وبلاگ

توضیح وبلاگ من

دانلود پایان نامه های آماده – قسمت 6 – 8

 
تاریخ: 25-09-01
نویسنده: نویسنده محمدی

پیاده ­سازی اثربخش بودجه ­ریزی عملیاتی نیاز­مند یک سری قوانین و مقررات پشتیبان ‌می‌باشد.

  1. ذینفعان

یکی از چالش­های اساسی در پیاده سازی بودجه ریزی بر مبنای عملکرد این است که چگونه حمایت کلیه ذینفعان در فرایند بودجه ­ریزی کسب گردد چرا که بودجه ­ریزی بر مبنای عملکرد یک فرایند مشارکتی است که هر مشارکت کننده نقش ارزشمندی را ایفا می­ کند و در واقع یک ویژگی مجزای آن، این است که حمایت همه ذینفعان از فرایند بودجه برای ادغام اطلاعات عملکرد در بودجه ضروری است.

  1. مدیریت عملکرد

بودجه ­ریزی بر مبنای عملکرد تنها در صورتی کامیاب خواهد شد که بر اساس یک استراتژی مدیریتی برای عملکرد بنا گردد. به عبارت دیگر بودجه ­ریزی بر مبنای عملکرد وجود ندراد مگر اینکه اطلاعات عملکرد بر تامین مالی سازمان تاثیر گذارد. اگر سازمان فاقد توانایی برای اندازه گیری عملکرد به طور اثربخشی باشد، بودجه ­ریزی بر مبنای عملکرد به طور حتم با شکست مواجه خواهد شد. از این روی دولت­ها در طول سال­ها برای استقرار نظام­های مدیریت عملکرد مناسب بیش از سایر اجزای نظام بودجه ­ریزی بر مبنای عملکرد، تلاش کرده‌اند.

گام­های اصلی در مدیریت عملکرد عبارتند از: الف) حصول توافق پیرامون فلسفه وجودی، اهداف و استراتژی­ های در نظر گرفته شده برای دستیابی به اهداف مذکور، ب) پیاده سازی سیستم های اندازه ­گیری عملکرد که از کیفیت کافی برای ثبت عملکرد و حمایت از تصمیم گیری برخوردار باشند، ج) استفاده از اطلاعات عملکرد به منزله مبنایی برای تصمیم گیری در سطوح گوناگون سازمان.

  1. نیروی انسانی مجرب و آموزش دیده

منابع انسانی می‌تواند به سازمان کمک کند تا ظرفیت لازم را در راستای ایجاد تغییرات ایجاد کرده و ‌به این امر پاسخ گوید که آیا تغییرات ادامه خواهند یافت و به بخشی از دورنمای سازمان تبدیل می‌شوند یا خیر.

پژوهش­های انجام شده بر اهمیت کسب اطمینان از توانمندی پرسنل در فرایند پیاده سازی بودجه ­ریزی بر مبنای عملکرد، تأکید ‌می‌کنند. در این فرایند لازم است پرسنل از مهارت­ های خاص در اندازه ­گیری عملکرد و حفظ و اداره پایگاه ­های اطلاعاتی برخوردار باشند.

  1. تکنولوژی اطلاعات

ماهیت تکنولوژی سازمان، متغیر سازمانی دیگری است که بر پیاده ­سازی موفقیت­آمیز بودجه ­ریزی بر مبنای عملکرد تاثیرگذار است. شواهدی در مبانی نظری دال بر این امر وجود دارد که ممکن است استفاده مدیران از تکنولوژی اطلاعات، حجم، سرعت، کارایی و ظرفیت پردازش داده ­ها توسط مدیران و ارتباطات بین شخصی را افزایش داده و به تبع آن منجر به اثربخشی استفاده از اطلاعات شود.

  1. ساختار سازمانی

روابط قدرت و اختیار در سازمان بر پیاده سازی بودجه ­ریزی بر مبنای عملکرد تاثیر می­ گذارد که این امر به طور خاص در استفاده از اطلاعات عملکرد خود را نشان می­دهد. به نظر می­رسد که بودجه ­ریزی بر مبنای عملکرد هنگامی که تفویض اختیار انجام ‌می‌گیرد و به مدیران اجازه داده می­ شود تا تصمیماتی را پیرامون پرسنل، بودجه ­ریزی، گزارش­دهی و مانند آن اعمال نمایند به اثربخش­­­ترین شیوه پیاده می­ شود.

  1. هزینه­یابی بر مبنای فعالیت

معیارهای هزینه در کنار معیارهای عملکرد دو قطب هزینه­یابی بر مبنای عملکرد هستند به طوری که بدون وجود یک سیستم هزینه یابی صحیح، مدیریت بودجه و بودجه ­ریزی بر مبنای عملکرد فاقد معنا است. هزینه­یابی بر مبنای فعالیت برای سازمان ها این امکان را فراهم ‌می‌آورد تا هزینه ­هایی را که مرتبط با فعالیت­هایی است که به منظور تولید کالاها یا ارائه خدمات انجام ‌می‌گیرد، رد یابی کنند، بدین معنی که این امکان را فراهم ‌می‌آورد تا زمان و منابع صرف شده بر فرایندهای کاری مرتبط ‌با تولید محصولات یک سازمان یا تحویل خدمات آن، اندازه ­گیری شود.

  1. رهبری

در راستای پیاده ­سازی موفقیت­آمیز بودجه ­ریزی ‌بر مبنای‌ عملکرد، رهبری چشم­­اندازی آشکار از سیستم جدید با دستورالعمل­هایی که به خوبی بیان شده­است و شامل موارد زیر می­گردد، ارائه نماید: ۱٫ چه معیارهایی استفاده خواهد شد. ۲٫ چگونه معیارهای هزینه/عملکرد، استفاده خواهد شد؛۳٫ چه شاخص­ هایی عملکرد را تنظیم خواهد کرد؛۴٫ در چه محدوده ­های کارکردی آزمایش و اجرا خواهد شد؛۵٫ با مجریان سطح بالا و پایین چگونه رفتار خواهد شد.

  1. فرهنگ سازمانی

بودجه ­ریزی بر مبنای عملکرد، هم به عنوان یک قاعده تصمیم ­گیری، و هم به عنوان یک ابزار تحلیلی، فقط هنگامی مؤثر واقع می­ شود که فرهنگ مدیریتی حمایت کننده باشد. چرا که یک اصلاح عمده نظیر بود جه­ریزی بر مبنای عملکرد شامل تغییرات قابل توجه و برنامه­ ریزی شده و با مقیاس گسترده است که اغلب مستلزم تغییرات اساسی در فرهنگ، رفتار و ذهنیت­ها به منظور دستیابی به موفقیت می­ شود.

  1. برنامه­ ریزی استراتژیک

بودجه ­ریزی بر مبنای عملکرد مستلزم برنامه­ ریزی استراتژیک پیرامون فلسفه وجودی سازمان، اهداف بلند مدت و کوتاه مدت آن، داده­هایی با قابلیت کمی شدن در راستای ارائه اطلاعات معنی­دار پیرامون پیامدهای برنامه، و همچنین مستلزم ارزیابی میزان پیشرفت سازمان به سمت هدف­های مشخص است.

  1. مدیریت تغییر

برای کشورهایی که اقددام به پیاده ­سازی بودجه ­ریزی بر مبنای عملکرد ‌می‌کنند یک چالش مهم، اعمال صحیح مدیریت تغییر است. مبانی نظری حاکی از این است که پذیرش بودجه ­ریزی بر مبنای عملکرد میان مدیران نیز برای پیاده ­سازی بودجه ­ریزی بر مبنای عملکرد از اهمیت زیادی برخوردار است و این امر به ویژه ‌در مورد استفاده از اطلاعات عملکرد در تصمیم ­گیری مدیریتی و ایجاد طرح­های انگیزشی، صدق می­ کند، به گونه ­ای که یک چالش مهم، متقاعد کردن مدیران برنامه­ ها از ارزش طرح­های استراتژیک و معیارهای عملکرد است.

۲-۱-۲-۵-۶-۳ مزیت­های بودجه ریزی عملیاتی

به طور خلاصه ‌می‌توان مزیت­های ذیل را برای این شیوه بودجه ­ریزی برشمرد:

    • افزایش ‌پاسخ‌گویی‌ عمومی: اطلاعات عملکرد منتج از بودجه ­ریزی عملیاتی می ­تواند به شیوه ­های مختلف نظیر اسناد بودجه­ای، برنامه ­های راهبردی و گزارش های عملکرد به اطلاع عموم برسد.

    • مدیریت جهت عملکرد بهتر: تشویق مدیران به استفاده از بودجه ­ریزی عملیاتی، اطلاعات عملکرد را در اختیار مدیرانی قرار می­دهد که مایلند کارایی عملیاتی برنامه­ ها و فرایندهای کاری خود را افزایش دهند.

    • بهبود نحوه تخصیص منابع: در بودجه ­ریزی عملیاتی، تخصیص منابع با شاخص­ های عملکرد مرتبط می­ شود. این رویکرد تضمین می­ کند که همه پیشنهادات بودجه­ای با بهره گرفتن از معیارهای یکسان تحلیل شوند و اهمیت نسبی آن­ها در نظر گرفته شود.

    • در بر گرفتن کلیه سطوح مدیریت: بودجه ­ریزی عملیاتی یک فرایند پیشرونده ‌می‌باشد که همه مدیران در یک سازمان را از بالاترین سطح تا مدیران برنامه و بخش را در بر می‌گیرد.


فرم در حال بارگذاری ...

« دانلود فایل های دانشگاهی – ادگار شاین[۲۹] برخی از معانی متداول فرهنگ را به شرح ذیل بیان می‌کند: – 9دانلود منابع پایان نامه ها – ۲-۵-۳- ویژگی‌های کیفیت زندگی کاری از دیدگاه دانشمندان توسعه سازمانی – پایان نامه های کارشناسی ارشد »
 
مداحی های محرم