وبلاگ

توضیح وبلاگ من

منابع مورد نیاز برای پایان نامه : ارزیابی عملکرد شرکت پتروشیمی خوزستان بر اساس مدل تعالی … – منابع مورد نیاز برای مقاله و پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین

 
تاریخ: 15-04-01
نویسنده: نویسنده محمدی

هدف‏گذاری مشخصی برای عملکرد سازمان و درک منطق هدف‏گذاری برای سازمان در خصوص این معیار بدرستی روشن نمی‏باشد.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

مقایسه بهینه‏ای از بهترین‏های صنعت و یا متوسط صنعت جهت مقایسه نتایج صورت نپذیرفته است.
شرکت منطق و علت روندهای مثبت و پایدار خود را در خصوص فعالیت‏های انجام شده در خصوص این متغیر را درک می‏نماید ولی در خصوص انتقال این نتایج به جامعه، فعالیت‏های نظام‏مندی انجام نشده است.
شواهدی مبنی بر تفکیک نتایج حاصل از این معیار برای جوامع مختلف مورد نظر سازمان مشاهده نگردید.
فعالیت‏هایی از طرف سازمان برای ارائه نتایج مطلوب به جامعه صورت پذیرفته که از جمله آنها می‏توان به پروژه فیلتر پرس، کادر آموزش دیده اداره بهداشت، ایمنی و محیط‏زیست ، برگزاری دوره‏های آموزشی در خصوص محیط زیست و تشویق کارکنان به مشارکت در طرح‏های اجتماعی عام‏المنفعه به صورت رسمی و غیر رسمی را می‏توان ذکر نمود.
شرکت همواره و به صورت منظم و سیستمانیک میزان آلاینده‏های زیست محیطی خود را مورد سنجش و ارزیابی قرار می‏دهد و استاندارهای کیفی و مدیریتی در این زمینه را اخذ و الزامات آنها را رعایت و در دوره‏های زمانی مختلف با بهره گرفتن از ارزیابان و ممیزان داخلی و خارجی براساس شاخص‏های مورد نظر هر نظام، مورد سنجش قرار می‏دهد.
شرکت با این دید که کارکنان و خانواده‏های آنها عضوی از جامعه هستند امکانات و خدمات بهداشتی و درمانی را برای آنها در منطقه فراهم نموده و از تخصص پزشکان برجسته کشوری برای ارائه خدمات مطلوب استفاده می‏نماید. که امکان استفاده برای بخشی از جامعه پیرامون نیز وجود دارد.
ارائه بسیاری از خدمات به جامعه پیرامون توسط شرکت عملیات غیرصنعتی انجام می‏گیرد که علی‏الرغم پرداخت هزینه‏ های آن از طرف سازمان، دریافت نظرات جامعه و توجیح آنها که شرکت محل تحقیق در این رسالت سهیم بوده برای جامعه پیرامون بدرستی تفهیم نشده است.
نتایج حاصل از این تحقیق با نتایج تحقیق اُسمان اکیاز (۱۳۸۵) مطابقت و با نتایج حاصل از تحقیق جواد فیض‏الهی (۱۳۸۹) تفاوت دارد.
فرضیه فرعی چهارم:
محقق فرضیه فرعی چهارم را اینچنین تعریف نموده است:
عملکرد شرکت پتروشیمی خوزستان از منظر معیار نتایج کسب و کار بر اساس مدل تعالی سازمانی (EFQM) در وضعیت مطلوبی نمی‏باشد.
براساس میانگین محاسباتی برای این گویه‏ها، بیشترین میانگین مربوط به گویه‏ ۴۰ (سازمان منطق و علت تغییرات مثبت و پایدار در حوزه نتایج کلیدی کسب ‏و کار مالی و غیرمالی را درک می‏نماید؟) با میانگین ۲٫۶۹؛ و کمترین میانگین مربوط به گویه‏های ۳۵ (دستاوردهای کلیدی مالی و غیر مالی، نتایجی را به همراه دارد که قابل مقایسه یا بهتر از رقبای مستقیم یا سازمان‏های هم‏تراز باشد؟) با میانگین ۲٫۲۴ می‏باشد. ۶۲ نفر از پاسخ دهندگان به گویه‏های این متغیر عددی کوچکتر / مساوی ۳ داده و تنها ۵ نفر از پاسخ‏دهندگان بیش از ۳ امتیاز داده ‏اند.
نسبت مشاهده شده برای این فرضیه (۹۰ درصد) از نسبت آزمون (۶۰ درصد) بزرگتر است، لذا H0 که ادعای پژوهش است، رد نشده و با توجه به عدم رد H0 به صورت غیر مستقیم فرض H1 که نقیض ادعای پژوهش است؛ رد می‏شود. لذا نتایج تحقیق نشان داد ( در سطح خطای ۵ درصد) که عملکرد شرکت پتروشیمی خوزستان از منظر معیار نتایج کسب و کار بر اساس مدل تعالی سازمانی (EFQM) در وضعیت مطلوبی نمی‏باشد. این معیار نسبت به سایر معیارها کمترین امتیاز را کسب نموده و در رتبه چهارم قرار گرفت. که تفسیر نتایج حاصله را می‏توان به شرح ذیل بیان نمود. همچنین بر اساس مدل امتیاز این معیار ۴۶٫۹۱ ( از ۱۵۰ امتیاز ) بدست آمد.
علت پایین بودن امتیاز این معیار را می‎‏توان به شرح ذیل تفسیر نمود:
هدف‏گذاری مشخصی برای عملکرد و درک منطق هدف‏گذاری برای سازمان در خصوص این معیار روشن نشده است.
مقایسه بهینه‏ای از بهترین‏های صنعت و یا متوسط صنعت و یا شرکت‏های مشابه جهت مقایسه نتایج حاصله صورت نپذیرفته است.
شرکت منطق و علت روندهای مثبت و پایدار خود را در خصوص فعالیت‏های انجام شده مرتبط با این متغیر را درک می‏نماید ولی به علت محدودیت‏هایی ساختاری نتوانسته است به منظور برون رفت از این وضعیت و رساندن شرکت به نقطه سربسر اقدامی انجام دهد.
شواهدی اندکی ازتفکیک نتایج حاصل از این معیار مشاهده گردید.
اگرچه شرکت در سال‏های اخیر دارای روند رو به رشدی در جهت تولید محصولات و رفع مشکلات فرایندی، داشته است که نتایج صورت‏های مالی نیز این روند را نشان می‏دهد. ولی به علت قیمت بالای مواد اولی؛ پایین بودن ظرفیت تولید؛ مشکلات واحد پلی کربنات و … روند رو به رشد محدود بوده و نتوانسته زیان انباشته شرکت را جبران نماید.
عواملی چون زیان ناشی از تسعیر بدهی‏های ارزی، دیماند یوتیلیتی، ضایعات غیر عادی، هزینه تسهیلات دریافتی از شرکت ملی صنایع پتروشیمی و پایین بودن ظرفیت تولید را می‏توان از جمله عواملی برای پایین بودن نتایج این معیار برشمرد.
پایین بودن قیمت فروش محصول پلی کربنات نسبت به قیمت تمام شده از دلایل عدم رشد نتایج کسب و کار است.
زیان انباشته شرکت بالاست و این خود به عنوان محدویت بزرگ برای جبران است.
نتایج حاصل از این تحقیق با نتایج تحقیق مریم رحمتی (۱۳۸۵) از لحاظ نمره مکتسبه مطابقت و با نتایج حاصل از تحقیق جواد فیض‏الهی (۱۳۸۹) تفاوت دارد.
فرضیه اصلی تحقیق:
محقق فرضیه اصلی تحقیق را اینچنین تعریف نموده است:
عملکرد شرکت پتروشیمی خوزستان بر اساس مدل تعالی سازمانی EFQM مطلوب نمی‏باشد.
نسبت مشاهده شده برای این فرضیه (۹۰ درصد) از نسبت آزمون (۶۰ درصد) بزرگتر است، لذا H0 که ادعای پژوهش است، رد نشده و با توجه به عدم رد H0 به صورت غیرمستقیم فرض H1 که نقیض ادعای پژوهش است؛ رد گردید. لذا می‏توان ( با ۹۵ درصد اطمینان ) اذعان نمود که عملکرد شرکت پتروشیمی خوزستان ( از منظر نتایج مشتری، کارکنان، جامعه و کسب و کار) بر اساس مدل تعالی سازمانی (EFQM) مطلوب نمی‏باشد. همچنین میزان امتیاز مکتسبه براساس مدل ۱۹۵ امتیاز ( از ۵۰۰ امتیاز ) تعیین گردید. که شرح تفسیر نتایج حاصله برای هریک از متغیرها/ معیارها در قسمت‏های قبل تشریح گردید و تعداد پاسخ دهندگان به هر یک از مؤلفه‏های پرسشنامه نیز در جدول شماره ۴-۲۱ ذکر گردیده است.
جدول شماره ۵-۱ : محاسبه امتیاز چهار معیار حوزه نتایج براساس مدل تعالی و با رویکرد پرسشنامه‏ای

شماره معیار
حوزه ‏های اصلی مدل
عنوان معیار
می‏توانیم ثابت کنیم که در این زمیته بهترین هستیم
همه ما اعتقاد داریم که در این زمینه بسیار خوب هستیم
در این زمینه سازمان خوب عمل می‏کند اما جای بهبود دارد
سازمان نیاز به بهبود قابل ملاحظه‏ای دارد
عدم اقدام توسط سازمان
۶
نتایج
نتایج مشتریان
۰
۸
۲۸
۲۶
۵


فرم در حال بارگذاری ...

« سایت دانلود پایان نامه: منابع پایان نامه با موضوع تأثیر رسانه های اجتماعی و سیستم … – منابع مورد نیاز برای مقاله و پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشیننگارش پایان نامه در رابطه با انعکاس اندیشه های ایران … – منابع مورد نیاز برای مقاله و پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین »
 
مداحی های محرم