وبلاگ

توضیح وبلاگ من

تحقیق-پروژه و پایان نامه – تاریخچه کشتیرانی – 1

 
تاریخ: 25-09-01
نویسنده: نویسنده محمدی

در برخی از زمینه‌های تصمیم گیری، تصمیم گیرنده به سهولت و با دقت می‌تواند برخی از مقادیر پارامترهای مدل خود را به دست آورد. اما در بسیاری از حالات نیاز به تصمیم گیری تحت شرایط عدم قطعیت به چشم می‌خورد. به طوری که تقریباً تمامی تصمیم گیران و برنامه ریزان ‌در مورد این مطلب اتفاق نظر دارند. (چن، ۲۰۰۹)

در دنیای امروز، که جواب مسائل دارای ماهیتی نظام مند هستند، فازی، نرم ابزاری قدرتمند برای حل سریع و در عین حال دقیق و قابل قبول مسائل است. (کشاورز مهر، ۱۳۹۰)

روش های سنتی برای ساختمان یک سیستم فازی: (عسکر زاده، ۱۳۸۸)

  1. شناسایی ساختار:

شامل گزینش متغیر، جزء بندی فضای درونداد و برونداد، تعیین تعداد قانون های فازی، و برگزیدن یک پارامتری/ ناپارامتری از تابع های عضویت می‌باشد.

  1. برآورد پارامتر:

پارامترهای شناخته شده در قانون های فازی را از راه یک معیار داده شده ی بهینه سازی به دست می آورد.

  1. معتبر سازی مدل:

شامل ارزیابی اجرا و مدلسازی مدل می‌باشد.

یک جزء بندی فازی می‌تواند قانون های فازی را تولید کند، پی آمدها معمولاً بسیار درشت با بسیاری از پارامترها هستند تا یاد گرفته شده و تنظیم شده باشند. تکنیک‌های بهینه سازی گوناگون پیشنهاد شده اند این مسئله را حل کنند. (وونگ و چن، ۲۰۰۳)

ایده نظریه مجموعه فازی با این عبارت توسط پرفسور لفعلی زاده مطرح شد: ” ما نیازمند یک نوع دیگری از ریاضیات هستیم تا بتوانیم ابهامات و عدم دقت رویدادها را مدل سازی نماییم، مدلی که متفاوت از نظریه احتمالات است.” لذا نظریه فازی برای بیان و تشریح عدم قطعیت و عدم دقت در رویدادها به کار می رود که ‌بر اساس منطق چند ارزشی به وجود آمده است.

نظریه احتمال برای پیش‌بینی نتیجه یک رویداد تصادفی در آینده به کار می رود. رویدادی که در آینده قرار است اتفاق بیفتد و نتیجه آن در حال حاضر مشخص نیست. در واقع نظریه احتمال به رویدادی تصادفی مرتبط است. این در حالی است که فازی به بی دقتی و مفاهیم نادقیق که در زبان طبیعی به کار می‌روند مربوط است و همیشه با یک رویداد همراه نیست. در واقع نظریه فازی، عدم قطعیت غیرتصادفی را پیش‌بینی می‌کند. (کیان، ۱۳۸۸)

تئوری فازی در مسیر راه خود طرفدارانی پیدا کرد. در ابتدا به کندی ولی بعداً با سرعتی بی نظیر رشد کرده و فراگیر شد. پیش قدمی ژاپنی ها در به کارگیری منطق فازی در سیستم کنترل (از جمله تجهیزات صنعتی، مترو، لوازم خانگی و …) نقش مهمی در جلب توجه جهانیان و به ویژه متخصصان و مهندسان غربی به کارایی و اثربخشی این تئوری داشت. (بزرگمهرنیا، ۱۳۸۷)

  • روش AHP فازی

پس از معرفی روش AHP فازی توسط ساعتی در دهه ۱۹۷۰، مدل های بسیاری در زمینه AHP فازی توسط پژوهشگران مختلف ارائه شده است. در این روش ها از مفاهیم فازی و سلسله مراتبی به صورت ترکیبی استفاده شده است. با توجه به اینکه ارائه قضاوت ها به صورت کلامی برای تصمیم گیرندگان آسان تر از ارائه یک پاسخ به طور قطعی است، ‌بنابرین‏ استفاده از مفاهیم فازی در تصمیم گیری ها از اهمیت بسیاری برخوردار شده است. به همین دلیل پژوهش های بسیاری در سال های اخیر در این زمینه انجام گرفته است.

در سال ۱۹۸۳ دو پژوهشگر هلندی به نام های لاهورن و پدریک روشی را برای فرایند تحلیل سلسله مراتبی فازی پیشنهاد کردند که بر اساس روش حداقل مجذورات لگاریتمی[۱۷] بنا نهاده شده بود. میزان محاسبات و پیچیدگی مراحل این روش باعث شد مورد استقبال قرار نگیرد. در سال ۱۹۹۶ روش دیگری تحت عنوان روش تحلیل توسعه ای[۱۸] توسط یک پژوهشگر چینی به نام چانگ ارائه شد.

    1. رگرسیون

روشی برای مدل سازی و تحلیل داده های عددی است. داده ها شامل مقادیری برای متغیر وابسته و یک یا چند متغیر مستقل می‌باشد. هدف از تحلیل رگرسیون، بیان متغیر وابسته به شکل تابعی از متغیرهای مستقل، ضرایب است در این روش، ضرایب به گونه ای تعیین می‌شوند که بهترین برازش را به داده ها داشته باشند. تحلیل رگرسیون برای پیش‌بینی مقادیر آینده متغیر وابسته، آزمون نظریه ها و تحلیل پدیده شناختی به کار می رود. این تحلیل تنها وقتی معتبر است که پیش فرض هایش برآورده شوند.

برای تخمین مدل پیش‌بینی و هم زمان رابطه متغیرهای مستقل و وابسته، از رگرسیون چند متغیره استفاده می شود. در برخی مسائل پژوهشی به ویژه آن هایی که هدف پیش‌بینی دارند، تعیین همبستگی بین متغیر ملاک و ترکیب متغیرهای پیش‌بینی کننده، که هر کدام از آن ها تا حدودی با این متغیر همبستگی دارند، دارای اهمیت زیادی است. روشی که از طریق آن متغیرهای پیش‌بینی کننده ترکیب می‌شوند، رگرسیون چند متغیره است. در این روش یک معادله رگرسیونی چند متغیری محاسبه می شود که ارزش های اندازه گیری شده پیش‌بینی را در یک فرمول خلاصه می‌کند. ضرایب معادله برای هر متغیر بر اساس اهمیت آن در پیش‌بینی متغیر ملاک محاسبه و معین می شود. درجه همبستگی بین متغیرهای پیش‌بینی کننده در معادله رگرسیون چند متغیری و متغیر ملاک، به وسیله ضرایب رگرسیون نشان داده می شود. (کاویان، ۱۳۹۱)

      1. تاریخچه کشتیرانی

  • مقدمه

از سالیان بسیار دور، شاید با شروع حمل و نقل و تجارت از طریق دریاها به ویژه تبادل کالاها در کشورهای اروپایی، با تردد و فعالیت کشتی های بزرگ و کوچک که در امور مختلف جابجایی کالا و مسافر، فعالیت های نظامی، ماهیگیری و … در کرانه های پهناور آبی جهان مشغول به کار بودند. کارگاه ها و واحدهای کوچک ارائه دهنده انواع خدمات دریایی به صورت ابتدایی شکل گرفت و این خدمات برآورده کردن تمام یا قسمتی از نیازمندی های صاحبان و یا اجاره کنندگان شناورها به صورت خرد و کلان بوده است. (یکتایی، ۱۳۷۸)


فرم در حال بارگذاری ...

« دانلود متن کامل پایان نامه ارشد – legal foundations of capitalism, with a new introduction by E – پایان نامه های کارشناسی ارشدفایل های دانشگاهی| ب) مطلق بودن یا نسبی بودن فرض عدم مسئولیت اطفال در سن پایین­تر از سن حد­اقل قانونی – 3 »
 
مداحی های محرم