انگیزه های مادّی : یک نیروی بیرونی میباشد که به فرد در جهت رسیده به هدف نیرو و انرژی میدهد . میتواند از طریق برخورداری از تشویق از سوی مسؤلین رده بالا، اولیاء دانش آموزان، ترفیعات و غیره ایجاد گردد.
فصل چهارم
یافته های تحقیق و تجزیه
و تحلیل داده ها
در اینجا لازم به ذکر است با توجّه به محدودیّت های زمانی و …. ، امکان اجرای دقیق و کامل این پژوهش میسّر نگردید. لذا به ذکر نمونه هایی از جداول مربوط به وضعیّت مدیران آموزشی جامعه ی نمونه و نیز جداول مربوط به توزیع پاسخگویان بر حسب پاسخگویی به تک تک سؤالات، به طور نمونه اشاره می شود :
ردیف
مدرک تحصیلی
تعدا ( فراوانی )
در صد
۱
دیپلم
۲
فوق دیپلم
۳
لیسانس
۴
فوق لیسانس و بالاتر
۵
جمع
جدول توضیع پاسخگویان بر اساس میزان تحصیلات
ردیف
سابقه ی خدمت
تعدا ( فراوانی )
در صد
۱
۳ ال ۷
۲
۸ الی ۱۲
۳
۱۳ الی ۱۷
۴
۱۸ الی ۲۲
۵
۲۳ الی ۲۷
۶
جمع
جدول توزیع پاسخگویان بر حسب میزان سابقه ی خدمت
ردیف
سابقه ی مدیریّت
تعدا ( فراوانی )
در صد
۱
۱ الی ۵
۲
۶ الی ۱۱
۳
۱۲ الی ۱۷
۴
۱۸ الی ۲۳
۵
جمع
جدول توزیع پاسخگویان بر اساس میزان سابقه ی مدیریّت
سؤال : مدیران تحصیل کرده در رشته ی مدیریّت آموزشی در مقایسه با سایر مدیران در لزوم درک روابط انسانی موفّق ترند.
پاسخ ها
تعدا ( فراوانی )
در صد
کاملاً موافقم
موافقم
نظری ندارم
مخالفم
کاملاً مخالفم
جمع
جدول توزیع پاسخگویان بر حسب پاسخ گویی به سؤال نه
خواهشمندیم نظر خود را در هر یک از موارد زیر با زدن ضربدر مشخّص کنید.
ردیف
متن سؤالات
کاملاً موافقم
موافقم
نظری ندارم
مخالفم
کاملاً مخافم
۱
هر چه روابط انسانی در محیط آموزشی مطلوب تر باشد افراد در انجام وظایف
محوّله موفّق تر خواهند بود.
۲
سابقه ی بالای مدیران آموزشی در پست مدیریّت موجبات رضایت شغلی را فراهم
میسازد.
۳
انگیزه های معنوی بیش از انگیزه های مادّی باعث رضایت شغلی را فراهم میسازد.
۴
مدیرانی که در رشته ی مدیریّت تحصیل کردهاند در زمینه ی انجام امور مدیریّتی موفّق تر هستند.
۵
میزان رضایت شغلی مدیرانی که در رشته ی مدیریّت تحصیل کردهاند بیشتر از مدیرانی است که در رشته ی مدیریّت تحصیل نکرده اند.
۶
رضایت شغلی مدیران آموزشی رابطه ی نزدیکی با سابقه ی خدمت آن ها در پست مدیریّت دارد.
۷
مدیرانی که مدارک بالا تری در زمینه ی مدیریّت کسب کردهاند در شغل خود
موفّق ترند.
۸
هر چه سوابق خدمت آموزشی مدیران بیشتر باشد در انجام وظایف مدیریّت
موفّق تر عمل میکنند.
۹
مدیران تحصیل کرده در رشته ی مدیریّت آموزشی در مقایسه با سایر مدیران در لزوم درک روابط انسانی موفّق ترند.
۱۰
مدیران تحصیل کرده در رشته ی مدیریّت آموزشی در مقایسه با سایر مدیران در کمک به حلّ مسایل شخصی معلّمین موفّق ترند.
ردیف
به نظر شما یک مدیر بایستی
۱۱
اقدامات رفاهی و ایجاد شرایط بهتر را در سر لوحه ی برنامه ی خود قرار دهد.
۱۲
وظایف را به کارکنان بدون نظلرت بر چگونگی اجرای آن ابلاغ نماید.
۱۳
تلاش نماید با ایجاد تغییرات در اهداف مدرسه باعث اغتشاش در مدرسه نشود.
۱۴
در راه ایجاد خلّاقیّت و اشتیاق کار در کارکنان برای تحقّق اهداف، تلاش نماید.
۱۵
تصمیمات در سطح مدرسه را همان تصمیمات ابلاغ شده از طرف اداره قرار دهد.
۱۶
به مسایل و مشکلات کارکنان اهمیّت زیادی داده و در رفع آنان تلاش نماید.
۱۷
افرادی را تأیید کندکه دستورات را دقیقاً و بدون سؤال انجام میدهند.
۱۸
قدرت تجزیه و تحلیل و تصمیم گیری در بر خورد با مسایل را که در پیشرفت آموزش اثر داشته باشند را داشته باشد.
۱۸
قدرت تجزیه و تحلیل و تصمیم گیری در بر خورد با مسایل را که در پیشرفت آموزش اثر داشته باشند را داشته باشد.
۱۹
حداکثر تلاش خود را در راه ایجاد فرصت ها برای ابراز وجود و ارتقای کارکنان معطوف دارد.
۲۰
موجبات رهبری را فراهم ساخته و کارکنان را در انجام امور مشارکت دهد.
۲۱
با کارکنان در همه ی امور مشورت نماید و تصمیمات را با توجّه به خواسته ی آنان بگیرد.
ردیف
به نظر شما یک مدیر بایستی
کاملاً موافقم
موافقم
نظری ندارم
مخالفم
کاملاً مخافم
۲۲
در کنار ایجاد انگیزه در کارکنان، سهل انگاری آنان را مورد انتقاد قرار دهد.
۲۳
سعی کند اهداف مدرسه را برای کارکنان توجیه نموده تا با این اهداف تفاهم و موافقت داشته باشد.
۲۴
کارکنان را در قالب کاری محکم شده و بدون در نظر گرفتن علایق و ابتکارات آنان نگاه دارد.
فرم در حال بارگذاری ...