وبلاگ

توضیح وبلاگ من

پژوهش های کارشناسی ارشد درباره اثربخشی آموزش حل تعارض بر … – منابع مورد نیاز برای مقاله و پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین

 
تاریخ: 15-04-01
نویسنده: نویسنده محمدی

آمار استنباطی :
برای تحلیل داده ها، از تحلیل کوواریانس استفاده شد.. نتایج در جدول های زیر ارائه شده است.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

فرضیه اول : آموزش مهارت حل تعارض ، میزان رضایت زناشویی زوجین را افزایش می دهد .
جدول ۵ : نتایج تحلیل کوواریانس اثرات آموزش حل تعارض بر رضایت زناشویی زوجین

منابع
میانگین مجذورات
درجه آزادی

F

معناداری
ضریب تاثیر

گروه

۶۴/۲۵۳۴۴
۱
۱۸۷/۵۱
۰۰۱/۰
۶۹/۰

داده های جدول ۵، نشان می دهد که F مشاهده شده گروه های آزمایش و کنترل در سطح ۰۵/۰ P < معنادار می باشد . ( P ≤۰/۰۰۱ _ F = 51/187 ) لذا فرض صفر رد می شود و میتوان چنین نتیجه گیری نمود که بین میانگین رضایت زناشویی گروه آزمایشی و کنترل تفاوت معنادار وجود دارد و میتوان گفت آموزش مهارت حل تعارض ، ضایت زناشویی را افزایش داده است. ضریب تأثیر نیز نشان میدهد که ۶۹ درصد از تفاوت نمرات ضایت زناشویی گروه آزمایش و کنترل مربوط به تأثیر آموزش حل مسئله میباشد.
فرضیه دوم : آموزش مهارت حل تعارض ، میزان صمیمیت روانشناختی زوجین را افزایش می دهد .
جدول ۶ : نتایج تحلیل کوواریانس اثرات آموزش حل تعارض بر صمیمیت زوجین
داده های جدول ۶ ، نشان می دهد که F مشاهده شده گروه های آزمایش و کنترل در سطح ۰۵/۰ P < معنادار می باشد . ( P ≤۰/۰۰۱ _ F = 65/91 ) بنابراین بین میانگین صمیمیت روانشناختی زوجین گروه آزمایشی و کنترل تفاوت معنادار وجود دارد و میتوان گفت آموزش مهارت حل تعارض ، صمیمیت روانشناختی زوجین را افزایش داده است. ضریب تأثیر نیز نشان میدهد که ۶۹ درصد از تفاوت نمرات صمیمیت روانشناختی زوجین گروه آزمایش و کنترل مربوط به تأثیر آموزش حل مسئله میباشد.
بنابراین می توان نتیجه گرفت آموزش مهارت های حل تعارض بر افزایش صمیمیت زوج ها اثر داشته و تفاوت معنی داری بین میانگین های صمیمیت گروه آزمایشی و گروه گواه ایجاد کرده است .
فصل پنجم
نتیجه گیری
بحث و نتیجه گیری :
هدف پژوهش حاضر تاثیر آموزش های حل تعارض بر رضایت زناشویی و صمیمیت زوجین شهر جوانرود مورد بررسی قرار گرفت ، و در نهایت نتایج زیر در رابطه با دو فرضیه مطرح در پزوهش به دست آمد .
فرضیه اول ما در این پژوهش آموزش مهارت حل تعارض ، میزان رضایت زناشویی زوجین را افزایش می دهد ، است . در این فرضیه تاثییر آموزش مهارت حل تعارض بر میزان رضایت زناشویی زوجین بررسی شد . یافته های پژوهش نشان داد که بین آموزش مهارت حل تعارض و میزان رضایت زناشویی زوجین رابطه معنادار وجود دارد .
این یافته تقریباً با نتایج نظری (۱۳۸۳) و شفیعی نیا(۱۳۸۱) همسو است.نظری با بهره گرفتن از شیوه ی غنی سازی ارتباط و مشاوره ی راه حل محور به افزایش رضایت زناشویی دست یافته است،وی بهبود ارتباط عاطفی زوج ها و هم زمان به هم بودنشان را در رضایت زناشویی موثر یافته است که تقریباً با یافته های این پژوهش هم خوانی دارد.شفیعی نیا با بهره گرفتن از آموزش مهارتهای حل تعارضات زناشویی به زنان روابط متقابل زن و شوهر را بهبود بخشید.وی همکاری زوج ها ،رابطه خانوادگی زوج ها را با خانواده خود و خانواده همسرشان و عدم حمایت فرزنددر مقابل همسر از جمله عوامل مؤثر در بهبود رضایت زناشویی دانست که با نتایج پژوهش حاضر هم خوانی دارد.
در تبیین نتیجه بدست امده باید گفت که اصولا شناخت و رفتار دو مولفه اساسی تعاملات متقایل به ویژه تعاملات زناشویی هستند . افراد مجموعه ای از انتظارات ، باورها و تصورات خیالی مربوطه به نقش خود و همسرشان رادر پیوند زناشویی داخل می کنند که متاسفانه بسیاری از این انتظارات شدیداً غیر واقع بینانه هستند و از این رو سبب گسترش ناامیدی _ بی اعتمادی و پرخاشگری می شوند .
جاکوبسون و مارگولین (۱۹۷۱) یک از مشخصه های اصلی مشکلات موجود در روابط زناشویی به کارگیری محرک های آزاردهنده از سوی هر یک از زوجین برای کنترل رفتار طرف مقابل است . با توجه به مطالب مذکور دلیل اثر بخشی آموزش های حل تعارض بر رضایت زناشویی روشن میگردد . چون اصولا در این آموزش های زوجین تشویق می شوند که اختلاف و تعارض های خود را با بهره گرفتن از شیوه های مسالمت آمیز و گفتگو حل کنند .
فرضیه دوم ما در این پژوهش آموزش مهارت حل تعارض ، میزان صمیمیت روانشناختی زوجین را افزایش می دهد ، است .در این فرضیه تاثیر آموزش حل تعارض بر میزان صمیمیت روانشناختی زوجین بررسی شد . یافته های پژوهش نشان داد که بین آموزش مهارت حل تعارض و میزان صمیمیت روانشناختی زوجین رابطه معنادار وجود دارد .نتایج حاصل از این فرضیه حاضر نشان داد که آموزش حل تعارض میزان صمیمیت و رضایت زناشویی زوجین را افز ایش داد.
این یافته با نتایج پژوهشی مختلف از جمله پژوهش خدابخش احمدی ( ۱۳۸۲ )، مبتنی بر تأثیر روش حل مشکل بر سازگاری زناشویی و روابط صمیمانه؛ اعتمادی ( ۱۳۸۴ )، مبنی بر اثربخشی روش های شناختی- رفتاری بر صمیمیت کلی، عاطفی و جنسی ؛ اولیاء ( ۱۳۸۵ )، مبتنی بر تأ ثیر برنامه غنی سازی بر صمیمیت کلی، عاطفی، عقلانی، روانشناختی، اجتماعی- تفریحی و هایکمن و همکاران ( ۱۹۹۷ )، )، مبنی بر اثر آموزش برنامه غنی سازی بر صمیمیت زناشویی همسو بود.
بر اساس نظریه برابری، زوجها زمانی میتوانند با همسر خود صمیمی شوند که در رابطه خویش احساس برابری داشته و بازده و سودی که از رابطه حاصل می شود، با بازده و سودی که همسرشان بدست می آورد، قابل مقایسه باشد. مهارت حل مسئله با هدف حل مشکلات، رسیدن به یک راه حل عملی مورد توافق دو همسر و ایجاد جو مشارکتی، زوج را متعهد می سازد تا مشکلات را به شکلی حل نمایند که نیاز نباشد یک همسر به خاطر دیگری از دست برود و نهایتاً با شکل گیری الگوی برنده- برنده، هر دو همسر احساس برابر ی نمایند . این خود موجب می شود میزان
صمیمیت در رابطه افزایش یابد.
یافته دیگر پژوهش، اثربخشی آموزش حل تعارض بر افزایش صمیمیت عقلانی را نشان داد که با نتیجه پژوهش اولیاء ( ۱۳۸۶ )، همسو و با نتایج پژوهش اعتمادی ( ۱۳۸۴ )، ناهمسو می باشد .
صمیمیت عقلانی در میان نهادن عقاید، افکار و باورها با همسر است. مؤلفه حیاتی لازم برای ایجاد صمیمیت عقلانی توانایی نگریستن به دنیا از چشم همسر و احترام به دیدگاه هم سر است ( باگاروزی، ۲۰۰۱ ). آموزش حل تعارض مسئله به زوجها کمک میکند نسبت به مسائل نگرش واقع بینانه داشته و اختلافها را به عنوان یک مسئله و چالش در نظر بگیرند. این نگرش سبب میشود هر دو همسر به یک دید مشابه در مورد مشکلات زناشویی دست یابند و بر اساس نظریه تعادل ش ناختی، نگرشهای مشابه نسبت به امور نیاز زوجها به تعادل را رفع میکند و باعث می شود زوجها نسبت به هم احساس صمیمیت نمایند (فهر۱۹۹۶ )
همچنین یافته های این پژوهش نشان داد که آموزش راهبردهای حل تعارض غفلت زن، کلامی شوهر سورفتارشوهر وخاتمه دادن زن، پیش بینی کننده ی مناسبی برای رضایتمندی زناشویی است . آموزش راهبردهای حل تعارض با رضایتمندی زناشویی ، رابطه مثبت دارند. به نظر می رسد زنها از اینکه شوهرانشان با آن ها درد دل کنند و از اسرارشان حرف بزنند، لذت می برند و برعکس از لب فروبستن شوهر و از عدم ابراز احساسات او ناراحت می شوند. این تفاوتهای جنسیتی باعث احساسات منفی در زن و کاهش احساس رضایتمندی زناشویی می شود. غفلت زن، در واقع حاکی از نادیده انگاشتن همسر، همکاری نکردن و پاسخگو نبودن است.
محدودیتهای پژوهش :
بسیاری زوجها واقعا به مشاوره انفرادی نیاز دارند و این گروه ها کمکی به آنها نمی کند.
انجام نشدن پیگیری به علت شروع امتحانات دانشجویان
همکاری نکردن زوج ها در بعضی از مواقع و توافق کامل برای حضور همزمان در جلسات
احتیاط در تعمیم دادن نتایج پژوهش به جامعه
در این آموزش ها مهارت های مورد نیاز هر فرد و هر زوج مد نظر قرار نمی گیرد، و
آموزش ها عمومی اند.
به طورکلی، اموزش حل تعارض، به عنوان یک تکنیک شناختی- رفتاری، هم بر جنبه های شناختی و هم رفتاری تأکید دارد و در این پژوهش با اصلاح دید گاه و باورهای فرد در زمینه مسائل و مشکلات زناشویی موجب افزایش رضایت زناشویی و صمیمیت روانشناختی شد. با تکیه بر نتایج بدست آمده پیشنهاد می شود :
پیشنهاد های کاربردی :


فرم در حال بارگذاری ...

« دانلود منابع پژوهشی : منابع کارشناسی ارشد در مورد آنالیز احتمالی پایداری دینامیک … – منابع مورد نیاز برای مقاله و پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشیندانلود منابع تحقیقاتی : دانلود فایل ها در مورد : بررسی و ارائه یک … – منابع مورد نیاز برای مقاله و پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین »
 
مداحی های محرم