۳-۶- ابزار پژوهش
۳-۶-۱- مهارت زندگی:
مهارت زندگی به صورت آموزش زنان معلم و خانهدار شهرستان رشت در جلسات اولیاء و مربیان انجام گشت.
۳-۶-۲- پرسشنامه سرسختی روان شناختی:
اعتبار و پایایی مقیاس سرسختی روان شناختی، در چهارچوب طرح اعتبارسنجی، طراحی و اجرا گردید و با بهره گرفتن از نتایج به دست آمده به بررسی و تبیین ابعاد روان سنجی مقیاس مورد نظر پرداخته شد. بدین منظور اعتبار و پایایی پرسشنامه تحقیق بر روی نمونه ای ۵۵۰ نفری از دانشجویان دانشگاه های شاهد، تهران و شهید بهشتی به روش نمونه برداری تصادفی خوشه ای به شرح ذیل مورد مطالعه قرار گرفت. پس از ترجمه پرسشنامه تحقیق به زبان فارسی و به منظور رفع مشکلات احتمالی در ترجمه مقیاس ۳۰ نفر از دانشجویان دانشکده علوم انسانی دانشگاه شاهد به تصادف انتخاب شدند و نسخه فارسی مقیاس بر روی آن ها اجراء گردید. اعتبار پرسشنامه در قالب بررسی اعتبار سازه و به سه روش تحلیل عامل، همبستگی با آزمون های دیگر(اعتبار سازه) و اعتبار افتراقی اندازه گیری شد. به منظور سنجش پایایی مقیاس نیز از روش های آماری محاسبه ضریب همسانی درونی (آلفای کرونباخ)؛ روش دونیمه سازی و روش بازآزمایی استفاده گردید.
این پرسشنامه زیرمقیاس ندارد.
۳-۶-۳- پرسشنامه بهزیستی اجتماعی:
حیدری (۱۳۸۷) نشان داد که پایایی پرسشنامه با بهره گرفتن از ضریب آلفای کرونباخ، برابر با ۰٫۸۳ است. اعتبار سازه ای تست نیز، از طریق تحلیل عاملی نشان داد که تست مورد استفاده از ۵ عامل به نام های شکوفایی اجتماعی، پذیرش اجتماعی، انطباق اجتماعی، انسجام اجتماعی و مشارکت اجتماعی اشباع شده است که سهم عامل نخست، بیشتر از دیگر عامل هاست.
۳-۷- روشهای تجزیه و تحلیل آماری:
در این پژوهش از آزمون های آمار توصیفی و استنباطی و با نرم افزار spss ورژن ۲۰ بهره برده شد. در این پژوهش هر دو متغیر پارامتریک هستند. از این رو از آزمون های پارامتریک کواریانس، T مستقل و T همبسته بهره برده شد.
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل داده ها
۴-۱- آمار توصیفی:
جدول ۴-۱- فراوانی سازهها
سازه
گروه
میانگین
انحراف استاندارد
واریانس
پیش آزمون
سرسختی روان شناختی
شاغل
۹۳۳۳/۳۷
۴۴۶۵/۹
۲۳۶۸/۸۹
خانه دار
۳۰/۴۳
۴۱۸۱/۹
۷۰/۸۸
بهزیستی اجتماعی
شاغل
۸۰/۵۷
۳۶/۷
۱۰/۵۴
خانه دار
۲۳/۵۸
۸۹/۱۴
۷۷/۲۲۱
پس آزمون
سرسختی روان شناختی
شاغل
۰۳۳۳/۵۳
۰۹۲۱/۸
۴۸۱۶/۶۵
خانه دار
۹۳۳۳/۵۶
۸۳۲۶/۶
۶۸۵۱/۴۶
بهزیستی اجتماعی
شاغل
۵۰/۷۹
۱۲/۵
۱۹/۲۶
خانه دار
۳۰/۷۷
۹۱/۷
۵۶/۶۲
نمودار ۴-۱- فراوانی سازهها
جدول و نمودار ۴-۱- نشان میدهد که میانگین نمره آزمودنی ها در پس آزمون نسبت به پیش آزمون افزایش داشته و پراکنش نمره آزمودنیها کاهش یافته است. این نکته نشان میدهد که آموزش مهارتهای زندگی از پراکندگی سرسختی و بهزیستی اجتماعی آزمودنیها کاسته و آزمودنیها را همگنتر نموده است.
۴-۲- آمار استنباطی
پیش فرض های کواریانس
پیش فرض۱: نرمال بودن توزیع داده ها
جدول ۴-۲- آزمون کولمو اسمیرنو
متغیر
کولمو اسمیرنو
سطح معناداری
بهزیستی
۳۱۸/۱
۰۶۲/۰
سرسختی
۸۴۳/۰
۴۷۷/۰
با توجه به جدول ۴-۲- هر دو متغیر پارامتریک میباشند.
پیش فرض۲: همگونی واریانس
جدول ۴-۳- آزمون لون
متغیر
لون
سطح معناداری
بهزیستی
۲۸۶/۴
۰۴۱/۰
سرسختی
۴۵۳/۴
۰۳۷/۰
با توجه به اینکه سطح معناداری در آزمون لون که در جدول ۴-۳- نشان داده شده بیشتر از ۰۵/۰ میباشد می توان گفت واریانس متغیرها، از تجانس برخوردار است.
پیش فرض۳: پایا بودن همپراش (پیش آزمون)
با توجه به اینکه پاسخ نامه ها به صورت ۰ و ۱ نبوده است، اجرای آزمون کودر ریچاردسون میسر نیست.
پیش فرض۴: اجرای آزمون همپراش پیش از شروع تحقیق
پیش از شروع تحقیق هر دو متغیر بهزیستی و سرسختی به صورت پیش آزمون اجرا گردیده اند.
پیش فرض۵: همبستگی متعارف پیش فرض ها با یکدیگر
جدول ۴-۴- آزمون همبستگی
بهزیستی
متغیر
همبستگی
سطح معناداری
سرسختی
**۶۵۶/۰
۰۰۰/۰
با توجه به جدول ۴-۴- همبستگی متغیرها بیشتر از ۸۰% میباشد.
پیش فرض۶: همگونی شیب رگرسیون
جدول ۴-۵- آزمون شیب رگرسیون
متغیر
F
سطح معناداری
شغل
۵۸۲/۷۴
۲۰۱/۰
بهزیستی
۹۰۶/۳۸
۳۵۴/۰
سرسختی
۰۴۶/۱
۹۱۵/۰
مقدار F تعامل متغیرهای مستقل و همپراش ۲۵۴/۱ و ۳۹۲/۲ میباشد که معنادار نیست. (۰۵/۰ < P)، بنابرین می توان نتیجه گرفت که فرضیه صفر (پوچ) مورد قبول و فرضیه مقابل رد شده و پیش فرض همگونی شیب رگرسیون رعایت شده است.
پیش فرض۶: خطی بودن همبستگی متغیر همپراش و مستقل
جدول ۴-۶- همبستگی
متغیر
F
سطح معناداری
بهزیستی
۹۳۱/۱۲۰
۳۵۴/۰
سرسختی
۰۴۶/۱
۹۱۵/۰
خط سوم تأثیر متغیر همپراش را نشان میدهد. این مقدار F معنادار نیست که نشان میدهد اجرای آزمون کواریانس صحیح است.
خط چهارم خروجی اصلی کواریانس است. مقدار F در بهزیستی معنادار نیست. بنابرین می توان ادعا کرد که پس از خارج کردن اثر پیش آزمون اختلاف معناداری بین میانگین نمرات گروه ها در بهزیستی مشاهده نشده است، اما در متغیر سرسختی نمی توان چنین ادعایی نمود.
فرضیه اصلی ۱:
آموزش مهارت های زندگی بر سرسختی روانشناختی اثربخش میباشد.
جدول ۴-۷- نتایج آزمون کواریانس اثربخشی آموزش مهارت های زندگی بر سرسختی روانشناختی
سازه
گروه
میانگین
انحراف استاندارد
واریانس
F
سطح معناداری
سرسختی
پیش آزمون
۳۰/۴۳
۴۱۸۱/۹
۷۰/۸۸
۹۴۸/۸۵
۰۰۰/۰
پس آزمون
۹۳۳۳/۵۶
۸۳۲۶/۶
۶۸۵۱/۴۶
برپایه جدول بالا سطح معناداری به دست آمده برای اثربخشی آموزش مهارت های زندگی بر سرسختی روانشناختی در زنان (۰۰۰/۰) کوچکتر از ۰۱/۰ میباشد. بنابرین فرضیه پژوهش با خطای یک صدم پذیرفته می شود. از این رو با اطمینان ۹۹% می توان گفت آموزش مهارت های زندگی بر سرسختی روانشناختی در زنان اثربخش میباشد.
فرضیه اصلی ۲:
آموزش مهارت های زندگی بر بهزیستی اجتماعی اثربخش میباشد.
فرم در حال بارگذاری ...