وبلاگ

توضیح وبلاگ من

مطالب پژوهشی درباره : بررسی رابطه بین … – منابع مورد نیاز برای مقاله و پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین

 
تاریخ: 15-04-01
نویسنده: نویسنده محمدی

– تا چه حد از امکانات و تسهیلات رفاهی سازمان برخوردار هستید.
۱-۸-۱-۲-۵ تناسب محیطی (سازگاری محیطی):
– تا چه حد شرایط اقتصادی جامعه می تواند بر کیفیت کار شما مؤثر باشد.
– تا چه حد تغییر یا تصویب قوانین یا مقررات از سوی سازمان بر کیفیت انجام کارتان تأثیر می گذارد.
۱-۸-۱-۲-۶ اعتبار (معتبر بودن اقدامات قانونی کارکنان):
– در مقایسه با سازمان های دیگر حقوق و مزایای دریافتی خود را تا چه اندازه مناسب می دانید.
– تا چه حد ارزشیابی به عمل آمده از خود را قانونی و منصفانه می دانید.
– تا چه حد تصمیم های پرسنلی (عزل، نصب، ترفیع و پاداش) را مطابق با قوانین و مقررات می دانید.
۱-۸-۱-۲-۷ بازخورد (ارزیابی عملکرد):
– تا چه حد کارتان به طور منظم مورد نظارت و ارزیابی قرار می گیرد.
– تا چه حد اشتباه های مربوط به کارتان به موقع و به جا به شما تذکر داده می شود.
– تا چه حد عملکرد قوی یا ضعیف کارکنان به طور رسمی ثبت می گردد.
– تا چه حد کلاسهای ارزشیابی قبل از انجام رسمی ارزشیابی در اختیارتان قرار می گیرد.
۱-۸-۱-۳ کارکنان
در این پژوهش منظور از کارکنان تمامی افرادی هستند که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه به صورت استخدام رسمی، پیمانی و قراردادی مشغول به کار هستند .
فصل دوم
مبانی نظری و
پیشینه پژوهش
۲-۱ مقدمه
یکی از عوامل مهمی که موفقیت سازمانها را تضمین می کند فرهنگ سازمانی است که در سالهای اخیر مورد توجه اندیشمندان و صاحبنظران مدیریت قرار گرفته است.
فرهنگ سازمانی مجموعه ای از ارزش ها، اعتقادات، فرضیات، هنجارهای مشترک حاکم بر سازمان اشاره می کند و سیستمی از استنباط مشترک است که اعضاء نسبت به یک سازمان دارند.
به منظور برقراری یک فرهنگ سازمانی مطلوب، مدیران حساس ترین نقش را ایفا می کنند، زیرا مدیران با رفتار خود نقش اساسی در شکل دهی فرهنگ سازمانی دارند. بنابراین مدیران بایستی الگویی برای کارکنان خود بوده و در میان هزاران نفر هیجان ایجاد کنند که این امر مستلزم تعهد سازمانی آنان نسبت به ارزش ها و باورها است.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

از سوی دیگر بهره وری نیز به عنوان یک نگرش، یک برداشت ذهنی از کار و زندگی تعریف می شود. به عبارتی دیگر بهره وری به فرهنگ ملی کشورها و مردم آن بستگی دارد.
صرف نظر از تعریف فنی بهره وری که نسبت ستانده به داده است، اگر بهره وری را یک بینش فکری بدانیم در آن صورت به عنوان یک ارزش و فرهنگ در مجموعه ارزش های سازمانی مطرح می شود و بهبود آن در توسعه اقتصادی، کاهش تورم و افزایش سطح رفاه جامعه تأثیرات زیادی دارد.
اهمیت فرهنگ سازمانی در تأثیر گذاشتن بر بهره وری کارکنان با توجه به ارزش هایی همچون نظم و انظباط اجتماعی، توجه به آموزش و پرورش نیروی انسانی، برانگیختن وجدان کاری، رعایت قوانین و مقررات اصولی، پرکاری و سخت کوشی و اینکه بتوانیم هر روز بهتر از روز قبل در کارهای خود بهبود بخشیده و گام های مؤثریرا در جهت رشد و توسعه ی همه جانبه و پایدار و همچنین توسعه بهره وری بر داریم، میسر می باشد.
۲-۲ مبانی نظری
بخش اول : تعریف و تاریخچه فرهنگ
۲-۲-۱ تعریف فرهنگ :
فرهنگ واژه ای فارسی و مرکب از دو جزء «فر» و «هنگ» است. «فر» پیشوند به معنای جلو و بالاست و «هنگ» به معنای کشیدن و نیز تعلیم و تربیت می باشد. در زبان انگلیسی واژه ی کالچر[۹] به کار می رود، و معنای آن کشت و کار و یا پرورش بوده است. این واژه در ابتدا به معنای کشت و زراعت بوده و از قرن نوزدهم به بعد مردم شناسان آن را در معنای جدید به کار گرفتند و در ادبیات عرب دانشمندان علوم اجتماعی واژه ی « ثقافه» را معادل آن قرار دادند. این لغت از ریشه «ثقف» به معنای آموختن، ماهر شدن و یافتن امده است.
«فرهنگ به معنی ادب، تربیت ، دانش، علم و معرفت، بیرون کشیدن و بالا کشیدن، استعدادهای درونی فرد و اجتماع، رسوم، مجموعه ی علوم و معارف و هنرهای یک قوم به کار رفته است» (محمودی بختیاری و عقیلی ۱۳۵۸: ۲۶). «انگلمن» آمریکایی فرهنگ را اینگونه تعریف می کند : «فرهنگ بیان کننده ی روابط سمبولیک میان افراد یک جامعه می باشد».
«تیلور»[۱۰] نیز فرهنگ را چنین تعریف می کند: «فرهنگ مجموعه ی پیچیده ای است که شامل معارف معتقدات، هنرها، صنایع، فنون، اخلاق، قوانین، سنن، و بالاخره تمام عادات و رفتار و ضوابطی است که فرد به عنوان عضو جامعه، از جامعه خود فرا می گیرد و در برابر آن جامعه، وظایف و تعهداتی را بر عهده دارد».
تعریف «گی روشه» از فرهنگ چنین است: «فرهنگ مجموعه به هم پیوسته ای از اندیشه ها و احساسات و اعمال کم و بیش صریح که به وسیله ی اکثریت افراد یک گروه پذیرفته شده است و برای اینکه افراد، گروهی معین و مشخص را تشکیل دهند لازم است که آن مجموعه ی به هم پیوسته به نحوی در عین حال عینی و سمبلیک، مراعات گردد» (روح الامینی ۱۳۸۱: ۱۸).
برخی با تحلیل اجزای فرهنگ در زبان فارسی آن را چنین تعریف کرده اند: «فرهنگ یعنی از ژرفای وجود افراد ملیتی یا از درون یک جامعه، دانستنی ها و مکنونات و نیروهای نهفته و از تراویده های مستقل ذهنی و استعدادهای درونی و ویژه فوری را بیرون کشیدن و آشکار ساختن و در نتیجه افزودن و پر بار کردن پدیده ها و خلاقیت های شناخته و ناشناخته ی آدمی است و به معنی وسیع تر پرورش، رشد و نمو آداب و رسوم یک ملت است. (بختیاری ۱۳۵۸: ۴۳)
«اتو کلاین برگ» در تعریف و تبیین فرهنگ آورده است : “«فرهنگ از نظر عامه ی مردم به معنی هنری و فکری متعالی است و توسعه علم، هنر و ادبیات و فلسفه بیانگر نبوغ یک ملت است. ولی از نظر جامعه شناسان و مردم شناسان فرهنگ علاوه بر همه ی اینها شامل تمام چیزهایی است که فرد به عنوان عضو از جامعه کسب می کند» (روح الامینی ۱۳۸۱: ۱۹).
«امام خمینی» (ره) در باره فرهنگ و نقش وجودی و جوهری آن در زندگی انسانها می فرماید:
«فرهنگ یک کارخانه ی آدم سازی است، چنانچه انبیا هم برای همین معنا آمده اند که آدم درست کنند».
«کروبر» و «کلوکهان» (۱۹۵۲) در حالی که بیش از یکصد و پنجاه تعریف برای فرهنگ برشمرده اند سرانجام تعریفی ترکیبی به این شرح پدید آورده اند: « فرهنگ در بر گیرنده ی الگوهای آشکار و پوشیده ای از رفتار و برای رفتار است که از راه نمادها که دستاورد نمایان گروه های انسان است، آموخته می شود و انتقال می یابد، نظامهای فرهنگی می توانند از یک سو نتیجه و پی آمد کنش باشند و از سوی دیگر، عناصر تعیین کننده ی بیشتر قرار گیرند (طوسی ۱۳۷۲: ۷۲).
در اینجا تعاریف دیگری را که توسط سایر صاحب نظران از فرهنگ ارئه شدهاست عنوان می کنیم تا مفهوم دقیق تری از این پدیده ی ذهنی و ناملموس به دست آید. جدول ۱- ۲خلاصه ای از تعاریف متداول را نشان می دهد (مورهد و گریفین ۱۹۹۸: ۴۹).
جدول (۲-۱) خلاصه تعاریف فرهنگ

تعریف

منبع

یک نظام اعتقادی که بین افراد جامعه مشترک است.


فرم در حال بارگذاری ...

« پژوهش های انجام شده در مورد اثربخشی آموزش فراشناخت وذهن … – منابع مورد نیاز برای مقاله و پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشینراهنمای نگارش پایان نامه و مقاله درباره بررسی نقش … – منابع مورد نیاز برای مقاله و پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین »
 
مداحی های محرم