وبلاگ

توضیح وبلاگ من

دانلود فایل های دانشگاهی | ۵-۲ خلاصه یافته های پژوهش – پایان نامه های کارشناسی ارشد

 
تاریخ: 25-09-01
نویسنده: نویسنده محمدی

۵۷/۰۴۱/۸۰۰۱/۰۱۱

۲پاسخ‌های منحرف‌کننده۶۳/۰۴۴/۰۰۳/۶۰۰۱/۰۷۹/۰۲۶/۱مقابله مذهبی منفی۱۲۹/۰۴۰۰۱/۰۷۹/۰۲۶/۱

ضریب رگرسیون استاندارد نشده:B ضریب رگرسیون استاندارد شده: Beta

نتایج تحلیل رگرسیون چند متغیره با بهره گرفتن از روش گام به گام نشان داد که از بین متغیرهای پیش‌بین(سبک‌های مقابله مذهبی، حل مسئله و نشخوار فکری)، به ترتیب، دو متغیر پاسخ‌های منحرف‌کننده و مقابله مذهبی منفی وارد معادله رگرسیون شدند. پاسخ‌های منحرف‌کننده به تنهایی ۳۲ درصد از واریانس سلامت روان را تبیین می‌کند، آزمون آماریF برای معنی‌داری ضریب همبستگی برابر با ۷۱/۷۰ است که در سطح ۰۰۱/۰ معنی‌دار است. پاسخ‌های منحرف‌کننده و مقابله مذهبی منفی با هم ۳۹ درصد از واریانس سلامت روان را پیش‌بینی می‌کنند، آزمون آماریF برای معنی‌داری ضریب همبستگی برابر با ۹۶/۴۶ است که در سطح ۰۰۱/۰ معنی‌دار است. با کسر سهم پاسخ‌های منحرف‌کننده، مقابله مذهبی منفی ۷ درصد از واریانس سلامت روان را پیش‌بینی می‌کند. جدول ۲۱-۴ نشان می‌دهد که سهم هر دو متغیر در پیش‌بینی متغیر ملاک معنادار است.

فصل پنجم

نتیجه گیری

۵-۱ مقدمه

در این فصل به نتیجه گیری فرضیات تحقیق که در فصل چهارم مورد آنالیز آماری قرار گرفت می پردازیم و تک تک ان ها را مورد بحث قرار می‌دهیم و محدودیت های تحقیق را مشخص می‌کنیم و در پایان برای تحقیقات دیگر در این زمینه پیشنهاداتی را طرح می‌کنیم.

۵-۲ خلاصه یافته های پژوهش

دامنه سنی شرکت‌کنندگان در پژوهش بین ۲۰ تا ۴۰ سال بوده و میانگین سنی آنان برابر با ۸۵/۳۴ سال است. دامنه سنی فرزندان بین ۴ تا ۱۳ سال بوده و میانگین سنی انان ۰۷/۸ سال است.

۱۸ درصد از شرکت‌کنندگان در پژوهش، پدران و ۸۲ درصد مادران کودکان مبتلا به سرطان بودند.

حدود ۵۳ درصد از فرزندان مبتلا به سرطان، پسر هستند و حدود ۴۷ درصد از آنان دختر.

۴۰ درصد از والدین دارای تحصیلات زیر دیپلم، ۳۲ درصد دارای مدرک تحصیلی دیپلم، ۱۲ نفر فوق دیپلم و ۲۰ درصد نیز دارای مدارک تحصیلی لیسانس و بالاتر هستند.

یافته های پژوهش نشان داد: مقابله مذهبی مثبت با مقابله مذهبی منفی و اضطراب همبستگی منفی معنادار و با بدکارکردی اجتماعی، و حل مسئله همبستگی مثبت معنادار دارد؛ مقابله مذهبی منفی با حل مسئله همبستگی منفی معنادار و با مؤلفه‌‌ها و نمره کل نشخوار فکری، علایم جسمانی، اضطراب، افسردگی و نمره کل سلامت روان همبستگی مثبت معنادار دارد؛ حل مسئله هم با مؤلفه‌‌ها و نمره کل نشخوار فکری، علایم جسمانی، اضطراب، افسردگی و نمره کل سلامت روان همبستگی منفی معنادار و با بدکارکردی اجتماعی همبستگی مثبت معنادار دارد؛ نشخوار فکری با علایم جسمانی، اضطراب، افسردگی و نمره کل سلامت روان همبستگی مثبت معنادار و با بدکارکردی اجتماعی همبستگی منفی معنادار دارد؛ از بین متغیرهای پیش‌بین (سبک‌های مقابله مذهبی، حل مسئله و نشخوار فکری)، دو متغیر پاسخ‌های منحرف‌کننده و مقابله مذهبی منفی ۳۹ درصد از واریانس سلامت روان را پیش‌بینی می‌کنند.

۵-۳ نتیجه گیری فرضیات

فرضیه اصلی: مقابله مذهبی، حل مسئله، نشخوار فکری، سلامت روان والدین فرزندان مبتلا به سرطان را پیش‌بینی می‌کنند.

نتایج پژوهش نشان داد که از بین متغیرهای پیش بین دو متغیر پاسخ‌های منحرف‌کننده و مقابله مذهبی منفی توانستند سهم معناداری از سلامت روان را پیش‌بینی نمایند پاسخ‌های منحرف‌کننده به تنهایی ۳۲ درصد از واریانس سلامت عمومی را تبیین می‌کند. مقابله مذهبی منفی ۷ درصد از واریانس سلامت روان را پیش‌بینی می‌کند. پاسخ‌های منحرف‌کننده و مقابله مذهبی منفی با هم ۳۹ درصد از واریانس سلامت روان را پیش‌بینی می‌کنند.

بر اساس یافته های به دست آمده در این پژوهش ، کسانی که از راهبردهای مقابله مذهبی منفی به میزان بیشتری استفاده کرده‌اند، دیدگاه منفی نسبت به جهان هستی و رویدادهای آن کسب می‌کنند. به طوری که تمامی رویدادهای پیش آمده را در ذیل نیرویی غیر از اراده پروردگار در نظر گرفته اند، و دچار سردرگمی و بلاتکلیفی در تصمیمات مهم زندگی شده، و هیجانات منفی مانند یاس و نگرانی و خشم که عامل بسیاری از اختلالات روانی هستند را در خود افزایش می‌دهند. کسانی که از مقابله مذهبی منفی استفاده می‌کنند، علائم بیمارگونه ی بیشتری مانند اضطراب، افسردگی، علائم جسمانی و اختلال در عملکرد جسمانی نشان می‌دهند.

مقابله مذهبی منفی مانند احساس رنجش و خشم نسبت به خداوند، تردید در باورها و زیر سوال بردن ایمان مذهبی، می‌تواند پیامدهای زیانباری را بر سلامت والدین به همراه داشته باشد؛ احساس رنجش والدین از خداوند، به دلیل اینکه اجازه داده است عزیزشان بیمار شود، ایشان را نسبت به استفاده از راهبردهای مقابله ای ناکارآمد، آسیب پذیر نموده و پیش‌بینی کننده اضطراب و افسردگی است (ایکسلاین،۱۹۹۹).

مقابله مذهبی منفی، از طریق ارتباط با مقابله متمرکز بر روان نژندگرایی، زمینه را برای سلامت روان ضعیف تر فراهم می‌سازد(مالتبی،دی، و بابر،۲۰۰۴).

این نتایج با نتیجه پژوهش حسنی ‌و اجاری و بهرامی احسان(۱۳۸۴) هماهنگ است. آن ها نشان دادند که بین مقابله مذهبی منفی با کاهش سلامت روان رابطه معنادار وجود دارد. احساس تنبیه از جانب خدا می‌تواند منجر به احساس گناه، افسردگی، تنهایی و زیر سوال بردن قدرت خدا می‌تواند موجب ناامیدی، عدم رضایت و ناکامی شده و این

    1. Long ↑

    1. Raes ↑

    1. Hermans ↑

    1. Williams ↑

    1. Demyttenaere ↑

    1. Sabbe ↑

    1. Pieters ↑

    1. Eelen ↑

    1. Kao ↑

    1. Dritschel ↑

    1. Astell ↑

    1. Noreen, Whyte, Dritschel ↑

    1. papageorgiou ↑

    1. Hanoch ↑

    1. Ozer ↑

    1. Lou ↑

    1. Boling ↑

    1. Religious Coping ↑

    1. Bosworth, H.B,. Park, K.S,. McQuoid, D. R,. Hays,J.C and Steffens, D.C ↑

    1. Religious Coping Scale(R-COPE) ↑

    1. Problem-solving ↑

    1. Problem-Solving Inventory(PSI) ↑

    1. Heppner ↑

    1. Peterson ↑

    1. Rumination ↑

    1. Response Style Questionnaire(RSQ) ↑

    1. Nolen-Hoeksema(1991) ↑

    1. Mental Health ↑

    1. General Health Questionnaire(GHQ) ↑

    1. Goldberg&Hiller ↑

    1. Cancer ↑

    1. Religious Coping ↑

    1. Bosworth, H.B,. Park, K.S,. McQuoid, D. R,. Hays,J.C and Steffens, D.C ↑

    1. Religious Coping Scale(R-COPE) ↑

    1. Problem-solving ↑

    1. Problem-Solving Inventory(PSI) ↑

    1. Heppner ↑

    1. Peterson ↑

    1. Rumination ↑


فرم در حال بارگذاری ...

« فایل های دانشگاهی| ۱-۱طرح مسئله – 1پایان نامه -تحقیق-مقاله – مبحث دوم : استقلال و بی طرفی مراجع اداری شبه کیفری در نظام حقوقی ایران – 2 »
 
مداحی های محرم