وبلاگ

توضیح وبلاگ من

فایل های دانشگاهی -تحقیق – پروژه – مبانی نظری و پیشینه – پایان نامه های کارشناسی ارشد

 
تاریخ: 25-09-01
نویسنده: نویسنده محمدی

خالص وجه نقد حاصل یا مصرف شده – سود عملیاتی = مجموع اقلام تعهدی در فعالیت­های عملیاتی

به منظور کنترل اندازه شرکت­ها در هر سال، متغیرهای پژوهش بر جمع دارایی­ های هر شرکت تقسیم شد.

۱ – ۱۱- جامعه آماری و نمونه آماری

شرکت­های پذیرفته­شده در بورس اوراق بهادار تهران جامعه آماری این تحقیق را تشکیل می‌دهد و قلمرو زمانی تحقیق از سال ۱۳۸۶ تا سال ۱۳۹۱ (یک دوره ۵ ساله‌) است‌. روش نمونه‌گیری‌، روش حذفی است‌. براین اساس کلیه شرکت­های عضو جامعه آماری جزء نمونه آماری منظور ‌شدند که دارای شرایط زیر بودند:

۱- شرکت جزو شرکت های سرمایه ­گذاری و واسطه­گری مالی و شرکت های بیمه نباشد.

۲- سرمایه آن ها تنها شامل سهام عادی بوده و فاقد سهام ممتاز باشد.

۳- سال مالی شرکت منتهی به پایان اسفند باشد.

۴- سهام شرکت ازابتدای سال‌های ۱۳۸۶ لغایت انتهای ۱۳۹۱در بورس اوراق بهادار تهران معامله شده باشد.

با توجه به شرایط ذکر شده تعداد ۱۲۵ شرکت به عنوان شرکت­های عضو نمونه انتخاب شدند.

۱ – ۱۲- نتایج تحقیق

نتایج این تحقیق که ارتباط جریان وجوه نقد عملیاتی و اجزای اقلام تعهدی بر پیش‌بینی سود آتی را نشان می‌دهد، حاکی از این است که بین اجزای اختیاری اقلام تعهدی دوره جاری ، اجزای غیراختیاری اقلام تعهدی دوره جاری و جریان وجوه نقد عملیاتی با سود عملیاتی دوره آتی ارتباط مستقیم و معنی داری وجود دارد.

۱ – ۱۳- محدودیت ها

– محدودیت کلی که در این تحقیق وجود داشت به ساختار بازار و نحوه معاملات آن مربوط است. سهام برخی از شرکت ها به طور متناوب و برخی دیگر در دفعات محدود طی سال معامله می شود.با این حال متغیرها برای هر دو به صورتی مشابه محاسبه می‌گردد.این موضوع باعث می شود عملکرد سهام شرکت به درستی نشان داده نشود.

– تاثیر پذیری نتایج تحقیق از سایر عوامل، با توجه به وضعیت بورس و افزایش بی رویه قیمت سهام ،وکاهش قیمت سهام اغلب شرکت ها و متعاقبا تحت تاثیر قرار گرفتن متغیرهای شرکت ها، نتایج حاصله ممکن است از تغییرات در شرایط اقتصادی نیز تاثیر پذیرفته باشد.

۱ – ۱۴- تعریف واژه‏ ها و اصطلاحات

اقلام تعهدی: اقلام تعهدی تفاوت بین سود حسابداری و جریان وجوه نقد حاصل از عملیات را بیان می‌کنند .این تفاوت نتیجه قیود حسابداری می‌باشد که چه موقع درآمد و هزینه باید شناسایی شوند .( اصل تحقق درآمد و اصل تطابق )

۱- اجزای اختیاری اقلام تعهدی :عبارت از اقلام تعهدی است که مدیریت می‌تواند کنترل هایی روی آن ها اعمال کند. .( اصل تحقق درآمد و اصل تطابق )

۲- اجزای غیر اختیاری اقلام تعهدی : عبارت از اقلام تعهدی است که مدیریت نمی تواند کنترل هایی روی آن ها اعمال نماید.( اصل تحقق درآمد و اصل تطابق )

جریان وجوه نقد عملیاتی: جریان ناشی از فعالیت اصلی و مستمر شرکت که مولد درآمد و هزینه است.

فصل دوم

مبانی نظری و پیشینه

۲-۱- مقدمه

مدیران، تحلیل گران مالی و سرمایه ­گذاران توجه ویژه­ای به سود گزارش شده شرکت­ها اختصاص می­ دهند. مدیران از حفظ روند رو به رشد سود منتفع می­شوند، زیرا پاداش آن ها به میزان سود شرکت­ها بستگی دارد. تحلیل­گران مالی، به پردازش و تفسیر اطلاعات می­پردازند و درک صحیح اجزاء کیفیت سود یک بخش اساسی از این رویه ‌می‌باشد. انتشار خبرهای خوب ‌در مورد سود شرکت­ها به طور قابل ملاحظه ایی بر قیمت سهام تاثیر می‌گذارد و بعید است که حساسیت بازار نسبت به ارزیابی عملکرد مبتنی بر سود کاهش یابد. همچنین تمرکز بازار بر سود خالص باعث عدم توجه به سایر شاخص­ های ارزیابی عملکرد شده است. در حالی­که بایستی ‌به این موضوع نیز توجه شود که آیا سود خالص گزارش شده نتیجه نهایی یک فرایند گسترده حسابداری موردنظر مدیران بوده است یا خیر؟ ارزیابی اجزاء سود به استفاده کنندگان صورت­های مالی کمک خواهد کرد که قضاوت و ارزیابی درستی از سود دوره جاری و برآورد سود آتی داشته باشند.

این تحقیق سودمندی جریان وجوه نقد عملیاتی و اجزای اقلام تعهدی در توان پیش‌بینی سودآوری(شرکت های بورس و اوراق بهادار تهران ) را مورد بررسی و آزمون قرار می­دهد. اقلام تعهدی مفهومی است نسبی که به ارتباط آن با دیدگاه ها و نگرش­ها بستگی دارد و اگرچه هیچ معیار قاطعی برای ارزیابی آن وجود ندارد اما فاکتورهای متعددی وجود دارند که بایستی در ارزیابی اقلام تعهدی مورد توجه قرار گیرند.

۲-۲- اهداف حسابداری و گزارشگری مالی

اهداف حسابداری و گزارشگری مالی از نیازها و خواسته های اطلاعاتی استفاده­کنندگان نشأت ‌می‌گیرد. هدف اصلی گزارشگری مالی، بیان اثرات اقتصادی رویدادها و عملیات مالی بر وضعیت و عملکرد واحد تجاری جهت کمک به استفاده کنندگان بالفعل و بالقوه برای اتخاذ تصمیمات مالی در ارتباط با واحد تجاری می‌باشد. ابزار اصلی انتقال اطلاعات به اشخاص مذبور، صورت­های مالی اساسی شامل ترازنامه،‌ صورت سود و زیان و صورت جریان وجوه نقد می‌باشد که محصول نهایی فرایند حسابداری و گزارشگری مالی محسوب می‌گردند.

هیئت تدوین استاندارد های حسابداری مالی (FASB[3])در بیانیه مفهومی شماره (۱) تحت عنوان اهداف گزارشگری مالی واحدهای انتفاعی به بیان اهداف گزارشگری مالی می پردازد که می توان آن را به صورت زیر خلاصه نمود:

    • گزارشگری مالی باید اطلاعاتی را فراهم آورد که برای سرمایه گذاران و اعتبار دهندگان بالفعل وبالقوه وسایر استفاده کنندگان در اتخاذ تصمیمات منطقی سرمایه گذاری، اعتبار دهی و تصمیمات مشابه مفید و سودمند باشد. این اطلاعات باید برای آن دسته از افرادی که درک متعارفی از فعالیت­های تجاری و اقتصادی دارند و با سعی معقولی تمایل به مطالعه اطلاعات دارند،‌ قابل فهم باشد.

    • از آنجایی که جریانات نقدی سرمایه گذاران و اعتباردهندگان با جریانات نقدی واحد تجاری ارتباط دارد، گزارشگری مالی باید اطلاعاتی را فراهم نماید که اعتباردهندگان، سرمایه گذاران و سایرین را در ارزیابی مبالغ، زمان بندی و ابهامات مربوط به خالص جریانات نقدی واحد تجاری کمک نماید.

  • گزارشگری مالی باید اطلاعاتی را درباره منابع اقتصادی واحد تجاری، ادعاها نسبت به آن منابع (تعهدات واحد تجاری برای انتقال منابع به سایر واحدها و صاحبان سهام) و اثرات معاملات، رویدادها و شرایطی که منابع واحد تجاری و ادعاها نسبت به آن منابع را تغییر می‌دهد، ارائه نماید.

همان‌ طور که از مفاد بیانیه مفهومی شماره (۱) نیز ملاحظه گردید تصمیم گیری نقش محوری در تئوری حسابداری داشته است. به طوری که در تعاریف ارائه شده از حسابداری به صورت گاه و بی گاه بر این مسئله تأکید شده است.

انجمن حسابداری امریکا([۴]AAA) : حسابداری فرایند تعیین، اندازه گیری و تبادل اطلاعات اقتصادی است به نحوی که شرایط قضاوت و تصمیم گیری آگاهانه استفاده کنندگان را فراهم آورد.

هیئت اصول حسابداری(APB [۵]): وظیفه حسابدار فراهم آوردن اطلاعات عمدتاًً کیفی با ماهیت مالی ‌در مورد واحدهای اقتصادی است به نحوی که برای تصمیم گیری­های اقتصادی مفید باشد.

هیئت استاندارد های حسابداری مالی (FASB[6]): نقش گزارشگری مالی در اقتصاد فراهم آوردن اطلاعاتی است که برای تصمیم گیری های تجاری و اقتصادی مفید باشد.


فرم در حال بارگذاری ...

« طرح های تحقیقاتی و پایان نامه ها – گفتار سوم:بررسی تطبیقی قصد و رضا در حقوق ایران. فقه امامیه و کنوانسیون – 3منابع پایان نامه ها – مرحله ی اوّل – پایان نامه های کارشناسی ارشد »
 
مداحی های محرم