وبلاگ

توضیح وبلاگ من

دانلود پایان نامه و مقاله – بازده غیرعادی سهام[۱۷] – پایان نامه های کارشناسی ارشد

 
تاریخ: 25-09-01
نویسنده: نویسنده محمدی

  1. افزایش سود هر سهام سرمایه‌گذاران در آینده:

اگر پرداخت نقدی سود سهام تا پس از اعلام نتایج سهام اضافی ادامه یابد عایدی آتی هر سهم افزایش خواهد داشت.

  1. داشتن تأثیر مثبت در بازار:

به علت تأثیر مثبت تقسیم سهام اضافی، اغلب اعلام این موضوع سبب تشویق سرمایه‌گذاران در خرید سهام می‌شود و در نتیجه باعث افزایش قیمت سهام در بازار می‌شود. ‌به این ترتیب به غیر از یک افت ارزش پس از توزیع سهام اضافی، قیمت‌ها افزایش می‌یابد.

  1. حفظ کردن نسبت مالکیت سهام‌داران:

تقسیم سهام اضافی با صدور سهام عادی جدید تفاوت دارد. اگر سهام‌داران فعلی برای خرید سهام جدید وجه نقد در اختیار نداشته باشند، نسبت مالکیت آن‌ ها با خرید سهام توسط سرمایه‌گذاران جدید کاهش می‌یابد ولی در حالت تقسیم سهام اضافی (به شکل سود سهمی یا سهام جایزه)، سهام‌داران فعلی به نسبت سهام خود، سهام جدید دریافت می‌کنند و ‌بنابرین‏ نسبت مالکیت آن‌ ها ثابت باقی می‌ماند.

ج) تجزیه سهام :

عبارت است از تغییر در تعداد سهام موجود نزد سهام‌داران که از طریق کاهش یا افزایش متناسب در ارزش اسمی سهام به وجود می‌آید و فقط ارزش اسمی و تعداد سهام موجود نزد سهام‌داران را تحت تأثیر قرار می‌دهد. از آنجا که ارزش حقوق صاحبان سهام تغییر نمی‌کند، ارزش بازار سهام برای تطبیق یا تجزیه سهام تغییر نمی‌کند.

وجه تمایز بین سود سهمی و تجزیه سهام به شرح ‌زیر می‌باشد:

    1. با سود سهمی، سود انباشته شرکت کاهش یافته، سهام جدید به طور متناسب بین سهام‌داران توزیع می‌شود،در تجزیه سهام تعداد سهام منتشره را افزایش می‌دهد اما سود انباشته تغییر نمی‌کند.

  1. با اعطای سود سهمی، مبلغ اسمی سهام تغییر نمی‌کند، اما در تجزیه، به تناسب تجزیه مبلغ اسمی کاهش می‌یابد.

وجه تشابه بین سود سهمی و تجزیه سهام نیز به شرح زیر است:

    1. درهر دو هیچ وجه نقدی پرداخت نمی‌شود.

    1. در هر دو حالت، تعداد سهام منتشره افزایش می‌یابد.

  1. در هر دو مجموع حقوق صاحبان سهام بدون تغییر باقی می‌ماند.

د) بازخرید سهام (تجمیع سهام):

روش دیگر برای توزیع سود بین سهام‌داران، بازخرید سهام است. بازخرید سهام وقتی انجام می‌شود که یک شرکت سهام عادی موجود نزد صاحبان سهام خود را خریداری می‌کند. از دیدگاه نظری، بازخرید سهام یا پرداخت سود سهام برای سهام‌داران یکسان می‌باشد، زیرا منابع سرمایه ای حاصل از بازخرید سهام برابر با سود سهام است که می‌توانست در صورت عدم فروش سهام خود آن‌را دریافت کند. بعد از باز خرید سهام سود هر سهم به دلیل کاهش تعداد سهام منتشره افزایش می‌یابد.

ه) حق تقدم خرید سهام

صاحبان سهام عادی علاوه بر دریافت سود سهام و حق دادن رأی‌، حق دیگری نیز دارند، که آن را حق تقدم خرید سهام می‌نامند. داشتن چنین حقی به سهام‌داران این امکان را می‌دهد که درصد مالکیت خود را در شرکت ثابت نگه دارند. اگر شرکتی قصد افزایش سرمایه داشته باشد، سهام جدید را باید ابتدا به سهام‌داران فعلی خود عرضه نماید و هر سهامدار به نسبت سهام خود در پذیره نویسی سهام عادی اضافی، مشارکت خواهد کرد. سهام‌داران می‌توانند حق تقدم خود را به سهام تبدیل کنند، آن را بفروشند یا از آن استفاده نکنند، چنانچه سهامدار در موعد مقرر از حق تقدم استفاده ننمایید، معمولاً شرکت حق تقدم را به فروش می‌رساند و پس از کسر هزینه های مربوطه، مابه‌التفاوت را به حساب بستانکار سهامدار منظور می‌کند.

بازده کیفی

شامل مواردی می‌شود که به اعتبار شرکت (مانند سرقفلی)، امتیازات اجتماعی، توان تأثیرگذاری در جریانات اجتماعی –اقتصادی بستگی دارد (اسلامی بیدگلی، ۱۳۷۰، ۶۴).

تقسیم بندی بازده بر حسب زمان

از جهت دیگر می‌توان بازده را بر حسب زمان به صورت زیر تقسیم بندی کرد:

الف) بازده گذشته نگر

ب) بازده‌ آینده نگر

بازده‌های گذشته نگر

بازده‌های گذشته نگر از طریق نسبت‌هایی نظیر بازده سرمایه‌گذاری، بازده دارایی‌ها، ارزش افزوده اقتصادی و ارزش افزوده اقتصادی تعدیل شده و کیو توبین و نظایر آن‌ ها اندازه گیری و ارزیابی می‌شود.

بازده‌های آینده نگر

بازده‌های آینده نگر نیز از شاخص سود آوری قابل محاسبه خواهد بود، عوامل مؤثر در بازدهی آتی سرمایه‌گذاری‌ها به شرح زیر می‌باشد:

    1. میزان دخالت دولت

    1. مدیریت دارایی‌ها

    1. تورم مورد انتظار

    1. مدیریت

    1. طرح‌های بهره‌وری و بهبود روش‌ها

    1. تغییرات اجتماعی

    1. درصد ظرفیت مورداستفاده

    1. طرح‌های توسعه

  1. حمایت‌های دولتی

۱۰)تغییرات سیاسی

۱۱)وابستگی به ارز و مواد اولیه خارجی و…

عوامل فوق نشان می‌دهد که بازدهی یکی از متغیرهای تصادفی شناسائی ارزش است که خود تابعی از متغیرهای تصادفی دیگر است که هر کدام نیز تابعی از چندین متغیر دیگر می‌باشد و همین مطلب ساده وابستگی است که تعیین ارزش را بسیار مشکل می‌سازد. ‌بنابرین‏ غالباً آنچه پیش‌بینی می‌شود، محقق نمی‌شود و این همان ریسک است.

بازده غیرعادی سهام[۱۷]

محاسبه بازده غیرعادی سهام به سه روش قابل انجام است (خطیبی، ۱۳۸۶، ۴۸).

روش اول ـ استفاده از مدل بازار[۱۸]

مدل بازار رابطه میان نرخ بازده یک دارایی (Rit) و نرخ بازده مجموع دارایی­ ها در بازار (Rmt) را به صورت آماری توصیف می­ کند و به صورت زیر نوشته می­ شود:

Rit = a + Bi Rmt + eit

Rit = Pit – p it -1 + Dit

Pit -1

Rmt = It –It -1

It-1

که:

Rm,t : نرخ بازده بازار سهام

It : عدد شاخص قیمت بازار سهام در زمان t است.

Pi,t : قیمت سهام شرکت i در زمان t است.

Di,t : مربوط به سهام جایزه است و به صورت زیر محاسبه می­گردد:

p i,t × درصد سهام جایزه = D i,t

و Di,t مربوط به حق تقدم به صورت زیر محاسبه می­گردد:

(قیمت اسمی × درصد حق تقدم) – P i,t × درصد حق تقدم = D i,t

منظور از p i,t قیمت معامله شده سهم پس از مجمع است.

برای محاسبه بازده غیر عادی سهام ابتدا بازده مورد انتظار سهم (Ri,t ) با بهره گرفتن از مدل بازار برآورد و سپس بازده مورد انتظار با بازده واقعی مقایسه می­گردد تا بازده غیر عادی به دست آید:

R i,t – r i,t = e i,t

که :

e i,t : بازده غیر عادی سهام i در زمان t

i,t r : بازده واقعی سهم i در زمان t

Ri,t : بازده مورد انتظار سهم I در زمان t که بر اساس برآورد مدل بازار به دست می ­آید.

در صورتی که عامل خاص شرکت (غیر از عوامل بازار) موجب بازدهی سهم آن شرکت گردد و ei,t دارای مقدار غیر صفر باشد، نشانه وجود بازده غیر عادی است که خاص آن شرکت ‌می‌باشد، a و β پارامترهای مدل بوده که از یک سهم به سهم دیگر متفاوت است.

βi R m,t + a = R i,t


فرم در حال بارگذاری ...

« فایل های دانشگاهی| قضاوت – 2مقالات و پایان نامه ها – اهمیت و ضرورت موضوع: – 3 »
 
مداحی های محرم