وبلاگ

توضیح وبلاگ من

مقاله های علمی- دانشگاهی | قسمت 5 – پایان نامه های کارشناسی ارشد

 
تاریخ: 25-09-01
نویسنده: نویسنده محمدی

به هر حال کتب درسی مرسوم در حسابداری و حسابرسی رفتارهای هزینه را بدون در نظر گرفتن چسبندگی هزینه مدنظر قرار می‌دهند . در واقع این کتابها بیان می‌کنند که هزینه های ثابت در مقابل افزایش یا کاهش حجم فعالیت هیچ تغییری ندارند و هزینه های متغیر بر اساس افزایش یا کاهش حجم فعالیت تغییر پیدا می‌کنند . این برآوردها بدون در نظر گرفتن چسبندگی هزینه منجر به برآورد کردن بیش از حد واکنش پذیری هزینه ها در زمان کاهش فعالیت و برآورد کمتر از حد واکنش پذیری هزینه ها در زمان افزایش حجم فعالیت می شود. (هورن گرن و همکاران[۸]-۲۰۰۶) پس در نتیجه مد نظر قرار دادن موضوع چسبندگی هزینه در سازمان‌ها و شرکت‌ها امری اجتناب ناپذیر است . اما با وجود آگاهی هایی که از رفتار هزینه ارائه شده و می شود ، متأسفانه در شرکت‌ها هنوز شاهد استفاده از این موضوع مهم نیستیم و شرکت‌ها و سازمان ها هنوز رویکرد قدیمی رفتار هزینه را به شکل سنتی( هزینه های ثابت بدون تغییر در مقابل سطح فعالیت و هزینه های متغیر متناسب با تغییر در سطح فعالیت) و بدون توجه به چسبندگی هزینه ها مد نظر قرار می‌دهند .

پژوهش حاضر برای تحلیل گران ، مدیران ، حسابداران و حسابرسان استدلالات مهمی را در بر خواهد داشت.آگاهی از رفتار هزینه برای آن ها دارای اهمیت است. بر همین اساس تحلیل گران افزایش غیر متناسب هزینه ها را یک علامت منفی تلقی می‌کنند .آن ها این افزایش غیر متناسب هزینه ها را نتیجه ی عدم کنترل صحیح هزینه ها توسط مدیریت و یا تلاش های بی نتیجه ی آنان در امر فروش کالا تلقی می‌کنند که در نهایت به کاهش و از بین رفتن کنترل مدیران منجر می شود(برن اشتاین و همکاران[۹]-۲۰۰۰) .علاوه بر آن تحلیل گران معتقدند مدیران تمایل ندارند منابع تعهد شده را در دوره های رشد اقتصاد کلان نسبت به دوره های دیگر کاهش دهند که این موجب چسبندگی بیشتر هزینه ها می شود . همچنین اخراج کارمندان و یا کمبود نیروی کار در دوره های رشد اقتصادی هزینه ی جایگزینی کارمندان حذف شده را افزایش داده که این موضوع هم به نوبه- ی خود باعث افزایش و استحکام چسبندگی هزینه ها خواهد شد . استنباط مدیریتی از این تحلیل این است که چسبندگی هزینه قابل تشخیص و کنترل است . مدیران باید دلیل خود را برای چسبندگی هزینه از طریق توجه به حساسیت تغییر هزینه به نسبت تغییر در سطح فعالیت و یا تغییر در میزان حق الزحمه های حسابرسان ارزیابی کنند . این امر موجب بهبود فرایند ‌پاسخ‌گویی‌ خواهد شد . همچنین حسابداران و حسابرسان به صورت ضمنی فرض می‌کنند که هزینه ها می بایست متناسب با سطح فعالیت تغییر پیدا کنند ، که شناخت و درک معتبر چگونگی تغییر و رفتار هزینه ها در مقابل عوامل مختلف می‌تواند شناخت و درک تحلیل آن ها را افزایش دهد.

تحقیقات تجربی ، شواهد بسیار کمی را ‌در مورد رفتار هزینه ها در رابطه با تغییرات در عوامل مختلف نشان می‌دهند . کم بودن داده های مربوط به هزینه ها و محرک‌های آن ها می‌تواند دلیل این کمی شواهد را توجیه کند . لذا با توجه به اهمیت هزینه ها و همینطور رفتار و واکنش هزینه ها در سطوح مختلف ، این تحقیق به بررسی و تحلیل چسبندگی هزینه های حسابرسی و حسابداری به صورت جداگانه می پردازد .

با توجه به اینکه هزینه ها رکن اصلی موضوع این تحقیق به حساب می‌آیند لذا در این فصل ابتدا انواع سیستم و روش های هزینه یابی و سپس به صورت مختصر طبقه بندی هزینه ها تشریح خواهد شد و بعد از آن توضیحاتی ‌در مورد حق الزحمه های حسابرسی(هزینه های حسابرسی) بیان می‌گردد و از آنجا که یکی از متغیرهای مستقل نرخ تورم می‌باشد توضیحاتی نیز ‌در مورد این نرخ ارائه می‌گردد . سپس به علل چسبندگی هزینه ها و پرداخته می شود و در نهایت مطالعات انجام شده ‌در مورد چسبندگی هزینه ها ارائه می شود .

۲-۲) انواع سیستم های هزینه یابی

قبل از اینکه انواع سیستم های هزینه یابی را شرح دهیم ، توضیحات مختصری ‌در مورد سیستم های هزیه یابی ارائه می‌کنیم . سیستم های هزینه یابی اصولاً برای نظارت بر هزینه های متحمل شده توسط یک حرفه یا کسب و کار به وجود می‌آیند .این سیستم شامل مجموعه ای از اَشکال ، فرآیندها ، کنترل و گزارش هایی می شود که وظیفه و هدف اصلی آن گزارش هایی به مدیریت ‌در مورد درآمدها، هزینه ها و در نهایت سودآوری است . حوزه ی تحت پوشش این سیستم هر قسمتی از یک کارخانه ، شرکت یا سازمانی می‌تواند باشد و اطلاعاتی که توسط این سیستم فراهم می شود می‌تواند توسط مدیریت سازمان ‌در مورد اهداف گوناگون به کار گرفته شود . از جمله این اهداف می توان به تنظیم ذقیق عملیات برای تولید سود دهی بالاتر ، تصمیم گیری هایی که در صورت رکود کسب و کار باعث کاهش هزینه می‌شوند ، تطبیق هزینه های واقعی صرف شده در برابر سطوح بودجه شده جهت اهداف کنترلی و یا ایجاد برنامه های استراتژیک و تاکتیکی برای عملیات آینده شرکت باشد . گزارش های استخراج شده از سیستم هزینه یابی اصولاً جهت استفاده درون سازمانی در نظر گرفته شده است و به همین علت مشمول رعایت قوانین و چهارچوب های حسابداری ارائه شده توسط [۱۰]GAAP و [۱۱]IFRS نمی باشد .(استیون بِرَگ[۱۲]-۲۰۱۴)

در اواخر دهه ی ۱۹۸۰ برخی از نویسندگان ادعا کردند که سیستم های سنتی حسابداری بهای تمام شده و حسابداری مدیریت نه تنها پاسخگوی احتیاجات مدیران نیستند ، بلکه استفاده از آن ها باعث گمراهی و در نهایت زیان های شدید به شرکت می شود . در نتیجه آن ها اقدام به معرفی سیستم های هزینه یابی کردند (برای مثال کوپر و کاپلان) . در ادامه به معرفی انواع سیستم‌های هزینه یابی پرداخته می شود .

۲-۲-۱) سیستم های هزینه یابی سنتی

همان‌ طور که در بخش های قبلی ذکر شد ، هزینه ها در روش سنتی به دو قسمت هزینه های ثابت و هزینه های متغیر تقسیم می‌شوند .انواع سیستم های سنتی هزینه یابی عبارتند از :

    • سیستم هزینه یابی استاندارد

    • سیستم هزینه یابی جذبی و مستقیم

    • سیستم هزینه یابی سفارش کار

  • سیستم هزینه یابی مرحله ای

برای بررسی و چگونگی عملکرد سیستم‌های هزینه یابی سنتی، فاستر[۱۳] تحقیقی را در بین مدیران مالی چندین سازمان بزرگ در آمریکا انجام داد . نتیجه این مطالعات نشان داد که سیستم‌های سنتی قادر به فراهم کردن اطلاعات مناسب برای تصمیم گیری مدیران نمی باشد، طبق نتایج حاصل از این تحقیق ۵۱ % از مدیران سازمان‌های تحت بررسی معتقد بودند سیستم‌های سنتی اطلاعات کافی را برای هزینه یابی و قیمت گذاری محصولات فراهم نمی کنند، ۴۵% از آن ها عنوان کردند اطلاعات فراهم شده توسط این سیستم‌ها اطلاعات دقیق و واقعی نیست و در تصمیم گیریها مناسب نیستند، ۳۴% ذکر کرده بودند که سیستم های هزینه یابی سنتی به دلیل عدم سنجش عملکرد کارکنان باعث ایجاد نارضایتی آن ها شده است، ۲۷% از مدیران معتقد بودند که اطلاعات تهیه شده برای تجزیه و تحلیل رقابت کافی و مناسب نمی باشد و ۱۱% نیز معتقد بودند که این سیستم‌ها با استراتژی سازمان‌ها تطابق ندارد .


فرم در حال بارگذاری ...

« طرح های تحقیقاتی و پایان نامه ها – قسمت 7 – پایان نامه های کارشناسی ارشدپایان نامه ها و مقالات تحقیقاتی | قسمت 26 – 7 »
 
مداحی های محرم