وبلاگ

توضیح وبلاگ من

راهنمای ﻧﮕﺎرش ﻣﻘﺎﻟﻪ ﭘﮋوهشی در مورد :بررسی رابطه بین تاثیر بازاریابی ... - منابع مورد نیاز برای پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین

 
تاریخ: 15-04-01
نویسنده: نویسنده محمدی

بازارگرایی موجب میشود، سازمانها با محیط منطبق شده و مزیتهای رقابتی خود را توسعه دهند و به عبارت دیگر هرچه ظرفیت سازمان برای انطباق پذیری و نوآوری بالاتر باشد، سطح نوآوری در فرهنگ سازمانی افزایش مییابد. از سوی دیگر سطح بالاتری از نوآوری، با فرهنگ سازمانی که بر یادگیری و تصمیمگیری مشارکتی تأکید دارد، مرتبط است(هارلی و هالت۲،۱۹۹۸).

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۲-۵-۲پیشینه کارآفرینی:
کارآفرینی فرایند تشخیص فرصتها، جمع آوری منابع موردنیاز، طراحی و اجرای نقش علمی برای بهره برداری از فرصتها و جمع آوری نتایج به دست آمده میباشد.(صمد آقایی،۱۳۷۸).
تشخیص فرصتها قلب کارآفرینی است و سازمانها، در دورهی زمانی کشف فرصت تا ورود به بازارهای جدید با مدیریت فرصت سروکار دارند (محمدی الیاسی،۱۳۸۷).
رابطه معناداری بین مهارتها و قابلیت‌های کارآفرینی سازمانی وجود دارد. همچنین میزان کارآفرینی سازمانی با توجه به متغیرهای جنس، سن، سطح تحصیلات و سنوات خدمت، متفاوت است (عبدالملکی و همکاران،۱۳۸۷).
یک کسب و کار هنگامی که بواسطه ی اتخاذ گرایش کارآفرینانه در سازمان و بر اساس ساختار سازمانی مناسب با آن هدایت شود، میتواند شرایط بالقوه پیاده سازی بازارگرایی را به طور کامل مهیا کند(حیدرزاده،۱۳۸۲).
بین نوع ساختار سازمانی و کارآفرینی اقتصادی رابطه معناداری وجود دارد (خنیفر و وکیلی،۱۳۸۷).
گرایش به کارآفرینی نوعی دیدگاه تکنولوژی بوده که توانایی بنگاه را افزایش میدهد و با فراهم آوردن دانش فنی، امکان ارائه ی راه حلهای فنی را جهت پاسخ به نیازهای مصرف کنندگان میسر می سازد (گاتیگنن و زوروب۱،۱۹۹۷).
مهمترین آثار توسعه ی کارآفرینی؛ افزایش نوآوری، ارتقاء وسطح فناوری، افزایش تعداد ثبت اختراعات و ابداعات، تولید دانش فنی، ایجاد اشتغال و تولید و توزیع درآمد در سطح جامعه است که در نتیجه میتواند افزایش ثروت ملی را دربر داشته باشد (بارینگر و همکاران۲،۲۰۰۶).
تشخیص فرصتها، نقش اجتناب ناپذیری در فعالیتهای کارآفرینانه دارد. فرایند ایجاد کسب وکارهای مخاطرهای جدید بر اساس فرصتها شروع میشود. بنابراین فرصتها به عنوان قلب و نقطه آغازین فرایند کارآفرینی بسیار بااهمیت هستند (تیمنز و همکاران۳،۲۰۰۷).
کارآفرینی در دیدگاه چمپتر، بیشتر با ایدههای کسب و کار جدید که ممکن است موجب تغییراتی در ماهیت بازار شود، مرتبط است. همچنین در دیدگاه کرایزنر، کارآفرینی عبارتاست از جستجوی فرصتها، توانایی شناسایی شکافهای موجود در بازار و شناسایی اشتباهات سایر کارآفرینان است. گرایش بکارآفرینی رویکردی است که روی نوآوری بازار – محصول و پروژه های ریسکی تأکید داشته و با تمایل به پیشگامی در نوآوری به دنبال کسب برتری به رقبا است (میلر و همکاران۴،۱۹۹۳).
۲-۵-۳پیشینه بازارگرایی وکارآفرینی:
پژوهشی با بررسی تأثیر اتخاذ کارآفرینانه و بازارگرایی بر عملکرد کسب و کار شرکتهای تولیدی نشان میدهد، گرایش کارآفرینانه رابطه مستقیم و مثبتی با بازارگرایی ندارد، بلکه از طریق کاهش گروهبندی، تأثیر معکوس بر بازارگرایی قابل مشاهده است. همچنین تأثیر اجرایی گرایش کارآفرینانه، هنگامی که توسط بازارگرایی تعدیل میگردد، با هنگامی که توسط بازارگرایی تعدیل نگردد، تفاوتی نکرده و بی تأثیر است (حیدرزاده و نیکومرام،۱۳۸۵).
نتایج پژوهشی در حوزه ی بررسی معیارهای ارزیابی طرحهای سرمایه گذاری کارآفرینانه نشان داد، معیارهای مالی به عنوان مهمترین معبار نبوده و معیارهای بازاریابی و مدیریتی به عنوان معیارهای مهم محسوب می شوند (اسلامی بیگدلی وبیگدلو،۱۳۸۴).
کالینسن و شاو۱(۲۰۰۱) با توجه ویژه به اصول پارادایم کثرت گر ا و هرمنوتیک به هم گرایی دو زیرشاخه ی رشته ی مدیریت یعنی بازاریابی و کارآفرینی پرداخته اند . در مطالعه ی آن ها بیش تر تاکید بر شایستگی های مدیریتی در استقرار نوعی بازاریابی متفاوت از بازاریابی مرسوم بوده و از شبکه سازی به عنوان ابزاری کارا برای دست یابی به شایستگی های مدیریتی یاد شده است . ولی طبقه بندی مشخصی از مؤلفه های مؤثر در بازاریابی کارآفرینانه ارائه نداده اند.
موریس و همکارانش۲(۲۰۰۲) مفاهیم بازاریابی و کارآفرینی و دیدگاه های نوظهور در کارآفرینی را از منظر بازاریابی بررسی کرده اند . با توجه به این که اساس کار ایشان پیاده سازی آموزه های پارادایم عمل گرا بوده، اما صرفا یک دیدگاه ذهنی در طراحی ابعاد موضوع داشته اند. به علاوه این که در این تحقیق، به عواملی از جمله عوامل محیط درونی و بیرونی توجهی نشده و سطح متناسب اقدامات بازاریابی کارآفرینانه هم تبیین نشده است.در تحقیقی دیگر مانکلو و مریلیس۳(۲۰۰۱) براساس آموزه ها ی نظریه ی انتقادی درصدد ارائه ی الگویی از بازاریابی کارآفرینانه برای زنان روستایی برآمده اند. در این مطالعه بدون توجه به دیدگاه بازاریابی صرفا بر دیدگاه کارآفرینی توجه شده و عوامل محیطی نیز از نظر دور مانده اند . هم چنین بر مبنای دیدگا ه مرسوم در حوزه ی کارآفرینی صرفا شرکت های خرد و تازه تاسیس مدنظر قرار گرفته اند. به اذعان محققان، نقطه ی ضعفی که این تحقیق از آن رنج می برد توجه نکردن به اعتبار و پایایی متغیرهای بررسی شده است.
شاو۱(۲۰۰۴) نیز به تبیین ارتباط کارآفرینی و بازاریابی از منظر بازاریابی اجتماعی در بنگاه های عمومی غیرانتفاعی پرداخته است. اما ساختار و چارچوبی سازمان یافته برای انجام فعالیتهای بازاریابی کارآفرینانه ارائه نکرده و در حد طرح موضوع اکتفا شده است.
بازارگرایی و گرایش به کارآفرینی در بخش انتفاعی بسیار مورد توجه است (کوهلی و جاورسکی۲،۱۹۹۳؛موریس و پائول۳،۱۹۸۷،۲۴۷-۲۵۹). در حقیقت بازارگرایی به دنبال مدیرانی است که بر محیط خارجی، به ویژه مشتریان و رقیبان تمرکز دارند. توانایی پیشبینی نیازهای مشتریان و پیشی جستن از رقیبان مستلزم شناسایی فرصتها، رفتار مبتکرانه و نوآوری است. کارآفرینی به عنوان ابزار ایجاد رابطه بین بازارگرایی و عملکرد شناخته شده است (اسلاتر و نارور،۱۹۹۵؛ورهیس و میلنبرگ۴،۲۰۰۴).
براساس یافته های(جورج و زهرا۵،۲۰۰۲) اثر متقابل بین کارآفرینی و بازارگرایی موجب افزایش عملکرد سطوح بالا میشود.
بارت و واینستاین۶ (۱۹۹۸)، همبستگی معناداری میان بازارگرایی، انعطاف سازمانی و کارآفرینی شرکتی و رابطه مستقیم و معنادار میان هر سه مؤلفه و عملکرد وجود دارد.
۲-۵-۴پیشینه گردشگری:
با توجه به اهمیت روزافزون جهانگردی در کشورهای مختلف در کشور ما نیز مطالعات و تحقیقات متعددی در سطح ملی و استانی و نیز به صورت موردی انجام گرفته است که بخاطر اهمیت جهانگردی باز در کشور ما به تحقیقات و مطالعات بیشتری نیاز داریم.
(علی پور،۱۳۸۹) در این تحقیق به اثربخشی وب سایت های گردشگری برای ایران پرداخته شده است که با بهره گرفتن از اینترنت و وب سایت های گردشگری ، گردشگران خارجی را جذب نمود.
بررسی قیمت گذاری بر مناطق حفاظت شده براساس ماهیت گردشگری از لحاظ موقعیتی بررسی شده است و منوط بر مناطق حفاظت شده در کشور امریکا می باشد (آلپیزارفرانسیسکو۱،۲۰۰۵).
قیمت و کیفیت درگردشگری بین المللی بررسی شده است که قیمت و کیفیت را در مناطق گردشگری مورد مطالعه قرارداده است (کلاریدس سوفرانیس۲،۲۰۰۳).
کیم و کرومپتون۳ (۱۹۹۰) در مقاله ای با عنوان» نقش گردشگری در اتحاد دو کره نشان دادند که گردشگری می تواند به اتحاد مجدد دو کره از طریق دو مسیر دیپلماسی کمک کند. مسیر اول از طریق افزایش تماس بین مقامات دولتی و افراد با یکدیگر و مسیر دوم از طریق بالابردن درک بین شهروندان دو کره برای ترویج روابط صلح آمیز فرصت ایجاد می کند.
دی آمور۴ (۱۹۹۸) در مقاله ای با عنوان «گردشگری، صنعت صلح جهانی »گردشگری را نه تنها عامل اقتصادی پرقدرتی در تجارت بین الملل، بلکه شالوده ای برای بهبود روابط بین الملل و ابزاری برای درک حقیقت روابط بین انسان های با فرهنگ های مختلف به منظور دستیابی به صلح جهانی می داند
استفان لیتوین۵ (۱۹۹۶) در مقاله ای با عنوان «؟ گردشگری: صنعت صلح جهانی؟» گردشگری را عاملی مؤثر برای صلح جهانی نمی داند، بلکه آن را صنعتی می داند که خود از وجود امنیت و صلح بهره می برد.
بونچو و همکاران(۲۰۱۳)در مقاله تحت عنوان رابطه بین بازاریابی کارآفرینانه و ویژگی هتل های تایلند و مدیرانشان به این نتیجه رسیدند که نوع هتل ها و مدیران با ویژگی های سن،جنسیت،قد،موقعیت،تجربه و متغیرهای بازاریابی کارافرینانه رابطه مثبتی وجود دارد.
فصل سوم
روش تحقیق
در این فصل می خوانید:
دوره زمانی تحقیق
قلمرو مکانی تحقیق
جامعه آماری
متغیرها و نحوهی اندازه گیری آنها
نحوهی اندازه گیری متغیرها
ابزار گردآوری اطلاعات
روشها و تکنیکهای تحلیل آماری
مقدمه
هدف این تحقیق بررسی تاثیر بازاریابی کارآفرینانه(بازارگرایی و گرایش به کارآفرینی)بر توسعه صنعت گردشگری با تمرکز بر ویژگی های مدیران(مطاله موردی استان لرستان)و در نهایت ارائه مدلی در این زمینه است. این فصل به طور مشروح رویههایی را که برای مطالعهی موضوع دنبال شده است مطرح میکند. هدف این فصل که شامل دورهی زمانی تحقیق، جامعه آماری و نمونهی تحقیق، متغیرها و نحوهی اندازه گیری آنها، ابزار گردآوری اطلاعات و روایی و پایایی پرسشنامه است، این است که با توجه به ویژگیهای خاص پدیدهی مورد مطالعه، ابزار و روش تحقیق مناسبی را فراهم کند تا بتوان با حداکثر اطمینان به واقعیت دست یافت.
۳-۱ دوره زمانی تحقیق
این تحقیق از نظر زمانی در نیمه دوم سال ۱۳۹۲ انجام می پذیرد.
۳-۲ قلمرو مکانی تحقیق
این تحقیق در بخش خدماتی گردشگری در سطح استان لرستان انجام میگیرد
۳-۳ جامعه آماری
جامعه آماری عبارت است از تعدادی از عناصر مطلوب مورد نظر که حداقل دارای یک صفت مشخصه باشند. صفت مشخصه، صفتی است که بین همهی عناصر جامعه آماری مشترک و تمایز کنندهی جامعه از سایر جوامع است ( آذر و مومنی، ۱۳۷۷، ص۵).
معمولا در هر تحقیق، جامعه مورد بررسی یک جامعه آماری است که پژوهشگر مایل است درباره صفت متغیر واحدهای آن به مطالعه بپردازد.
در این تحقیق جامعهی پژوهش متشکل از مدیران رده های مختلف در مراکز توسعه گردشگری دراستان لرستان هستند که تعداد آن ها (۵۰) نفر می باشد که بعلت محدود بودن جامعه آماری از سرشماری استفاده شده است و سعی می شود در انجام تحقیق از همه آنها استفاده شود و پرسشنامه بین آنها توزیع شود.
۳-۴متغیرها و نحوهی اندازه گیری آنها


فرم در حال بارگذاری ...

« دانلود پایان نامه در رابطه با : رابطه بین هوش ... - منابع مورد نیاز برای پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشینراهنمای نگارش مقاله در مورد نقش فرهنگ کیفیت در ... - منابع مورد نیاز برای پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین »
 
مداحی های محرم