وبلاگ

توضیح وبلاگ من

راهنمای نگارش مقاله دانشگاهی و تحقیقاتی درباره بررسی موانع استقرار ... - منابع مورد نیاز برای پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین

 
تاریخ: 15-04-01
نویسنده: نویسنده محمدی

تحقیقات انجام شده در خارج از کشور

تحقیقی که دیوید و ناتالی با عنوان انطباق انعطاف پذیری بودجه با کنترل بودجه ای آنها به نقش بودجه بندی در شرایط عدم اطمینان و انعطاف پذیری مدیریت با شرایط مذکور را انجام دادند که در این تحقیق آنها به تنش بین نیاز برای رفع اهداف مالی خاص و نیاز برای انعطاف پذیری مدیریت که با افزایش ناپایداری بازار و رشد سریع و تغییرات تکنولوژی ایجاد می شود پرداختند که نتایج نشان داد روش بودجه بندی یکپارچه برای تشریح راه هایی که در آن یک سازمان درصدد انطباق با اهداف متناقض مواجه است بکار گرفته می شود. در بودجه بندی یکپارچه کاربردهای مختلف بودجه بندی با کنترل های مدیریتی دیگر مدیران را به استفاده از صلاحدید خود در موضوعات عملیاتی تشویق می نماید و در نتیجه آن مدیران قادر به اولویت بندی و بازبینی برنامه ها و تخصیص مجدد برنامه ها به منظور تحقق اهداف سازمانی می باشند(دیوید وناتالی،۲۰۱۰).

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

اندروز (۲۰۰۴) در پژوهشی تحت عنوان اختیار، پذیرش، توانایی و اصلاحات بودجه ریزی عملیاتی بیان کرد که بودجه بندی عملیاتی یک اقدام اصلاحی برجسته در جهان است. شواهد پژوهش وی نشان داد که از این اصلاحات در شیوه ای محدود استفاده می شود و اختیار، پذیرش وتوانایی عوامل تعیین کننده یک فضای اصلاح شده برای بودجه بندی عملیاتی است(اندروز،۲۰۰۰).
اسچیک (۲۰۰۳) معتقد است که با توجه به منابع و تلاش هایی که صرف بودجه ریزی عملیاتی می شود، کسب اطمینان از کارایی این روش مهم است. با این وجود باید اذعان کرد که تلاش برای اجرای بودجه ریزی عملیاتی تقریبا همیشه با شکست مواجه می شود(اسچیک،۲۰۰۳).
گرین و برین (۲۰۰۲) تحقیقی با عنوان «تاثیر بودجه بندی بر مبنای عملکرد بر عملکرد ایالت ها» انجام دادند که در این تحقیق تاثیر بودجه بندی بر مبنای عملکرد سالانه ایالت ها مورد بررسی قرار گرفت (حسن آبادی و همکاران، ۱۳۸۶)
موسسه علوم سیاسی دانگ کنگ در تحقیقی که به بررسی تجربه های بودجه بندی بر مبنای عملکرد در امریکا پرداخته است. مواردی را مورد بررسی قرار داده است، عبارتند از تاریخچه ای از بودجه بندی بر مبنای عملکرد در آمریکا، شناسائی برخی چالش ها در ارتباط با پایه های تئوریک و اصول عملی بودجه بندی بر مبنای عملکرد، مستند کردن عملیات جاری و تحقیقات مربوط به طراحی و استقرار آن، بررسی چشم انداز مربوط به بودجه بندی بر مبنای عملکرد.(اسعدی و همکاران، ۱۳۸۵).
جوردن و هاکبارت (۱۹۹۹) تحقیقی با عنوان «اهداف و موفقیت پیاده سازی بودجه بندی عملیاتی»انجام دادند که یافته های تحقیق این محققان نشان داد که مسئولیت پاسخگوئی برنامه ای به جای هدف تخصیص بودجه بیشتر در موفقیت استقرار سیستم بودجه بندی بر مبنای عملکرد موثر است. (حسن آبادی و همکاران، ۱۳۸۶).
زاویر (۱۹۹۸)، پژوهشی با عنوان اصلاحات بودجه در مالزی در مقایسه با استرالیا انجام داد. در این پژوهش، به پرسش هایی نظیر این که چرا تغییرات کاملاً مشابه در اصلاحات مختلف اجتماعی، اقتصادی و مالی در این دو کشور رخ داده است، و چرا پیاده سازی اصلاحات و شناسایی عوامل پایداری آن ها و موانع آن ها با هم متفاوت است، پاسخ داده شده است. افزون بر این، در این پژوهش به سه موضوع اساسی زیر اشاره شده است:
شرایط لازم برای موفقیت سیاسی و اداری نیازمند اصلاحات بودجه است، هم خوانی فرهنگ اداری با فرهنگی که بر اساس آن تغییر نظام بودجه ریزی آسان تر رخ میدهد، در نهایت، به این نکته اشاره شده است که کشور مالزی مدل بودجه خود را از نظام استرالیا اقتباس کرده است و محدودیت هزینه به عنوان یک مدل مناسب دراسترالیا است و این مدل اقتباس شده، برای رسیدن به آرامش مالی در شرایط موجود در کشور مالزی مناسب نیست(زاویر،۱۹۹۸).
با توجه به موارد فوق بودجه شاهرگ حیاتی دولت است، زیرا دولت تمام فعالیتهای مالی خود، اعم از کسب درآمد و پرداخت هزینه ها برای اجرای برنامه های متعدد و متنوع خود را در چارچوب قانون بودجه انجام میدهد بنابراین بودجه آیینه تمام نمای همه برنامه ها و فعالیت های دولت بوده و نقش بسیار مهم وحیاتی در توسعه اقتصادی ملی ایفا می نماید. از سوی دیگر با توجه به اینکه در کشور ما، مدیریت بخش اعظمی از منابع اقتصادی به عهده دولت است و کیفیت مدیریت آن در وضعیت مردم آثار اساسی دارد و مدیران بخش دولتی در این میان نقش بسیار مهمی را در ترکیب منابع برای تحقق اهداف سازمانی و دولتی بر عهده دارند و در راستای عملکرد خود باید در برابر مردم و نمایندگان آنان، پاسخگو باشند(باباجانی،۱۳۸۷). لازمه این پاسخگوئی استفاده از ابزارهایی می باشد که کارایی عملیات دستگاه های دولتی را بالا برده و منجر به اثربخشی بهتر منابع مصرف شده گردد. از مهمترین ابزارهایی که می تواند مدیران را در این بخش یاری نماید استفاده از نظام بودجه ریزی عملیاتی به عنوان ابزار نتیجه گرا است که سعی در ایجاد پیوند میان منابع مصرف شده به نتایج حاصله مطلوب دارد(اسعدی،۱۳۸۶).
فصل سوم

مواد و روش ها

مقدمه

دراین فصل چگونگی انجام پژوهش به تفصیل توضیح داده شده است. روش تحقیق، جامعه آماری، نمونه و روش نمونه گیری، روش جمع آوری داده ها و روش های آماری به تفصیل مورد بحث قرار گرفته است.

روش پژوهش

پژوهش حاضر در پی یافتن نظرات مدیران، کارشناسان وذیحسابان ادارات ودستگاههای دولتی است. بدین منظور از روش تحقیق توصیفی-پیمایشی استفاده شده است. مطالعات توصیفی ازگستردگی زیادی برخوداراست وازپیمایش های ساده که تنها با طرح پرسش درباره وضعیت موجود گزارشهایی تهیه می کنند تا بیانات روشن درباره رابطه بین متغییرها درسطح فرضیه های توجیهی درتحقیقات ازمایشی پیش می روند(نجقی زند،به نقل از ون دلن،۱۳۷۳، ص ۳۴۷).
تحقیق حاضرتوصیفی است بدین معنا که درتحقیقات توصیفی، توصیف عینی و منظم خصوصیات یک موقعیت یایک موضوع است(نادری وسیف نراقی،۱۳۷۲، ص ۹) وهمچنین پیمایشی است چون محقق قصد جمع آوری اطلاعاتی نظیر فراوانی ودرصد افرادی که موافق یا مخالف یک عقیده هستند را دارد(دلاور،۱۳۶۰،ص۲۱۰).

جامعه پژوهش

جامعه آماری تحقیق حاضرشامل کلیه مدیران، کارشناسان و ذیحسابان دستگاه های اجرایی استان سمنان به تعداد ۱۹۰ نفر می باشد.

نمونه پژوهش و نحوه محاسبه آن

برای تعیین حجم نمونه از جدول مورگان استفاده شده است. در این روش با توجه به حجم جامعه، حجم نمونه مشخص می شود. بنابراین با توجه به اینکه حجم جامعه تحقیق حاضر۱۹۰ نفر می باشد حجم نمونه متناسب با آن ۱۲۷ تعیین شده است.
جدول ‏۳-۱ حجم جامعه و نمونه مورد بررسی

گروه ها

جامعه

نمونه

مدیران

۱۳۰

۸۷

کارشناسان

۳۷

۲۵

ذیحسابان

۲۳

۱۵

جمع

۱۹۰

۱۲۷


فرم در حال بارگذاری ...

« برنامه ریزی استراتژی صادرات در شرکت ایران خودرو با تلفیق ... - منابع مورد نیاز برای پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشینپایان نامه ارشد : بررسی خواص ساختاری و فتوکاتالیستی نانوذرات تیتانیای ... - منابع مورد نیاز برای پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین »
 
مداحی های محرم