وبلاگ

توضیح وبلاگ من

دانلود پروژه و پایان نامه | برقابلیت پیش بینی سودشرکتهای پذیرفته شده دربورس اوراق بهادارتهران تاثیرمعناداری دارد. – پایان نامه های کارشناسی ارشد

 
تاریخ: 25-09-01
نویسنده: نویسنده محمدی

روش شناسی همچنینیکی از مهمترین شاخص‌ها برای ارزیابی ارزش یک تحقیق می‌باشد. از این رو در تحقیق حاضر سعی شده است نهایت دقت در انتخاب روش و ابزار تحقیق و هم چنین در انتخاب جامعه نمونه مورد بررسی، به عمل آید. این فصل به تشریح نوع و روش تحقیق، و همچنین شیوه گرد‌آوری داده ها ، روش های تجزیه و تحلیل داده ها و آزمون های مورد استفاده در تحقیق اشاره می‌شود.

۳-۲- روش تحقیق

به طور کلی، روش های تحقیق در علوم رفتاری را می توان با توجه به دو ملاک زیر تقسیم نمود:

۳-۲-۱- از نظر هدف[۵]: از نظر هدف تحقیقات به انواع کاربردی، بنیادی و توسعه ای تقسیم بندی می‌گردد. تحقیقات کاربردی پژوهش هایی هستند که در پی یافتن راهکارهای جامعه آماری می‌باشند. تحقیقات توسعه ای در پی افزودن دانش محقق و تحقیقات بنیادی در پی بسط و گسترش تئوری های موجود در یک رشته علمی می‌باشد.بر این اساس پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی است.

۳-۲-۲- ازنظرروش[۶]: غالب فعالیت های تحقیقی یک روش یا استراتژی را نشان می‌دهند که بسادگی قابل تشخیص است و شامل رویه های مشترک خاصی مانند بیان مسأله، جمع‌ آوری اطلاعات و نتیجه‌گیری اند.جزئیات این رویه های خاص تا حدود زیادی با روش تحقیق معین می‌شوند (خاکی،۲۰۸،۱۳۸۷)تحقیق حاضراز نظر شیوه گردآوری اطلاعات یک پژوهش توصیفی به شمار آورد. هم چنین بر اساس روش پژوهش نیز میتوان این پژوهش را یک پژوهش پیمایشی دانست.تحقیقات پیمایشی،توصیفی است از نگرش و رفتار جمعیتی بر اساس انتخاب نمونه ای تصادفی و معرف افراد آن جمعیت و پاسخ آن ها به یک رشته سوالو محققان اجتماعی می کوشند با بهره گرفتن از این تحقیقات پیمایشی به تبیین پدیده ها پرداختهوصرفا به توصیف آن بسنده نکنند.که در چنین مواردی فرضیه‌هایی برای تبیین ساخته شده تابا مرتبط گرداندن پاسخ سوالات مختلف به یکدیگر به آزمون کشیده شوند.این تحقیق،از نظر نوع، توصیفی و از نظر هدف کاربردی و روش تحقیق آن از نوع پس رویدادی می‌باشد.

۳-۳ جامعه آماری و نمونه

جامعه آماری عبارت است از کلیه عناصر و افرادی که در یک مقیاس جغرافیایی مشخص داراییکیا چند صفت مشخص و مشترک می‌باشند( حافظ نیا ،۱۲۰،۱۳۸۰). جامعه آماری به کل گروه افراد،وقایعیا چیزهایی اشاره دارد که محقق می‌خواهد به تحقیق درباره آن بپردازد. فهرستی از همه اعضای جامعه آماری است که از بین آن گروه نمونه انتخاب می شود( سکاران ، ۱۳۸۱، ۲۹۴).

جامعه آماری این تحقیق،کلیه شرکت‌های پذیرفته شده دربورس اوراق بهادار تهران ‌در دوره ۵ساله، ازابتدای سال۱۳۸۸لغایت پایان سال ۱۳۹۲می‌باشدکه دارای ویژگی‌های ذیل باشند:

– به لحاظ افزایش قابلیت مقایسه،پایان سال مالی آن ها ۲۹ اسفند هرسال باشد.

– سابقه عضویت آنهادربورس اوراق بهادارازسال ۱۳۸۸باشد(با توجه به قلمروزمانی تحقیق).

– طی دوره مالی ۱۳۸۸تا ۱۳۹۲دربورس اوراق بهادارفعال باشند.

– طی سال‌های مذکورتغییرفعالیت یا تغییرسال مالی نداده باشند.

۳-۴-روش های گردآوری داده ها

مرحله گردآوری اطلاعات آغاز فرآیندی است که طی آن محقق یافته های می‌دانی و کتابخانه ای را گردآوری می‌کند و به روش استقرایی به فشرده سازی آن ها از طریق طبقه بندی و سپس تجزیه و تحلیل می پردازد و فرضیه هایی تدوین شده خود را مورد ارزیابی قرار می‌دهد و در نهایت حکم صادر می‌کند و پاسخ مسئله تحقیق را به اتکای آن ها می‌یابد(حافظ نیا، ۱۳۸۰ ، ۱۶۴ ).

۳-۵- روش گردآوری اطلاعات

در این تحقیق از رگرسیون چند متغیره برای محاسبه ضرایب و آزمون فرضیه‌ها استفاده می شود. این نوع رگرسیون در گستره‌ای وسیع برای بررسی ارتباط بین متغیرهای مستقل ومتغیرهای وابسته، در مطالعات پیشین به کار رفته است. علاوه بر این، از ماتریس همبستگی نیز در راستای تحلیل داده ها استفاده می شود.تحقیق حاضر، از نظر نوع،تحقیقی توصیفی و از نظر هدف، کاربردی می‌باشد. داده های استفاده شده در آزمون‌ها از گزارشات سالیانه هیات‌مدیره شرکت‌هاو یادداشت‌های توضیحی همراه آن ها به صورت دستی استخراج می‌شود. داده های مالی از صورت‌های مالی حسابرسی شده مندرج در سایت «مدیریت پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس اوراق بهادار»[۷] و نرم‌افزار تدبیرپرداز و ره‌آورد‌‌‌نوین و اسناد موجود در کتابخانه سازمان بورس و اوراق بهادار تهران استخراج می‌گردد. داده های جمع‌ آوری شده با بهره گرفتن از نرم افزار اکسل[۸] محاسبه و با نرم افزارEveiws مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد. در این تحقیق از رگرسیون چند متغیره[۹] برای محاسبه ضرایب و آزمون فرضیه‌ها استفاده شده است. این نوع رگرسیون در گستره‌ای وسیع برای بررسی ارتباط بین متغیرهای مستقل ومتغیرهای وابسته، در مطالعات پیشین به کار رفته است. علاوه بر این، از ماتریس همبستگی نیز در راستای تحلیل داده ها استفاده می شود.

۳-۶- فرضیه­ تحقیق

تحقیق حاضر درصدد بررسی تاثیرساختارحاکمیت وساختارمالکیت ‌بر قابلیت پیش‌بینی سودشرکتهای پذیرفته شده بورس اوراق بهادارتهران می‌باشد. به همین منظور فرضیه تحقیق به شرح زیر تدوین گردید:

فرضیه اصلی۱ : ساختارحاکمیت ‌بر قابلیت پیش‌بینی سود شرکت‌های پذیرفته شده دربورس اوراق بهادارتهران تاثیرمعناداری دارد.

فرضیه فرعی ۱-۱ : استقلال هیات مدیره ‌بر قابلیت پیش‌بینی سودشرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادارتهران تاثیرمعناداری دارد.

فرضیه فرعی ۲-۱: اندازه هیات مدیره ‌بر قابلیت پیش‌بینی سود شرکت‌های پذیرفته شده دربورس اوراق بهادارتهران تاثیرمعناداری دارد.

فرضیه فرعی ۳-۱: استقلال کمیته حسابرسی ‌بر قابلیت پیش‌بینی سودشرکتهای پذیرفته شده دربورس اوراق بهادارتهران تاثیرمعناداری دارد.

فرضیه فرعی ۴-۱: جلسات کمیته حسابرسی ‌بر قابلیت پیش‌بینی سودشرکتهای پذیرفته شده دربورس اوراق بهادارتهران تاثیرمعناداری دارد.

فرضیه اصلی ۲: ساختارمالکیت

‌بر قابلیت پیش‌بینی سودشرکتهای پذیرفته شده دربورس اوراق بهادارتهران تاثیرمعناداری دارد.

فرضیه فرعی ۱-۲ :. درصدمالکیت سرمایه گزاران نهادی ‌بر قابلیت پیش‌بینی سودشرکتهای پذیرفته شده دربورس اوراق بهادارتهران تاثیرمعناداری دارد.

فرضیه فرعی ۲-۲: درصدمالکیت مدیریتی ‌بر قابلیت پیش‌بینی سودشرکتهای پذیرفته شده دربورس اوراق بهادارتهران تاثیرمعناداری دارد.


فرم در حال بارگذاری ...

« پایان نامه ها و مقالات تحقیقاتی | قسمت 12 – 3مقاله های علمی- دانشگاهی | ۲-۱۷-۳- دادن مهلت اضافی به متخلف: – پایان نامه های کارشناسی ارشد »
 
مداحی های محرم