۳-۳-۱ قلمرو موضوعی تحقیق
قلمرو موضوعی تحقیق ،مباحث عملکرد سازمان تامین اجتماعی ،با تمرکز بر روی تاثیر کاربرد تکنولوژی اطلاعات بر هزینه ها و مراجعین سازمان تامین اجتماعی است .
۳-۳-۲ قلمرو مکانی تحقیق
قلمرو مکانی تحقیق ،شعبه دو تامین اجتماعی استان قم است که در رده بندی شعب سازمان تامین اجتماعی ،در بالاترین رده سطح شعب ،یعنی ،تیپ یک ممتاز قرار دارد و دارای لیست های بیمه پردازی به قدمت بیش از نیم قرن (از سال ۱۳۴۱ ) می باشد . این شعبه یکی از سه شعبه سازمان تامین اجتماعی استان قم بوده که در بلوار ۱۵ خرداد جنب دانشگاه آزاد اسلامی این شهر واقع شده است و بر اساس تقسیم بندی جغرافیایی ، نیمی از محدوده شهر قم را تحت پوشش قرار دارد .
۳-۳-۳ قلمرو زمانی تحقیق
مطالعات مقدماتی این تحقیق از فروردین ماه سال ۱۳۹۱ آغاز شده و کار تحقیق تا شهریور ماه ۱۳۹۳ ، در خصوص کارفرمایان کارگاه هایی انجام گرفته است که لیست حق بیمه و حق بیمه متعلقه خود را به صورت دستی ( به صورت لوح فشرده ) یا به صورت اینترنتی به سازمان تایمن اجتماعی (شعبه دو قم ) ارسال نموده و از مزایای موجود در قانون تامین اجتماعی برای بیمه شدگان شاغل در کارگاه های خود استفاده نموده اند .
۳-۴ جامعه آماری
یک جامعه آماری عبارت است از مجموعه ای از افراد و یا واحد ها که دارای حد اقل یک صفت مشترک باشند .صفت مشترک صفتی است که بین همه عناصر جامعه آماری مشترک و متمایز کننده جامعه آماری از سایر جوامع باشد .(آذر و مومنی ،۱۳۸۵ ،ج ۱ ص ۱۲) با توجه به تعریف ذکر شده و مسئله تحقیق ، جامعه آماری این تحقیق شامل ۷۶۵۰ کارفرمای کارگاه های مشمول قانون تامین اجتماعی و تعداد ۷۵ کارمند شاغل در شعبه دو تامین اجتماعی استان قم می باشد . که تا تاریخ ۳۱/۰۶/۱۳۹۳ لیست حق بیمه کارکنان خود را به سازمان تامین اجتماعی ارائه نموده اند .
۳-۵ روش نمونه گیری و حجم نمونه
هزینه ،نیروی انسانی و مدت زمانی که برای انجام دادن شمارش کامل (سرشماری )جعت گردآوری داده ها مصرف می شود به میزانی است که معمولا اجرای آن توجیه نمی شود .طریقه دیگری برای گرد آوری داده ها وجود دارد ، انتخاب نمونه ای از افراد جامعه و جمع آوری داده های مورد نیاز از آن هاست .(سرمد و دیگران ،۱۳۹۰ ، ص ۱۷۸ ) در این تحقیق هم به دلیل آن که تعداد جامعه آماری نسبتا زیاد است ، امکان سرشماری کامل به همان دلایل فوق وجود ندارد و لذا از روش نمونه گیری برای گرد آوری داده ها استفاده می نماییم .
در نمونه گیری باید به انتخاب یک روش نمونه گیری مناسب اهمیت دهیم تا از اشتباهات احتمالی در انتخاب نمونه ها جلوگیری گردد . یکی از این روش ها که تحقیق حاضر بر آن اساس صورت گرفته است ، ” نمونه گیری تصادفی ساده” می باشد .
روش نمونه گیری تصادفی ساده زمانی انتخاب می گردد که هر یک از عناصر جامعه شانس مساوی دارند . در این روش ، افراد یا اشیا مورد نیاز از فهرست جامعه آماری ای که به همین منظورشماره گذاری و تهیه شده است به صورت تصادفی انتخاب می شوند .طبق قانون احتمال ،افراد انتخاب شده باید دارای ویژگی هایی همانند جامعه ای باشند که از آن انتخاب شده اند .(آذر و مومنی ،۱۳۸۵ ،ج ۲ ص ۴ ) .
چهت بدست آوردن حجم نمونه ، بایستی به این نکته توجه نمود که جامعه آماری به دو نوع تقسیم می شود : اگر جامعه مقادیر از تعداد محدود و ثابتی تشکیل شود و پایان پذیر باشد آن را محدود و در غیر این صورت ، وقتی که جامعه از یک ردیف بی انتهای مقادیر تشکیل شده است ، آن را نامحدود گویند .(آذر و مومنی ،۱۳۸۵ ،ج ۱ ص ۷ )و چون جامعه این تحقیق محدود و مشخص است و نمونه گیری بدون جایگزینی انجام می شود ، برای تعیین اندازه نمونه از فرمول کوکران استفاده می گردد که حالت اصلاح شده آن در ذیل آمده است .
n :تعداد نمونه
N :جمع جامعه آماری می باشد (که در این تحقیق ۷۶۵۰ کارفرما می باشد
Z: مقدار سطح معنی دار و درجه آزادی در جدول می باشد ( ۳/۵ )
σ: انحراف معیار /۹فرض شده است .
ε:دقت براورد ۴% در نظر گرفته شده است .
که پس از داده گزاری در فرمول فوق نمونه بدست آمده تقریبا نفر می باشد
n :تعداد نمونه
N :جمع جامعه آماری می باشد (که در این تحقیق ۶۹کارفرما می باشد
Z: مقدار سطح معنی دار و درجه آزادی در جدول می باشد ( ۳/۵ )
σ: انحراف معیار /۹فرض شده است .
ε:دقت براورد ۴% در نظر گرفته شده است .
که پس از داده گزاری در فرمول فوق نمونه بدست آمده تقریبا نفر می باشد
۳-۶ روش های جمع آوری اطلاعات
روش های گرد آوری اطلاعات در این تحقیق به طور کلی به دو صورت کتابخانه ای و میدانی ، انجام شده است . در خصوص جمع آوری اطلاعات مربوط به مبانی نظری و پیشینه تحقیق از روش های کتابخانه ای و رجوع به اسناد و مدارک و در خصوص جمع آوری اطلاعات برای تایید و یا رد فرضیه ها ی پژوهش از روش میدانی استفاده شده است .
۳-۷ ابزار جمع آوری اطلاعات
ابزار جمع آوری اطلاعات در تحقیق حاضر فیش برداری ،مشاهده ، مصاحبه و پرسشنامه می باشد به نحوی که برای جمع آوری اطلاعات پیرامون مبانی نظری و پیشینه تحقیق که به روش کتابخانه ای انجام شده با مراجعه به اسناد و مدارک موجود ، از فیش برداری استفاده شده است . همچنین جهت تدوین چارچوب نظری و تدوین فرضیه ها از مشاهده و مصاحبه با کارفرمایان و کارشناسان بیمه ای سازمان تامین اجتماعی استان قم و برای جمع آوری داده های تحقیق جهت ارزیابی و آزمون فرضیه های ، از پرسشنامه استفاده شده است .
۳-۸ پرسشنامه
پرسشنامه به عنوان یکی از متداول ترین ابزار جمع آوری اطلاعات در تحقیقات پیمایشی ، عبارت است از مجموعه ای از پرسشهای هدف دار که با بهره گیری از مقیاس های گوناگون ، نظر ،دیدگاه و بینش یک فرد پاسخگو را مورد سنجش قرار می دهد .(خاکی،۱۳۷۹ ،ص ۲۴۲ )
در این تحقیق ابزار اصلی سنجش ، پرسشنامه بوده که ابزاری رایج و مستقیم برای کسب داده های تحقیق می باشد و سعی شده با سوالاتی جذاب ، کوتاه و براساس اهداف ،داده های مورد نیاز جهت آزمون فرضیه ها را جمع آوری نماید .
۳-۸-۱ اجزای پرسشنامه
اجزای اصلی پرسشنامه تحقیق حاضر در ذیل به تفکیک بیان می گردد :
–نامه همراه :
در این قسمت ،ضمن معرفی محقق ، هدف از گرد آوری داده ها ،به وسیله پرسشنامه و ضرورت همکاری پاسخ دهنده بیان شده و پاسخ دهند به دقت در پاسخ ، ترغیب شده است .
–دستورالعمل :
در این قسمت چگونگی پاسخ به سوالات پرسشنامه شرح داده شده است .
–سوالها :
در این قسمت ، ۲۵ سوال بسته مطرح شده است .سوالهای بسته مجموعه ای از گزینه ها را ارائه می دهد تا پاسخ دهنده از میان آنها یکی را انتخاب نماید . مزیت عمده این سوال ها در استخراج و تجزیه تحلیل آسان و سریع داده هاست .(سرمد و دیگران ،۱۳۹۰ ،ص ۱۴۳ ) سوالات پرسشنامه حاضر بر اساس فرضیه های تحقیق تدوین شده و نحوه چیدمان آن جهت سنجش متغیر های تحقیق در جدول ۳-۱ آمده است . همچنین مقیاس اندازه گیری مورد استفاده در این پرسشنامه ، طیف لیکرت است که در بخش بعدی به تفضیل شرح داده شده است .
جهت مشاهده پرسشنامه تحقیق حاضر به پیوست پ مراجعه شود .
جدول ۳-۱ ، نحوه چیدمان سوال های پرسشنامه جهت سنجش متغیر های
عامل مورد مطالعه
فرضیه مربوطه
شماره سوالات پرسشنامه
کاهش مراجعه حضوری ارباب رجوع
فرضیه ۱
۱-۲-۵-۸-۱۱-۱۷-۱۸-۲۱
کاهش هزینه های مالی سازمان و ارباب رجوع
فرضیه ۲
۳-۴-۱۶-۲۴-۲۵
فرم در حال بارگذاری ...