وبلاگ

توضیح وبلاگ من

دانلود فایل های دانشگاهی | خلاصه فصل : – پایان نامه های کارشناسی ارشد

 
تاریخ: 25-09-01
نویسنده: نویسنده محمدی

به اعتقاد ادواردز ( ۱۹۸۰ ) به نقل از کویی ۲۰۰۷ ))، عوامل مهم و مؤثر بر اجراى خط مشى، )ارتباطات، منابع، تمایل مجریان، و ساختار دیوان ­سالارانه هستند. همچنین به اعتقاد اسمیت(۷۳(۱۹ یک خط مشى ایده­آل، یک مؤسسه مجری، گروه هدف، و عوامل محیطی، چهار عامل مهم در اجرای خط مشى هستند. به اعتقاد ون متر و ون هورن (۱۹۷۵) متغیرهاى ذیل، خط مشى و عملکرد مؤسسات مجری را پیوند مى­دهند:۱ –ویژگی­هاى مربوط به خود خط مشى که اهداف و استانداردها و منابع خط­مشى را شامل مى­شوند ۲ – ارتباطات بین سازمانی و فعالیت­هاى اجبارکننده -۳ ویژگى­هاى مؤسسات مجری ۴ – گرایش مجریان به خط­ مشى ۵ – شرایط اقتصادی، اجتماعی و سیاسی حاکم بر خط مشى. با گذشت چندین سال از اجرای نظام بودجه ­ریزی عملیاتی در کشورهای پیشرو در این زمینه، به ویژه ایالت متحده آمریکا، پژوهش­ها و تجربه ­های متعدد نشان داده است که این کشور و ایالت­ها و سازمان­ های آن و سایر کشورها به همه نتایج مورد انتظار از اجرای بودجه­­ریزی عملیاتی دست نیافته­اند و اجرای بودجه ­ریزی عملیاتی در کشورهای مذکور، اثربخش نبوده است.

در ادامه، نتایج برخی از پژوهش­ها در این زمینه بیان می­ شود. اولین مجموعه از پژوهش­ها درباره بودجه ­ریزی عملیاتی را ماتیو آندریوس همراه با همکارش هرب هیل در دانشگاه ویرجینیا با عنوان، تأثیر سیستم بودجه ­ریزی سنتی بر اثربخشی سیستم بودجه ­ریزی عملیاتی، نگاهی متفاوت به یافته ­های جدید، انجام دادند. در سال ۲۰۰۴ نیز آندریوس در پژوهشی با عنوان، توانایی، اختیار، مقبولیت در اتخاذ بودجه ­ریزی عملیاتی، سه عامل مؤثر در بررسی چگونگی اجرای نظام بودجه ­ریزی عملیاتی در ایالت­های کشور آمریکا و کشف عوامل مؤثر در اجرای نظام مذکور پرداخته­اند (گیلمور، ۲۰۰۶). کلاس و دوگرتی نیز در پژوهشی با عنوان، تأثیر بودجه ­ریزی عملیاتی بر درآمدهای ایالت­ها چگونگی اجرای بودجه ­ریزی عملیاتی و آثار مثبت و منفی آن در ایالت­ها را مورد بررسی قرار دادند (کلاس و دوگرتی، ۲۰۰۸ ). مارک رابینسون و دونکان لست در پژوهشی با عنوان، یک مدل پایه­ای برای بودجه ­ریزی عملیاتی، مدل چند جانبه­ای را برای اجرای اثربخش بودجه ­ریزی عملیاتی تدوین کردند (رابینسون و لست، ۲۰۰۹٫(

خلاصه فصل :

سازمان­ها به سه دلیل به بودجه ­ریزی نیاز دارند :۱- نشان دادن مفهوم مالی برنامه­ ها ۲- شناساندن منابع مورد نیاز اجرای برنامه­ ها ۳- کسب معیارهای سنجش، نظارت و کنترل نتیجه­ها در مقایسه با برنامه­ ها

فرایند بودجه ­ریزی در دولت، مؤسسات غیردولتی وخصوصی در ظاهر به یک شکل است ولی در داخل این مراحل تفاوت­های وجود دارد. بخشنامه بودجه از طرف سازمان و برنامه­ ریزی کشور تهیه می­ شود و پس از تأیید وتدوین شورای اقتصاد و بررسی و تصویب در دولت به بخشنامه بودجه منتهی می­ شود و از طریق رئیس جمهور به دستگاه اجرای ابلاغ می­ شود. ولی در این سازمان هر ساله ستادی به نام ستاد برنامه و بودجه در سازمان تشکیل می­ شود, این ستاد علاوه بر آنکه اهداف, سیاست­ها و برنامه ­های اجرائی سازمان را بر حسب بخش­های مختلف بررسی, ‌تصحیح و تلفـیق می­ نماید, بودجه پیشنهادی واحدهای اجرائی را نیز مورد رسیدگی قرار می­دهد. بودجه پس از تأیید توسط هیات مدیره برای تصویب نهائی به شورای عالی سازمان فرستاده می­ شود.

نظام فعلی بودجه ­ریزی سازمان علی رغم نقاط قوتی که دارد، دارای یکسری کاستی­ها ناکارآمدی­هاست که برخی از آن ها را ‌می‌توان به روش مورد استفاده و برخی دیگر را به فرایند انجام کار، نسبت داد. برای اصلاح نظام بودجه نویسی، سازمان نیازمند است تا در بالاترین سطح تصمیم ­گیری سازمان ، اشتراک نظری در خصوص کارآمد کردن نظام بودجه­ای به وجود آورد که البته به معنی شفاف کردن فرایند هزینه­ ها، رعایت اکید انظباط مالی، تأکید بر رعایت اولویت­های راهبردی در تخصیص منابع و بهبود شیوه ­های مدیریت اجرائی منابع مالی بخش عمومی است. بدون اصلاحات فوق، تأکید صرف بر تغییر شیوه ­های نگارشی و گزارش­دهی سند بودجه و مکانیسم تنظیم فرایند بودجه، به حل مسائل بنیادی بودجه ­ریزی نخواهد بود.

‌بنابرین‏ با توجه به مطالب مطرح شده در این فصل، پس از شناسایی الگوهای رایج بودجه ­ریزی (جدول ۲-۱) ، که برای رسیدن به یک بودجه کارآمد، نیازمند لحاظ کردن عواملی مانند: ۱- تخصیص بهینه منابع ۲- سازگاری با وظایف سازمان ۳- کارایی ۴- عقلایی­تربودن بودجه ۵- تامین­کننده اهداف سازمان ۶- امکان مقایسه پروژه­ ها و برنامه­ ها ۷- سادگی اجرا ۸- سهولت کنترل عملیات ۹- پاسخگوبودن ۱۰- شفاف بودن بودجه ۱۱- انعطاف­پذیری ۱۲- مشارکت گروهی ۱۳- سهولت کنترل بودجه، ‌می‌باشد تا بتوان یک الگوی مناسب بودجه ­ریزی در سازمان تامین اجتماعی به­­وجود آورد. (جدول ۲-۲).

جدول ۲-۱ الگوهای بودجه ­ریزی

الگوهای بودجه ­ریزی

منابع

سنتی

فخاریان (۱۳۸۴) و (فرج وند، اسفندیار،۱۳۸۰) و (فرزیب،۱۳۸۰).

افزایشی

( فرزیب، ۱۳۸۱) و (فخاریان،۱۳۸۴) و (پناهی، ۱۳۸۵،ص۷).

متمرکز

( مهدوی،۱۳۸۶) و (فرزیب ،۱۳۸۰).

‌بر مبنای‌ هدف

(عباسی، ۱۳۸۷، ص۴۵) و (الماسی، ۱۳۸۷، ص۱۷۹و۱۸۰).

برنامه­ای

(فرج­وند، اسفندیار،۱۳۸۰) و (عباسی، ابراهیم، ۱۳۹۰) .

عملیاتی

(فرزیب،۱۳۸۱و هاتری،۱۹۸۹( و )آندریوس،۲۰۰۴( و )توگن و همکاران۲۰۰۸( و (یوسف نژاد، ۱۳۸۶(.

طرح و برنامه

(فرج وند، ۱۳۸۱ .(و (فخاریان،۱۳۸۴).

‌بر مبنای‌ صفر

(مکی،۲۰۰۳( و (فرج­وند، ۱۳۸۱ ). و )فرج­وند، اسفندیار. ۱۳۸۱) و (عباسی، ابراهیم، ۱۳۹۰).

مؤلفه‌ ­های ارزیابی الگوهای بودجه ­ریزی
منابع

تخصیص بهینه منابع

(مکی، ۲۰۰۳) و (فرج­وند، ۱۳۸۱) و (عباسی، ابراهیم، ۱۳۹۰) و (پناهی ،۱۳۸۴)

تامین کننده اهداف سازمان

(میلر، ۲۰۰۲) و (فرج­وند، ۱۳۸۱)

سازگاری با وظایف سازمان

(انصاری، شاهرخ، ۱۳۸۴) و (پناهی، ۱۳۸۴ )

کارایی

(هاتری،۱۹۸۹) و (پناهی، ۱۳۸۵،ص۷).

عقلایی­تربودن بودجه

(صفری، سعید و ‌غلام‌ رضایی، داوود، ۱۳۸۵)

امکان مقایسه پروژه­ ها و برنامه­ ها

فرج وند.) ۱۳۸۱) و (فخاریان، ۱۳۸۴)

مشارکت گروهی

مهدوی، داود (۱۳۸۶) و (عباسی، ابراهیم، ۱۳۹۰)

انعطاف­پذیری

مهدوی، داود (۱۳۸۶) و فرزیب، ۱۳۸۰)

شفاف بودن بودجه

(حسن­آبادی، ‌نجارصراف،) و (میلر، ۲۰۰۲) و (عباسی، ابراهیم، ۱۳۹۰)

پاسخگوبودن

میلر.(۲۰۰۲) و (پناهی ،۱۳۸۴)


فرم در حال بارگذاری ...

« مقالات و پایان نامه های دانشگاهی | کاربرد بازی درمانی از سوی آنافروید – 9دانلود متن کامل پایان نامه ارشد | ۲-۵ اختلالات همبود و ویژگی های همراه با اختلال فزون کنشی و نارسایی توجه – 9 »
 
مداحی های محرم