وبلاگ

توضیح وبلاگ من

پروژه های پژوهشی و تحقیقاتی دانشگاه ها در مورد آسیب شناسی وضعیت تولید ... - منابع مورد نیاز برای پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین

 
تاریخ: 15-04-01
نویسنده: نویسنده محمدی

۱۷

۳

رباط کریم

۵

۱۷

۴

ورامین

۷

۲۰

۵

پاکدشت

۴

۱۶

۶

اسلام شهر

۳

۱۴

جمع کل

۲۸

۱۰۰

همانطور که در جدول شماره ۳ مشاهده می شود تعداد کارگاه های شیشه گری در تهران و شهر های اطراف آن در سال ۱۳۹۲ به ۲۸ کارگاه فعال رسیده است و در مقایسه با ۱۳۸۰، تعداد ۲۲ کارگاه شیشه گری تعطیل و افراد آن به تغییر شغل منجر شده اند.
میدان شوش تهران چه در گذشته و چه در حال حاضر مرکز شیشه تهران نام گرفته است. البته باید گفت که این مرکز در گذشته ی نه چندان دور محل تعدادی از کارگاه های شیشه گری بوده است و حال به مرکز خرید شیشه و کریستال های وارداتی تبدیل شده است. در مصاحبه ای که در این رابطه با سر کار خانم فرزانه خانلر خانی[۱۰] ، طراح شیشه انجام شد برای ما روشن می سازد که چرا کار گاه های شیشه گری واقع در شوش تعطیل شدند؟! «در دهه ۷۰، با بالا رفتن ارزش زمین های منطقه شوش تهران که کارگاههای شیشه گری زیادی در آنجا دایر بودند از یک جهت، و مشکلاتی که این کارگاهها برای محیط زیست ایجاد می کردند از جهت دیگر، شهرداری تهران برآن شد تا این زمین ها را به قیمت بالا خریداری کند و در محل آنها بازار و مجتمع تجاری ایجاد نماید. بازاری که محل خرید و فروش شیشه های وارداتی از کشور هایی مانند: چین، ترکیه، و … شده است. در نتیجه تعداد زیادی از صنعتگران حاضر به فروش کارگاه هایشان شدند و به سود مالی بالایی رسیدند» ( مصاحبه با خانم خانلر خانی).

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

البته با توجه به ایجاد آلودگیهای محیط زیست، کارگاه های صنعتی نباید در اطراف مناطق مسکونی باشند. اما این اتفاق مهم، یعنی جمع آوری کارگاهها از این منطقه باید با نظارت درست انجام می شد. سازمان صنایع دستی باید اقدامی قانونمند انجام می داد و این کارگاهها را به فضایی مناسب منتقل می کرد و نه اینکه باعث تعطیلی دائم آنها می شد.
نکته ای دیگر در مورد وضعیت استقرار کارگاههای شیشه گری این است که، در حال حاضر محل تمام کارگاهها در اطراف تهران و در جاه هایی قرار دارند که از لحاظ امنیت فردی در خصوص رفت و آمد در درجه خیلی پایینی قرار دارد. یک دانشجوی رشته صنایع دستی و علاقه مند به گرایش شیشه گری به سختی می تواند به آن محل ها برود. مخصوصا برای خانم ها می شود گفت که غیر ممکن می باشد. چنین عواملی می تواند باعث قطع رابطه دانشجویان و فارغ التحصیلان با محیط کارگاه و مانع حضورشان در این فضا بشود.
مبحث دیگری که در این قسمت قابل ذکر می باشد، تجهیزات و امکانات موجود در کارگاه های شیشه گری است. هر آنچه که در یک کارگاه شیشه گری اعم از : کوره های ذوب شیشه، تصویر شماره (۱-۳) ، انبر ها، میله های دم، گرم خانه، قالب های فولادی، قیچی و غیره، همگی در روند کار و کیفیت محصول موثر خواهند بود.
در این خصوص طی مصاحبه ای که با آقای علی بختیاری[۱۱]، آقای وفایی[۱۲] و آقای رضا اسماعیلی[۱۳] انجام شد، همگی بر این نظر بودند که ابزارهایی که در کارگاه استفاده می شود ابزارآلات به روز نیستند و آجر نسوز هایی که برای بدنه کوره ها استفاده می شود نوع تولید داخل کشور کیفیت مناسبی ندارد. هرچند که ابزار آلاتی در دنیا وجود دارد که دارای کیفیت بسیار بالایی هستند. یکی از آسیب های مهم وارده به تولیدات کارگاه ها، عدم وجود وسایل کاری مناسب می باشد.
تصویر شماره (۱-۳)، کوره ذوب شیشه، عکس از سایت www.friedmanarchives.com) )
هر ساله نمایشگاهی با عنوان “سالانه شیشه گری” در دوسلدورف آلمان برگزار می شود و آقای بختیاری هر دو سال یک بار در آن نمایشگاه شرکت می کنند و امکانات عالی که آنها از آن بهره مند هستند را مشاهده می کنند. سپس این موضوع مطرح میشود که در مقابل کیفیت بسیار بالایی که در آنجا وجود دارد، قیمت محصولات نیز به همان اندازه بالاست. اگر کار کیفیت مطلوبی داشته باشد، همیشه مشتری خواهد داشت. ایشان در کارگاهشان هم کوره ایرانی دارند و هم کوره ای که از چک وارد کرده اند، اما می گویند که کوره‌ای که از چک وارد کرده‌اند بسیار با دوام‌تر و با کیفیت‌تر از کوره‌های ایرانی است.
۲-۳- مواد اولیه
یکی از مهمترین مواردی که در روند نولید شیشه های دست ساز چه از لحاظ کیفیت و چه از قیمت تمام شده محصول و غیره، مواد اولیه می باشد.
«مواد استفاده در کارگاه های شیشه را می توان به دو گروه تقسیم نمود:
مواد اولیه مرغوب که از سیسلیس، بوراکس، مواد کمک ذوب و انواع دیگر برای از بین بردن رنگ، حباب هوا و سختی شیشه در خمیر شیشه مخلوط می شود.


فرم در حال بارگذاری ...

« منابع علمی پایان نامه : نگاهی به پژوهش‌های انجام‌شده درباره : بهینه سازی ترمواکونومیک و ... - منابع مورد نیاز برای پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشیندانلود منابع تحقیقاتی : راهنمای نگارش پایان نامه با موضوع بررسی تاثیر ... - منابع مورد نیاز برای پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین »
 
مداحی های محرم