وبلاگ

توضیح وبلاگ من

فایل های پایان نامه درباره :شناسایی و دسته‌بندی عوامل ... - منابع مورد نیاز برای پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین

 
تاریخ: 15-04-01
نویسنده: نویسنده محمدی

جهت افزایش دقت و کیفیت برازش نمونه‌ای با حجم بیشتر یعنی ۷۸ نفر انتخاب گردید.
روش‌ها و ابزار تجزیه و تحلیل داده‏ها
در این پژوهش برای انجام مصاحبه، پرسشنامه دلفی از نظر متخصصان دانشگاهی که همگی دارای دکتری تخصصی در حوزه منابع‌انسانی یا رفتارسازمانی و دارای مرتبه علمی استادیار و استاد بودند استفاده شد که ۳ نفر ار اعضای خبرگان عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد و ۲ نفر دیگر عضو هیات علمی دانشگاه آزاد مشهد بودند. در نهایت ۳ دسته از عوامل موثر بر خودپنداره و ۱۵مولفه شناسایی گردید که بر اساس آنها پرسشنامه خودپنداره با ۴۹ گویه طراحی شد و پس از تایید روایی و پایایی آن در سازمان مورد سنجش قرار گرفت. همچنین در این پژوهش برای اندازه‌گیری متغیر انضباط کارکنان از پرسشنامه انضباط کارکنان (امیرنژاد،۱۳۹۲) استفاده گردید. سوالات تحقیق در آن براساس شاخص‌های انضباط در سازمان (نظم و ترتیب، قواعد، مقررات، رویه‌ها، هماهنگی، سازماندهی و برنامه) مورد سنجش و اندازه‌گیری قرار گرفت و جهت تجزیه تحلیل داده‌های گردآوری شده از روش‌های مختلف آمار توصیفی و استنباطی بهره‌گیری شد. دربخش آمار توصیفی از جداول توزیع فراوانی، نمودارهای آماری و شاخص‌های توصیفی و در بخش آمار استنباطی از آزمونt (استیودنت) و ضریب همبستگی، رگرسیون و آنالیز واریانس یک طرفه (ANOVA) استفاده شد. البته از نرم‌افزار SPSS نیز جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها استفاده ‌گردید.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

قلمرو تحقیق
قلمرو موضوعی
قلمرو موضوعی این تحقیق با توجه به عنوان”شناسایی عوامل مؤثر بر خودپنداره و رابطه آن با انضباط کارکنان اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی” ، در حوزه رفتارسازمانی می‌باشد.
قلمرو مکانی
این تحقیق در اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی انجام گرفته است.
قلمرو زمانی
این تحقیق از خردادماه ۹۳ لغایت دی ماه۹۳ انجام شده است.
تعریف نظری واژه‏ ها و اصطلاحات
تعاریف نظری خودپنداره
مید(۱۹۳۴)[۱۱] و کولی(۱۹۰۲)۲از اولین کسانی هستند که به تعریف خود اقدام کرده‌اند. برحسب مید، خود هر فرد از خلال اخذ دیدگاه دیگری شکل می‌گیرد و کولی اصطلاح خود در آینه را به کار برده است، از نظر او خود بازتابی از بازخورد دیگران درباره خویشتن است. به باور اندیشمندان؛ قسمت عمده ویژگیهای شخصیتی، منش و خصوصیات رفتاری هر فرد به تصویری که از خود در ذهن دارد یعنی به انگاره وی بستگی دارد (ستوده،۱۳۸۱،۲۵۳). خودپنداره ممکن است مثبت یا منفی باشد (تقی زاده،۱۳۷۹،۲۱).
تعاریف نظری عوامل موثر بر خودپنداره
عوامل‌فردی موثر بر خودپنداره بر مقایسه شرایط و توانایی‌های فرد با دیگران مبتنی است، بر پیشرفت‌گرایی شخصی متمرکز است و نفع فردی را دنبال می‌کند. عوامل‌گروهی یا سازمانی موثر بر خودپنداره بر عضویت گروهی مبتنی است در این سطح افراد به جای نفع شخصی یا احیانا نوع روابط خود با دیگران به سرنوشت و عملکرد گروه می‌اندیشند عوامل‌اجتماعی موثر بر خودپنداره مبتنی بر توجه به روابط دوطرفه و بهزیستی و رفاه افراد طرف ارتباط است (مارکوس و کیتایاما[۱۲]،۱۹۹۱،۲۲۵؛برورو گاردنر[۱۳]،۱۹۹۶،۸۳).
تعاریف نظری انضباط در سازمان
انضباط یا دیسیپلین درسازمان عبارت است از ایجاد موقعیتی که کارکنان یک سازمان خود را با قوانین، مقررات و استانداردهای سازمانی هماهنگ کرده، برابر آن رفتار کنند(دیسنزوواستیفن[۱۴] ،۱۹۸۸، ۴۷۸).
انضباط به زعم برخی دیگر از نویسندگان، نوعی آموزش است که هدفش اصلاح رفتار و طرز برخورد کارکنان بوده، به طریقی تمایل آنان را به رعایت قوانین و مقررات و استانداردهای سازمان و مدیریت برانگیزد(وردر و دیویس[۱۵]،۴۸۰،۱۹۸۹).
نظم و انضباط فرد به معنای انتظام و اطاعت منطقی ودر چاچوب قانون قرارگرفتن است (موحد،۳۰۱،۱۳۷۷).
رویه: رویه‌ها یک سلسله گامهای متوالی مرتبط به هم هستند که کارکنان به منظور تحقق وظایف شغلی خود از آنها تبعیت می‌کنند (اسکات ،۱۳۸۴).
مقررات: کاهش مقررات خشک و انعطاف‌ناپذیر و توجه به روابط‌انسانی و به وجودآوردن محیطی
صمیمانه یکی از اصول اساسی هر سازمان می‌باشد اگر در یک سازمان به این موضوع توجه شود کارکنان بین خود و مدیران فاصله‌ای احساس نکنند با دلگرمی بیشتری وظایف خود را انجام می‌دهند چون انسان ذاتا از فشار و کنترل شدید گریزان است (انصاری زمانی ،۱۳۸۴).
هماهنگی در کارها: هماهنگی در امور باعث می‌شود که از دوباره‌کاری جلوگیری و نظم بین امور و فعالیت‌های سازمانی ایجاد و از ضایع شدن منابع و امکانات سازمانی جلوگیری به عمل آمده و در نهایت سازمان آسان‌تر به اهداف از پیش‌تعیین شده خود دسترسی پیدا کند (هیوز ،۱۳۸۰).
نظم و ترتیب در انجام کارها: نظم و ترتیب در کارها باعث می‌شود که کلیه فعالیت‌ها در سازمان براساس روشی مشخص و منظم انجام گیرد و از بی‌نظمی و هرج و مرج در سازمان جلوگیری شود. هیچ سازمانی بدون داشتن نظم و ترتیب در کارها نمی‌تواند دوام داشته باشد (آقا داوود ،۱۳۸۱).
برنامه: داشتن برنامه برای وظایف افرا
د باعث می‌شود که افراد در هر روز بدانند که چه وظایف و کارهایی راباید در همان روز انجام دهند که این امر از سردرگمی آنها جلوگیری می‌کند و تاثیر به‌سزایی در انضباط کارکنان دارد (رضائیان ،۱۳۸۳).
قواعد: داشتن قواعد مشخص در سازمان این اطمینان را در کارکنان ایجاد می‌کند که در انجام کارها از آن اصول مشخص و مدون پیروی کنند و این قواعد مشخص و روشن خود‌ زمینه‌ای برای ایجاد انضباط در کارکنان است (الوانی ،۱۳۸۵).
سازماندهی: سازماندهی فرآیندی است که طی آن تقسیم کار میان افراد و گروه‌های کاری و هماهنگی میان آنان، به منظور کسب اهداف صورت می‌گیرد (رضائیان، ۱۳۸۳).
تعریف عملیاتی واژه‏ ها و اصطلاحات
تعریف عملیاتی خودپنداره
در این تحقیق برای سنجش مفهوم خودپنداره گویه‌های زیر در کمی نمودن مفهوم، استفاده شده است. لیست این گویه‌ها در جدول ۱-۱ تهیه شده است که گزارش آن در صفحا‌ت پیش‌رو آمده است.
جدول ‏۱‑۱ گویه‌های مرتبط با مولفه‌های تحقیق(خودپنداره)

سوالات مولفه ردیف

عوامل فردی

احساس می کنم قدرت تاثیرگذاری خوبی بر دیگران دارم

قدرت و نفوذ دردیگران


فرم در حال بارگذاری ...

« منابع تحقیقاتی برای نگارش پایان نامه رابطه بین کیفیت خدمات ... - منابع مورد نیاز برای پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشیندانلود مطالب پایان نامه ها در مورد کلیدزنی بهینۀ انتقال ... - منابع مورد نیاز برای پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین »
 
مداحی های محرم