۲-۵- تعارض :
سازمان با ماهیتی که دارد، زمینه باروری برای پرورش و رشد تعارضها [۵۸] و عدم توافقهاست. اما بر خلاف ماهیت، همیشه در ستیز سازمان، مدیران و محققان سازمانی اطلاعات اندکی از مدیریت تعارض[۵۹] و مسائل مبتلا به آن دارند. بویژه این کمی اطلاعات در جامعه مدیریت کشور ما به وضوح مشاهده و مشکلات فراوانی به تبع آن گریبانگیر مدیران و دستاندرکاران امور سازمانی میگردد. مدیران معمولاً نسبت به تعارض نگرش منفی دارند، و از آن هراسان و گریزانند. علت این ترس، بیاطلاعی آن ها از ماهیت ویژگیهای تعارض است. تعارض، پدیدهای است که آثار مثبت و منفی روی عملکرد افراد و سازمانها دارد، استفاده صحیح و مؤثر از تعارض موجب بهبود عملکرد و ارتقاء سطح سلامتی سازمان میگردد و استفاده غیر صحیح از آن موجب کاهش عملکرد و ایجاد کشمکش و تشنج در سازمان می شود. بدیهی است استفاده مؤثر از تعارض مستلزم کسب مهارت در اداره و کنترل آن است که البته امروزه به عنوان یکی از مهمترین مهارتهای مدیریت به شمار می آید. در این بخش سعی بر آن است که مفهوم تعارض، دیدگاه های مختلف در مورد تعارض «دیدگاه سنتی، دیدگاه روابط انسانی، دیدگاه تعاملی» انواع تعارض و ریشه های آن، جنبه های منفی و مثبت تعارض، مدیریت تعارض و … تبین میگردد (اشراقی، ۱۳۸۸).
۲-۵-۱- ماهیت تعارض :
الف) تعارض در گذشته و حال:
تعارض امری طبیعی است که در طول تاریخ با زندگی انسان همزاد بوده است. سوء تفاهمها، بدبینی ها، حسادتها، خودخواهیها، عقدههای روانی، جنگها، خشکسالیها، کمبود منابع، ازدیاد جمعیت، خودکامگیهای مدیریتی و حکومتی و بسیاری از مسائل دیگر، می تواند از عوارض تعارض و یا به وجود آورنده آن باشند. در طول تاریخ، زندگی انسانها هیچ گاه خالی از تعارض نبوده است. آنچه در قرآن کریم تحت عنوان نور و ظلمت، حق و باطل، خیر و شر، عدل و ظلم آمده است؛ و نیز داستانهای فراوانی چون داستان موسی و فرعون، دقیانوس و اصحاب کهف، و غیره همه نشانگر وجود تعارض میباشند. پس تعارض امری اجتنابناپذیری است و کسی نمیتواند ادعا کند که با آن روبرو نشده و یا نخواهد شد. نکته اساسی نگرش و برخورد درست با تعارض و تشخیص حق و ناحق بودن آن بر اساس علل و عوامل به وجود آورنده آن و پیشنهاد راه حل منطق و درست برای آن است. با همه قدمت و سابقهای که تعارض در زندگی بشر دارد. باید آن را مسئلهای نو که بیشتر در دهههای اخیر مورد توجه علوم رفتاری و مدیریت رفتار سازمانی قرار گرفته است، به حساب آورد (فرهنگی، ۱۳۸۸).
ب) تعاریف برگزیده تعارض:
از تعارض تعاریف زیادی شده است و در حدی برای این تحقیق کافی است که به چند تعریف اشاره می شود.
-
- تعارض عبارت است از هر رفتاری که از جانب اعضای یک سازمان به منظور مخالفت با سایر اعضاء سر بزند.
-
- تعارض عبارت است از شرایطی که در آن، مسائل مورد توجه دو طرف، ناسازگار و ناهماهنگ به نظر برسد.
-
- رفتار تعارض آمیز رفتاری است که طی آن هر یک از طرفها سعی می کند با هر وسیلهای که در اختیار دارد برطرف دیگر فشار وارد کند تا وضعیتی را که به نظرش رضایت بخش نیست تغییر دهد.
-
- تعارض یعنی دنبال کردن هدفهای ناسازگار و متناقض که باعث از دست دادن منابع و سایر هدفها می شود.
-
- تعارض فرایندی است که بر اساس آن، شخص «الف» عملاً از طریق ایجاد یک سلسله موانع، تلاش می کند تا مانع دستیابی شخص «ب» به اهدافش شود.
- تعارض عبارت است از فرایند ادراک یا احساس هر گونه ناسازگاری در درون، و یا بین افراد، گروه ها و یا سازمانها که منتهی به رفتار پنهان و یا آشکاری متعارض در دو طرف گردد.
۲-۵-۲- علل تعارض:
تعارض خود به خود به وجود نمیآید بلکه عواملی سبب آن ها شده است. برای اینکه بهتر بتوان شیوه برخورد با تعارض را انتخاب کرد، باید منشأ بروز تعارض را دانست. لویس پوندی[۶۰] مهمترین دلایل تعارض در سازمان را به سه دسته تقسیم کردهاست:
-
- منابع محدود: زمانی که منابع سازمان برای تأمین نیازمندیهای واحدها و قسمتهای سازمانی و انجام وظایفشان ناکافی باشد، رقابت برای گرفتن منابع محدود ایجاد می شود.
-
- نظارت و کنترل یک طرفه: زمانی که یکی از طرفین درگیر، کارها و فعالیتهای گروه یا واحد دیگری از سازمان را زیر نظر و کنترل گیرد (در حالی که گروه یا واحد دیگر از این دخالتهای بیجا دوری میجوید.)
- عدم توافق در مورد شیوه کار: زمانی که طرفین درگیر بایستی با یکدیگر کار کنند و همکاری داشته باشند ولی آنان هیچگونه توافقی روی شیوه انجام کار نداشته باشند.
راستیفن رابینز بر اساس یافته های تحقیق دلایل بروز تعارض را به سه دسته کاملاً مجزا تقسیم کردهاست. (رابینز، ۱۳۷۴، ص ۷۲۵):
-
- اختلافهای ارتباطی[۶۱]
-
- اختلافهای ساختاری[۶۲]
- اختلافهای شخصی (تفاوتهای فردی)۴
اختلافهای ارتباطی:
اختلافهای ارتباطی نمایانگر نیروهای مخالف است که از سوء تفاهم ها، عدم درک پیام و اختلال در مجاری ارتباطی ناشی شده است.
با توجه به مدت زمانی که هر یک از ما صرف ارتباطات میکنیم. میتوانیم نتیجه گیری کنیم که ارتباطات ضعیف دلیل اصلی تعارضهاست و اگر میتوانستیم با یکدیگر ارتباط صحیح برقرار کنیم، یا اگر زبان هم را میفهمیدیم، اختلافها از بین میرفت. ولی بدیهی است که ارتباطات ضعیف نمیتواند منبع یا منشاء همه تعارضها باشد، اگر چه مشکلات موجود در فرایند ارتباطات موجب ایجاد سوء تفاهمها و تضعیف همکاریها و تشریک مساعی افراد می شود. تحقیقات نشان میدهد که مشکلات موجود در تغییر و تفسیر گفتار، مبادله اطلاعات نارسا و وجود سروصدا در کانال ارتباطی به صورت سد یا مانع بر سر راه ارتباطات قرار میگیرد و از مقدمات بروز پدیده تعارض به شمار میروند. از جمله مواردی که موجب بروز مشکلاتی در تغییر و تفسیر گفتار میشوند عبارتنداز: اختلاف در آموزش، متفاوت بودن پنداشتها و برداشتهای فردی و نارسا بودن اطلاعات.
نوع کانال ارتباطی می تواند زمینه مخالفت را فراهم آورد. فیلتر تصفیه که بر سر راه اطلاعات قرار میگیرد (یعنی بین دو عضو سازمان) و انحراف ارتباطات از کانالهای رسمی یا کانالهای از پیش تعیین شده، زمینه های بالقوهای برای بروز تعارض به وجود میآمدند. اغلب مردم تصور میکنند که اکثر تعارضها به دلیل فقدان ارتباطات است در حالی که فزونی ارتباطات موجب بروز تعارض شده است.
معمولاً تعارضهای درون فردی ناشی از ضعف ارتباط است ولی تعارض های بین فردی و درون گروهی ناشی از تفاوت در انتظارات نقش سازمانی، هدفها واحدهای سازمانی، شخصیت و نظام ارزشی یا عوامل مشابه است که دلیل آن فزونی ارتباطات است اما ممکن است این ارتباطات، ارتباط مؤثر و صحیح نباشد.
۲-۵-۳- ریشه های ارتباطی تعارض:
فرم در حال بارگذاری ...