وبلاگ

توضیح وبلاگ من

منابع دانشگاهی و تحقیقاتی برای نگارش مقاله بررسی رابطه مسئولیت اجتماعی … – منابع مورد نیاز برای مقاله و پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین

 
تاریخ: 15-04-01
نویسنده: نویسنده محمدی

مطاععات نشان می دهد که ارزش بازار یک شرکت هنگامی که بی مسئولیتی شرکت های بزرگ و رفتار غیر قانوین مشاهده شده است، کاهش می یابد. (فرومن[۱۳۱]، ۱۹۹۷). از این رو، شرکت ها باید به دقت در مورد عوامل از جمله های استانداردهای اخلاقی تبلیغات، سلامت مشتری و ایمنی در هنگام استفاده از محصول ، در سطح برنامه های با کییفت محصولات بهتر با قیمت مناسب ارائه می کنند. سیاست ها و اقدامات برای پرداختن به مسائل شرکت یک سیگنال مثبت در مورد نگرش مسئول یک شرکت نسبت به مشتریان است و می توانند عملکرد شرکت را بهبود بخشند. (Financial Express, 2006)، از این رو،

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

فرضیه فرعی دوم: مسئولیت اجتماعی نسبت به مشتریان تاثیر مثبت بر عملکرد مالی و غیر مالی دارد .
۲-۲-۱۶ مسئولیت اجتماعی شرکت نسبت به سرمایه گذاران و عملکرد شرکت
شرکت ها می توانند روابط سرمایه گذار خود را با اتخاذ استانداردهای مناسب تقویت کنند. مسئولیت اجتماعی شرکت نسبت به سرمایه گذاران بررسی سیاست های شرکت و شیوه هایی نسبت به مسائلی از جمله مشارکت در تصمیم گیری ، حسابرسان مستقل سرمایه گذاری، سیاست به سمت تجارت خودی است.شواهد نشان می دهد که استفاده از استانداردهای بهتر عملکرد شرکت را افزایش می دهد. سرمایه گذاران مایل به پرداخت حق بیمه خود بری سهام شرکت های ضعیف هستند. (واتسون، ۲۰۰۰).
روابط مثبت بین حاکمیت شرکتی و عملکرد قیمت سهام و نسبت های مالی در بازاریابی در حال ظهور یافت می شود . در تحقیقات قبلی اندازه هیات مدیره بر عملکرد شرکت هم نتایج مثبت و هم نتایج منفی دارد. از این رو،
فرضیه فرعی سوم: مسئولیت اجتماعی نسبت به سرمایه گذاران تاثیر مثبت بر عملکردهای مالی و غیر مالی شرکت دارد. (لاندون[۱۳۲]، ۱۹۹۷).
۲-۲-۱۷ مسئولیت اجتماعی نسبت به محیط زیست و عملکرد شرکت
در سال های اخیر شاهد فشار جهانی برای تصویب قوانین سختگیرانه مربوط به محیط زیست در سراسر جهان هستند. شرکت ها در حال به دست آوردن اقدامات سختگیرانه برای کاهش انتشار از سیاست های آینده و تحولات اجتماعی و رقابتی با توجه به محیط زیست هستند . (دان[۱۳۳]، ۲۰۰۳)
عملکرد زیست محیطی با پیشرفت در جنبه های HREE افزایش یافته است. الف) فناوری های محصول مانند استفاده از مواد خام قابل بازیافت و دیگر برنامه های صرفه جویی در منابع. ب) فناوری فرایند مانند استفاده از سیستم های کارآمد تولید و ج) سیستم های مدیریت از قبیل برنامه های آموزشی کارگران و حسابرسی محیط زیست استاندرادهای جهانی در CSR نسبت به محیط زیست این جنبه ها را حمایت نمی کند. مطالعات تعهد زیست محیطی با سوددهی افزایش یافته است. به ویژه در صنایع رشد بالا. (هوستد[۱۳۴]، ۲۰۰۳)
شواهد نشان می دهد که مدیریت محیط زیت باعث افزایش ارزش شرکت در بازار شهرت و عملکرد مالی می شود. تاثیر شیوه های زیست محیطی شرکت ها در سهم بازار، سوددهی و بازگشت سرمایه گذاری در مقایسه با شرکت های دیگر بهتر است . از این رو،
فرضیه فرعی چهارم: مسئولیت اجتماعی نسبت به محیط زیست تاثیر مثبت بر عملکرد مالی و غیر مالی دارد.
۲-۲-۱۸ مسئولیت اجتماعی نسبت به تامین کنندگان و عملکرد شرکت
تاثیر تامین کنندگان در سال های اخیر بسیار مهم شده است که با تمرکز بر صلاحیت های اصلی خود، برون سپاری توابع دیگر بر تامین کنندگان حاصل می شود. (هامل[۱۳۵]، ۱۹۹۰).
در سال های اخیر، اهیمت فزاینده ای از مسائل مربوط به تامین کنندگان از جمله بهداشت و ایمنی ، اثرات زیست محیطی، مشارکت اجتماعی، پرداخت دستمزد دیده شده است. استاندارد در CSR به سوی تامین کنندگان از طریق ترکیب مسائلی مانند خرید اخلاقی از مواد اولیه تامین کنندگان و حذف کار و نقض در تامین کنندگان حاصلی می شود. با حصول اطمینان از پایبندی به استانداردهای CSR توسط تامین کنندگان، یک شرکت از سیگنال های قوی در مورد تعهد نسبت به CSR ، باعث بهبود تصویر عملکرد می شود.نقض استانداردهای CSR توسط تامین کنندگان به صورت منفی عملکرد شرکت را تحت تاثیر قرار می دهد . (گانش[۱۳۶]، ۲۰۰۱).
از این رو،
فرضیه فرعی پنجم و ششم: مسئولیت اجتماعی شرکت نسبت به تامین کنندگان و محیط تاثیر مثبت بر عملکرد مالی و غیر مالی دارد.
۲-۳ پیشینه تحقیق
۲-۳-۱ سابقه تحقیقات داخلی
روحی و همکاران (۱۳۹۲) در مطالعه ای به “بررسی روابط بین معیارهای غیر مالی و عملکرد مالی شرکت (مطالعه موردی: شرکت های بیمه دولتی شعب استان تهران) پرداخت. برای این بررسی دو معیار رضایت کارکنان و رضایت مشتریان به عنوان معیارهای غیر مالی و معیار سود ناخالص معاملات بیمه ای به عنوان معیار مالی در نظر گرفته شد. با توجه به اندازه نمونه، تعداد ۳۸۵ پرسشنامه برای مشتریان و ۳۶۰ پرسشنامه برای کارکنان توزیع گردید که از این میان، تعداد ۱۸۴ (تقریباً ۴ درصد) پرسشنامه از سوی مشتریان و ۲۰۷ (تقریباً ۵۷ درصد) پرسشنامه از سوی کارکنان پاسه داده شد. برای آزمون فرضیه ها، از آزمون تی و تحلیل واریانس چند سویه و آزمون تعقیبی شفه استفاده شد. نتایج حاصل از تحقیق نشان داد که بین شرکت های بیمه از لحاظ میزان رضایت مشتریان تفاوت معناداری وجود دارد و به طور نسبی شرکت های بیمه دارای سود ناخالص بالا، از رضایت مشتریان بالایی برخودار هستند. همچنین بین شرکت های بیمه از لحاظ میزان رضایت کارکنان تفاوت معناداری وجود دارد و به طور نسبی می توان نتیجه گرفت که شرکت های بیمه دارای سود ناخالص بالا، از رضایت کارکنان بالایی نیز برخوردار هستند. همچنین نتایج این مطالعه نشان داد که میزان رضایت مشتریان شرکت های بیمه دارای رضایت کارکنان بالا با شرکت های بالا با شرکت های بیمه دارای رضایت کارکنان پایین، از لحاظ آماری تفاوت معناداری ندارد.
طالقانی در سال ۱۳۹۲ در مقاله ای تحت عنوان بررسی تاثیر بازارگرایی و مسئولیت اجتماعی بر عملکرد شرکت بیان کرد در چندین دهه ی گذشته آگاهی و توجّه به مباحث اجتماعی در بین جامعه و مشتریان افزایش یافته است . بنابراین ضروری است که کسب و کارهای بازارگرا جهت برآوردن انتظارات اجتماعی مشتریان و جامعه به سمت مسئولیت اجتماعی حرکت نمایند . از آنجائیکه هدف اصلی مسئولیت اجتماعی ، گرد هم آوردن تمامی بخش ها ( اعم از دولتی ، خصوصی و داوطلبان ) با یکدیگر است و شرکت ها یی که با جدیّت استاندارد های مسئولیت اجتماعی را می پذیرند ، شاهد توفیق و ارتقاء عملکرد مالی خود خواهند بود و خواهند توانست اعتماد مردم و بازار را نسبت به محصولات شان جلب نمایند . بنابر این در این مطالعه از متغیری تحت عنوان مسئولیت اجتماعی در کنار بازارگرایی برای بررسی تأثیر آنها بر عملکرد استفاده می شود . در مطالعات زیادی بازارگرایی به عنوان عامل مؤثّر بر عملکرد به طور مستقیم مورد توجّه قرارگرفته ، اما تعداد مطالعاتی که تأثیر بازارگرایی و مسئولیت اجتماعی را باهم بر عملکرد بررسی نماید کم است ، بنابراین هدف عمده این مطالعه بررسی تأثیر مشترک بازارگرایی و مسئولیت اجتماعی شرکت ها بر عملکرد است . در این مطالعه رابطه مستقیم و غیر مستقیم بازارگرایی بر عملکرد از طریق مدلسازی معادلات ساختاری با بهره گرفتن از داده های حاصل از شرکت های تولیدی متوسط و بزرگ شهر رشت مورد آزمون قرار گرفته و نتیجه حاصل این است که اثر غیر مستقیم بازارگرایی بر عملکرد کسب و کار از طریق مسئولیت اجتماعی بیشتر از اثر مستقیم آن می باشد .
رحمانی در سال ۱۳۹۱ در مقاله ای تحت عنوان مطالعه تاثیر مسئولیت اجتماعی بر عملکرد مالی شرکت در صنعت بیمه (مطالعه موردی: شرکت های بیمه شعب استان آذربایجان غربی) بیان کرد دراین پژوهش به بررسی تاثیر مسئولیت اجتماعی برعملکرد مالی درشرکت های بیمه شعب استان آذربایجان غربی که تاسال ۱۳۸۹ فعال بوده اند پرداخته است تعداد این شرکت ها بنابرگزارش سایت بیمه مرکزی ۱۶عدد میباشد جامعه آماری تحقیق شامل کلیه مدیران کارشناسان و کارمندان شعب مذکور به تعداد ۲۰۳ نفر میباشند با استفاده ازروش خوشه ای تصادفی ابتدا ۱۳شعبه ازشعب مذکور انتخاب و باتوجه به فرمول کوکران ۱۳۳ نفر ازکارکنان به روش تصادفی ساده انتخاب شدند برای سنجش مسئولیت اجتماعی ازپرسشنامه مسئولیت اجتماعی شرکت که به سنجش ۴ بعدمسئولیت اجتماعی شرکت نسبت به کارکنان، مسئولیت اجتماعی شرکت نسبت به مشتریان، مسئولیت اجتماعی شرکت نسبت به جامعه و مسئولیت اجتماعی شرکت نسبت به نمایندگی های بیمه می پردازد و برای سنجش عملکرد مالی از رویکرد و شاخصهای حسابداری که عبارتند از رقم سود ناخالص معاملات بیمه ای سودخالص و حق بیمه ی تولیدی استفاده شده است به منظور تجزیه و تحلیل داده ها آزمون فرضیه ها و ترسیم جداول و نمودارها ازنرم افزار spss استفاده شده است نتایج حاصل نشان داد از بین متغیرهای مستقل تنها دو بعد مسئولیت اجتماعی نسبت به کارکنان و مسئولیت اجتماعی نسبت به جامعه برمتغیرهای وابسته شاخص های عملکرد مالی تاثیر مثبت و معنی دار دارد.
صالحی در سال ۱۳۹۱ در مقاله ای تحت عنوان بررسی رابطه مسئولیت اجتماعی با عملکرد مالی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بیان کرد هدف از اجرای این پژوهش بررسی رابطه بین مسئولیت اجتماعی و عملکرد مالی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. مسئولیت اجتماعی شرکت ها، از طریق پرسشنامه ای که حاوی ۵۳ سوال در زمینه مسئولیت اجتماعی آنها نسبت به مشتریان، کارکنان، محیط زیست و نهادهای موجود در جامعه (نهادهای آموزشی، نهادهای فرهنگی، نهادهای ورزشی، سازمان های بهداشت، بیمارستان ها، نهادهای خیریه، مراکز توانبخشی و غیره) است، اندازه گیری شد. از اطلاعات ۵۹ شرکت در طول سالهای ۱۳۸۹- ۱۳۸۵ استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها نیز روش رگرسیون به کار گرفته شده است. نتایج نشان می دهد که عملکرد مالی با مسئولیت اجتماعی شرکت نسبت به مشتریان و نهادهای موجود در جامعه ارتباط دارد. ولی عملکرد مالی با مسئولیت اجتماعی شرکت نسبت به کارکنان و محیط زیست رابطه معناداری ندارد. این پژوهش به مدیران کمک خواهد کرد تا سیاست های موثر مربوط به مسئولیت اجتماعی شرکت ها که برای دستیابی به عملکرد مالی بهتر آن ها در بلند لازم است را توسعه دهند. همچنین بینشی را برای شرکت هادر زمینه نقش مسئولیت اجتماعی در کسب منافع آتی فراهم می نمایند.
پور دهقان در سال ۱۳۹۱ در مقاله ای تحت عنوان بررسی تاثیر مسئولیت اجتماعی شرکت بر عملکرد شرکت ها بیان کرد امروزه موضوع مسئولیت زیست محیطی و اجتماعی در سطح بین المللی اهمیت بیشتری یافته است. رهبران شرکت های بزرگ با یک وظیفه پویا و چالش برنگیز در تلاش برای اعمال استانداردهای اجتماعی اخلاقی در عملیات و فعالیت های کسب و کار روبرو هستند. شرکت های بزرگ و معتبر جهانی مسئولیت اجتماعی در برابر اجتماع و محیط اجتماعی را جزوی از استراتژی شرکتی خود می بینند. بنابراین رفتارهای تجاری شرکت حوزه کارکنان، مشتریان، پیمان کاران، محیط زیست و جامعه را در بر می گیرد. بنابراین یک رابطه برنده – برنده و خلق ارزش مشترک هم برای جامعه و هم برای بنگاه، زیربنای مفهومی موضوع مسئولیت اجتماعی شرکت می باشد.
خلیلی در سال ۱۳۹۰ در مقاله ای با عنوان بررسی رابطه بین مسئولیت پذیری اجتماعی با عملکرد مالی شرکت ها بیان کرد هدف این پژوهشی بررسی رابطه بین مسئولیت پذیری اجتماعی و ابعاد آن شامل شرایط محیط کار، محیط زیست، رفتار کسب و کار، و اجتماع محلی و راهبری شرکت با عملکرد مالی شرکت ها در صنعت مواد و محصولات دارویی است. این پژوهش از نظر روش، پیمایشی و از نظر نوع، تحلیلی و از حیث هدف، کاربردی است. جامعه آماری پژوهش، شرکت های فعالت تولیدکننده ی مواد و محصولات دارویی و سهام عام استان های آذربایجان شرقی و تهران هستند که سرشماری شده اند. برای گردآوری اطلاعات متغیر مسئولیت پذیری اجتماعی و ابعاد آن از پرسشنامه و برای سنجش متغیر عملکرد مالی از صورت های مالی شرکتها(نرخ بازده دارایی ها ) استفاده شده است. دو متغیر تعدیل کننده در این پژوهش، اندازه و ریسک سازمان است. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها، از ضریب همبستگی اسپیرمن و رگرسیون چندگانه استفاده شده است. نتایج این پژوهش نشان داد که بین متغیر مسئولیت پذیری اجتماعی و هر یک از ابعاد پنج گانه ی آن با متغیر عملکرد مالی، رابطه ای وجود ندارد. همچنین بین اندازه و ریسک سازمان با عملکرد مالی رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد.
مهدی زاده (۱۳۸۷) در مطالعه ای، به بررسی رابطه بین توجه به مسئولیت اجتماعی و عملکرد مالی صادر کنندگان نمونه ی صنایع غذایی ایران در سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۸۹ پرداخته است. در این پژوهش، توجه به مسئولیت اجتماعی به عنوان متغیر مستقل، بازار یابی اجتماعی به عنوان متغیر تعدل کننده و عملکرد بخش بازاریابی شرکت ها که با سه معیار سهم بازار، اعتلای مارک تجاری و ایجاد مزیت رقابتی، سنجیده شده است، به عنوان متغیر وابسته در نظر گرفته شده است. نتایج پژوهش فوق حاکی از آن است که توجه به مسئولیت اجتماعی باعث ارتقای عملکرد بازاریابی از سه بعد افزایش سهم بازار، اعتلای مارک تجاری و کسب مزیت رقابتی می شود.
الماسی(۱۳۸۱) در پژوهشی با عنوان «بررسی تاثیر خصوصی سازی بر عملکرد مالی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران» به این نتیجه دست یافته که اجرای سیاست خصوصی سازی قادر به دستیابی به اهداف آن یعنی بهبود کارایی و بهره وری شرکت ها نبوده است. در این پژوهش، آثار سیسات خصوصی سازی دولت در چارچوب قانون توسعه ی اقتصادی اجتماعی و از دیدگاه مالی، بررسی شده است. ارزیابی اثربخش این سیاست با توجه به متون حسابداری و خصوصی سازی با بهره گرفتن از سه معیار درآمد هر سهم، بازده دارایی ها و بازده ارزش ویژه انجام شده است.
۲-۳-۲ تحقیقات خارجی:
اسکات و همکاران(۲۰۱۰) نیز پژوهشی تحت عنوان « مسئولیت اجتماعی شرکت و عملکرد مالی شرکت» به بررسی رابطه بین عملکرد مالی و عملکرد اجتماعی شرکت پرداختند که نتایج پژوهش آنها حاکی از وجود رابطه مثبت بین عملکرد مالی و عملکرد اجتماعی شرکت بود.
چویی و همکاران (۲۰۱۰) پژوهشی در بین ۱۲۲۲ شرکت از کشور کره انجام دادند که نتایج حاکی از وجود ارتباط مثبت و معنادار بین عملکرد مالی و مسئولیت اجتماعی بوده است. طبق بررسی به بعمل آمده در پایگاه های اطلاعاتی و علمی داخل کشور و با توجه به جدید بودن مسئله پژوهش تاکنون هیچ گونه پژوهش دانشگاهی در راستای هدف پژوهش حاضر یافت نشد.
در مطالعه ای که توسط سامی و رابرتر (۲۰۱۰) انجام گرفته است، وجود رابطه مثبت و معنی دار بین عملکرد زیست محیطی و عملکرد مالی سازمان ها، گزارش شده است. بعلاوه، نتایج این پژوهش نشان دهنده ی وجود رابطه مثبت و معنی دار بین عملکرد اجتماعی و مالکیت شرکتی سازمان هاست. در این سیستم رتبه بندی، عملکرد زیست محیطی و اجتماعی سازمان ها بر اساس هفت بعد جامعه؛ تنوع؛ روابط کارکنان؛ محیط زیست؛ بین الملل؛ کالا و اقدامات کسب و کار مورد ارزیابی قرار گفته است. این دو پژوهشگر برای سنجش عملکرد سازمانها، همانند پژوهش مشابه وادوک و گریوز(۱۹۹۷) از دو معیار «نرخ بازده دارایی ها» و «نرخ بازده حقوق صاحبان سهام» استفاده کرده اند. در این پژوهش، سه متغیر «اندازه ی سازمان» با معیار مقدار کل دارایی ها، «ریسک سازمان»، با معیار نسبت بدهی های بلند مدت بر کل دارایی ها و « نوع صنعت»، متغیرهای کنترل را تشکیل می دهند.
نلینگ و وب (۲۰۰۸) به بررسی ارتباط بین عملکرد مالی و مسئولیت اجتماعی پرداختند. نتایج پژوهش حاکی از وجود یک ارتباط منفی و ضعیف بین عملکرد مالی و عملکرد اجتماعی شرکت بوده است.
واندرلان و همکاران (۲۰۰۸) نیز در یک پژوهشی تحت عنوان « عملکرد مالی و عملکرد اجتماعی شرکت» به بررسی رابطه عملکرد مالی و عملکرد اجتماعی شرکت پرداختند که نتایج پژهش حاکی از وجود ارتباط منفی بین عملکرد مالی و عملکرد اجتماعی شرکت بوده است.
در پژوهشی که توسط براین و دیگران(۲۰۰۷) در استرالیا صورت گرفته است، بین مسئولیت اجتماعی شرکت و عملکرد مالی آن، رابطه آماری معنی داری یافت نشده است؛ بلکه متغیر مسئولیت اجتماعی شرکت، یک متغیر دو ارزشی در نظر گرفته شده است. اگر سازمانی در مورد عملکرد اجتماعی خود، گزارشی ارائه کند، مقدار یک و در غیر این صورت مقدار صفر اختصاص داده می شود. همچنین، برای اندازه گیری عملکرد مالی، از معیارهای حسابداری مانند نرخ بازده دارایی ها، نرخ بازده فروش و نرخ بازده حققو صاحبان سهام استفاد شده است. دو متغیر « اندازه ی سازمان» با معیارهای فروش کل و دارایی های کل و « ریسک سازمان» با معیار نسبت دهی های بلند مدت بر کل دارایی ها، متغیرهای کنترل هستند.
ون ده ولده و دیگران (۲۰۰۵) در پژوهشی، به این نتیجه رسیده اند که بین مسئولیت اجتماعی شرکت و عملکرد مالی آن، رابطه مثبتی وجود دارد. در این مطالعه برای اندازه گیری متغیر مسئولیت اجتماعی شرکت، از اطلاعات موسسه مسئولیت پذیری اجتماعی ویگو و برای سنجش عملکرد مالی از مدل فاما و فرنچ استفاده شده است.
تی سوت سورا (۲۰۰۴) به بررسی ارتباط بین مسئولیت اجتماعی شرکت ها و عملکرد مالی آنها پرداخت، نتایج پژوهش یک ارتباط مثبت و معناداری را بین عملکرد مالی و عملکرد اجتماعی شرکت نشان داد.
سیسمون و کوهر (۲۰۰۲) در پژوهشی تحت عنوان «ارتباط بین عملکرد مالی و عملکرد اجتماعی شرکت» به بررسی رابطه بین عملکرد مالی و عملکرد اجتماعی در صنعت بانک داری کور هلند پرداختند که نتایج پژوهش آنها حاکی از وجود رابطه مثبت بین این عملکرد مالی و عملکرد اجتماعی شرکت بود.
مارگولیس و والش (۲۰۰۱) پس از بررسی ۹۵ مطالعه تجربی، به این نتیجه رسیده اند که در مواردی که عملکرد اجتماعی شرکت به عنوان عملکرد مالی رابطه مثبت، در ۱۹ مطالعه(۲۴ درصد)، رابطه خنثی و در ۴ مطالعه (۵ درصد)، رابطه منفی دارد. به طور کلی، مطالعات تجربی که رابطه بین عملکرد اجتماعی و عملکرد مالی را مورد توجه قرار داده اند به نتایج متفاوتی دست یافته اند.
سیمسون و کوهر (۲۰۰۲) در پژوهشی تحت عنوان” ارتباط بین عملکرد مالی و عملکرد اجتماعی شرکت” به بررسی رابطه بین عملکرد مالی و عملکرد اجتماعی شرکت در صنعت بانکداری کشور هلند پرداختند که نتایج پژوهش آنها حاکی از وجود رابطه مثبت بین این عملکرد مالی و عملکرد اجتماعی شرکت بود.
۲-۴ چارچوب مفهومی تحقیق
هر مدل مفهومی به عنوان مبنایی جهت انجام مطالعات و تحقیقات است به گونه ای که متغیرهای مورد نظر تحقیق و روابط میان آنها را مشخص می کند. به عبارت دیگر می توان گفت که به صورتی ایده آل، مدل مفهومی یا همان نقشه ذهنی و ابزار تحلیل (میرزایی ، ۱۳۷۵) به یک استراتژی جهت شروع و انجام تحقیق به گونه ای که انتظار می رود و در حین اجرای تحقیق ، متغیرها، روابط و تعاملات بین آنها مورد بررسی و آزمون قرار گرفته است و حسب ضرورت ، تعدیلاتی در آن ها انجام شده و عواملی نیز بین آنها کم یا زیاد شود. در پژوهش حاضر با توجه به اینکه مسئولیت اجتماعی شرکت در شرکت های صنعتی مورد بررسی قرار گرفته است به همین دلیل در این تحقیق سعی شده است که با متغیرهای عملکرد مالی و غیر مالی شرکت برای موفقیت مسئولیت اجتماعی شرکت سنجیده شود بر همین اساس چارچوب مفهومی زیر ارائه شد که فرضیه های تحقیق نیز بر اساس آن شکل می گیرد.
مدل مفهومی تحقیق: (سوپریتی میشرا[۱۳۷]، ۲۰۱۰).
مسئولیت اجتماعی کارکنان شرکت
مسئولیت اجتماعی مشتریان شرکت
عملکرد مالی
مسئولیت اجتماعی سرمایه گذاران شرکت


فرم در حال بارگذاری ...

« پژوهش های انجام شده در مورد پاسخ های مورفولوژیک و ... - منابع مورد نیاز برای پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشینپژوهش های انجام شده با موضوع تأثیر تماشای انیمیشن مشوق نقاشی ... - منابع مورد نیاز برای پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین »
 
مداحی های محرم