وبلاگ

توضیح وبلاگ من

مقاله-پروژه و پایان نامه | ۲-۸-۱- پیشینه تحقیق خارجی – پایان نامه های کارشناسی ارشد

 
تاریخ: 25-09-01
نویسنده: نویسنده محمدی

تصویب سیاست های اصل ۴۴ توسط مجلس شواری اسلامی برای فعال نمودن بخش خصوصی، از جمله سیاست های بلند مدتی است که به منظور اصلاحات اقتصادی و دستیابی به توسعه پایدار صورت گرفته است.

یکی از تکالیف قانونی دولت در اجرای سیاست اصل ۴۴، توانمند سازی بخش خصوصی، ایجاد فضای کسب و کار و تشکیل و تقویت نهادهای مالی مرتبط با آن است. هم اکنون یکی از مهمترین موانع اجرای صحیح خصوصی سازی، نبود بسترهای لازم یا به عبارتی نبود ابزارهای لازم و تدابیر هموار کننده برای مشارکت بخش خصوصی و غیردولتی است. لذا با توجه به اهمیت اصل ۴۴ و ضرورت گسترش فعالیت های اقتصادی در بخش خصوصی بنظر می‌رسد برای رسیدن به اهداف پیش گفته باید ابزارهای مالی مورد نیاز این بخش نیز ایجاد گردد. یکی از این ابزارها تشکیل صندوق های سرمایه گذاری است. در این راستا در سال ۱۳۸۸ دولت لایحه ای را مبنی بر تأسيس و حمایت از صندوق های سرمایه‌گذاری به مجلس تقدیم نموده است که تاکنون در صحن علنی مجلس مطرح نشده است. اگرچه برخی از شرکت ها و صندوق های سرمایه گذاری مانند شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی، سرمایه گذاری مهر اقتصاد ایرانیان، صندوق های بازنشستگی از جمله تامین اجتماعی، سرمایه گذاری مهر اقتصاد ایرانیان، صندوق های بازنشستگی از جمله نهادهای مالی هستند که حجم زیادی از منابع مالی را در اختیار دارند اما این نوع صندوق‌ها در واقع نوعی نهاد شبه دولتی هستند که نه نظارت پذیری مجلس و سایر نهادهای نظارتی را پذیرا هستند و نه خصوصی می‌باشند که قواعد رقابت پذیری را رعایت کنند. کار آفرینان که خد دارای ایده نو و دانش عملی هستند، قادرند بیشترین تاثیر را در فضای کسب و کار ایجاد کنند و موجب تحرک اقتصادی و بهبود محیط کسب و کار گردند و این منوط به ایجاد سازوکارهای لازم برای تحقق چنین هدفی است. بالفعل نمودن ایده های بالقوه نیازمند تامین منابع مالی فوری برای اینگونه کارآفرینان است که صندوق سرمایه گذاری مخاطره پذیر به عنوان یکی از نهادهای فعال مالی می‌تواند برای گسترش کارآفرینی و حمایت از ایده های خلاق کسب و کار در صحنه اقتصاد نقش آفرینی کند. مزایایی که می‌توان در این راستا برای صندوق سرمایه گذار مخاطره پذیردر ایران متصور شد عبارتند از

* گسترش فعالیت سرمایه گذاری در قالب پرتفوی غیربورسی

* ایجاد تنوع در حوزه فعالیت های سرمایه گذاری

* امکان استفاده از منابع مالی صندوق ذخیره ارزی

* کمک به توسعه فناوری و جلوگیری از خروج طرح ها از کشور

* ایجاد زمینه و بستر مناسب جهت بروز خلاقیت ها و نوآوری ها در قالب طرح های مختلف (عرفانیان و شیرزادی ۱۳۸۶)

* ایجاد اشتغال و بهبود درآمد خانوارها

* تسهیل مشارکت عمومی و هدایت پس اندازهای سرگردان به سوی بخش های مولد و کارآفرین

به طور واضح، با وجود زیان های تجمعی اولیه که درچهار پنج سال اول صندوق ایجاد می‌گردد این نوع سرمایه گذاری ها فقط منوط به وجود صبر و شکیبایی سرمایه گذاران ‌در بلند مدت است.

* افزایش رقابت و نوآوری اختراع در بخش خصوصی

* گسترش کارآفرینی از طریق توسعه ظرفیت های منابع داخلی

همان‌ طور که در بالا اشاره گردید ضرورت گسترش فعالیت های بخش خصوصی ایجاب می‌کند که متولیان امور اقتصادی و دولتمردان از همه امکانات، ابزارها و ظرفیت های مربوطه استفاده نمود و تلاش کنند تا موانعی که در این مسیر وجود دارد برطرف نمایند. این موانع ممکن است ناشی از مسائل فرهنگی، سیاسی و یا زیر ساخت های اقتصادی و غیره باشد. برخی از مشکلات را می توان در کوتاه مدت حل نمود و برخی دیگر متناسب با ایجاد زیرساخت های اجتماعی و اقتصادی به زمان طولانی تر نیاز دارند. برای اینکه کشور عزیز ما نیز بتواند همگام با تغییرات بسیار شدید و متغیر تکنولوژی، تنوع بازارهای مالی و کسب و کارهای متنوع ارزش آفرین، از فرصت های موجود استفاده نماید باید دانش و الگوهای سرمایه داری وسرمایه گذاری را در سطح جامعه گسترش و آن را با فرهنگ بومی ایرانی و اسلامی سازگار نماید.

۲-۸- پیشینه پژوهش

۲-۸-۱- پیشینه تحقیق خارجی

آکرلف[۱] (۱۹۷۰) که یکی از پیش تازان در حوزه تحلیل عدم تقارن اطلاعاتی است، نشان می‌دهد که «اطلاعات مخفی» می‌تواند به شرایطی ختم شود که در آن شرایط، بازار دارای آیتم های کم کیفیت انتخاب شود. ‌بنابرین‏ اطلاعات مخفی می‌تواند یکی از عوامل شکست بازار باشد. محققین دریافته اند که مشکلات انتخاب ناسازگار می‌تواند در بسیاری از شرایط به ویژه در بازارهای بیمه که خریداران بیمه ریسک کار را بهتر از شرکت های تشخیص می‌دهند (پاولی[۲] ۱۹۷۴) و یا در بازارهای نیروی کار که کارکنان توانایی‌های خود را بهتر از شرکت هایی که آن ها را استخدام می‌کنند، تشخیص می‌دهند (اسپنز[۳] ۱۹۷۳)، موجب ایجاد مشکلاتی شود. یکی از مهمترین عناصر دیگر در عدم تقارن اطلاعاتی «عمل مخفی» است، یعنی یکی از مخاطبین معامله، عملی انجام می‌دهد که از دید طرف دیگر مخفی باقی می ماند و این عمل، بازده طرفین را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این موضوع معمولاً تحت عنوان خطر اخلاقی نام گذاری می شود.


فرم در حال بارگذاری ...

« پایان نامه آماده کارشناسی ارشد | ۲-۱۴) نقش بدهی در مجموعه اقلام مالی شرکت ها – پایان نامه های کارشناسی ارشددانلود متن کامل پایان نامه ارشد | این شاخص شامل موارد زیر می باشد : – پایان نامه های کارشناسی ارشد »
 
مداحی های محرم