در این تحقیق با مبنا قراردادن رهبری خدمتگزار به عنوان متغیر مستقل، تاثیر آن بر عملکرد کارکنان در شرکت گاز استان گیلان مورد بررسی قرار میگیرد.
۱-۴٫ اهداف تحقیق
-
- سنجش رهبری خدمتگزار و ابعاد آن در شرکت گاز استان گیلان
-
- سنجش عملکرد کارکنان در شرکت گاز استان گیلان
-
- سنجش ارتباط بین ادراک رهبری خدمتگزار و عملکرد نیروی انسانی
- ارائه راهکارها
۱-۵٫ چهارچوب نظری
چارچوب نظری یک الگوی مفهومی است مبنی بر روابط تئوریک میان شماری از عواملی که درمورد مسئله پژوهش با اهمیت تشخیص داده شده اند وبه ماکمک میکنند تا روابط خاصی را درنظر بگیریم و آن ها را بیازماییم ودرک خود را در زمینه پویایی های موقعیتی که قراراست پژوهش درآن صورت گیرد بهبود بخشیم. ازآنجاییکه چارچوب نظری چیزی نیست جزتعیین شبکه روابط موجود میان متغیرهای مرتبط با پژوهش (سکاران ؛ ص ۸۱، ۱۳۸۸ )
لازم است بدانیم متغیرهای این تحقیق کدامند: در این تحقیق عملکرد کارکنان، متغیر وابسته است که هدف سنجش رابطه متغیر وابسته با متغیر مستقل بوده که متغیرمستقل در این تحقیق ادراک رهبری خدمتگزار میباشد. تئوری رهبری خدمتگزاربرای نخستین بار توسط رابرت گرین لیف در مقاله ای تحت عنوان “خدمتگزاردرنقش رهبر” وارد ادبیات رهبری شد. به عقیده گرین لیف سازمانها آنطور که باید وشاید به جوامع خدمت نمی کنند. لذا وی هدف خود را از بیان تئوری رهبری خدمتگزار تشویق رهبران به خدمت رسانی بیان کردهاست. رهبری خدمتگزار برفلسفه خدمت رسانی استوار میباشد ورهبران خدمتگزار، رهبرانی هستند که خدمت رسانی به پیروان، برآوردن نیازهای آن ها و همچنین توسعه و پرورش پیروان خود را در اولویت نخست قرارمی دهند. (قلی پور؛ ۱۳۸۸)
Osborn در سال ۱۹۹۵ تحقیقی تحت عنوان شرکت با یک را انجام داده است ویافته های تحقیق بیانگر این است که بین رهبری خدمتگزار و عملکرد کارکنان رابطه وجود دارد.
رهبری خدمتگزار میتواند موجبات بهبود عملکرد سازمان را فراهم نماید. رهبری خدمتگزار با بهبود رضایت شغلی ؛ تعهد سازمانی، ایجا دفضای اطمینان بین کارکنان، افزایش همکاری وهمفکری، تسهیم اطلاعات، توانمندسازی، توانایی تغییر، یادگیری ونوآوری سازمانی، کاهش فشارهای روحی و روانی، کاهش عدم اطمینان، حل تعارضات و درنهایت ایجاد چارچوبی برای افزایش بهره وری سازمانی است. (احمدی ودیگران، ۱۳۸۹)
۱-۶٫ فرضیات تحقیق
فرضیات اصلی
- بین ادراک کارکنان از رهبری خدمتگزار و عملکرد کارکنان رابطه وجود دارد
فرضیات فرعی
-
- بین ادراک کارکنان از خدمت رسانی و عملکرد کارکنان رابطه وجود دارد.
-
- بین ادراک کارکنان از تواضع وعملکرد کارکنان رابطه وجود دارد.
-
- بین ادراک کارکنان از قابلیت اعتماد و عملکرد کارکنان رابطه وجود دارد.
- بین ادراک کارکنان از مهرورزی و عملکرد کارکنان رابطه وجود دارد.
۱-۷٫ تعاریف مفهومی و عملیاتی
تعاریف عملیاتی برای معین کردن مفاهیمی که در حیطه های ذهنی و احساسی ونگرشی قرار دارند بسیار مهم هستند. عملیاتی کردن یک مفهوم یا تعریف عملیاتی آن از طریق دقت در ابعاد و خصوصیات رفتاری متعلق به آن مفهوم وطبقه بندی کردن آن ابعاد به عناصر قابل مشاهده و قابل اندازه گیری میسراست. (سکاران، ۱۳۸۱، ۱۹۷)
تعریف مفهومی وعملیاتی متغیر وابسته تحقیق پژوهشگر پیش از هرچیز به متغیر وابسته علاقه مند است، هدف وی توصیف یا پیشبینی تغییرپذیری متغیروابسته است. (سکاران، ۱۳۸۱، ۸۳)
متغیر مستقل به گونه ای مثبت یا منفی بر متغیر وابسته تاثیرمی گذارد یعنی وقتی متغیرمستقل وجود داشته باشد متغیر وابسته نیز وجود دارد. وهرمقدار افزایش درمتغیر مستقل روی دهد در متغیر وابسته نیز افزایش یا کاهش روی خواهد داد. (سکاران، ۱۳۸۱، ۸۵)
تعریف مفهومی
عملکرد(متغیروابسته تحقیق)
عملکرد عبارت است از کاربرد عملی و منطقی تواناییهای تخصصی که بر اساس آن فرد میتواند نقش خود را ایفا کندو از طریق به کاربستن آن ها درجهت تحقق اهداف سازمانی تلاش نماید( لرستانی، ۱۳۷۸، ۱۳). که این متغیر با پرسشنامه اندازه گیری خواهد شد.
رهبری خدمتگزار( متغیرمستقل )
رهبری خدمتگزار به عنوان متغیرمستقل تحقیق است که ابعادآن عبارتنداز: خدمت رسانی، تواضع وفروتنی، قابلیت اعتماد، مهرورزی ( قلی پورودیگران، ۱۳۸۸)رهبری خدمتگزار عبارت است از درک وعمل رهبر به گونه ای که منافع دیگران را بر تمایل وعلاقه شخصی خویش مرجح میداند. (قلی پورودیگران، ۱۳۸۸) که با پرسشنامه اندازه گیری خواهد شد.
۱-۸ . قلمرو تحقیق
قلمروموضوعی:
قلمرو موضوعی تحقیق درخصوص عملکرد کارکنان و تاثیرات رهبری خدمتگزار به آن درحوزه مدیریت رفتارسازمانی و منابع انسانی میباشد.
قلمرو مکانی: این پژوهش در شرکت گاز استان گیلان انجام گرفته است.
قلمرو زمانی: اطلاعات میدانی این تحقیق درنیمه دوم سال ۱۳۹۰ گردآوری شده است.
فصل دوم
ادبیات تحقیق
بخش اول
۲-۱٫ مقدمه
فرم در حال بارگذاری ...