پر کنم.»[۴۶۶] یعنى هر چند که خود آن نفوس نخواهند هدایت شوند، پس مشیت خدا تابع خواست مردم نیست، و نیز در جای دیگر می‌فرماید: « و اگر پروردگارت مى‏خواست همه آنان که در زمین‏اند، همگى ایمان مى‏آوردند….»[۴۶۷] پس روشن می‌شود که اراده مردم پیرو خواست خداست، نه به عکس، چون مى‏فرماید: اگر او اراده مى‏کرد که تمامى مردم ایمان بیاورند، مردم نیز اراده ایمان مى‏کردند، و از این قبیل آیاتى دیگر.[۴۶۸]
پس اراده و مشیت، اگر تحقق پیدا کند، معلوم می‌شود تحقق آن مراد، به اراده خداى سبحان و مشیت او بوده، و همچنین کارهایى که از ما سر مى‏زند مراد خداست، و خداوند خواسته که آن افعال از طریق اراده ما، و با وساطت مشیت ما از ما سر بزند، و این دو یعنى اراده و فعل، هر دو موقوف بر امر خداى سبحان، و کلمه­ی (کُنْ) است. پس تمامى امور، چه عادى، و چه خارق عادت، و خارق‌العاده هم، چه طرف خیر و سعادت باشد، مانند معجزه و کرامت، و چه جانب شرّش باشد، مانند سحر و کهانت، همه مستند به اسباب طبیعى است، و در عین اینکه مستند به اسباب طبیعى است، موقوف به اراده خدا نیز هست، هیچ امرى پدید نمی­آید مگر به امر خداى سبحان، یعنى به اینکه سبب آن امر مصادف و یا متحد باشد با امر خداى تعالى.
تمامى پدیده ­ها، هر چند از نظر استناد وجودشان به خدای تعالى به طور مساوى مستند به او هستند، به این معنا که هر جا اذن و امر خدا باشد، موجودى از مسیر اسبابش وجود پیدا مى‏کند، و اگر امر و اجازه او نباشد تحقق پیدا نمى‏کند، یعنى سببیتِ سببش تمام نمی‌شود، جز اینکه قسمى از آن امور یعنى معجزه پیامبران، و یا دعاى بنده مؤمن، همواره همراه اراده خدا هست، چون خودش چنین وعده‏اى را داده، و در باره خواست انبیایش فرموده: « خداوند مقرّر داشته است که به یقین من و رسولانم پیروز مى‏شویم.»[۴۶۹] و در باره اجابت خواسته مؤمن وعده داده و فرموده: « دعاى دعا کننده را هنگامى که مرا [به دعا] بخواند، روا مى‏دارم.»[۴۷۰]

۶٫ توحید افعالی و تصرف ولی در پرتو ولایت تکوینی او در قرآن

یکی از شاخه­ های شجره طوبای توحید، توحید در ولایت است و ولیّ، یکی از اسمای حسنای الهی است. ولایت دارای معانی متعددی است اما آنچه در اینجا مطرح است ولایت به معنای سرپرستی تدبیر امور است و بحث کلامی است.

۶-۱٫ بررسی آیات قرآن درباره صفت فعلی ولایت

این ویژگی‌ها مانند سایر اوصاف خدای سبحان، چند دسته است:

۶-۱-۱٫ آیاتی که ولایت را برای خدا ثابت می‌کند

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

مانند: «جز این نیست که ولىّ شما، خداوند و رسولش و مؤمنانى هستند که نماز بر پاى مى‏دارند و آنان در اوج فروتنى، زکات مى‏پردازند.»[۴۷۱] با توجه به ذیل آیه، مفسران شیعه و سنی گفته‌اند که: این آیه، درباره امیرمؤمنان، علی(علیه السلام) نازل شده است.[۴۷۲]
در قرآن نوعی ولایت برای شیطان و طاغوت نیز ثابت شده است: «کسانى که کفر ورزیده‏اند، کارسازانشان طاغوت‏اند»[۴۷۳]، «به راستى ما شیطان‌ها را براى کسانى که ایمان ندارند، کارگزار
قرار داده‏ایم.»[۴۷۴] البته ولایت شیطان بر کفار، مستقل از ولایت خدا و در عرض آن نیست بلکه این ولایت نوعی عذاب و کیفر الهی است که شیطان همچون سگ دست­آموزی به­گونه تکوینی مأمور است آن را نسبت به کسانی اعمال کند که از سر عمد، ولایت تشریعی دیگران را جای­گزین ولایت خدای سبحان کرده‌اند.

۶-۱-۲٫ آیاتی که ولایت را از غیر خدا سلب می‌کند

«وَ ما أَنْتُمْ بِمُعْجِزینَ فِی الْأَرْضِ وَ مَا لَکُم مِّن دُونِ اللَّهِ مِن وَلِیٍّ وَلَا نَصِیرٍ: و شما در زمین گزیر و گریزى ندارید و برایتان جز خداوند هیچ کارسازى و یاورى نیست.»[۴۷۵]، «مَا لَکُم مِّن دُونِهِ مِن وَلِیٍّ وَلَا شَفِیعٍ: جز او هیچ دوست و شفاعت کننده‏اى ندارید.»[۴۷۶]، «مَا لَکَ مِنَ اللّهِ مِن وَلِیٍّ وَلاَ وَاقٍ: تو را از [عذاب‏] خداوند هیچ کارساز و باز دارنده‏اى نیست.»[۴۷۷] سرّ اینکه دیگران هیچ سهمی از ولایت ندارند این است که ولایت و سرپرستی، نوعی پرورش است که بر علم، قدرت و مالکیت تکوینی ولیّ نسبت به حوزه سرپرستی او متوقف شده است و دیگران فاقد این صفات کمالی هستند.

۶-۱-۳٫ آیاتی که ولایت را مختص خدا می‌دانند

و گویای این است که: آیا جز او را سرپرست خود گرفته‌اند. تنها خدا ولیّ است.[۴۷۸] وجود
ضمیر فصل «هو» و معرفه بودن خبر به «الف» و «لام» در «الولی»، مفید تأکید و حصر ولایت
در خدای سبحان است و نیز اینکه او «ولیّ حمید» است و فی­المثل، بارش از آسمان به دست
اوست.[۴۷۹]

۶-۱-۴٫ آیاتی که حاکمیت و حکم را مختص خدا می‌داند

یا دوست و شریکی برای خدای تعالی قائل نیست و یا کسی را در جایگاه رد حکم او نمی‌داند مفید اختصاص ولایت به خداست مانند: «حکم جز به دست خداوند نیست.» «آنان جز او هیچ کارسازى ندارند و در حکمش کسى را شریک نمى‏سازد.»، «و خداوند حکم مى‏کند- هیچ رد کننده‏اى براى حکم او نیست-»[۴۸۰]
مجموع آیات پیش­گفته به خوبی دست می­دهد که ولایت بالأصاله مختص خدای سبحان است یعنی «لا ولی الا هو».[۴۸۱] اما آنچه می‌توان به­گونه پرسش طرح نمود این است که در شماری از آیات گونه ­ای از ولایت برای طاغوت و شیطان مطرح است و نیز اینکه ولایت خدای سبحان بر برخی بندگان به­گونه ­ای متفاوت با دیگر بندگان بیان شده است.

۷٫ جستاری در ولایت غیر خدا

منظور از ولایت غیر خدا، آن سرپرستی­ای است که ظاهر آیات قرآن کریم برای بندگان و مخلوقات خداوند اثبات می­ کند و البته همه اینها در طول قدرت خداوند و به عنایت اوست و نه ولایت استقلالی.

۷-۱٫ گونه‌های ولایت دینی در قرآن

مرحوم مجلسیِ اول در نوشته­ای که آن را «ولایهالاولیاء» نام نهاده است ۱۲ گونه از ولایت دینی را برای ۱۲ گروه آدمی گسترانده است که با اندک تأملی در قرآن عزیز می‌توان ردّی از همه آنها را نشان داد. آنچه در این جستار بدان رهنمون شده‌ایم گونه­ نهم از اقسام ولایت یعنی ولایت تکوینی برگزیدگان حق بر موجودات هستی، آن هم به اذن خداوند بلند مرتبه است که پایه‌ها و مایه­های استوار خود در کتاب وحی را فرامی­خواند که علامه مجلسی از آن به «ولایت تکوینی اولیای امر دین، بر رام نمودن موجودات»، یاد می­ کند که در فصل پسین، پایه­ های قرآنی آن، به تفصیل بدان گونه از ولایت برمی­رسد. اما چکیده­ی آن، قرب حق، علم کتاب، علم به اسما و جانشینی آدمی برای خدا است، که ایشان به آیاتی به مانند: «کسى که علم الکتاب به نزد اوست [بس است‏].»[۴۸۲] «کسى که به نزدش علمى از کتاب
[الهى‏] داشت، گفت:…»[۴۸۳]، و «همه چیز را در کتابى روشنگر بر شمرده‏ایم.»[۴۸۴]، «آنگاه کتاب [آسمانى‏] را به آنان به ارث دادیم که از [میان‏] بندگانمان برگزیدیم.»[۴۸۵] و به اینکه «به وسیله شما خداوند می‌گشاید و به سبب شما پایان می‌دهد»[۴۸۶] و «به برکت وجود شما، مخلوقات خداوند روزی داده می­شوند»[۴۸۷] اشارت نموده است.
البته ناگفته نماند که در اصطلاح فقیهان و عالمان ربانی ولایت بر دو بخش است: ولایت خاصه که محدود به مورد خاصی است که انسان بر شخص خاصی ولایت دارد. و ولایت عامه که به مصداق خاصی مرزبندی نشده است، مانند ولایت پیشوایان معصوم(علیهم السلام) و نواب خاص و عام آنها که بر عموم مردم ولایت دارند. در فقه جواهری ۳۷ مورد را برای ولات خاصه[۴۸۸] و ۱۳ قسم را به عنوان ولایت عامه[۴۸۹] به ثبت رسانده است.

۷-۲٫ ولایت رسول خدا و اوصیای ایشان

پرسش این است که: اگر برآیند آیات این باشد که ولایت جز برای خدای سبحان بر احدی روا نیست آنگاه ولایتی که در برخی از آیات مانند: «جز این نیست که ولىّ شما، خداوند و رسولش و مؤمنانى هستند که نماز بر پاى مى‏دارند و آنان در اوج فروتنى، زکات مى‏پردازند.»[۴۹۰] به­گونه مستقیم به رسول خدا و اولیای الهی نسبت داده شده به چه معناست و چه توجیهی دارد؟
و پاسخ این است که: ولایت رسول خدا و اوصیای ایشان هرگز در عرض ولایت خدای سبحان و مستقل از آن نیست زیرا بر مبنای تعالیم مکرر وحیانی هیچ انسانی حتی انسان‌های کامل از هیچ­گونه استقلالی برخوردار نیستند از این رو معنای دقیق سمت ولایت برای پیامبران و اولیا مانند سایر اسمای حسنای الهی آن است که آنان مظهر و آیت ولایت الهی‌اند.

۷-۳٫ ولایت طاغوت و شیطان بر کافران

پرسش دومی که از ولایتی با صنفی دیگر، از آیات قرآن رخ می کند چنین است که: قرآن کریم می‌فرماید: «و کسانى که کفر ورزیده‏اند، کار سازانشان طاغوت‏اند که آنان را از نور به سوى تاریکی‌ها به در مى‏برند.»[۴۹۱]، «به راستى ما شیطان‌ها را براى کسانى که ایمان ندارند، کارگزار قرار داده‏ایم.»[۴۹۲] اینکه چه راهی برای برون­رفت از معنای ولایت طاغوت و شیاطین بر برخی وجود دارد؟
اما کوتاه پاسخ به پرسش یادشده اینکه: نخست ولایت شیطان بر کفار مستقل از ولایت خدا و در عرض آن نیست دوم و بهتر بگوییم بلکه این ولایت نوعی عذاب و کیفر الهی است که شیطان هم­چون سگ دست آموزی به­گونه تکوینی مأمور است آن را نسبت به کسانی اعمال کند که از سر عمد ولایت تشریعی دیگران را جایگزین ولایت خدای سبحان کرده‌اند.[۴۹۳]

۸٫ ولایت پاداشی

انجامین سخن این است که چرا در برخی آیات ولایت خدا بر گروه خاصی از بندگان اختصاص یافته است که قرآن کریم می­فرماید: «خداوند کار ساز مؤمنان است.»[۴۹۴]، «و خداوند کارساز پرهیزگاران است.»[۴۹۵] و دیگران از آن نوع سرپرستی بی­بهره‌اند.
و فرجامین پاسخ این است که چنان­که بر خواننده پنهان نیست ولایت بر دو گونه تشریعی و تکوینی است و ولایت تشریعی عام و بر همگان یکسان است و در قیام همه از آن بازخواست خواهند شد اما ولایت تکوینی یک شعبه عام و فراگیر دارد و یک بخش خاص که نصیب بندگان ویژه خدای سبحان است. ولایت تکوینی عام همانند تشریعی عام شامل همه انسان‌هاست اما ولایت تکوینی خاص که می‌توان ولایت ثانوی، پاداشی یا توفیق الهی خواند ویژه کسان خاصی است که خود را به ولایت تشریعی خدای سبحان گره زده و بدان گردن نهاده‌اند. از این رو این روندگان کوی حق، بقیه راه را آسان‌تر و تندتر گذر می‌کنند. قرآن کریم هر جا سخن از ولایت پاداشی می‌کند آن را ویژه بندگان مؤمن و پرهیزگار دانسته است و آشکارا داد سخن سر می‌دهد که: «خداوند کار ساز مؤمنان است.»[۴۹۶] و «و خداوند کارساز پرهیزگاران است.»[۴۹۷]و در جای خود، گفته شده که حکم بر وصف، مشعر به علیت است یعنی چون
این کسان با ایمان و با تقوایند از ولایت تکوینی خاص خداوند بهره‌مندند همان­گونه که ولایت شیطان
بر کافران که در قرآن به آن اشارت رفته و چنین می­فرماید که: «و کسانى که کفر ورزیده‏اند،
کار سازانشان طاغوت‏اند.»[۴۹۸] و «به راستى ما شیطان‌ها را براى کسانى که ایمان ندارند، کارگزار قرار داده‏ایم.»[۴۹۹] به جهت کفر و ظلم آنان و کسانی که کافر شدند اولیای آنها طاغوت است.
نتیجه، اینکه: خداوند سبحان بنابر ولایت خود بر عالم هستی همان‌گونه که خود کارها را انجام می‌دهد، به آنان که ولایت تکوینی بر عالم را به­گونه نیابتی داده است نیز این اجازه را داده که امور عالم را انجام دهند چه به صورت عادی و چه به­گونه فراعادی و خارق عادت. و کسی یارای مقابله با او نیز ندارد چرا که در پرتو و تشأن از ولایت الهی است هر چند که تصرفات وی در عالم هماره به اذن و حکم مولای اوست. و البته ولایت شیطان از این دایره بیرون است چرا که سرپرستی هستی تنها نصیب کسانی می‌شود که با عبودیت به بارگاه ولایت الهی بار یافته و پا نهاده‌اند و لیاقت پیدا کرده‌اند و در آینده سخن خواهیم کرد که در دست یازیدن به ولایت الهی و در پیِ داشتن آثار آن، اندک سرپیچی هم قابل بخشش نیست چه رسد به فخرفروشی در برابر پروردگار عالم که شیطان رانده شده مرتکب شد. پس شیطان و طاغوت هرگز در دایره­ی ولایت الهی و تصرف در عالم هستی نمی‌گنجد، او سگ دست­آموزی بیش نیست که سرکرده همسان‌های خویش خواهد بود. بعد از شناخت معنای ولایت و علم به تحقق آن و انواع آن در بیرون، از چگونگی نشستن نهال آن در جان آدمی سخن به میان خواهد آمد. نگارنده سطور اقرار می‌کند که گرچه همه صفحات چند ده­تایی پیشینی که گذشت ضرورتی گریز ناپذیر می‌نمود اما آن سیاهه پیش‌گفتاری بیش نبود تا به این گفتار اصلی بار یابد و متن اصلی رساله خود را ترسیم نقشی برگرفته از رسم نقّاش هستی بر لوح تدوین خود می‌داند تا بلکه غبار راه تکوین بنشاند و در این میان رهروی جمال حق بیند.

۹٫ توحیدْمحوری قرآن و نگاه‌داشت فاصله میان مقام الوهیت(خالق) و جایگاه ولایت(مخلوق)

«کُلُّ شَیْ‏ءٍ هالِکٌ إِلاَّ وَجْهَه‏: هر چیزى نابودشدنى است مگر ذات او».[۵۰۰] در نگاه قرآن، میان الوهیت و ولایت، فاصله­ای به موازات فاصله وجود و عدم، یعنی بی­نهایت است. پیام همه ادیان الهی توحید است و باید که سخن اصلی عرفان در اسلام حقیقی نیز همین یک واژه باشد. تمامی برگزیدگان خداوند متعال، از فرستادگان و پیام­آورانش تا اولیای الهی همه به یکجا، جان در سر توحید نهاده و می‌نهند تا این سیر به سوی توحید، فراگیر گردد. به دید بنیادین، ولایت به معنای قرب به حق است. در واژه و عبارتِ نزدیک شدن به حق، باید که اندیشید و بدین نکته­ی باریک دست یازید که: ولیّ خدا تنها و تنها به حضرت حق نزدیک می‌شود «نزدیک شد و بسیار نزدیک شد»[۵۰۱] نه اینکه با خدا، یکی شود و یا جای او را بگیرد. او انسانِ به ولایت بار یافته است و نه خدای انسان­گشته. هر چه به پروردگار و مالک آسمان‌ها و زمین‌ها و هر آنچه میان آن دو است تقرب یابد، باز او خالق است و این مخلوق. و به دید فلسفی، او واجب است و این ممکن و سیه­رویی زممکن در دو عالم هرگز جدا نخواهد گشت. ولی، خدا هر چه باشد و هر سِمتی بیابد باز انسان با ویژگی امکان است و در جهانی به این جایگاه شرافت یافته است که به حق و با حق و با ابزار حق، آن هم به سوی حق روانه شده تا آیینه شود و نمایش­گر حضرت حق باشد. و«ما خَلَقْنَا السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ وَ ما بَیْنَهُما إِلاَّ بِالْحَق‏: آسمانها و زمین و آنچه را که میان آنهاست جز به حق نیافریده‏ایم.»[۵۰۲] در براهین حکمت الهی، فاصله میان واجب‌الوجود با برترین ممکن‌الوجود تنها یک ویژگی است که آن هم خالقیت است اما این فاصله خود به اندازه بی­نهایت است. آن که در عروجش، «نزدیک شد و بسیار نزدیک شد، تا به قدر دو کمان، یا نزدیک‏تر.»[۵۰۳] بنشست نیزخود به این آگاه است که همان دو قوس یا کمتر، خود بی ­پایان است و اگر چنان‌چه جز این بر اندیشه بگذرد تاب ایراد فلسفی محدودیت وجود را ندارد وبی­گمان وجود همان واجب­الوجود است وحضرت پروردگار «جل‌شانه» باید که بی‌نهایت باشد و اگر توان این یافت شود که فاصله­ی میان بنده و او به اندازه درآید باید که خدا را محدود دانست.
مخْلص سخن اینکه: ولیّ خدا هر چه بالا رود، باز انسان مخلوق و نیازمند و میرا است نه خدا. گرچه آن ولیّ، بزرگ­ترین و شریف­ترین­شان باشد، باز بنده­ای است که هماره «یا ربّ یا ربّش» باید که به گوش فرشتگان برسد و هم­چنان­که «خواجه­ی لولاک»(صلی الله علیه و آله) به اعتراف نشست و «ما عَرَفْناک» سر داد «ما عَبَدْناک» بگوید چه اینکه:

بنده همان به که زتقصیر خویش


فرم در حال بارگذاری ...

« ﻧﮕﺎرش ﻣﻘﺎﻟﻪ ﭘﮋوهشی با موضوع شناسایی و رتبه ... - منابع مورد نیاز برای پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشیندانلود پایان نامه با فرمت word : تحقیقات انجام شده با موضوع : سنتز و بررسی خواص ... - منابع مورد نیاز برای پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین »
 
مداحی های محرم