تمام تغییرها نوآور نیستند.
ایجاد اندیشه نو
ایده های جدید برای سازمان تمام نوآوری ها نوعی تغییر هستند.
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
حرکت از وضعیتی به وضعیت دیگر
بکارگیری توانایی های ذهن برای فکر جدید
خلق ایدۀ خلاق و تبدیل آن به محصولات ، خدمات و روش های جدید
چیزی را به شکل دیگر در آوردن
دستیابی به اطلاعات نو
عملی و کاربردی ساختن افکار و اندیشه های نو
جدول (۲-۸) تفاوت خلاقیت و نوآوری و تغییر(امیریان زاده،۱۳۸۷،ص۳۹)
۲-۴-۲) تعریف مفهومی وعملیاتی نوآوری
-نوآوری، کاربرد ایده ها یا رفتار بدیع است. (لیائو و همکاران، ۲۰۰۸، ص۱۸۵).
– داروچ (۲۰۰۵) نوآوری را در۶ طبقه تعریف نموده است:
آنچه برای دنیا جدید است.
محصولات جدید برای مؤسسه.
اضافه نمودن خطوط فعلی محصول.
بهبود یا اصلاح خطوط فعلی.
کاهش هزینه های فعلی .
موضعیابی مجدد (داروچ،۲۰۰۵،ص۱۰۷).
-نوآوری سازمانی عبارت است از ایجاد محصولات و خدمات قابل استفاده و ارزشمند در سازمان. (جانسن[۱۱۲]، ۲۰۰۸، ص۴۰۹)
-نوآوری سازمانی تمایل یک سازمان به توسعه محصولات و خدمات پیشرفته و جدید و ارائه آنها به بازار برای کسب مؤفقیت است.(گوموسلاگلووایلسو[۱۱۳]،۲۰۰۹،ص۴۶۴)
-از نظر مورداک[۱۱۴]، نوآوری عبارت است از: اتخاذ یک روش جدید توسط فردی واحد که در نهایت توسط سایر اعضاء جامعه پذیرفته یا آموخته می شود.(لاور، ۱۳۷۳، ص۱۹۸)
-لینک[۱۱۵] میگوید تعریف ما از نوآوری این است که: بهره برداری موفقیت آمیز از ایدههای تازه .(محمدی و نوری، ۱۳۸۷، ص۹۰)
– نوآوری، خلاقیت متجلی شده و به مرحله عمل رسیده است. به عبارت دیگر نوآوری یعنی اندیشه خلاق تحقق یافته، نوآوری همانا ارایۀ محصول، فرایند و خدمات جدید به بازار است، نوآوری به کارگیری تواناییهای ذهنی برای ایجاد یک فکر یا مفهوم جدید است.(نوروزی و کاووسی، ۱۳۸۶، ص۵)
– برای نخستین بار جوزف شومپیتر[۱۱۶] اقتصاددان بزرگ اتریشی «نوآوری» را در سال ۱۹۳۴ چنین تعریف کرده است:
ایجاد کسب و کار جدید با بهره گرفتن از یکی از موارد زیر:
مواد یا قطعات جدید
ارایۀ فرایندهای جدید
ایجاد بازارهای جدید
بکارگیری تشکلهای سازمانی جدید.
براساس این تعریف، نوآوریها ترکیب دو مقوله به نام های تجارت و مقوله فنی هستند. هنگامی که تغییری در تکنولوژی تحقق یابد، شومپیترآن را اختراع مینامد و هنگامی که این تغییر به جهان تجارت وارد می شود، نوآوری اتفاق میافتد. (جانسون، ۱۳۸۳، ص۴) از آن زمان به بعد و در مدت چهل سال اخیر، مفهوم نوآوری دستخوش تغییرات فراوانی شده است. در دهۀ ۱۹۵۰ در تحقیقات جداگانه محققان، این مفهوم توسعه، مجزا و ناپیوسته تلقی میشد. امروزه دیگر مفهوم نوآوری از نتایج معین تحقیقات انفرادی اقتباس نشده، بلکه بیشتر بر اساس موارد زیر تعریف می شود (هادوی، ۱۳۸۸، ص۲):
الف) یک فرایند و یا دقیق تر بگوییم یک فرایند حل مشکل.
ب) یک فرایند تعاملی در روابط شرکتها با بازیگران مختلف.
ج) یک فرایند یادگیری متنوع. این یادگیری ممکن است از موضوعات گوناگونی ناشی شود. یادگیری به وسیله استفاده ، یادگیری با انجام دادن و یا یادگیری حین تسهیم.
د) فرآیندی که شامل مبادلۀ دانش صریح و ضمنی است.
ر) فرایند متقابل یادگیری و مبادله، که در آن استقلال بازیگرانِ یک سیستم ابتکاری و یا قالب نوآوری را ایجاد می کند.
بطور کلی و به زعم آرمبروستر[۱۱۷]تاکنون مطالعات اندکی، چه به صورت مفهومی و چه به صورت روش شناختی دربارۀ نوآوری سازمانی انجام شده است. لو وچن[۱۱۸]نوآوری سازمانی را مشتمل بر تغییرات در ساختار و فرآیندهای یک سازمان در راستای به کارگیری مفاهیم جدید مدیریتی، کاری وعملیاتی مانند به کارگیری کارگروههای تخصصی در تولید، مدیریت زنجیرۀ تأمین یا سیستمهای مدیریت کیفیت در نظرگرفتهاند.(رضوانی و طغرایی، ۱۳۹۰، ص۳۰)
-«دراکر» نوآوری سیستماتیک را جستجوی هدفمند و سازمان یافته برای تغییر تلقی می کند.(دراکر، ۱۹۹۱) پیتر دراکر نوآوری را این گونه تعریف می کند: “نوآوری تغییری است که بعد جدیدی از عملکرد را موجب می شود.” در دنیای پیچیدۀ کنونی، ایجاد تغییر مورد نظر دراکر یکی از مهمترین چالشهای مدیران و رهبران است. از یک سو، بسیاری از افراد ترجیح می دهند کارها را به روش قدیمی و سنتی خود انجام دهند و در برابر تغییرات از خود مقاومت نشان دهند و از سوی دیگر، مدیران بر این واقعیت اذعان دارند که پذیرش ایدههای جدید و به کارگیری رویکردهای نوآورانه جهت انجام امور و خلق سیستم های پویا از لازمههای اصلی فعالیت در دنیای پیچیده و متغیر کنونی است.(باقری، ۱۳۸۷، ص۵۳)
ستاده های سیستم
پردازش
ورودیهای سیستم
افراد،گروه ها و
سازمانهای خلاق
فرایند خلاقیت
موقعیت خلاقیت
فرم در حال بارگذاری ...