وبلاگ

توضیح وبلاگ من

دانلود پایان نامه و مقاله | ۲-۲-۴-۴- استراتژی­ های برخورد با محدودیت­های الگوریتم ژنتیک – پایان نامه های کارشناسی ارشد

 
تاریخ: 25-09-01
نویسنده: نویسنده محمدی

۲-۲-۴-۴- استراتژی­ های برخورد با محدودیت­های الگوریتم ژنتیک

بحث دیگری که در اجرای الگوریتم ژنتیک وجود دارد چگونگی برخورد با محدودیت­های مسئله ‌می‌باشد، زیرا عملگرهای ژنتیک مورد استفاده در الگوریتم ژنتیک باعث تولید کروموزوم­های غیر موجه می­ شود. در ادامه به چند تکنیک معمول جهت مواجهه با محدودیت­ها اشاره می­ شود:

استراتژی اصلاح عملگرهای ژنتیک

یک روش برای جلوگیری از تولید کروموزوم غیر موجه این است که عملگر ژنتیکی طوری تعریف گردد که پس از عمل بر روی کروموزوم تولید شده نیز موجه باشد. در این حالت یک سری مشکلات وجود دارد. مثلا پیدا کردن عملگری که دارای شرط فوق باشد بسیار دشوار بوده و از مسئله ای به مسئله دیگر متفاوت ‌می‌باشد.

استراتژی ردی

در این روش پس از تولید هر کروموزوم آن را از نظر موجه بودن تست کرده و در صورت غیر موجه بودن حذف می­گردد. این روش بسیار ساده و کارا ‌می‌باشد.

استراتژی اصلاحی

در این روش به جای اینکه کروموزوم غیر موجه حذف گردد تبدیل به یک کروموزوم موجه می­ شود. این روش نیز مانند روش اول به مسئله وابسته بوده و یافتن فرایند اصلاح گاهی بسیار پیچیده ‌می‌باشد.

استراتژی جریمه­ای

در این روش بر خلاف سه روش قبل که از ورود جواب­های غیر موجه جلوگیری می­کردند، جواب غیر موجه با احتمال کم امکان حضور می­یابند. سه روش فوق دارای این عیب بودند که به هیچ نقطه­ای بیرون از فضای موجه توجه نمی­کردند، اما در بعضی مسائل بهینه­ سازی، جواب­های غیر­موجه درصد زیادی از جمعیت را اشغال ‌می‌کنند. در چنین شرایطی اگر جستجو فقط در ناحیه موجه انجام گیرد شاید یافتن جواب موجه خیلی وقت­گیر و مشکل باشد.

استراتژی جریمه­ای از متداول­ترین تکنیک­های مورد استفاده برای سر و کار داشتن با جواب­های غیر موجه ‌می‌باشد که در آن ابتدا محدودیت­های مسئله در نظر گرفته نمی­شوند، پس برای هر تخلف از محدودیت­ها یک جریمه اختصاص داده می­ شود که این جریمه در تابع هدف قرار ‌می‌گیرد.

مسئله اصلی چگونگی انتخاب یک مقدار مناسب برای مقدار جریمه ‌می‌باشد تا در حل مسائل به ما کمک نماید. نکته­ای که در روش جریمه وجود دارد این است که یک جواب غیر­موجه به سادگی حذف نمی­ شود، زیرا ممکن است در ژن­های آن اطلاعات مفیدی وجود داشته باشد که با اندکی تغییر به جواب بهینه تبدیل شوند.

۲-۲-۴-۵- بهبود الگوریتم ژنتیک

برای بهبود الگوریتم ژنتیک می­توانیم تغییرات زیر را اعمال کنیم:

    1. استفاده از بهینه­گر محلی

    1. تغییر پارامترهایی از قبیل تغییر جمعیت اولیه، نرخ جهش و کسر ادغام (ترکیب)

  1. تغییر الگوریتم ژنتیک باینری به پیوسته و بالعکس

۲-۲-۴-۶- چند نمونه از کاربرد­های الگوریتم ژنتیک

    1. نرم­افزارهای شناسایی چهره (شناسایی چهره با بهره گرفتن از تصویر ثبت شده. در این روش، شناسایی چهره بر اساس فاصله اجزای چهره و ویژگی­های محلی و هندسی صورت ‌می‌گیرد که تغییرات ناشی از گیم، تغییرات نور، افزایش سن کم­ترین تاثیر را خواهد داشت. همچنین گراف­ها برای چهره­ های جدید با بهره گرفتن از الگوریتم­های ژنتیک ساخته شده و با بهره گرفتن از یک تابع تشابه، قابل مقایسه با یکدیگر هستند که این امرتاثیر بسزایی در افزایش سرعت شناسایی خواهد داشت).

    1. توپولوژی­های شبکه­ های کامپیوتری توزیع شده

    1. بهینه­ سازی ساختار مولکولی شیمیایی

    1. مهندسی برق برای ساخت آنتن­های برق

    1. مهندسی نرم­افزار

    1. بازی­های کامپیوتری

    1. مهندسی مواد

    1. مهندسی سیستم

    1. رباتیک

    1. تشخیص الگو و استخراج داده

    1. حل مسئله فروشنده دوره­گرد

    1. آموزش شبکه­ های عصبی مصنوعی

    1. یاددهی رفتار با ‌ربات‌ها

  1. یادگیری قوانین فازی با بهره گرفتن از الگوریتم ژنتیک

۲-۳-پیشینه تحقیقاتی

در این قسمت ابتدا به تاریخچه­ای از طرح مسئله برنامه­ ریزی دروس دانشگاهی اشاره می­ شود و پس از آن به بررسی مطالعات داخلی و خارجی صورت گرفته در این مسائل پرداخته می­ شود.

۲-۳-۱- مروری بر تاریخچه

گاتلیب[۳۱]، ۱۹۶۲ برای اولین بار مسئله جدول­زمانی را مطرح نمود، وی مدل خود را به صورت ماتریس گونه تعریف و با بهره گرفتن از رنگ­آمیزی گراف آن را حل کرد. لیون[۳۲] مثالی را آورد که در واقع حل مسئله گاتلیب را نقض کرد. همچنین حل این مسئله توسط دمپتر[۳۳] و اررا [۳۴] در سال ۱۹۶۹ نیز نقض گردید.

بعد از آن در سال­های ۱۹۶۶ تا ۱۹۷۰ چندین استراتژی هیوریستیکی برای مسئله جدول زمانی گاتلیب گزارش گردید و در همین سال­ها نیز ماکون و والکر[۳۵] با بهره گرفتن از الگوریتم مونت کارلو دانش ­آموزان را به کلاس­ها تخصیص دادند و همچنین ولش و پاول[۳۶] جدول­زمانی برنامه امتحانات را به وسیله رنگ­آمیزی گراف حل نمودند، اما کل صورت مسئله و حل آن ها با توجه به شرایط مختلف دیگر نیز دچار مشکل شد. نتایج به دست آمده از پژوهش نافلد[۳۷] و تارتار[۳۸] در سال ۱۹۸۵ نشان داده که بالاخره وجود یک رنگ­آمیزی گراف برای نشان دادن موقعیت­های موجود برای یافتن جواب مسئله جدول­زمانی ضروری است اما کافی نیست و همچنین در این سال­ها از الگوریتم ممتیک نیز در حل مسائل جداول زمانی استفاده شده است.

جکسون و میکائیل[۳۹] و پاسکال وان[۴۰] در سال­های ۱۹۸۵ تا ۱۹۹۵، استفاده از محدودیت­های برنامه­ ریزی منطقی را مبنای حل مسئله جدول­زمانی قرار دادند و برای پاسخ­گویی ‌به این مسئله به تکنولوژی اهمیت فراوانی دادند.

در سال­های ۱۹۹۶ تا ۱۹۹۸ کریستل و همکاران[۴۱] از به کارگیری وزن یا به عبارتی جریمه بهره گرفتند، به گونه ­ای که هر محدودیت بایستی رعایت شود و نیز برای کم کردن جریمه کل، در برقراری محدودیت­هایی که نقض ‌شده‌اند تابعی در نظر گرفتند.

بورکه[۴۲] در سال­های ۱۹۹۸ و ۲۰۰۱ یک جدول­زمانی اتومات برای گروه تعریف کرد که با توجه به تغییر شرایط، هر سال یک بار به طور منظم با ایمیل، خدمات بعد از استفاده مربوط را برای مصرف­ کنندگان می­فرستاد.

آل وارس[۴۳] در سال ۲۰۰۲ برای طراحی و اجرای مسئله برنامه­ ریزی دروس دانشگاهی از روش­حل جستجوی­ممنوع استفاده کرده و ‌به این ترتیب محققان از سال­های ۲۰۰۰ به بعد از روش­های مختلف فراابتکاری در حل مسائل جداول­زمانی بهره ‌گرفته‌اند که در ادامه به شرح مطالعات داخلی و خارجی پیرامون این مسئله پرداخته می­ شود.

۲-۳-۲- مطالعات داخلی


فرم در حال بارگذاری ...

« منابع پایان نامه ها – بند سوم:ادله وآثار – پایان نامه های کارشناسی ارشددانلود متن کامل پایان نامه ارشد | میانگین موزون هزینه سرمایه[۷۵](WACC) – پایان نامه های کارشناسی ارشد »
 
مداحی های محرم