وبلاگ

توضیح وبلاگ من

دانلود متن کامل پایان نامه ارشد – قسمت 5 – 7

 
تاریخ: 25-09-01
نویسنده: نویسنده محمدی

پس از توسعه ی اولین تعریف ، مرکز توسعه ی بین‌المللی دانشگاه هاروارد در سال ۲۰۰۰ با همکاری شرکت ماشین های تجاری بین‌المللی ( IBM ) مدلی با نام « آمادگی برای دنیای شبکه یی : راهنمایی برای کشورهای در حال توسعه » را مطرح کرد ، و نیز مجمع جهانی اقتصاد ، اینسید و اینفودو، در سال ۲۰۰۱ – ۲۰۰۲ مدل «شاخص آمادگی شبکه » را با تعریف همانند مدل پروژ­ی خط مشی سیستم‌های رایانه‌یی توسعه دادند .
( حنفی زاده و همکاران،۱۳۸۷)

بر خلاف مدل های فوق ، که بر ارزیابی میزان آمادگی جامعه برای مشارکت در دنیای شبکه یی تمرکز دارند ، شرکت اقتصادی آسیا – اقیانوسیه در سال ۲۰۰۰ در مدل «راهنمای ارزیابی آمادگی تجارت الکترونیکی» ، انجمن ملل جنوب شرقی آسیا در سال ۲۰۰۱ در مدلی با نام «ارزیابی آمادگی انجمن ملل جنوب شرقی آسیای الکترونیکی» و مؤسسه‌‌ی بین‌المللی مک کانل در سال ۲۰۰۰ در مدلی با نام «ریسک تجارت الکترونیکی :

درک فرصت های آمادگی الکترونیکی جهانی» ، آمادگی الکترونیکی را آمادگی یک جامعه برای مشارکت در اقتصاد دیجیتالی ، تعریف می‌کنند . علاوه بر موارد یاد شده ، آژانس توسعه‌یی ، سازمان‌های تحقیقاتی و نیز دانشگاه ها تعاریف متفاوت دیگری از آمادگی الکترونیکی ارائه داده‌اند : ( حنفی زاده و همکاران،۱۳۸۷)

اتحادیه خدمات و فناوری اطلاعات جهانی در سال ۲۰۰۰ در مدلی با نام « بررسی بین‌المللی تجارت الکترونیکی» آمادگی الکترونیکی را اطمینان مصرف کننده به وجود امنیت و حفظ حریم خصوصی در تجارت الکترونیکی ، فناوری امنیتی بالا ، نیروی کار آموزش دیده و هزینه های آموزشی پایین ، سیاست های عمومی با محدودیت پایین ، فعالیت های تجاری جدید منطبق با عصر اطلاعات و هزینه های پایین برای فناوری تجارت الکترونیکی تعریف می‌کند . امپریکا جی . ام . بی اچ . آلمان ‌بر اساس پروژه ی الگو برداری شاخص های اماری برای جامعه‌ اطلاعاتی در سال ۲۰۰۱ گزارشی تحت عنوان «چارچوب الگوبرداری اروپا» ارائه داد . به عبارت دیگر ، در جامعه ی اطلاعات ، بخشی از فعالیت های اجتماعی در حال رشد از طریق شبکه های فناوری اطلاعات و ارتباطات انجام می‌شوند یا به فناوری های اطلاعات و ارتباطات وابسته اند. در سال ۲۰۰۱ مرکز توسعه‌ بین‌المللی و ‌مدیریتی تعارضات در دانشگاه مری‌لند ، در مدلی با نام «مدل شبکه‌یی مذاکره » جامعه‌ آماده الکترونیکی را به عنوان جامعه‌ دارای بازار ارائه کنندگان خدمات اینترنتی که سه مرحله توسعه‌ قبل تجاری ، تجاری و رقابتی را پشت سر گذاشته اند تعریف می‌کند .
( حنفی زاده و همکاران،۱۳۸۷)

در سال ۲۰۰۳ ، محققینی از دانشکده ی مدیریت مؤسسه‌ فناوری ماساچوست یک چارچوب مفهومی برای اندازه گیری آمادگی الکترونیکی ارائه دادند که در ان آمادگی الکترونیکی به صورت توانایی استفاده از فرصت‌های ارزشمند ایجاد شده از طریق به کارگیری اینترنت تعریف شده است . ( حنفی زاده و همکاران،۱۳۸۷)

مدل های ارزیابی آمادگی الکترونیکی ، بر حسب تعاریف متفاوتی که از آمادگی الکترونیکی ارائه می‌دهند ، اهداف مختلفی برای ارزیابی متصور می‌شوند به طوری که هدف مدل‌های دانشگاه هاروارد و پروژه‌ خط مشی سیستم های رایانه‌یی تعیین میزان آمادگی افراد و سازمان ها برای مشارکت در دنیای شبکه‌یی است ،
در حالی که هدف مدل‌های ارائه شده توسط اتحادیه خدمات و فناوری اطلاعاتی جهانی ، شرکت اقتصادی
اسیا – اقیانوسی ، مؤسسه‌‌ی فناوری ماساچوست ، مؤسسه‌‌ی بین‌‌ المللی مک کانل و مرکز تحقیقاتی تجارت الکترونیکی دانشگاه تگزاس ( در مدلی با نام «اندازه‌گیری اقتصادی اینترنتی » در سال ۱۹۹۹ ) ، ارزیابی آمادگی اقتصادی دیجیتالی و تجارت الکترونیکی است . برخی دیگر از مدل ها مانند مدل های ارائه شده توسط دانشگاه مری لند ، شرکت بین‌المللی داده ها (در مدلی به نام «شاخص جامعه‌ اطلاعاتی» در سال ۲۰۰۰ ) ، سازمان برنامه‌ توسعه سازمان ملل ( در مدلی با نام « شاخص دست یابی به فناوری » در سال ۲۰۰۱ ) ، و سازمان جهانی مخابرات ( در مدلی با نام «شاخص دسترسی شبکه » در سال ۲۰۰۳ ) ارزیابی میزان دسترسی و استفاده از فناوری اطلاعات را هدف ارزیابی قرار داده‌اند . علاوه بر این مدل‌ها ، در سال ۱۹۹۹ از سوی اعضای دپارتمان جامعه شناسی دانشگاه ایالتی اوهایو مدلی با نام « تحلیل بین کشوری توسعه‌ اینترنت » ، و نیز در سال ۲۰۰۳ مدلی با نام « چارچوب ارزیابی آمادگی الکترونیکی ملت‌ها » با هدف مشخص کردن عوامل کمک کننده به افزایش امادگی الکترونیکی یک کشور معرفی و ارائه شد . ( حنفی زاده و همکاران،۱۳۸۷)

اگر چه بعضی از مدل‌ها از اهدافی یکسان برای ارزیابی آمادگی الکترونیکی برخوردارند، برخی دیگر اهداف مخصوص به خود را دارند . از جمله‌ این مدل‌ها می توان اشاره کرد به : ( حنفی زاده و همکاران،۱۳۸۷)

    • گروه موزاییک ، کنسرسیومی از دانشگاه ها ، در سال ۱۹۹۸ مدلی با نام « انتشار جهانی اینترنت» را با هدف اندازه‌گیری و تحلیل رشد اینترنت در ۲۵ کشور جهان ارائه کرد.

    • واحد اقتصاد دانان هوشمند ، با همکاری مرکز تحقیقات هرمی ، در سال ۲۰۰۱ مدلی با نام «رتبه بندی آمادگی الکترونیکی» را با هدف اندازه گیری وسعت بازار موجود فرصت های اینترنت محور ارائه داد.

    • اوربیکام در سال ۲۰۰۳ مدلی با نام « کنترل شکاف دیجیتالی و پیش زمینه» را با هدف اندازه گیری شکاف دیجیتالی در داخل و میان کشورها ارائه داد .

    • مؤسسه‌ ی همکاری توسعه‌ بین‌المللی سوئد در سال ۲۰۰۱ مطالعه‌ موردی ۳ کشور را با هدف فراهم آوردن تحلیلی از نقاط قوت ، ضعف ، فرصت ها و چالش‌ها و همچنین ارائه‌ مسیری برای ادامه‌ استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در توسعه‌ ملی انجام داد .

    • امپریکا جی . ام .بی . اچ آلمان مدل خود را با هدف ایجاد چارچوبی مفهومی و متدولوژیکی که از طریق آن شاخص های اماری استفاده شده برای کنترل و الگوبرداری جامعه‌ اطلاعاتی در کشورهای عضو اتحادیه‌ی اروپا توسعه و آزمون می‌شوند ، ارائه ‌کرده‌است .

    • کنفرانس سازمان ملل در تجارت و توسعه در سال ۲۰۰۳ گزارشی با نام « شاخص‌های توسعه‌ فناوری اطالعات و ارتباطات » را با هدف کمک به شناسایی موضعات علمی و فناوری موجود ، با تأکید خاص بر تاثیر ان ها در کشورهای در حال توسعه ، ارائه داد .

    • بانک جهانی در سال ۲۰۰۵ مدل « متدولوژی ارزیابی دانش » را با هدف کمک به کشورها باری شناخت مشکلات و فرصت هایی که با ان ها مواجه اند ، ارائه کرد .


فرم در حال بارگذاری ...

« مقالات و پایان نامه ها – ۱- پرسشنامه سلامت روانی (GHQ-28 ) گلدبرگ : – پایان نامه های کارشناسی ارشدپایان نامه ها و مقالات تحقیقاتی | قسمت 12 – 3 »
 
مداحی های محرم