اگرهدفاساسیارزیابیرارشدوتوسعهارزیابیشوندهبدانیم،بنابراینضرورتداردکهقبلازشروعدورهارزیابی،انتظاراتموردنظردرقالبشاخصهابهواحدهایارزیابیشوندهاعلامشودتامدیرانبتوانندبابرنامهریزی،سازماندهی،برقراریارتباطاتمناسبواعمالسایرفرایندهایمدیریتیاینانتظاراترامحققسازند.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
-
- سنجشعملکردواقعی
دراینمرحلهفعالیتهاودستاوردهایسازماندرارتباطباهرشاخصموردسنجشقرارمیگیرد.
-
- مقایسهعملکردبااستانداردهایهرشاخص
نتایجحاصلازسنجشعملکرددربرابراستانداردهایمربوطموردمقایسهقرارمیگیرد. دراینمرحلهنقاطقوت،ضعفوفرصتهاوتهدیدهایسازمانیشناساییمیشوند.
-
- اعلامنتایجبهارزیابیشوندهوبحثدرخصوصنتایج
نتایجحاصلازارزیابیبهاطلاعواحدارزیابیشوندهرساندهمیشودتااگرابهاماتیدرخصوصچگونگیحصولنتایجارزیابیموجوداست،بابحثوبررسیرفعشود.
-
- بهکارگیریعملیاتاصلاحیبهمنظوربهبودوتوسعهعملکردسازمان
هدفاصلیارزیابیکهبهبودوتوسعهظرفیتهاوعملکردسازماناست،دراینگامقابلدسترسیاست.
جدول ۲-۲.فرایندارزیابیعملکرد
اقدام اصلاحی
اعلام نتایج به ارزیابی شونده
مقایسه عملکرد با استانداردهای هر شاخص
سنجش (اندازهگیری) عملکرد واقعی
ابلاغ و اعلام انتظارات و شاخصهای ارزیابی به واحد مورد نظر
تدوین معیار (استاندارد) عملکرد بر شاخصها
تدوین و تنظیم شاخصهای ارزیابی عملکرد، رسالت، مأموریتها، اهداف کلان و استراتژیهای سازمان
بانگرشنوینبهفرایندارزیابیعملکرد،تفاوتکنترلوارزیابیبهتفاوتمابیندیدگاههایسنتیونوینتشابهزیادیدارد. بهعبارتیدرسازمانهایپیشینکهازفرایندسنتینظارتوارزیابیبهرهمیگرفتند،نگرشصرفکنترلیبرعملکردسازمانهاحاکمبود؛درحالیکهدرسازمانهایامروزیتلاشمسئولانبرحاکمنمودنخودمحوریوانگیزشمستمردرارزیابیعملکرداستواراست.
درارزیابیعملکردنهشغلونهخصوصیاتافراد،بلکهفعالیتهایسازمانموردارزیابیقرارمیگیرد. بنابراین،میتوانازآنبهعنوانابزاریجهتتحققبرنامههاوپیشرفتکارهااستفادهکرد. ازطرفدیگر،درارزیابیعملکرد،افرادبهتنهاییموضوعارزیابینیستندبلکهعملکردگروهواحدکاریاستکهسنجیدهمیشود. بنابراین،هدفاولیهارزیابیعملکرد،امتیازدهیبهفردوسپستصمیمدرمورددستمزد،پاداش،ارتقاءیاترفیعاونیست (رحمانسرشت، ۱۳۷۷).
تفاوتدیگردرنحوهارزیابیعملکرداست. ارزیابیکارکنانتوسطمدیرانمافوقانجاممیشودولیاطلاعاتاولیهارزیابیعملکرددستگاههاازطریقگزارشهایتهیهشدهبهوسیلهپرسنلتأمینمیشود. ازآنجاکهارزیابیعملکردعمدتاًبراساساطلاعاتعینیانجاممیشود،اشکالاتناشیازسلیقهایبودنارزیابیبهحداقلمیرسد. جدول ۲-۳.مشخصاتاصلییکنظامارزیابیعملکردرانشانمیدهد (مرکزمطالعاتمدیریتوبهرهوریایران،۱۳۹۱).
جدول ۲-۳. مشخصاتاصلیارزیابیعملکرد
اهداف
کنترل مداوم جریان امور در سازمان.
شناسایی نقاط ضعف و مشکلات سازمان.
تأمین اطلاعات لازم جهت اصلاح روز فعالیتها.
فرم در حال بارگذاری ...