وبلاگ

توضیح وبلاگ من

پژوهش های پیشین در مورد تعیین ارقام مقاوم به زنگ قهوه ای Puccinia … – منابع مورد نیاز برای مقاله و پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین

 
تاریخ: 15-04-01
نویسنده: نویسنده محمدی

6375595

ايران

آمارنامه جهاد کشاورزی، 1390

539034

2017

267167

لرستان

1-1-1 تکامل گندم:
وضع هگزاپلوئیدی گندم، مطالعات ژنتیکی درباره آن را مشکل کرده است، زیرا بسیاری از خواص گندم به وسیله دو یا چند ژن کنترل می­ شود و هر ژن متعلق به یک ژنوم است. بدین جهت، محققان در تعیین محل ژن­ها و تهیه نقشه کروموزومی گندم از راه­های معمولی، خیلی کند پیشرفت کرده ­اند، اما پیدایش ورایته­های مونوسومیک[1] و نولی­سومیک[2] این گونه مطالعات را تا حد زیادی ساده کرده است (یزدی صمدی و همکاران 1370).
گندم­های دیپلوئید با ژنوم­های شناخته شده، می­توانند برای تعیین ژنوم دیپلوئیدها با پلی‌پلوئیدهای دیگر به کار برده شوند. برای مثال وقتی گندم دیپلوئید اینکورن (Triticum monococcum L.) (Einkorn) با گندم تتراپلوئید دوروم تلاقی داده شود، در میوز، اغلب وضعیت 711+71 بوجود می ­آید (7 کروموزوم جفت شده بعلاوه 7 کروموزوم بدون جفت). بنابراین گندم دوروم حامل یک ژنوم کلی (A) با گندم اینکورن است و یک ژنوم اضافی دیگر (B) نیز دارد. در تلاقی بین گندم دوروم و گندم­های نان، اغلب وضعیت 1411+71 در میوز به وجود می ­آید. بنابراین گندم نان حامل هر دو ژنوم A و B به علاوه یک ژنوم سوم (D) نیز می­باشد (Kontt; 1989).

  • monococcum × Unknown species

(2n=2X=14, AA) (2n=2X=14, BB)

  • dicoccoides× T. tauschii

(2n=4X=28, AABB) (2n=4X=14, DD)

  • aestivum

(2n=6X=42, AABBDD)
منشاء گندم تتراپلوئید و هگزاپلوئید (ارزانی، 1387).
1-1-2 طبقه بندی گندم:
از نظر منشاء‌، جنس Triticum شامل گونه ­هایی می­ شود که بطور کلی دارای ژنوم A باشند. هر یک از سه سطح پلوئیدی گندم بر اساس خصوصیات اولیه مورفولوژی‌ به شرح زیر تقسیم می­شوند (ارزانی، 1387).
الف: دیپلوئیدها (2n=14 , AA) گندم­های اینکورن
گندم وحشی اینکورن T.  urartu
گندم اینکورن T. monococuum L.
ب: تتراپلوئیدها (2n=28 , AABB) گندم­های امر و دروم
گندم دوروم T. durum Desf
گندم امر T. dicocum schrank‌
گندم وحشی امر T. dicoccoides Korn
گندم پولارد – ریوت یاکون T. turgidum L.
گندم پولیشن T. polonicum L.
گندم پرشین T. carthlicum Nevski (T. persicum Vav)
با فرمول ژنوم AAGG
گندم تیموفیوی T. timophevii
گندم وحشی آراراتیکوم T. araraticum
ج: هگزاپلوئیدها (2n=42 , AABBDD) گندم­های نان یا معمولی
گندم­های نان یا معمولی T. aestivum L.
گندم کلوب T. compactum Host.


فرم در حال بارگذاری ...

« دانلود منابع تحقیقاتی : منابع کارشناسی ارشد با موضوع : بررسی جامعه شناختی … – منابع مورد نیاز برای مقاله و پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشینپژوهش های انجام شده در مورد اثربخشی آموزش فراشناخت وذهن … – منابع مورد نیاز برای مقاله و پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین »
 
مداحی های محرم