وبلاگ

توضیح وبلاگ من

مقالات تحقیقاتی و پایان نامه – -مرحله یک رگرسیون همزمان ابعاد ویژگیهای شغلی روی اهمال کاری شغلی – 5

 
تاریخ: 25-09-01
نویسنده: نویسنده محمدی

در تحقیق دکیا(۱۳۸۸) ضریب پایایی کل مقیاس به روش تنصیف۷۸/۰ و خرده مقیاس های تنوع مهارت۷۱/۰، هویت وظیفه۵۹/۰، اهمیت وظیفه۶۶/۰، استقلال وظیفه۶۶/۰ و بازخورد۷۱/۰ گزارش شد.

ج- پرسشنامه انگیزش شغلی

در این تحقیق مقیاس انگیزش شغلی تهیه شده توسط لوداهل و کیچنر می‌باشد که شامل ۲۰ سوال در زمینه انگیزش کارکنان است (فهلی، ۱۳۷۸).

روایی و پایایی مقیاس انگیزش شغلی:

در تحقیقی که با حضور ۱۳۷ نفر پرسنل پرستاری شامل سرپرستار، پرستارها و پرستارهای رسمی و آزمایشی وتکنسین ها در یک بیمارستان عمومی و ۷۰ نفر مهندس در یک لابراتوار توسعه یافته و۴۶ نفر دانشجوی فارغ التحصیل صورت گرفت که میانگین ها و انحراف معیارها به ترتیب برای سه گروه افراد شرکت کننده در تحقیق عبارتند از پرستارها (۳۷/۴۳و۵۲/۶) مهندسان(۶۲/۴۶و۸۳/۷) و دانشجویان (۶/۴۸و۵۶/۹).

برآورد پایایی کل تست، از طریق روش تنصیف (دو نیمه کردن تست) محاسبه شده و نتایج برای دانشجویان ۸۹/. ،مهندسین۸۰/. و پرستاران ۷۲/. به دست آمده است.

همچنین پایایی پرسشنامه انگیزش شغلی از طریق روش آلفای کرونباخ در پژوهشی که بر روی دبیران شاغل در استان همدان توسط فهلی (۱۳۷۸) ۸۳/. محاسبه شده است.

۳-۳- روش اجرای پژوهش

به منظور اجرای پرسشنامه و جمع‌ آوری اطلاعات با مراجعه به کارکنان دانشگاه ضمن بیان هدف پژوهش و بیان صحبت های اولیه و جلب حمایت و همکاری آن ها و همچنین ارائه نحوه ‌پاسخ‌گویی‌، پرسشنامه‌ها در بین آن ها توزیع و بعد از مدت زمان مشخص جمع‌ آوری شد.

۳-۴- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات

در تحلیل داده های این پژوهش از نرم افزار SPSS استفاده شد. برای بررسی فرضیه پژوهش از رگرسیون چند گانه به صورت متوالی همزمان[۱۲]، مطابق با مراحل بارون و کنی[۱۳] (۱۹۸۶)، استفاده شد. این مراحل عبارتند از: ۱-رگرسیون همزمان متغیر درون زاد (اهمال کاری شغلی) روی متغیر برون زاد (ویژگی های شغلی) ۲-رگرسیون همزمان متغیر واسطه ای (انگیزش شغلی) روی متغیر برون زاد (ویژگی های شغلی) ۳-رگرسیون همزمان متغیر درون زاد (اهمال کاری شغلی) روی متغیر برون زاد (ویژگی های شغلی) و واسطه ای (انگیزش شغلی) ۴-مقایسه مرحله یک و سه؛ چنانچه ضرایب رگرسیون متغیر برون زاد (ویژگی های شغلی) از مرحله یک به سه کاهش یابد نشان از نقش واسطه‌ای متغیر واسطه (انگیزش شغلی) بین متغیرهای مذکور و اهمال کاری شغلی است.

فصل چهارم

یافته های پژوهش

۴-۱- مقدمه :

در این فصل یافته های پژوهش جهت بررسی فرضیه پژوهش ارائه می شود. در این راستا، یافته های توصیفی متغیرهای پژوهش، ماتریس همبستگی صفر مرتبه متغیرهای پژوهش، جداول رگرسیونی و دیاگرام های مربوطه برای بررسی نقش واسطه ای متغیر انگیزش شغلی در رابطه بین ویژگی های شغلی و اهمال کاری شغلی ارائه می شود.

۴-۲-یافته های توصیفی مربوط به متغیرهای پژوهش:

در جدول ۴-۱ شاخص‌های توصیفی شامل میانگین،انحراف معیار،حداقل و حدا‌کثر نمره، برای متغیرهای پژوهش آورده شده است.

جدول شماره ۴-۱: شاخص‌های توصیفی متغیرهای پژوهش

متغیرها

میانگین

انحراف معیار

حداقل نمره

حداکثر نمره

اهمال کاری شغلی

۴۹/۴۹

۷۹/۵

۳۱

۶۷

تنوع مهارت

۰۹/۱۲

۲۹/۲

۶

۲۱

هویت وظیفه

۲۴/۱۲

۲۴/۲

۶

۱۸

اهمیت وظیفه

۶۸/۱۲

۳۰/۲

۸

۲۰

استقلال

۹۲/۱۱

۲۰/۲

۶

۱۸

بازخورد

۲۲/۱۲

۱۹/۲

۶

۲۰

انگیزش شغلی

۳۷/۴۹

۶۴/۴

۳۸

۶۷

۴-۳-ماتریس همبستگی صفر مرتبه متغیرهای پژوهش:

به منظور بررسی رابطه بین متغیرهای پژوهش (ویژگی‌های شغلی، انگیزش شغلی و اهمال کاری شغلی) همبستگی مرتبه صفر این متغیرها محاسبه شد. ماتریس همبستگی این متغیرها در جدول ۴-۲ نشان داده شده است.

جدول ۴-۲- ماتریس همبستگی متغیرهای پژوهش

متغیر

۱

۲

۳

۴

۵

۶

۷

۱-اهمال کاری شغلی

۱

۲-تنوع مهارت

*۲۱/۰-

۱

۳-هویت وظیفه

**۳۷/۰-

۰۱/۰-

۱

۴-اهمیت وظیفه

**۳۳/۰-

۰۶/۰

**۲۲/۰

(۰۰۶/۰)

۱

۵-استقلال

**۲۶/۰-

۰۷/۰-

۰۳/۰-

۱۳/۰

۱

۶-بازخورد

*۲۰/۰-

۰۰/۰

۰۲/۰

۸۰/۰-

۱۴/۰

۱

۷-انگیزش شغلی

۰۶/۰

۱۴/۰

**۳۱/۰-

۰۰/۰

۱۱/۰

۰۴/۰-

۱

*در سطح ۰۱/۰ و ** درسطح ۰۰۱/>p معنی دار است

همان طورکه جدول ۴-۲ نشان می‌دهد، همبستگی اهمال کاری شغلی با همه ابعاد ویژگی های شغلی (تنوع مهارت، هویت وظیفه، اهمیت وظیفه، استقلال و بازخورد) منفی و معنادار است در حالی که همبستگی این متغیر با انگیزش شغلی معنادار نبوده است. همچنین همبستگی انگیزش شغلی با ابعاد ویژگی‌های شغلی به جز هویت وظیفه معنادار نبوده است.

۴-۴–جداول رگرسیونی و دیاگرام های مربوطه:

برای ‌پاسخ‌گویی‌ به فرضیه های پژوهش از رگرسیون چندگانه به صورت متوالی همزمان[۱۴]۱، مطابق با مراحل بارون و کنی[۱۵]۲ (۱۹۸۶)، استفاده شد. این مراحل عبارتند از: ۱- رگرسیون همزمان ابعاد ویژگی‌های شغلی روی اهمال کاری شغلی۲- رگرسیون همزمان ابعاد ویژگی‌های شغلی روی انگیزش شغلی ۳- رگرسیون همزمان انگیزش شغلی روی اهمال کاری شغلی با کنترل (ویژگی‌های شغلی)۴- مقایسه مرحله یک و سه؛ چنانچه ضرایب رگرسیون ابعاد ویژگی‌های شغلی از مرحله یک به مرحله سه کاهش یابد نشان از نقش واسطه‌ای متغیر انگیزش شغلی بین متغیرهای مذکور و اهمال کاری شغلی دارد.

۱-مرحله یک رگرسیون همزمان ابعاد ویژگی‌های شغلی روی اهمال کاری شغلی

در این مرحله ابعاد ویژگی های شغلی در پیش‌بینی اهمال کاری شغلی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاصل از این تحلیل در جدول ۴-۳ آورده شده است.

جدول۴-۳رگرسیون چندگانه ویژگی‌های شغلی روی اهمال کاری شغلی

متغیرهای پیش‌بینی کننده

F

B

Beta

Sig.

R

R2

تنوع مهارت

۶۸/۱۴

(۰۰۱/۰P<)

۵۵/۰-

۲۲/۰-

۲۰۰/۰

۵۸/۰

۳۴/۰

هویت وظیفه

۸۲/۰-

۳۲/۰-

۰۰۱/۰

اهمیت وظیفه

۵۹/۰-

۲۳/۰-

۰۰۱/۰

استقلال

۶۱/۰-

۲۳/۰-

۰۰۱/۰

بازخورد

۴۷/۰-

۱۸/۰-

۰۱/۰

ضریب استاندارد(بتا) تحلیل فوق در دیاگرام شماره یک آورده شده است.

تنوع مهارت


فرم در حال بارگذاری ...

« منابع پایان نامه ها | مبحث سوم: بررسی نظام تعدد و تکرار در حدود – 5دانلود پروژه و پایان نامه | ۲-۳-۴-۱۲ شادی درنظریه فوردایس – 1 »
 
مداحی های محرم