وبلاگ

توضیح وبلاگ من

مقالات و پایان نامه ها درباره :بررسی … – منابع مورد نیاز برای مقاله و پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین

 
تاریخ: 15-04-01
نویسنده: نویسنده محمدی

قوی

ضعیف

ضعیف

نقاط قوت مالی

زیاد

کم

زیاد

کم

استراتژی های مناسب

*رشد احتمالی از طریق حق مالکیت
*سرمایه گذاری بر فرصت ها
*نوآوری برای تقویت

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

*مزیت رقابتی

*کاهش هزینه ها، بهبود بهره وری، بالا بردن سرمایه برای دنبال کردن فرصت ها و نقاط قوت رقابتی ممکن

*کاهش هزینه ها، محصولات، خدمات بطور منطقی
*سرمایه گذاری در تحقیقات برای ایجاد محصولات و فرصت های جدید

*عملکرد بر طبق دلیل و منطق
*بی بهره سازی به اندازه مناسب

شکل۲-۱۲- ابعاد استراتژی ها در ماتریس ارزیابی موقعیت و اقدام استراتژیک
۲-۱۲-۵-۵ ضرورت انتخاب ماتریس ارزیابی موقعیت و اقدام استراتژیک
به‏ منظور غلبه بر محدودیت‏های روش‏های موجود، مدل ارزیابی موقعیت و اقدام استراتژیک(SPACE) به‏ عنوان شکل توسعه یافته‏تری از مدل ماتریس گروه مشاوران بستن(BCG) ارائه شده‏ است. با تفسیر ماتریس SPACE و اطلاعات حاصل از مطالعات محیطی، موقعیت کلی سازمان در شرایط موجود به دست می آید. همچنین این مدل پایه ای را برای مدیریت در جهت تصمیم گیری و آماده سازی شرکت در آینده فراهم می سازد. از طرفی ترسیمی بودن این ماتریس سبب سهولت درک آن می شود. از ویژگی های این ماتریس می توان به آنالیز آسیب پذیری برای درک موفقیت شرکت، مقایسه توان شرکت با توان رقبا در رسیدن به هریک از اهداف تعریف شده، تدوین استراتژی کلان سازمان استراتژی توسعه، ثبات یا کاهش اشاره کرد. همچنین مبنای نتیجه گیری در این مدل کمی می باشد و بالا بودن کیفیت و سرعت تصمیم گیری از دیگر مزایای این ماتریس می باشد.در بررسی های صورت گرفته مشخص گردید اکثر تحقیقات انجام شده در کشور در زمینه تدوین و انتخاب استراتژی براساس مدل SWOT صورت پذیرفته است و روش SPACE کمتر مورد توجه قرار گرفته است. از این رو ماتریس ارزیابی موقعیت و اقدام استراتژیک برای این پژوهش در نظر گرفته شد. در ضمن برای تایید نتایج حاصل از موقعیت بدست آمده از مدل SPACE، از ماتریس داخلی و خارجی چهار خانه استفاده گردیده است.
۲-۱۳ مرحله تصمیم گیری
برای تدوین استراتژی و در این مرحله از تصمیم گیری از تجزیه و تحلیل علمی و قضاوت شهودی استفاده می کنند. با مقایسه عوامل داخلی و خارجی سازمان استراتژی های امکان پذیر را شناسایی می نمایند. مدیران و کارکنانی که در تجزیه و تحلیل استراتژی ها و مرحله گزینش آن ها مشارکت می کنند انواع استراتژی ها را پیشنهاد می نمایند. هر استراتژی دیگری که در نتیجه مقایسه عواملی داخلی و خارجی مطرح شود به فهرست پیشنهادها اضافه می شود. مشارکت کنندگان در این بررسی ها می توانند استراتژی ها را اولویت بندی نمایند که در نتیجه بهترین استراتژی ها که دارای بالاترین اولویت می شوند، مشخص می گردند(دیوید، ۱۹۹۹).
۲-۱۳-۱ ماتریس برنامه ریزی استراتژیک کمّی (QSPM)
یکی از تکنیک ها و ابزارهای بسیار شایع در ارزیابی گزینه های استراتژیک و مشخص نمودن جذابیت نسبی استراتژی ها که در مرحله تصمیم گیری مورد استفاده قرار می گیرد، ماتریس برنامه ریزی استراتژیک کمّی می باشد. این ماتریس مشخص می نماید که کدام یک از گزینه های استراتژیک انتخاب شده، مناسبتر می باشد و در واقع این استراتژی ها را اولویت بندی می نماید. برای تهیه ماتریس استراتژیک کمی از تجزیه و تحلیل مراحل قبل چارجوب جامع تدوین استراتژی استفاده می شود(امینی و باویل، ۱۳۸۸).
علاوه بر استراتژی هایی که با تعیین اولویت مشخص می شوند، یک روش تحلیلی دیگر هم وجود دارد که بدان وسیله جذابیت نسبی استراتژی ها را مشخص می نملیند. این روش را ماتریس برنامه ریزی استراتژیک کمّی می نامند و در مرحله سوم برای تدوین استراتژی ها به عنوان یک چهارچوب تحلیلی مورد استفاده قرار می گیرد.با بهره گرفتن از این روش می توان به صورت عینی استراتژی های گوناگونی که در زمره بهترین استراتژی ها هستند مشخص نمود. در اجرای ماتریس برنامه ریزی استراتژیک کمی از تجزیه و تحلیل های مرحله اول و نتیجه حاصل از مقایسه عوامل داخلی و خارجی سازمان، مرحله دوم، استفاده می شود تا بدان وسیله به شیوه ای عینی استراتژی های قابل اجرا مشخص شوند.این ماتریس یکی از ابزارها یا روش هایی است که به استراتژیست ها این امکان را می دهد که با توجه به عوامل موفقیت آمیز داخلی و خارجی شرکت، که پیش از این شناسایی شده اند، به صورتی عینی انواع استراتژی های امکان پذیر را مورد ارزیابی قرار دهند(دیوید، ۱۹۹۹).
ماتریس برنامه ریزی کمی ابزاری است که استراتژیست ها به کمک آن برای ارزیابی استراتژی های جایگزین عینی اقدام نمایند، البته به قضاوت خوب بصری دارد(نبردی۱، ۲۰۰۰).
از آنجا که فرصت ها و تهدیدات توسط عوامل خارجی و نقاط قوت و ضعف از عوامل داخلی ایجاد می شود، ماتریس سوات پایه خوبی برای فرموله کردن استراتژی است. با این حال مشاهدات نشان می دهد که تجزیه و تحلیل سوات، ضعف در ارزیابی و اندازه گیری را نشان می دهد که این ضعف می تواند با بهره گرفتن از ماتریس QSPM، برطرف گردد.(سقایی و همکاران، ۲۰۱۲).
ماتریس برنامه ریزی استراتژیک کمی یا (QSPM) ارائه یک روش تحلیلی برای مقایسه اقدامات جایگزین است. تلاش روش QSPM انتخاب بهترین استراتژی عینی با بهره گرفتن از تکنیک های مدیریت و برخی محاسبات آسان است(گارتیندا۲ و آلدیانتو۳، ۲۰۱۲).
۲-۱۳-۲ مراحل ارائه ماتریس برنامه ریزی استراتژیک کمّی
با توجه به جدول۲-۵ روش تهیه ماتریس برنامه ریزی استراتژیک کمّی به شرح زیر می باشد:
۱٫فرصت ها و تهدیدات عمده خارجی و نقاط قوت و ضعف عمده داخلی در ستون طرف راست ماتریس برنامه ریزی استراتژیک کمی نوشته می شود.
۲٫به هر یک از عوامل داخلی یا خارجی که در موفقیت سازمان نقش عمده دارند وزن یا ضریب داده می شود. این ضرایب در یک ستون در طرف چپ هر یک از عوامل داخلی یا خارجی نوشته می شوند.
۳٫استراتژی هایی که سازمان باید به اجرا در آورد مشخص شده و در ردیف بالای ماتریس برنامه ریزی استراتژیک کمی نوشته می شوند.
۱٫Nabradi 2.Garthinda 3. Aldianto
۴٫نمره های جذابیت مشخص می گردد.(مقدار عددی که جذابیت هر استراتژی را در یک مجموعه از استراتژی ها نشان می دهند). نمره های جذابیت به این شکل می باشند: بدون جذابیت=۱، تا حدی جذاب=۲، دارای جذابیت معقول=۳ ، بسیار جذاب=۴٫
۵٫جمع نمره های جذابیت محاسبه می گردد. یعنی مجموع حاصل ضرب ضریب (مرحله دوم ) در نمره های جذابیت ( مرحله چهارم ). جمع نمره های جذابیت نشان دهنده جذابیت نسبی هر یک از استراتژی هاست که تنها با توجه به اثر عوامل داخلی و خارجی مربوطه به دست می آید.
۶٫مجموع نمره های جذابیت محاسبه می شود. مجموع نمره های جذابیت هر یک از ستون های ماتریس برنامه ریزی استراتژیک کمی نشان می دهد که در هر مجموعه کدام استراتژی از جذابیت بیشتری برخوردار است (اعرابی و همکاران، ۱۳۸۶؛ مردیت و همکاران، ۲۰۰۹؛ گارتیندا و آلدیانتو، ۲۰۱۲).
جدول۲-۵- ماتریس برنامه ریزی استراتژیک کمی(QSPM)


فرم در حال بارگذاری ...

« فایل پایان نامه کارشناسی ارشد : دانلود فایل های پایان نامه در رابطه با بررسی ... - منابع مورد نیاز برای پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشیندانلود پروژه های پژوهشی با موضوع اثر تمرینات هوازی بر ... - منابع مورد نیاز برای پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین »
 
مداحی های محرم