وبلاگ

توضیح وبلاگ من

راهنمای نگارش مقاله در رابطه با جایابی بهینه خازن و مولد تولید پراکنده برای کاهش نرخ … – منابع مورد نیاز برای مقاله و پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین

 
تاریخ: 15-04-01
نویسنده: نویسنده محمدی

۳-۴- کاربرد در سیستمهای شعاعی
اغلب سیستمهای توزیع بصورت فیدرهای شعاعی مجزا طراحی و پیاده‌سازی می‌شوند. بعلاوه سیستمهای دیگری هستند که گرچه ساختار حلقوی دارند ولی مثل سیستمهای با فیدر شعاعی مجزا، توسط نقاطی که در شرایط معمولی در حلقه باز هستند، بهره‌برداری می‌شوند. هدف استفاده از این نقاط، کاهش میزان وقوع خرابی در تجهیزات هر کدام از فیدرهای مجزا است و تضمین اینکه در مدت وقوع خرابی در سیستم یا در طول دوره‌های تعمیرات با برنامه، این نقاط معمولاً باز بتوانند بسته شوند و در عوض نقطه دیگری باز گردد تا بار قطع شده حداقل گردد. روش های توصیف شده تاکنون می‌تواند برای تعیین سه شاخص اولیه و شاخصهای اضافی مبتنی بر بار و انرژی برای تمامی این‏گونه سیستم‏ها بکار رود.

۳-۵- رابطه هزینه با ارزش قابلیت اطمینان
واضح است که قابلیت اطمینان و اقتصاد نقش متحد و عمده‏ای در فرایند تصمیم‏ گیری بر عهده دارند. اولین گام در این فرایند در شکل (۳-۴) نشان داده شده است که در آن چگونگی ارتباط میان قابلیت اطمینان یک سیستم و هزینه سرمایه‏گذاری در آن بیان می‏شود.
شکل ۳-۴: هزینه نسبی در بهسازی قابلیت اطمینان
تعیین هزینه نسبی در بهبود سطح قابلیت اطمینان مطابق آنچه در شکل (۳-۴) ارائه شده است یکی از روش های ارزشیابی در تصمیم‏ گیری برای سرمایه‏گذاری بیشتر است که البته به میزان کافی انعکاس‏دهنده منافع قابل حصول برای شرکت، مشترکین و جامعه نیست. دو جنبه قابلیت اطمینان و صرفه اقتصادی را می‏توان از طریق مقایسه هزینه دستیابی به قابلیت اطمینان معین و ارزشهای حاصل از آن سطح از قابلیت اطمینان، به شکل منسجم‏تری ارزیابی کرد. مفهوم اساسی ارزیابی ارزش قابلیت اطمینان /هزینه قابلیت اطمینان نسبتاً ساده بوده و توسط منحنی‏های هزینه/قابلیت اطمینان می‏تواند نشان داده شود (شکل ۳-۵).
از شکل (۳-۵) می‏توان دریافت که عموماً هزینه سرمایه‏گذاری برای بهبود قابلیت اطمینان افزایش می‏یابد. از طرف دیگر هزینه‏ های مصرف‏کننده بعلت از کارافتادن‏ها، با زیادشدن قابلیت اطمینان کاهش خواهد یافت. از آنجایی‏که هزینه کلی دوره عمر مجموع این دو هزینه جداگانه است، دارای حداقلی می‏باشد که بعنوان سطح بهینه قابلیت اطمینان تلقی می‏شود [۷۶]. در محاسبات مختلف، طراحان سیستم بدنبال پیدا کردن این نقطه بهینه می‏باشند.
شکل ۳-۵: قابلیت اطمینان و هزینه‏ های کلی سیستم
قطعی‏های برق مشترکین توسط یک محدوده وسیعی از پدیده‏ها شامل خرابی تجهیزات، حیوانات، درختان، آب‏وهوای بد و خطاهای انسانی ایجاد می‏شود. این عوامل منشأ قابلیت اطمینان سیستم توزیع بوده و فهم و درک آنها اجازه می‏دهد تا موضوعاتی شبیه طراحی قابلیت اطمینان و بهینه ‏سازی رایانه‏ای جهت بررسی از یک دیدگاه کاربردی، خلاصه شود. همچنین، شناسایی و نشان‏دادن ریشه فیزیکی عوامل، اغلب موثرترین روش باارزش جهت حل مشکلات قابلیت اطمینانی خواهد بود [۷۷]. در ادامه این فصل به تبیین رابطه بین جریانهای بالا و قابلیت اطمینان پرداخته شده است.
۳-۶- خرابی‏های تجهیز
هر قسمت از تجهیزات در یک سیستم توزیع، احتمال خراب‏شدن دارد. هنگامی‏که بار اول یک تجهیز نصب می‏شود قسمتی از آن می‏تواند بخاطر ساخت ضعیف، صدمه‏دیدن در حین حمل و نقل یا عایق‏بندی نامناسب دچار خرابی شود. تجهیز سالم می‏تواند بخاطر جریانهای زیاد، ولتاژهای زیاد، بازیگوشی حیوانات، آب‏وهوای بد و دلایل زیاد دیگری دچار خرابی شود. گاهی اوقات تجهیزات بخاطر دلایلی همچون کهولت سن، عمر حرارتی، وقوع حالتی از تجزیه شیمیایی[۶۵]، حالتی از آلودگی و حالتی از فرسودگی مکانیکی، فوراً دچار خرابی می‏شوند. از میان تجهیزات مختلف در ادامه به عوامل بروز خرابی در کابلهای زیرزمینی و خطوط هوایی پرداخته خواهد شد و در میان عوامل مختلف، اثرات ناشی از عبور جریانهای بالا بر این تجهیزات مورد بررسی قرار می‏گیرد.
۳-۷- کابل
در سیستم قدرت کابلهای الکتریکی به منظور انتقال توان الکتریکی بین دو پست و یا بعنوان رابط بین یک منبع و یک دستگاه الکتریکی یا ماشین استفاده می‏شوند. شکل و اندازه کابلها متفاوت است گرچه کابلها از قسمتهایی هستند که کمتر در معرض دید می‏باشند، ولی قابلیت اطمینان آنها در سرویس‏دهی اهمیت بسیار زیادی دارد. عدم توجه کافی به اهمیت کابلها ممکن است باعث بروز خطا در شبکه و خسارات فراوانی شود [۷۷].
در تمام عملیات مهندسی جنبه‏ه ای اقتصادی، فنی و عملی برای طراحی بهینه کابلها در نظرگرفته می‏شوند. برای انتقال، توزیع و مصرف قدرت الکتریکی طبیعتاً یکی از دو روش استفاده از خطوط هوایی و یا کابلهای زیرزمینی انتخاب می‏گردد. به دلایل اقتصادی، خطوط هوایی در سطح گسترده‏ای برای انتقال و توزیع برق در مناطق روستایی که محدودیت‏های زیست محیطی وجود ندارد به‏کار می‏روند. در صورتی‏که در مناطق شهری استفاده از کابلهای عایق‏دار که عمدتاً در زیر زمین کشیده می‏شوند رایج است.
همه کابلها معمولاً دارای یک هادی با مقاومت کم جهت هدایت جریان برق (بجز در موارد خاص نظیر کابلهای حرارتی)، عایق جهت جداسازی هادی از محیط اطراف هستند که با افزایش سطح ولتاژ، ساختمان کابل پیچیده‏تر می‏شود. اجزا دیگر کابل شامل شبکه[۶۶] به منظور ایجاد میدان الکترواستاتیک شعاعی، غلاف فلزی[۶۷] برای دور نگه‏داشتن رطوبت و یا به منظور ایجاد یک عامل فشارآورنده به کابل، زره[۶۸] جهت حفاظت مکانیکی و حفاظت در برابر خوردگی برای اجزاء فلزی کابل و تجهیزات اضافی دیگر نظیر استفاده از لوله در داخل یا خارج کابل برای انتقال گرمای تولیدی در کابل است.
شکل ۳-۶: ساختار یک کابل XLPE
۳-۷-۱- کابل زیرزمینی
یک نگرانی قابلیت اطمینانی عمده در ارتباط با کابلهای زیرزمینی پدیده درخت آبی[۶۹] و الکتروشیمیایی[۷۰] است [۷۷]. تشکیل درخت وقتی که رطوبت نفوذ می‏کند در حضور یک میدان الکتریکی به وقوع پیوسته، که موجب کاهش استقامت دی‏الکتریکی عایق کابل می‏شود. هجوم رطوبت، دی‏الکتریک‏هایی همچون پلی‏اتیلن‏کراس‏لینک شده (XLPE) یا لاستیک‏پروپیلن‏اتیلن (EPR) را از قالب خود در می‏آورد. نمونه‏های شکستی که شبیه درخت می‏شوند[۷۱]، قابلیت تحمل ولتاژ کابل را کاهش می‏دهند. وقتی که استقامت عایقی کابل به قدر کافی کاهش یابد، ولتاژ گذرای ایجاد شده توسط صاعقه یا کلیدزنی می‏تواند به وقوع شکست الکتریکی منجر شود [۷۷]. نتایج بررسی ها نشان داده است که “شدت پدیده درختی، شدیداً به عمر حرارتی وابسته بوده چراکه جذب رطوبت در دماهای بالا با سرعت بیشتری روی می‏دهد” [۷۸] همچنین نتایج تحقیقات نشان می‏دهد که ازهم پاشیدگی[۷۲] مشخصات الکتریکی عایق کابل با افزایش جذب رطوبت زیادتر می‏شود [۷۹].
درخت آبی یک مسئله شایع و پرهزینه برای شرکت‏هایی با کابل XLPE با طول عمر بالا می‏باشد [۸۲-۸۰]. نتایج تحقیقات مختلف نشان داده است که کهنگی به علت وجود درختان آبی تا حد زیادی استقامت الکتریکی عایق را کاهش می‏دهد [۸۵-۸۳].

شکل ۳-۷: یک درخت آبی نمونه در یک کابل XLPE
۳-۸- خطوط هوایی
برخلاف کابل زیرزمینی، خطوط هوایی در معرض هوای آزاد بوده در نتیجه آسیب‏هایی از جانب عوامل خارجی همچون رشد گیاهی، حیوانات و آب و هوای بد به آن وارد می‏شود. هادی بدون روکش دارای تحمل بیشتری در دماهای بالاتر نسبت به هادی‏های عایق‏دار بوده و آسیب ناشی از جریانهای بالا در آنها کم اهمیت است. صرفنظر از آن، جریانهای زیاد بر روی قابلیت اطمینان خطوط هوایی به چندین روش تأثیر می‏گذارد [۸۶]. میزان دما و همچنین مدت زمان ماندگاری آن، بر مشخصه‏ های مکانیکی هادی تأثیرگذار است. تحقیقات آزمایشگاهی بر روی دو نوع هادی نشان می‏دهد که افزایش دما اثری آشکار بر استقامت کششی هادی‏ها برجای خواهد گذاشت [۸۶].
نتایج بدست آمده از آزمایش بر روی سیم‏های سخت کشیده شده از جنس آلومینیوم مدل ۵/۹۹AL با قطر ۴۴/۳ میلی‏متر و سیم‏های سخت کشیده شده از آلیاژ آلومینیومی ALMgLE با قطر ۲/۳ میلی‏متر در جدول (۳-۲) آمده است. علایم بکار رفته به شرح ذیل می‏باشد:
استقامت کششی بر حسب ۲N/mm
استرس‏پروف[۷۳] (کشیدگی نامتناسب[۷۴]) در ۲/۰ درصد بر حسب ۲N/mm
فشار در ناحیه قابل ارتجاع ( قسمت خطی نمودار ) بر حسب ۲N/mm
درصد کشیدگی (%)
E ضریب الاستیسیته بر حسب ۲N/mm
Fm حداکثر نیروی شکست کششی بر حسب N
دما بر حسب ۰C.
جدول۳-۲: میزان از دست دادن مشخصه‏ های مکانیکی سیم‏های آلومینیومی در محدوده دمایی Cॱ۱۰۰-۲۰ [۸۶]

میزان کاهش به درصد

اندازه

سیم ALMgLE

سیم AL

۱/۴

۸/۸


فرم در حال بارگذاری ...

« دانلود منابع دانشگاهی : نگارش پایان نامه درباره :بهینه سازی مصرف عصاره‌ی متانولی … – منابع مورد نیاز برای مقاله و پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشیندانلود مطالب پایان نامه ها با موضوع بررسی تناسب در … – منابع مورد نیاز برای مقاله و پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین »
 
مداحی های محرم