وبلاگ

توضیح وبلاگ من

دانلود مقاله-پروژه و پایان نامه | ۲-۱۴ فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان ابزار جدید آموزش و یادگیری – پایان نامه های کارشناسی ارشد

 
تاریخ: 25-09-01
نویسنده: نویسنده محمدی

جزء احساسی عاطفی نگرش نیز ممکن است به صورت محبت نامشروط یا تنفر محض در برخورد با موضوع ظاهر شود. جزء رفتاری نگرش هم ممکن است در برخورد با موضوع به صورت حمایت کامل یا مخالفت جدی نشان داده شود.

د ـ نوع ترکیب: اجزاء سازنده نظام سه بخش نگرش ممکن است سطحی، ساده ویا عمقی و پیچیده باشد (مهرآرا، ۱۳۷۳)

۲-۱۱-۲ نگرش به فناوری

در این تحقیق منظور از نگرش، نگرش دانش آموزان به فناوری اطلاعات وارتباطات می‌باشد. چون طرز نگرش دانش آموزان به نحوه به کارگیری فناوری اطلاعاتی از عوامل بسیار مؤثر محسوب می شود؛ به عبارتی دیگر، درک نگرش دانش آموزان به یادگیری الکترونیکی می‌تواند به ایجاد فضای یادگیری مناسب تری برای آموزش منجر شود (نقوی،۱۳۸۹). فناوری اطلاعات وارتباطات در ایجاد نگرش و انگیزه، عمق و وسعت دادن به یادگیری و پایدار ساختن آن و رفع خستگی و کسالت دانش آموزان و ایجاد مهارت های ذهنی جهت پاسخگوی به پرسش­ها نقش مؤثری دارد(امیر تیموری، ۱۳۸۷).طبق تحقیقاتی که در گذشته انجام شده نگرش دانش آموزان ‌به این محیط ها مثبت بود مانند تحقیق که: رامپاگاپرن [۱۴]در تحقیقی تحت عنوان مهارت های تفکر و نگرش دانش آموزان نسبت به فناوری اطلاعات وارتباطات در محیط های یادگیری کلاس مبتنی بر کامپیوتر، نشان داده است که سطوح تفکر انتقادی در دانش آموزان افزایش یافته و نگرش آن ها نسبت به فناوری اطلاعات وارتباطات در جهت مثبت بهبود یافته است. (به نقل از آق ار کاکلی و همکاران،۱۳۹۰).

حمزه و همکاران در تحقیقی تحت عنوان فناوری اطلاعات و ارتباطات و تنوع در یادگیری و نگرش به مدارس هوشمند نشان داده است که ICT[15] در میان شرکت کنندگان محبوب است که ۹۱/۰ دانش آموزان و ۹۸/۰ از معلمان نگرش مثبت به فناوری و مدارس هوشمند دارند.

۲-۱۲ فناوری اطلاعات وارتباطلات:

فناوری اطلاعات:

فناوری اطلاعات، عبارت است از ‌فناوری‌هایی که فرد را درضبط، ذخیره سازی، پردازش، بازیابی، انتقال و دریافت اطلاعات، یاری می‌دهند. این اصطلاح شامل فناوری‌های نوین مانند انتقال از طریق دور نگار ودیگر مسائل ارتباطی می شود. فناوری اطلاعات روش کار را دگرگون کرده، امور اقتصادی و اجتماعی و حتی نحوه تفکر ما را تغییر داده است (اصنافی، حمیدی ۱۳۸۴).

در تعریف کامل می توان گفت که فناوری اطلاعات عبارت است از گردآوری، انتخاب، پردازش، ذخیره سازی و کاربرد اطلاعات در زمینه‌های مورد نظر و انتقال آن ها از طریق کامپیوترهای چند رسانه ای طوری که حاصل آن طراحی، انتخاب مواد آموزشی و مدیریت فرایند یاددهی یادگیری به صورت شبکه ای از یادگیرندگان، یاددهندگان، کارشناسان، طراحان آموزش وفن سالاران رایانه می‌باشد و نوع فضای آموزشی فناوری اطلاعات، پویا، زمان واقعی، مشارکتی است (ابراهیم زاده، ۱۳۸۵). و دارای محدودیت های زمانی و مکانی نیست و یادگیرندگان سرعت یادگیری خود را خودشان تنظیم می‌کنند به همین علت است که برخی عامل اصلی پیشرفت تحصیلی را خود فناوری خلق می‌کند و از اینجا است که کلارک گفته فناوری ابزاری برای ارائه آموزش است نه موفقیت آموزشی. به عبارتی دیگر، فناوری اطلاعات بیشتر در فضای تعاملی روی می‌دهد نه در فضای سنتی به همین دلیل هافمن به تلفیق آموزشی از راه دور با روش سنتی معتقد است نه تمایز آن دو (ابراهیم زاده، ۱۳۸۵).

همان طور که که گفته شد یکی از دست آورهای مهم فناوری اطلاعات تاثیر و کاربرد کامپیوتر و اینترنت در آموزش کلاس های درسی، آموزش های مجازی وآموزش ها از راه دور است. این فناوری فرصت‌های آموزشی را برای هر کسی در هر کجا مهیا می‌کند در حالی که نظام ها عادی و سنتی آموزش از این امکان بی بهره اند(زمانی، عظیمی، ۱۳۸۷).

در عصر اطلاعات تغییرات تنها محدود به فرایند یاددهی‌یادگیری نخواهد شد بلکه این تغییرات ساختارهای آموزشی، الگوهای رفتاری درون آموزش وحتی محتوای آموزشی را تغییر خواهد داد و از آموزش و پرورش انتظار می رود که درحل مسائل آموزشی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی جامعه سهیم باشد و افراد را مستقل، انعطاف پذیر و متناسب با نیاز های ویژه ‌و همگام با رشد فردی و تکثرگرایی در جامعه پرورش دهد واین امر مستلزم رویکرد ویژه ای در نظام آموزش و پروش است، چرا که با بهره گرفتن از فناوری اطلاعات دانش آموزان می‌توانند اطلاعات فراوانی را در مدت کوتاه کسب نمایند. تحقیقات رایج در این خصوص حاکی از که استفاده از کامپیوتر و اینترنت علاوه افزایش انگیزه دانش آموزان ‌و دانشجویان برای یادگیری سبب تقویت روحیه، اعتماد به نفس و مقابله با مسائل در آن ها می شود (نجفی، ۱۳۸۵).

۲-۱۳ مزایای استفاده از تکنولوژی اطلاعات در آموزش وپرورش

ـ افزایش سرعت انتقال یادگیری و یاددهی

محاسبه ‌و پردازش اطلاعات و انتقال فوری آن، زمان انجام کار را کاهش و در نتیجه بهره وری را افزایش می‌دهد. تکنولوژی اطلاعات امکان جستجو ودستیابی سریع به اطلاعات را برای دانش آموزان فراهم می‌کند.

ـ افزایش دقت یادگیری

تکنولوژی اطلاعات دقیق بالا و ثابت را برای دانش آموزان تامین ‌و تضمین می‌کند. در انواع فعالیت های پردازش و محاسبه دقت کامپیوتر به مراتب بیشتر از انسان است.

ـ کاهش اندازه فیزیکی و مخازن اطلاعات

با توسعه تکنولوژی اطلاعات وبه کارگیری آن دیگر لزومی به حمل و نگهداری حجم زیادی از کتاب های درسی و کمک درسی وجود ندارد. به راحتی می توان در هر دیسک فشرده اطلاعات چندین کتاب را ذخیره نمود.

ـ جلوگیری از اعمال نظرهای سلیقه ای معلمان

استفاده از تکنولوژی اطلاعات شفافیت در انجام کارها را افزایش می‌دهد و بسیاری از اعمال نظرها را حذف می‌کند این مزیت کلیدی منجر به رفع تقلب ها استانی از طرف دانش آموزان می‌گردد.

ـ ایجاد کار تمام وقت

به کمک تکنولوژی اطلاعات بسیاری از استعلام ها و مراجعات دانش آموزان و اولیای آن ها از طریق شبکه های کامپیوتری وبه صورت خودکار انجام می‌گیرد.

ـ امکان همکاری بین دانش آموزان ومعلمان از راه دور

مخابرات، تلفن، ویدئو کنفرانس و همچنین سیستم های همکاری مشترک EDI [۱۶] و غیره نمونه های از کاربرد تکنولوژی در این زمینه هستند.

ـ کاهش هزینه های آموزش و پرورش

با توجه به موارد فوق بخصوص افزایش سرعت انجام تعداد کار بیشتر می شود انجام کار تمام وقت، بهره وری سیستم افزایش می‌یابد و در نتیجه باعث کاهش مقدار زیادی هزینه ها برای دولت (آموزش و پرورش) و دانش آموزان می‌گردد (عبادی، ۱۳۸۹).

۲-۱۴ فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان ابزار جدید آموزش و یادگیری

فناوری اطلاعات و ارتباطات و ابزارهای جدید آموزشی و یادگیری مبتنی برآن، علاوه ‌بر فراهم آوردن امکان دسترسی تعداد بیشتری از دانش آموزان دوره راهنمایی و متوسطه، تاثیرزیادی بر درک لزوم ادامه یادگیری دارد، اجرای برنامه های آموزش حین کار را به مثابه ضرورت مداوم زمان، قابل درک و به ویژه مدیران مدارس، کارکنان آموزش وپرورش و دانش آموزان را به آموزش مداوم و ضرورت خودآموزی و یادگیری مادام العمر تشویق می‌کند.


فرم در حال بارگذاری ...

« مقالات و پایان نامه های دانشگاهی – قسمت 16 – 2فایل های دانشگاهی| ۲-۳-۱- تعاریف حمایت اجتماعی – پایان نامه های کارشناسی ارشد »
 
مداحی های محرم