وبلاگ

توضیح وبلاگ من

مقاله های علمی- دانشگاهی | ج : بیان مفهوم جرم و اقسام آن در حقوق ایران و فرانسه – پایان نامه های کارشناسی ارشد

 
تاریخ: 25-09-01
نویسنده: نویسنده محمدی

۵ : فرضیات تحقیق

-فرضیه اصلی

۱ : قانون‌گذار در حقوق ایران و فرانسه سپرده شدن مال برای هر کار با اجرت یا بی اجرت را مبنای تحقق جرم خیانت در امانت در اموال شرکت توسط مدیر عامل و اعضاء هیات مدیره دانسته است.

-فرضیات فرعی

۲ : عمد و اراده ، قصد اضرار و علم به خیانت در امانت از شرایط لازم برای تحقق عنصر روانی جرم خیانت در امانت در اموال شرکت توسط مدیر عامل و اعضاء هیات مدیره در حقوق ایران و فرانسه است .

۳ : مبنای جرم انگاری سوء استفاده مدیر عامل و اعضاء هیات مدیره از سفید مهر و سفید امضا و اختیارات آنان خیانت در امانت یعنی عدم تقدم بخشیدن به منافع شرکای و توام با سوء نیت است .

۶ : جنبه جدید و نوآوری تحقیق

بررسی دقیق و تفکیک موضوع و نگاه ریزبینانه به موضوع فوق الذ کر و مقایسه موضوع با کشور فرانسه نگاه جدید و نوآوری محقق در این پژوهش است .

۷ : اهداف تحقیق

۱- اولین هدف آن است که از لحاظ علمی، موضوع را بیان، ابهامات راجع به آن را رفع،و نظرات مختلف علمی پیرامون موضوع تحقیق ارائه گردد.

۲-دومین هدف آن است که، جامعه قضایی و وکلای دادگستری، بتوانند از این تحقیق، نهایت استفاده را بکنند،چرا که این تحقیق، از تمام ابزارهای حقوق کیفری در جهت تکمیل مباحث، و ارائه راهکارهای جدید،استفاده نموده است. به واقع هدف کاربردی این تحقیق اجرایی کردن جنبه‌های مشخص مجازات‌ها , برطرف شدن چالش ها در موضوع فوق الذکر و بررسی دقیق این مقوله و تحلیل آن است

۸ : روش شناسی تحقیق

تحقیق مربوطه به روش تحلیلی و توصیفی و بر مبنای مطالعه کتابخانه ای انجام می پذیرد که با بهره گرفتن از منابع کتابخانه ای انجام می شود و مطالب مورد نیاز را با بهره گرفتن از کتابخانه، کتابخانه‌های دیجیتال، نشریات و مقالات مرتبط اکتساب و جمع‌ آوری می شود . اطلاعات با بهره گرفتن از فیش برداری کتاب ها، نشریات تخصصی، مقالات علمی- تخصصی گرد آوری می شود.

۹ : ساختار تحقیق

محقق پژوهش خود را در دو بخش و در مجموع پنج فصل به رشته تحریر در آورده است . در بخش اول کلیات و مبانی نظری را عنوان ‌کرده‌است و در آن به تعاریف پرداخته است و واژگان کلیدی مانند جرم ,خیانت , امانت و مال در حقوق ایران و فرانسه را در این قسمت تعریف ‌کرده‌است بعد از آن تاریخچه این جرم مورد بررسی قرارداده سپس در فصل دوم این بخش مبانی جرم بودن خیانت در امانت در حقوق ایران و فرانسه مورد تحلیل قرار گرفته است و انواع رابطه حقوقی امانی عنوان شده ‌و خیانت در امانت در این روابط مورد بررسی قرار گرفته است .در بخش دوم پژوهش محقق به احراز جرم خیانت در امانت و مصداق های آن توسط مدیر عامل و هیات مدیره در اموال شرکت و تحلیل آن در حقوق ایران و فرانسه پرداخته است .عناصر این جرم را مورد بررسی قرار داده و آن را ‌در مورد وقوع این جرم توسط مدیر عامل و اعضای هیات مدیره در حقوق ایران و فرانسه مورد تحلیل قرار داده ضمنا در این قسمت سوء استفاده از سفید مهر و سفید امضا را به عنوان مصداقی از جرم خیانت در امانت بررسی ‌کرده‌است و آن را نیز به موضوع تحقیق ارجاع داده است .در فصل بعدی این بخش مسئوولیت کیفری این افراد را در این جرم مطرح کرده و در نهایت با تحلیل و تطبیق هر مورد با حقوق فرانسه نتیجه گیری و پیشنهادات ارائه نموده و منابع و ماخذ را جهت آشنایی بیشتر عنوان ‌کرده‌است .

بخش اول : مبانی نظری جرم خیانت در امانت در اموال شرکت

فصل اول : کلیات

در این فصل کلیات پژوهش مورد بررسی قرار می‌گیرد .

مبحث اول : مفاهیم و مبانی نظری

گفتار اول : تعاریف

در این گفتار واژگان کلیدی پژوهش تعریف می شود .

بند اول : جرم و تعاریف آن در حقوق ایران و فرانسه

در این قسمت تعاریف لغوی و اصطلاحی جرم در حقوق ایران و فرانسه عنوان می شود

الف : تعریف لغوی

از لحاظ لغوی جرم و جریمه از جرم، به ضم جیم: به معنی قطع کردن است.[۱] جرم به معنای بریدن ,گناه کردن , گناه جستن وگناه نهادن بر کسی نیز آمده است [۲]. از لحاظ لغوی واژه جرم در زبان فرانسه جنایت و جنحه را شامل می شود [۳]. ضمنا در زبان این کشور از نظر لغوی به معنای بزه نیز آمده است[۴] .

ب : تعریف اصطلاحی

در حقوق ایران افعال و اقوالی جرم تلقی می‌شوند که مغایر با احکام یا اوامر و نواهی باری تعالی باشند به طوری که در آیه دوازدهم سوره مائده «یجرمنکم» به معنای کارهای زشت و ناپسند وارد شده است و نیز لفظ «مجرمین» در آیه چهل و هشتم از سوره قمر نیز ناظر به اعمال و رفتار زشت کسانی است که در گمراهی به سر می‌برند. همین معنا را می توان از آیاتی که در باب انواع جرایم مشمول است قصاص نفس، قصاص عضو، دیه، حد زنا، حد قذف، حد سرقت در قرآن کریم وارد شده است استشهاد نمود.در قانون مجازات اسلامی نیز عنوان شده که هر فعل و ترک فعلی که برای آن در قانون مجازات تعیین شده باشد جرم نام دارد[۵] . یعنی مراد از جرم همان تعریف سنتی و قانونی ‌می‌باشد.درباب تعریف اصطلاحی جرم در زبان فرانسه می‌توانیم به نظر دورکیم جامعه شناس معروف فرانسوی اشاره کنیم که در تعریف جرم می‌گوید ما می‌توانیم وجود یک سلسله از عملیاتی را اثبات کنیم که اجتماع علیه آن ها واکنشی به صورت مجازات نشان می‌دهد. از این سلسله عملیات، می‌توان گروهی درست کرد و به آن نام مشترکی به نام جرم داد. [۶]

ج : بیان مفهوم جرم و اقسام آن در حقوق ایران و فرانسه

علمای حقوق کیفری هر یک جرم را به گونه‌ای تعریف کرده‌‌اند. هر یک از این تعاریف، اغلب از گرایش‌های نظری مکتب‌های خاصی ملهم شده است. برای نمونه مکتب عدالت مطلق، جرم را «هر فعل مغایر اخلاق و عدالت» تعریف ‌کرده‌است. یا بنا به تعریف گارو فالو یکی از بنیانگذاران دانش جرم شناسی، جرم عبارت است :

از تعرض به احساس اخلاقی بشر یعنی «جریحه دار کردن آن بخش از حس اخلاقی که احساسات بنیادی نوع خواهانه یعنی شفقت و درستکاری را شامل می‌شود”[۷]


فرم در حال بارگذاری ...

« فایل های دانشگاهی -تحقیق – پروژه | گفتار دوم: موانع اجرای عین تعهدات – 3مقالات و پایان نامه های دانشگاهی – قسمت 20 – 7 »
 
مداحی های محرم