تمایل به ایجاد دولت الکترونیکی در کشور
یکی از اقداماتی که در ایران در جهت الکترونیکی نمودن امور انجامشده است تمایل به ایجاد دولت الکترونیکی در کشور است. از سوی گروههای متفاوت اقداماتی در این زمینه انجام دادهاند. ازجمله طرح تکفا که از سوی گروهی از کارشناسان متخصص در این امر در حال پیگیری است (نقدی فرد هاشمیان،۱۳۸۲) و پیشرفت فناوری اطلاعات و ارتباطات.
۴-۲۱-۲ تهدیدآموزشها
نبود آخرین فناوریهای[۷۴] ICT در کشور
تازهترین آماری که در زمینه آمادگی دیجیتالی از سوی واحد اطلاعات اقتصادی اکونومیست منتشرشده نشان میدهد که در بین ۶۹ کشور جهان ایران در رده آخر آمادگی دیجیتالی قرارگرفته است. در سالهای ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶ رتبه اول به ترتیب ۵۹ و ۶۵ بوده و در واقع رتبهبندی ایران
از دو سال قبل تاکنون ده پله سقوط داشته کردهاست.[۷۵]
پایین بودن سطح توسعه اقتصادی کشور
کشور در حال توسعهای که نرخ رشد اقتصادی پایین داشته و دارای توسعهیافتگی پایینی باشد، با توجه به ارتباط تنگاتنگ و تعامل عوامل اقتصادی و رابطه مستقیم آنها به هم امید به دستیابی به فناوریهای نوین ارتباطی و اطلاعاتی در آن کشور کم خواهد بود. (معاونت برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت بازرگانی (۱۳۸۴)، ص ۱۹۸-۱۹۹)
نبود قوانین و مقررات موردنیاز در مورد بانکداری الکترونیکی
با تغییر در مکانیسم (سازوکار) های پرداخت، نظام حقوقی و قانونی یک کشور در این زمینه باید اصلاح شود. هر نوع شیوه پرداختی، راهکارها و چارچوب حقوقی و قانونی خود را طلب میکند. تحولات نظام بانکداری، روابط باک با مشتری و شیوه انجام معاملات را دگرگون نموده است. در ایران قوانین و مقررات، به خصوص قانون تجارت و قوانین بانکی و شیوه فضایی، باید مورد تجدیدنظر قرار گیرد و تکمیل شود.[۷۶]
جدول ۹-۲ ماتریس SWOT بانکداری الکترونیکی در ایران
نقاط قوت
نقاط ضعف
ماتریسهای SWOT
بانکداری الکترونیکی در ایران
۱ ـ توجه به مدیران ارشد بانکداری و موضوع توسعه بانکداری الکترونیکی در ایران
۲ ـ سطح تحصیلات دانشگاهی اکثر کارکنان جدید بانکی
۳ ـ وجود تجربه چندساله در زمینه خودپردازها و دستگاههای POS در ایران
۴ ـ وجود شبکه تبادل اطلاعات بینبانکی (شتاب)
۵ ـ وجود نیروهای متخصص در طراحی نرمافزارهای بانکی
۶ ـ وجود اعتبارات لازم برای سرمایهگذاری در زمینه ایجاد زیرساختهای بانکداری الکترونیکی در بانکهای کشور
۷ ـ وجود Base (پایه) فرمهای دستی بانکی در سیستم بانکداری سنتی
۸ ـ وجود شعب بانکی در کشور
۹ ـ وجود نام بانکهای معتبر در کشور
۱ ـ نبود نرمافزارهای مناسب در کشور
۲ ـ نبود سختافزارهای مناسب در کشور
۳ ـ نبود مغز افزار مناسب در کشور
۴ ـ نبود سازمان افزار مناسب در کشور
۵ ـ امکان سوءاستفاده از حسابهای بانکی
۶ ـ وجود کارمزد در برخی از مسائل پرداخت الکترونیکی
۷ ـ پایین بودن سرعت سیستمهای اطلاعرسانی الکترونیکی
۸ ـ برگشتناپذیر بودن تراکنش
۹ ـ عدم آشنایی برخی از مدیران با فناوری اطلاعات و کاربردهای آن در بانکداری
۱۰ ـ نبود تنوع در خدمات بانکداری الکترونیکی
۱۱ ـ مقاومت کارکنان و مدیران بانکی در بهکارگیری بانکداری الکترونیکی
فرصتآموزشها
۱ ـ اختصاص اعتبارات مختلف دولتی به فناوری اطلاعات برای بخشهای دولتی و خصوصی
۲ ـ تمایل به عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی (WTO)
۳ ـ وجود شرکت¬هایی با زمینه کاری فناوری اطلاعات در کشور
۴ ـ تمایل قانونگذاران در تصویب قوانین مرتبط بانکداری الکترونیکی
۵ ـ امکان استفاده از شرکت¬های IT در سطح دنیا
۶ ـ افزایش رشد استفاده از اینترنت در کشور
۷ ـ تغییر انتظارات مردم و بالا رفتن سطح توقعاتشان در زمینه ارائه خدمات بانکی
۸ ـ وجود رشتههای دانشگاهی مرتبط با بانکداری الکترونیکی در کشور
۹ ـ توسعه شبکه فیبر نوری در کشور و ایجاد زیرساختآموزشها و شاهراههای اطلاعاتی پرظرفیت در کشور
۱۰ ـ تمایل به ایجاد دولت الکترونیکی در کشور
۱۱ ـ پیشرفت فناوری اطلاعات و ارتباطات
راهبردهای SO
(بهره جستن از نقاط قوت جهت بهرهبرداری از فرصتآموزشها)
راهبردهای WO
(بهره جستن از فرصتآموزشها برای از بین بردن یا کاهش نقاط ضعف)
۱ ـ اختصاص اعتبارات مختلف دولتی به فناوری اطلاعات برای بخشهای دولتی و خصوصی
۲ ـ تمایل به عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی (WTO)
۳ ـ وجود شرکت¬هایی با زمینه کاری فناوری اطلاعات در کشور
۴ ـ تمایل قانونگذاران در تصویب قوانین مرتبط بانکداری الکترونیکی
۵ ـ امکان استفاده از شرکت¬های IT در سطح دنیا
۶ ـ افزایش رشد استفاده از اینترنت در کشور
۷ ـ تغییر انتظارات مردم و بالا رفتن سطح توقعاتشان در زمینه ارائه خدمات بانکی
۸ ـ وجود رشتههای دانشگاهی مرتبط با بانکداری الکترونیکی در کشور
۹ ـ توسعه شبکه فیبر نوری در کشور و ایجاد زیرساختآموزشها و شاهراههای اطلاعاتی پرظرفیت در کشور
۱۰ ـ تمایل به ایجاد دولت الکترونیکی در کشور
۱۱ ـ پیشرفت فناوری اطلاعات و ارتباطات
راهبردهای SO
(بهره جستن از نقاط قوت جهت بهرهبرداری از فرصتآموزشها)
راهبردهای WO
(بهره جستن از فرصتآموزشها برای از بین بردن یا کاهش نقاط ضعف)
تهدیدها
۱ ـ ضعف در تعامل، هماهنگی و همکاری سازمانها و وزارتخانهآموزشها
۲ ـ نبود زیرساختهای مناسب فرهنگی، اجتماعی در کشور
۳ ـ نبود آخرین فناوریهای ICT در کشور
۴ ـ پایین بودن سطح توسعه اقتصادی
۵ ـ نبود قوانین و مقررات موردنیاز در مورد بانکداری الکترونیکی
۶ ـ کمبود نیروی انسانی باتجربه در کشور
۷ ـ امکان تأسیس شعب بانکهای خارجی در ایران
۸ ـ نگرانی مسئولان کشور در مورد بیکار شدن کارمندان بانکآموزشها
۹ ـ عدم تسلط کافی مردم در استفاده از فناوریهای مرتبط با بانکداری الکترونیکی
۱۰ ـ عدم آشنایی و آموزش مردم
راهبردهای ST
(احتراز از تهدیدها با بهره گرفتن از نقاط قوت)
راهبردهای WT
(کاهش نقاط ضعف و پرهیز از تهدیدها)
۵-۲۱-۲ راهبردهای اتخاذشده
در این قسمت، راهبردهایی که با بهره گرفتن از ماتریس SWOT تدوینشدهاند، بیان میگردند.
فرم در حال بارگذاری ...